Epistemoloji Final 18. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gerçeklik içinde var olan şeylerin belli özellikler almaları veya belli ilişkiler içinde bulunmaları sonucunda ortaya çıkan ve durumsal sınırları nesnel olarak belirlenmiş olan oluşumlara verilen isimdir. Bu tanım hangi kavrama aittir?
Olgu |
Önerme |
Gerçekçilik |
Algı |
Varlık |
Yukarıda verilen tanım olgu kavramına aittir.
2.Soru
Bir kişinin önermeyi bilmesi için, bu kişinin “gerekçelendirilmiş doğru inanç” sahibi olmasına ek olarak, dördüncü koşulun da bilgi için gerekeceğini iddia edenler aşağıdakilerden hangisidir?
Lehrer - Gettier |
Gettier - Goldman |
Lehrer - Paxson |
Paxson - Goldman |
Gettier - Paxson |
Bir kişinin önermeyi bilmesi için, bu kişinin “gerekçelendirilmiş doğru inanç” sahibi olmasına ek olarak, dördüncü koşulun da bilgi için gerekeceğini iddia edenler Lehrer ve Paxson’dur.
3.Soru
Aşağıdakierden hangisi temelciliğin türlerinden birisidir?
Fiziksel Olgulara Dayanan Temelcilik |
Soyut Olgulara Dayanan Temelcilik |
Kimyasal Olgulara Dayanan Temelcilik |
Verisel Olgulara Dayanan Temelcilik |
Düşşel Olgulara Dayanan Temelcilik |
Temelciliğe göre, temel bir inancın gerekçelendirilmiş inanç veya bilgi olması için fiziksel dünyanın o inanca neden olması yeterlidir. Açıkça görüleceği gibi, bu süreçte haklılaştırmanın veya gerekçelendirmenin nasıl gerçekleştiği, inanca sahip olan öznenin tamamen dışında gerçekleşmektedir. O yüzden, “Fiziksel Olgulara Dayanan Temelcilik” için temelciliğin son derece dışsalcı ve doğalcı bir türü olduğunu ifade etmemiz yanlış olmaz.
4.Soru
Algı epistemolojisine dair aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Bu alan kendi içinde çıkmaz tartışmalar içerir. |
Bilgi ve varlık konularına kritik bir zemin oluşturur. |
Bu alan tamamlanmış tartışmalar içerir. |
Gerçeklik bu alanda en önemli yöndür. |
Temsil bu alandaki en önemli yöndür. |
Gerçeklik ya da temsil gibi başlıkların algı epistemolojisi bağlamında keskin ve kesin yönler oluşturduğu söylenemez. Oysaki algının epistemolojisine dair tartışmalarda bildiğimiz şey bu alanın bilgi ve varlık konularında önemli ve kritik zemin oluşturduğudur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temsilciliği savunan bir düşünürdür?
Locke |
Aristotales |
Descartes |
Hume |
Kant |
Temsilciliğin en bilinen savunucularından bazıları John Locke ve Bertrand Russell’dır.
6.Soru
‘Bir inanç yalnızca bir inanca benzeyebilir; bir inancı yalnızca bir inanç haklılaştırabilir’ sözü kime aittir?
Edmund Gettier |
Berkeley |
Descartes |
L. Wittgenstein |
Pisagor |
Bir bağdaşıma Berkeley’in meşhur düşüncesini tekrarlayacaktır: Bir inanç yalnızca bir inanca benzeyebilir; bir inancı yalnızca bir inanç haklılaştırabilir. Bu düşünce yolunu izlersek bağdaşımcılığm esas tezine ulaşabiliriz.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefecileri düşünmeye sevkeden algısal durumlardan biridir?
Göz yanılsamaları |
Bağlamsal dünya bilgisi |
Algının nesnesi |
Algılar |
Duyumlar |
Tahmin edilebileceği gibi felsefecileri en fazla düşünmeye sevkeden algısal durumlardan biri göz yanılsamaları veya ilüzyonlardır.
8.Soru
"Teori" sözcüğünün Türkçe karşılığı ........ 'dır.
Kuramsal |
Kurum |
Kural |
Kuram |
Teorik |
Teori sözcüğünün Türkçe karşılığı "kuram"dır. Doğru cevap, D'dir.
9.Soru
Aşağıdaki örneklerden hangisinde etik bilgiye akıl aracılığıyla ulaşılmıştır?
Şu an bindiğim arabanın rengi kırmızıdır. |
İyilik yapmak sevaptır. |
Adil olduğumu hissediyorum. |
İnsanlara merhamet göstermek doğrudur. |
Su 100 derecede kaynar. |
Şıklar arasında etik bilgi olabilecek iyilik yapmak sevaptır, adil olduğumu hissediyorum, insanlara merhamet göstermek doğrudur. şıklarından "İyilik yapmak sevaptır" şıkkı din aracılığıyla "Adil olduğumu hissediyorum" şıkkı sezgi aracılığıyla ulaşılan bir bilgi türüne örnektir. Oysa "İnsanlara merhamet göstermek doğrudur" şıkkına akıl aracılığıyla ulaşılmıştır.
10.Soru
“İbrahim peygamber Tanrı tarafından aldığı çağrıya uyarak biricik oğlunu kurban etmeye götürürken, kendisine seslenenin Tanrı olduğunu gerçekten de bilemezdi. İbrahim’in durumunda akla uygun veya akılla açıklanabilecek hiçbir şey yoktu. O yüzden, bu olağanüstü durum aklın söylediklerinin ötesine geçmeyi ve bir “iman sıçraması” yapmayı gerektirmekteydi.”
