Eğlence Pazarlaması Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İzleyicinin kendisinin de karşılaştığı ya da karşılaşabileceği sosyal ilişkilere dair birtakım durumlarla karşılaşan televizyon karakterlerinin davranışları ile kendi davranışlarını kıyaslama olanağı bulduğu televizyon izlemede etkili olan etken aşağıdakilerden hangisidir?
Alışkanlık ile izleme |
Sosyal öğrenme |
Bilgi edinme için yapılan izleme |
Sosyalleşmeyi kolaylaştırma aracı olarak |
Sürükleyici bir dünyaya kaçma amacı ile |
Televizyon izlemede etkili olan etkenler, “alışkanlık ile izleme, kafa dağıtmak için izleme, bilgi edinme için izleme, sosyal öğrenme, sosyalleşmeyi kolaylaştırma aracı, sürükleyici bir dünyaya kaçış” başlıkları altında sıralanmıştır. Sosyal öğrenme , izleyicinin kendisinin de karşılaştığı ya da karşılaşabileceği sosyal ilişkilere dair birtakım durumlarla karşılaşan televizyon karakterlerinin davranışları ile kendi davranışlarını kıyaslama olanağı bulmaktadırlar.
2.Soru
I. İnsandan insana, biyolojik olarak değil, toplumlardan toplumlara toplumsal araçlarla aktarılıp iletilen her şey.
II. İnsanların paylaştıkları ve gelecek nesillere aktardıkları teknolojilerin, inanışların, bilgilerin ve çeşitliliğin tümü.
III. Bir bireyin toplumdan öğrendiği her şey.
IV. Kültür, bireyin toplumun bir üyesi olarak, iletişim kurmasına, belirli davranışları ve olayları yorumlamasına ve değerlendirmesine yardımcı olan değerler, fikirler ve semboller dizisidir.
Yukarıdaki ifadelerden hangi/ hangileri kültürün tanımlarından olabilir?
I, II, III, IV |
I, II, III |
I, II |
I, III |
I, IV |
Kültürün 164 farklı tanımı yapılmıştır. Sosyal bilimlerde kültür, insandan insana, biyolojik olarak değil, toplumlardan toplumlara toplumsal araçlarla aktarılıp iletilen her şeyi anlatır. Otts (1989), kültürü “insanların paylaştıkları ve gelecek nesillere aktardıkları teknolojilerin, inanışların, bilgilerin ve çeşitliliğin tümü” olarak kavramsallaştırmıştır. İngiliz antropolog Taylor (1958) kültürün bir bireyin toplumdan öğrendiği her şey olduğuna inanmıştır. Engel, Blackwell ve Miniard’e göre “kültür” bireyin toplumun bir üyesi olarak, iletişim kurmasına, belirli davranışları ve olayları yorumlamasına ve değerlendirmesine yardımcı olan değerler, fikirler ve semboller dizisidir. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Evcilik oynayan bir grup çocuk düşsel türde oyun oynamaktadırlar. Bu tür bir grupta hangi özellik gözlemlenebilir?
Uyulması gereken kurallar vardır. |
Nesneleri yeni bir şeyler yaratmak amacıyla kullanırlar. |
Esnek bir düşünce tarzı geliştirilir. |
İşbirliği ve paylaşma kavramlarının öğrenilmesini sağlar. |
Kaslar, sinirler ve beyin fonksiyonlarının bütünleşmesi geliştirilir. |
Düşsel oyunlar bireylerin esnek bir düşünce tarzı geliştirmeleri, şimdi ve şuandaki yaşamın ötesini hayal edebilmeleri, hayal güçlerini geliştirebilmeleri,
açısından geliştirici rol oynar. Doğru cevap "C" seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdaki televizyon ilgili bilgilerden hangisi doğrudur?
