Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 12. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Andy Warhol’un sanatın kitle kültüründen ayrılmasına savaş açtığı, ticari paketlemenin evde bulunabilecek türden dünyevi bir ürünü arzu edilebilir bir mala dönüştürülmesini yorumlaması ve bu nesnelerin ayrıca kişisel olmayan, ticarileştirilmiş tüketim toplumu içinde yaşadığımıza dikkat çekmek için olduğunu ileri sürdüğü eserinin adı nedir?


Danto kutuları

Brillo heykeli

Shot Marliyns 

Campbell’s soup 

Pop art


2.Soru

Biçimi “A, B’dir” şeklinde olan “Hamlet müthiş bir oyundur “ (Hamlet’i bir değer ölçeğine yerleştiriyorum); “Hamlet müthiştir çünkü ahlaksal olarak karmaşıktır”. (Ahlaksal karmaşa özelliğinin Hamlet’i değerli kılan bir özellik olduğunu söylemiş  oluyorum.) şeklinde örneklenebilecek yargı, ne tür bir estetik yargıdır?


Karşılaştırmalı yargılar

Mutlak yargılar

Estetik deneyim yargıları

Tipik olarak estetik bir terim kullanan estetik yargılar

Estetik bir terim kullanmayan estetik yargılar


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi John Dewey’in 1958’de yayımlanmış “Art as Experience” (Deneyim olarak Sanat) başlıklı yapıtında sözü geçen, estetik deneyime yüklenmiş temel karakterlerdir?


Birlik-tamamlanmışlık

Algı-algının nesnesi

Çirkinlik-kasvetlilik

Sıkıcılık-kasvetlilik

Biçimcilik-bağlamcılık


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Estetik deneyimi herkes yaşar mı yoksa bu deneyim yalnızca belirli bir beğeniye sahip, kendini yetiştirmiş kişiler tarafından mı yaşanabilir?” sorusuna David Hume ve sonrasında Frank Sibley'in verdiği cevaplardan biri olamaz?  


Aynı nesne karşısında bazılarının estetik deneyim yaşadıklarını bazılarınınsa yaşamadıklarını savunmuşlardır.

Onlara göre yalnızca beğenisi olan ya da özel bir tür duyarlılığı olan kişiler bu deneyimi yaşayabilmektedirler.

Hume, tüm insanların aynı şekilde yetenekli birer uzman olmadıklarını ve sadece duyarlı, dikkatli, açık fikirli, zihni açık, eğitimli, deneyimli insanların örneğin iyi bir şiiri kötü bir şiirden ayırabileceğini iddia etmiştir.

İzleyici burada oldukça etkin ve özel bir konumdadır.

Estetik deneyime iki temel karakter yükler. Bunlardan ilki “birlik” ve “tamamlanmışlıktır."Estetik deneyimin ikinci karakteri daha ziyade anlama yetilerimizle ilgilidir. 


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Dabney Townsend'in belirlediği estetik yargı türlerinden birisi değildir?


Subjektif yargılar

Karşılaştırmalı yargılar

Mutlak yargılar

Eleştirel Yargılar

Estetik deneyim yargıları


6.Soru

Weitz'in sanatın yanlış anlaşılmasıyla ilgili yaptığı saptamalarda yer alan  "Sanat kavramını ................ bir kavram olarak değerlendiremeyiz çünkü sanat ............... bir kavramdır" ifadesindeki boşluklara sırasıyla hangi kavramlr gelmelidir?


açık, kapalı

kapalı, açık

nötr, açık

kapalı, nötr

nötr, açık


7.Soru

Levinson'a göre herhangi bir sanat tanımında mutlaka yer alması gereken kavram hangisidir?


Duyarlılık

Derinlik

Kışkırtıcılık

Tarihsellik

Özgünlük


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanatın etik değerlendirilmesinde kullanılan özerkçilik (otonomizm) görüşünün bir özelliğini ortaya koymuştur?


