Epistemoloji Final 13. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

  1. Sağduyudan uzak görülmektedir.
  2. Gerekçelendirmeyi bir sistem içinde tanımlamaya çalışırlar
  3. Bağdaşımcı sistemler içinde algısal inançlar vardır 
  4. Gerçekçi ontolojiyi savunanlara göre insanların sahip olduğu bağdaşım sistemleri rastgele inanç sistemlerini gerekçelendirebilirler
  5. Olgu ile zihin arasında neden-sonuç ilişkisine dayalı bir bağ vardır

Yukarıda bağdaşımcılara ilişkin verilen bilgilerden hangileri doğrudur?


II-IV ve V

IV ve V

I-II ve III

I ve V

II ve IV


2.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi Rorty’e aittir?


Bizim ruhdan ziyade bedene sahip olan” ve “bu dünyaya ait” varlıklar olduğumuzu vurgular.

Kanıt ve gerekçelendirme boyutunun ötesinde yer alan bir “doğru” kavramını kabul eder.

18. Yüzyılda pragmacılığın önce gelen en önemli temsilcisi olarak görülmüştür.

Esas olan eylem, yorumsal çeşitlilik ve insanlığın kendini geliştirmesidir.

Toplum içindeki doğruların ortaya çıkması ile tarihsel olumsallıklar ve güç kavramı arasında sıkı bir ilişki olduğunu göstermiştir.


3.Soru

Doğruluğun ortaya çıkması için hangi iki unsurun uyum içinde olması gerektiği sorusuna verilen yanıtlardan değildir?


Nesne – özne

İdea – gerçeklik

Zihin – cümle

Önerme – olgu

Dil – dünya


4.Soru

  1. Temsilcilik
  2. Görüngücülük
  3. Deneycilik
  4. Gerçekçilik

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri algı felsefesi kapsamında öne sürülen temel felsefi görüşlerdendir?


I ve II

II ve III

III ve IV

I, II ve III

I, II ve IV


5.Soru

“Gerekçelendirilmiş doğru inanç bilgidir” Bu ifade ilk olarak aşağıdaki hangi filozof tarafından ele alınmıştır?


Descartes

Platon

Aristoteles

Gettier

Wittgenstein


6.Soru

Temsilcilik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


Zihnimiz nesnelerle doludur.

“Deneyime başvurmaksızın metafizik bilgi edinilebilir” şeklinde ifade edilebilecek olan görüşe karşı çıkmakta haklıdır.

Bilginin oluşumunun basit algısal verilerin birikmesi veya birbiriyle ilintilenmesi sonucu gerçekleşebileceğini varsaymışlardır.

Nesnel nitelikler hem nesnelerdedir hem de zihnimizde temsil edilirler.

Zihinsel durumlara sahip olduğumuz fikri yanlıştır.


7.Soru

I. Aziz Anselm’in Ontolojik Kanıtı
II. Aziz Aquinas’ın Kozmolojik Kanıtı
Bu iki kanıtın dinsel bilgi anlamında ortak özelliği nedir?


Algısal verilere dayanan kanıtlar olması

Tanrı’nın varlığını haklılaştırması

Tanrı’nın var olduğuna dair ilk kanıtlama olmaları

Tanrı’nın varlığının akılcı yöntemlerle, mantıksal yol izleyerek kanıtlanması

Kanıtlayanların aziz olması


8.Soru

I. Thales
II. Wittgenstein
III. Aristoteles
IV. Hume
V. Demokritus
Yukarıda verilen düşürlerden hangileri doğalcılığı savunan düşünürlerdendir?


I, II, III

II, III, IV

I, II, IV, V

I, III, IV, V

I, II, III, IV, V


9.Soru

“Acı çektirmek yanlıştır.” Bu ifade aşağıdaki bilgi türlerinden hangisine girmektedir?


Politik

Apriori

Etik

Pratik

Dinsel


10.Soru

Temsilcilik ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Temsilcilik akımının savunucuları, algılarımızın kaynağının veya hedefinin algılardan ve bilgiden bağımsız bir şekilde var olan gerçeklik olduğunu iddia ederler.

Bu akımın savunucuları temsili madde boyutunun kesinkes karşılığı olarak görür.

Temsilcilik sanatsal bir akım olarak ortaya çıkmıştır.

Temsilcilik deneyimciliğin aksini iddia eden felsefi görüşler içerir.

Temsilciliğe göre algı zihinsel olayların dışında gerçekleşir.