Selenyumun icadı, ışığın elektrokimyasal etkilerinin keşfi, tarama diskinin bulunması gibi farklı bilim adamları tarafından farklı amaçlarla yapılan çalışmalar 1800’lere gelindiğinde televizyon fikrinin doğmasını sağlamıştır. |
Görüntünün elektronik olarak nakledilmesini amaçlayan çalışmalar, 1933 yılında Rus asıllı Amerikalı bilim adamı Vladimir Zworykin tarafından uygulamaya geçirilmiştir. |
Bugün halen kullanılan televizyon yayın tekniği olan elektronik tarama yöntemiyle ilk görüntü yayını 1934 yılında Zworykin tarafından gerçekleştirilmiştir. |
Yapılan çeşitli denemelerden sonra ilk televizyon yayını 1936 yılında İngiltere’de başlamıştır. |
Fransa’da düzenli televizyon yayınları 1935 yılında başlamıştır. |
Selenyumun icadı, ışığın elektrokimyasal etkilerinin keşfi, tarama diskinin bulunması gibi farklı bilim adamları tarafından farklı amaçlarla yapılan çalışmalar 1900’lere gelindiğinde televizyon fikrinin doğmasını sağlamıştır. Görüntünün elektronik olarak nakledilmesini amaçlayan çalışmalar, 1923 yılında Rus asıllı Amerikalı bilim adamı Vladimir Zworykin tarafından uygulamaya geçirilmiş ve bugün halen kullanılan televizyon yayın tekniği olan elektronik tarama yöntemiyle ilk görüntü yayını 1924 yılında Zworykin tarafından gerçekleştirilmiştir. Yapılan çeşitli denemelerden sonra ilk televizyon yayını 1936 yılında İngiltere’de, 1939 yılında da Amerika’da başlamıştır. İngiltere’de düzenli televizyon yayınları 1930’lu yıllarda, Fransa’da 1936 yılında başlamıştır. 1937 yılında Rusya’nın Moskova ve Leningrad kentlerinde kurulan ilk televizyon vericisinden yapılan yayınları sadece bu kentlerin belli semtlerinin izlemesi mümkün olmuştur. Yine Almanya’da da 1938’de başlayan televizyon yayınları sadece Berlin’in bazı semtlerinden izlenebilmiştir.
5.Soru
Yarışmalar, çekilişler ve indirim kuponları film pazarlamasında kullanılan hangi aracın örnekleridir?
Lisanslı ürünler |
Satış tutundurma |
Ağızdan ağıza iletişim |
Basın materyalleri |
Fragmanlar |
Yarışmalar, çekilişler, indirim kuponları yaygın kullanılan satış tutundurma araçlarındandır. Doğru cevap B’dir.
6.Soru
I. Zaman öldürme/ geçirme
II. Öğrenme/ Eğitim
III. Yarışma
IV. Takdir toplama
Yukarıdakilerden hangi/hangileri insanların oyun içindeki rollerin getirdiği kazanımlardandır?
III, IV |
II, IV |
I, III |
I, II, III, IV |
I, II, III |
İfadelerin tamamı bu kazanımlardandır. Ek olarak;
Fantezi dünyası, kişisel tatmin ve motivasyon, uç noktalar da söylenebilir. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Her evde bir sinema olması parolasıyla geliştirilen ve ticari hale getirilen eğlence aracı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgisayar |
Sinevizyon |
Telefon |
TV |
Tablet |
Pek çok kişinin bildiğinin aksine televizyonun geliştirilmesi için büyük yatırımları sinema endüstrisi yapmıştır. Bunun nedeni milyonlarca dolara gerçekleştirilen filmleri sınırlı sinema salonlarından çıkarmak, dolayısıyla da daha fazla kâr elde etmektir. Bunun da çözümü herkesin evinde bir sinema salonu olması olarak öngörülmüştür.
8.Soru
Aşağıdaki online oyun oynama duygularından hangisi oyuncunun bir sonraki sahne veya bölümde oyuncunun karşısına ne çıkacağını bilmemesinden veya bilse bile baş edip edemeyeceğinden kaynaklanmaktadır?
Gerginlik |
Başarı |
Onurlanma |
Kuralları çiğneme arzusu |
Mutluluk |
Gerginlik: Pek çok oyun türünde tansiyon veya gerginlik özellikle oyuna dahil edilen bir eleman olup, duygusal olarak da oyuncuya sirayet etmektedir. Bunun temel nedeni bir sonraki sahne veya bölümde oyuncunun karşısına ne çıkacağını bilmemesinden veya bilse bile baş edip edemeyeceğinden kaynaklanır. Bu gerginlik diğer medya türlerinden çok daha belirgindir. Bir film izleyicisi şunu bilir ki; başrol oyuncusu filmin ortasında ölmez ve asla film bu şekilde yarıda kesilmez. Ancak, oyunda durum böyle değildir. İlk dakikada bile oyun sonlanabilir.
9.Soru
İngiliz Film Derecelendirme Kurulu’nun filmlerle ilgili belirlediği yaş sınırlamalarından PG aşağıdakilerden hangisini sembolize etmektedir?