Ahlaki kategorilerin sanata uygulanmasının uygunsuz olduğu görüşü

Sanatın estetik değerinin ahlaki değerince belirlenmesi ya da ona indirgenmesi gerekliliğinin savunulması

Soyut varlıklarla somut varlıkların aynı özelliklere sahip olmalarının nasıl olanaklı kabul edilebileceğinin tartışılması

Bir kısım ya da tüm sanat varlıklarının soyut varlıklar olarak kabul edilmesi

Sanat yapıtlarının ortaya koyulmasında hayal gücünün şart olduğu görüşü


9.Soru

Sanatı yaşamın bir yansıması olarak sanatın en önemli işlevini gerçeği yansıtması şeklinde gören kuram aşağıdakilerden hangisidir?


Biçimci

Duygucu

Yansıtmacı

Sezgici

İradeci


10.Soru

Platon’un Devlet adlı meşhur eserinden şu bölüm epistomoloji konusunun özüne açıklık getirmektedir: “İstersen bir ayna al eline, dört bir
yana tut. Bir anda yaptın gitti güneşi, yıldızları, dünyayı, kendini, evin bütün eşyasını, bitkileri, bütün canlı varlıkları. -Evet görünürde varlıklar yaratmış olurum, ama hiçbir geçerliliği olmaz bunların. -İyi ya, tam üstüne bastın, işte düşüncemin; çünkü bu türlü varlık yaratan ustalar arasına ressamı da koyabiliriz değil mi?” Bu alıntıdan anlaşılacağı üzere iki dünya söz konusudur: Aynanın dışındaki dünya (gerçek nesneler dünyası) ve aynanın içindeki dünya (gerçek olmayan nesneler dünyası). Platon, aynanın içinde görünen nesnelere hangi adı vermiş ?


Mimesis

Usçu

Eidola

Episteme

Guernica


11.Soru

Güzel, hoş, narin, duygusal, zarif, gösterişli, çirkin, yüce, çocuksu gibi pek çok
özelliği, sanatçı-sanat yapıtı-izleyici ilişkisini ve genel olarak sanatın neliğini
araştıran felsefe alanı hangisidir?


Felsefi Estetik

Felsefi Bakış

Felsefi Düşünme

Felsefi Okuma

Felsefi Mantık


12.Soru

Yunancadan kabul edilen mimetik sanat kuramı seçeneklerden hangisine karşılık gelir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

İstenççilik


13.Soru

Felsefi düşünmede karşımıza çıkan temel sanat kuramları arasında yer almayan seçenek hangisidir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

Uzlaşımcılık


14.Soru

Sanatı bilgi kaynağı olarak gören ilk filozoflar kimdir?


Socrates ve Platon

Platon ve  Aristoteles

Aristoteles ve Eflatun

Spinoz ve Aristoteles

Hegel ve Marks


15.Soru

“Güzellik nedir?” sorusunu ilk kez soran, ancak soruyu yalnızca metafizik bir çerçevede yanıtlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Alexander G. Baumgarten

Platon

Aristoteles

Tertullianus

Georg Wilhelm Friedrich Hegel


16.Soru

Felsefi düşünmede karşımıza çıkan temel sanat kuramlarından hangisi mimetik sanat kuramı olarak adlandırılır?


İstenççilik

Sezgicilik 

Duyguculuk

Biçimcilik

Öykünmecilik 


17.Soru

İngiliz felsefeci Collingwood Sanatın İlkeleri (1938) adlı eserinde hangi görüşü ortaya koyarak fiziksel nesne görüşüne karşı çıkmıştır?


Tikel varlıklar

Tekil varlıklar

Çoklu varlıklar

Hayali varlık

Soyut varlık


18.Soru

Sergi düzenleyicisi veya sergilerde sanat yönetmenliğine ne ad verilir?


Küratör

Sanat

Sanatçı

Eleştirmen

Galeri


19.Soru

Sanatın .....................koşullardan yola çıkarak tanımlanamaz olduğunu savunan ve Weitz’ın görüşüne benzer bir görüşü savunan felsefecilerden biri Amerikalı sanatçı ve estetikçi Paul Ziff (1920-2003) dir.Cümlede boş yere hangi şık gelmelidir?


Gerekli ve olumlu

Yeterli ve sebepsiz

Yaratıcı ve bağımsız

Zorunlu ve yeterli

Sayısız ve süresiz


20.Soru

Estetik bir tutumla estetik deneyim yaşayan, estetik nesneleri değerlendiren, yorumlayan, eleştiren kişiye ne ad verilir?


Estetik süje

Estetik obje

Estetik haz

Estetik özne

Estetik deha