Yukarıdaki açıklama hangi filozofa aittir?
Sören Kierkegaard |
Robert Audi |
Immanuel Kant |
A.J. Ayer |
David Hume |
Soruda verilen açıklama filozof Sören Kierkegaard'a aittir Doğru cevap A şıkkıdır.
11.Soru
Hangi düşünür dil ve anlam konularında geleneksel felsefeye yönelttiği eleştirilerle pek çok felsefeciyi derinden etkilemiştir?
G. Berkeley |
L. Wittgenstein |
R. Rorty |
G.E. Moore |
D. Hume |
Ludwig Wittgenstein’ın dil ve anlam konularında geleneksel felsefeye yönelttiği eleştiriler pek çok felsefeciyi derinden etkilemiştir.
12.Soru
Karşılık gelme kuramları içinde en iyi bilinen ve önermelerin nesnel olgulara karşılık geldiğini savlayan doğruluk kuramı hangisidir?
Görüngücülük |
Gerçeklik |
Bağdaşım Kuramı |
Olguculuk |
Tözcülük |
Soru kökünde verilen nesnel olgu imasından da hareketle, karşılık kuramını olgulara bağlayan ve bu anlamda tutarlılık arayan, en iyi bilinen kuram olguculuktur.
13.Soru
"Nesneler zihnimizin dışındaki gerçekliğin içinde yer alırlar ancak biz doğrudan nesneleri değil zihinsel durumlarımızı deneyimleriz." ifadesi algı felsefesinde hangi görüşe aittir?
"Nesneler zihnimizin dışındaki gerçekliğin içinde yer alırlar ancak biz doğrudan nesneleri değil zihinsel durumlarımızı deneyimleriz." ifadesi algı felsefesinde hangi görüşe aittir?
Gerçekçilik |
Görüngücülük |
Şüphecilik |
Temsilcilik |
Deneyimcilik |
Temsilciliğe göre, nesneler zihnimizin dışındaki gerçekliğin içinde yer alırlar ancak biz doğrudan nesneleri değil zihinsel durumlarımızı deneyimleriz.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Quine ile “ılımlı doğalcı”ları ayrıştıran kritik noktadır?
Ussallık |
Norm ve normatiflik |
Toplumsallık |
Dinsellik |
Kişisellik |
Quine ile “ılımlı doğalcı”ları ayrıştıran kritik bir nokta norm ve normatiflik konusudur. Pek çok yorumcuya göre, Quine epistemolojiyi normatif güçten yoksun bırakma çabasına girmiştir.
15.Soru
Bireylerin ve toplumların sahip olduğu ahlak (moralité) üzerine düşünme veya irdeleme” olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Etik |
Gelenek |
Örf |
Adet |
Anane |
Pek çok felsefeci, örneğin, “etik” kavramını “bireylerin ve toplumların sahip olduğu ahlak (moralité) üzerine düşünme veya irdeleme” olarak tanımlar.
16.Soru
Dünyada algıladığımız şeylerin yalın olarak nesneler değil de olgular veya durumlar olduğunu iddia eden felsefeci hangisidir?
Thomas Hobbes |
John Locke |
John Searle |
Rene Descartes |
David Hume |
Searle dünyada algıladığımız şeylerin yalın olarak nesneler değil de olgular veya durumlar olduğunu savlar.
17.Soru
Algılama ile ilgili verilenlerden hangisi doğrudur?
Bilinçsiz bir süreçtir. |
Oldukça basit bir süreçtir. |
Duyusal yollarla veri almadır. |
Beynin etken işlevlerini gerekli kılar. |
Bütünüyle fizyolojik düzeyde gerçekleşir. |
Deneysel psikolojinin bilişsel kanadında yer alan kuramcılara göre algı, duyulardan gelen verilerin zihinsel yapımız tarafından seçilmesi, organize edilmesi ve yorumlanması olarak anlaşılmalıdır. Başka bir deyişle; görsel, işitsel ve diğer algılar, duyulardan farklı olarak, beynin etken işlevlerini gerekli kılar.
18.Soru
Bilgi kavramının unsurları kapsamında "___________ boyutta inanç sahibi olmak önermesel bilginin oluşması için yeterli değildir" ifadesinde yer alan boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Kavramsal |
Kişisel |
Deneyimsel |
Bilimsel |
Bilişsel |
Deneyimsel boyutta inanç sahibi olmak önermesel bilginin oluşması için yeterli değildir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "dış dünyadan kopukluk itirazı" olarak da adlandırılabilmektedir?
Bağdaşım haklılaştırma için yeterli değildir. |
Bağdaşım haklılaştırma için yetersiz değildir. |
Bağdaşım haklılaştırma için gerekli değildir. |
Bağdaşım haklılaştırma için gereksiz değildir. |
Bağdaşım haklılaştırma için gereklidir. |
Doğru cevap C'dir.
20.Soru
"Doğruluk" için yapılan "var olan şeylerle zihnin uygun olması" tanımı hangi felsefeciye aittir?
Aristoteles |
Thomas Hobbes |
René Descartes
|
Thomas Aquinas |
Platon |
Doğruluk var olan şeylerle zihnin uygun olmasıdır tanımı Thomas Aquinas'a aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