8 yaş altı çocuklar için sakıncalı olabilir. Çocuklar aileleri ile birlikte girebilirler, bazı sahneler çocuklar için uygun olmayabilir. |
12 yaşından küçük çocuklar izleyemez ve VHS, DVD, Blu-ray Disc, UMD veya oyun satın almaz. |
15 yaş altı izleyemez ve VHS, DVD, Blu-ray Disc, UMD veya oyun satın alamazlar. |
Yetişkinler için. 18 yaşından küçükler sinemada film izleyemez ve 18 yaş altı için sakıncalı VHS, DVD, Blu-ray Disc, UMD veya oyun. |
Yetişkinler için. Sadece 18 yaş üzeri için satılır. |
PG: 8 yaş altı çocuklar için sakıncalı olabilir. Çocuklar aileleri ile birlikte girebilirler, bazı sahneler çocuklar için uygun olmayabilir. Ghostbusters bu durum için uygun bir örnek teşkil etmektedir. Doğru cevap A’dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi film pazarlama karmasının elemanlarından biri değildir?
Yıldızlar ve yaratıcı ekip |
Yapımcı |
Senaryo ve tür |
Yaş |
Vizyon |
Film pazarlama karması dört elemandan oluşmaktadır. Bunlar: yıldızlar ve yaratıcı ekip, senaryo ve tür, yaş, vizyon. Doğru cevap B’dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müzelerin rekabet ettiği alanlardan biridir?
Sergiler |
Düğünler |
Konserler |
Temalı parklar |
Kitaplar |
Günümüzde müzeler; temalı parklar, spor olayları, tiyatro ve sinemalarla dolaylı bir biçimde boş zaman değerlendirme bakımından rekabet etmektedir. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Bir filmdeki iki oyuncunun ürün reklamını televizyonda ya da ürünü mağaza vitrininde görüp yorum yapması, ürün yerleştirme stratejilerinden hangisine girmektedir?
Görsel Ürün Yerleştirme |
Sözel Ürün Yerleştirme |
Hem Sözel Hem Görsel Yerleştirme |
Bütünleştirilmiş Açık Ürün Yerleştirme |
Örtülü Ürün Yerleştirme |
Hem Sözel Hem Görsel Yerleştirme: Hem sözel hem görsel yerleştirme kullanılan ürün ya da marka hem görüntü olarak yer alır hem de aktör o ürün ya da markadan bahsetmesi söz konusudur. Bu stratejide ürünün oyuncu tarafından kullanımı gerekli değildir. Örneğin bir filmdeki iki oyuncunun ürün reklamını televizyonda ya da ürünü mağaza vitrininde görüp yorum yapması verilebilir.
13.Soru
Oyundaki ürünün kendisini açık biçimde gösterdiği, tesadüfi bir yöntem kullanan ve markaların oyundaki lider aktörler olmadığı bir oyunda öncelikli olarak hangi oyun-reklam stratejisi kullanılmaktadır?
Bağlantı oyun-reklam |
Çağrışımlı oyun-reklam |
Gösterici oyun-reklam |
Tanımlayıcı oyun-reklam |
Viral oyun-reklam |
Tanımlayıcı Oyun-Reklamı: Tanımlayıcı oyun-reklamı, oyundaki ürünün kendisini açık bir biçimde göstermektedir. Tesadüfi bir yöntemle kullanılır. Markalar oyundaki lider aktörler değildir. Örneğin, bir macera oyununda, okula başlamadan önce kahvaltılık tahılını toplamak için zorlanan çizgi film kahramanı ile olaylar dizisi gösterilmiştir (Argan, 2007). Tanımlayıcı oyun-reklamı için etkileyici örneklerden biri “super monkey ball”dır. Oyun küpü için oyuncu, bir engelin üzerinde duran sevimli bir maymunu yönlendirmek zorundadır ve bu arada muzları toplayarak bonus (prim) elde etmeye çalışmaktadır. Her muz üzerinde Dole Food Company’nin bir etiketi bulunmaktadır. Dole, Japon pazarına lüks bir ürün olan muzu tanıtıyordu ve oyunda meyve gösteriliyordu. Mağazadaki gerçek muz satışları “super monkey ball” etiketini gösteriyordu ve bu oyun “dole” etiketi ile markalanmıştı.
14.Soru
I. Günlük yaşamdan uzaklaşmak için oynarlar.
II. Oyunlarla satınalma bağlamında ilgilenmezler.
III. Tipik olarak macera oyunlarını tercih ederler.
IV. Tek başına oyun oynamazlar.
V. Zamanlarının büyük bölümünü oyun oynamak için kullanırlar.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri müptela oyuncuların özelliklerindendir?
III, IV |
I, II |
II, V |
I, IV |
III , V |
Müptelalar çok fazla oyun oynarlar ve zamanlarının büyük bir bölümünü oyun
oynamak için kullanırlar. Oyunların içinde derin olarak yer alırlar. Tipik olarak macera oyunlarını tercih ederler ve kendilerini oyun aleminin içine koyarlar. Doğru cevap "E" seçeneğidir.