11.Soru

Bağdaşımcılara göre "geriye gitme sorunu" nasıl çözümlenmektedir? 


Temel algılara başvurarak 
Belirli bir sistem içerisinde birbirlerine indirgenebilir olan önermeleri belirleyerek 
Kendisi artık başka önermelerden türetilemeyen başlangıç önermelerine ulaşarak 
Dünya içerisindeki fiziksel olgulara dayanarak 
Öznelerin sahip olduğu inanç sistemleri içerisinde kalarak 

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Searle’ün öne sürdüğü görüşlerden biridir?


Bir zihinsel temsil ancak başka zihinsel temsillerin varlığında anlamlandırılabilir bir zihinsel durumdur.

Algılarımızın kaynağı bazen nesneler bazen de zihnimizde uyanan idealardır.

Fiziksel dünyada zorunlu kanunlar egemen olsa da, ahlakın olanaklı olması insanların iradelerinin özgür olmasını gerektirir.

Fiziksel evrende gerçekleşen her olayın bir sebebi vardır.

Doğruluğundan emin olabileceğimiz tek bilgi algıların yanıltıcı olduğudur.İnsan bilgisinin temel kaynağı algı yoluyla edindiğimiz bilgi parçalarıdır.


13.Soru

Önermeye dair aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?


Yazılmış olan cümlelerin kendileri fiziksel dünyaya ait somut şeylerdir.

Cümlelerin ifade ettiği düşünceler veya içerikler ise önermeleri oluştururlar.

Önermeler doğru veya yanlış olma kapasitelerine sahiptir.

Önermeler her zaman somut ve gerçektir.

Önerme veya dile getirilen iddia soyuttur.


14.Soru

Doğrunun yalnızca söylemin, zihinsel durumların, dilin ve önermelerin alanında ortaya çıkabileceğini savunan kuram hangisidir?


Gereksizlik Kuramı

Görüngü Kuramı

Bağdaşım Kuramı

Yapısalcı Kuram

Gerçeklik Kuramı


15.Soru

İstanbul’daki bir insanın “Londra’da şu an yağmur yağıyor” inancı, aşağıdaki inanç türlerinden hangisine aittir?


Çıkarımsal inanç

Temel inanç

Varsayımsal inanç

Doğrusal inanç

Algısal inanç


16.Soru

Descartes'ın felsefi sorgulamasında kullandığı şüphe türü aşağıdakilerden hangisidir?


Yöntemsel şüphe
Kategorik şüphe
Algının olmazlığı şüphesi
Yanılsama şüphesi
Bilimsel şüphe

17.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisinin deneyimcilik bağlamında dışarıda kaldığı görülür?


Bilginin kaynağını duyu verileri ve algılara indirgeyen epistemolojik görüş deneyimciliktir

Deneyimcilik mistik ve sezgisel bir kavramlar bütünüdür

Algı, bitkilerin değil ama hayvanların gerçekleştirebileceği bir işlevdir

Deneyimcilik kavramı Türkçe dilinde kullanılan deneycilik kavramı ile farklılık gösterir

Deneycilik kavramı kök itibari ile deney ve deneye dayanan anlamlarına gelir


18.Soru

Ahmet, yılanların çok olduğu bir yerde karşısında duran kayanın altındaki nesneyi yılana benzemesine rağmen dal olarak görmek ister. Ahmet'in bu düşüncesi, inançlarımızın hangi yönüyle daha yakından bağlantılıdır?


Doğruluk

Gerçeklik

Güzellik

Korku

Sorgulanabilirlik


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ‘etik bilginin olanaklılığı’ tezine yöneltilen ‘görecelik’ itirazının savlarındandır?


İnsan topluluklarının kabul ettiği ilkeler zamana ve mekâna bağlı olarak büyük değişimler göstermektedir.

Etik yargı içeren bir cümle o cümleyi dile getiren kişinin duygularını, eğilimlerini ve tercihlerini aktarmaktan ibarettir.

Etik cümleler doğru veya yanlış değildir ve bilginin konusu olamazlar.

Etik yargı içeren bir cümle nesnel dünyaya dair bilgi taşımaz.

Etik yargı içeren bir cümle öznel tercihleri yansıtır.


20.Soru

Aşağıda verilen kavram-alan eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?


Doğru- metafizik

Varlık- siyaset felsefesi

Bilgi- ontoloji

İdeoloji- metafizik

Varlık- ontoloji