15.Soru
konser alanları müzik pazarlama karmasının hangi unsurunu oluşturur?
dağıtım |
tutundurma |
ürün |
performanslar |
fiziksel kanıtlar |
konser alanları müzik pazarlama karmasının fiziksel kanıtlar unsurunu oluşturur. bu nedenle doğru cevap E seçeneğidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi elektronik alışveriş yapan tüketicilerin değerlendirildiği kategorilerden biri değildir ?
Aşağıdakilerden hangisi elektronik alışveriş yapan tüketicilerin değerlendirildiği kategorilerden biri değildir ?
İnternet reklamcılığı |
Kişiselleştirilmiş alışverişçiler |
Rekreasyonel alışverişçiler |
Ekonomik alışverişçiler |
İlgilenimi yüksek alışverişçiler |
Elektronik alışveriş yapan tüketiciler kişiselleştirilmiş alışverişçiler, rekreasyonel alışverişçiler, ekonomik alışverişçiler, ilgilenimi yüksek alışverişçiler, kolaylığı temel alan rekreasyonel alışverişçiler, sosyal gruplara odaklanmış alışverişçiler ve genel anlamda kolaylık arayan alışverişçiler olarak sınıflandırılabilir. Doğru cevap A şıkkıdır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ürün yerleştirme stratejilerinden biri değildir?
Görsel ürün yerleştirme |
Sözel ürün yerleştirme |
Hem sözel hem görsel ürün yerleştirme |
Hayali ürün yerleştirme |
Örtülü ürün yerleştirme |
Ürün yerleştirme stratejileri şunlardır: Görsel ürün yerleştirme, sözel ürün yerleştirme, hem sözel hem görsel ürün yerleştirme, örtülü ürün yerleştirme, bütünleştirilmiş açık ürün yerleştirme, bütünleştirilmemiş açık ürün yerleştirme, yaratıcı olmayan yerleştirmeler, yaratıcı yerleştirmeler şeklindedir. Hayali ürün yerleştirme şeklinde bir strateji söz konusu değildir.
18.Soru
Kültürün değişir, gelişir, eskir ve yok olması hangi özelliğinin göstergesidir?
Durağanlığının |
Öğrenildiğinin |
Sembolik olduğunun |
Popüler olduğunun |
Organik olduğunun |
Kültürün yaşayan bir organizma gibi sürekli değişim geçiriyor olması onun organiklik özelliğinin bir göstergesidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyonun özelliklerden biri değildir?
Evreni küçültmüş, dünyayı küresel hale getirmiştir. |
Popüler kültürün ve kitle kültürünün taşıyıcısı olmuştur. |
Okuma zorluğu olanları daha da zorlamıştır. |
Simgeleri genelleştirmiş, herkesin malı yapmıştır. |
Zaman ve yer olarak insanı edilgen kılmıştır. |
Televizyonun özellikleri aşağıda sıralanmıştır. Okuma zorluğunu anlatma ile aştığı için zorlaştırmamış kolaylaştırmıştır.
Evreni küçültmüş, dünyayı küresel hale getirmiştir.
Popüler kültürün ve kitle kültürünün taşıyıcısı olmuştur.
Simgeleri genelleştirmiş, herkesin malı yapmıştır.
Okumanın zorluğunu anlatma ile aşmıştır.
Zaman ve yer olarak insanı edilgen kılmıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilgisayar ve video oyunlarının özelliklerinden biri değildir?
Çok kullanıcılı olması |
Tek sefer oynanabilmesi |
Teknolojik olarak kendini yenilemesi |
Oyuncu ile bütünleşip kişiselleşmesi |
Ses ve görüntü efektlerinin gerçeğe yakın olması |
Bilgisayar ve video oyunları günden güne artan bir oranda insanlar arasında kabul görmektedir ve bu kabul görme de oyunların gerçekçi sanal ortamlara, ses ve görüntü kalitesine ve oyunculara yükledikleri rollere göre sahip oldukları özelliklerinden dolayı olmaktadır (Argan ve Akın, 2007).
Bilgisayar ve video oyunlarının özelliklerine bakıldığında;
- Teknolojik olarak kendini yenilemesi,
- Oyuncu ile bütünleşip kişiselleşmesi,
- Ses ve görüntü efektlerinin gerçeğe yakın olması,
- Senaryonun oynanabilirlik düzeyi,
- Tekrar oynanabilme (oyuna bırakılan yerden devam edebilme) ve
- Çok kullanıcılı olması.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