Felsefe Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Çoğulcu bilim anlayışını hangi düşünür savunur?
Kuhn
|
Fayerabend
|
Popper
|
Hume
|
Comte
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefe nedir sorusunun cevabı olamaz?
Felsefe sorgulamaktır.
|
Felsefe tefekkür etmektir.
|
Felsefe şüphe etmektir.
|
Felsefe mutlak ve kesin bilgilere ulaşmaktır.
|
Felsefe tartışmaktır.
|
3.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangisi eleştirel felsefe anlayışını temsil eder?
Nietzsche |
Platon |
Aristoteles |
Descartes |
Sokrates |
Eleştirel felsefe anlayışını ya da felsefenin eleştiri boyutunu öne çıkaran filozof Nietzsche'dir.
4.Soru
Mantıkçı pozitivizm hangi dünya görüşünü savunur?
Bilimsel dünya görüşü |
Maddeci dünya görüşü |
Tinsel dünya görüşü |
Liberal dünya görüşü |
Hümanist dünya görüşü |
Mantıkçı pozitivizm dünyada yirminci yüzyılın neredeyse bütün bir ilk yarısı boyunca oldukça büyük bir etki yapmışl olan bilim tasavvuru ve bu bilim anlayışı üzerinden geliştirdiği bilimsel dünya görüşüyle seçkinleşir.
5.Soru
Felsefe tarihinin ilk ve en önemli Bütünleştirici Teorisini kim geliştirmiştir?
Thales
|
Anaksimandros
|
Anaksimenes
|
Platon
|
Aristoteles
|
6.Soru
Maddi problemlerini halletmiş biri olarak dünyayı anlamaya ve sorgulamaya çalışan, bir şeylerin neden var olduğunu merak eden ve Batı felsefesinin ilk filozofu olduğu kabul edilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Pisagor
|
Sokrates
|
Aristoteles
|
Thales
|
Platon
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başka inançların kendilerinden türetildiği, apaçık, kesin olarak doğru olan inançlar olarak adlandırılır ?
İkincil doğrular |
Üstyapı inançları |
Temel inançlar |
İçselcilik |
Dışsalcılık |
Temel inançlar, başka inançların kendilerinden türetildiği, apaçık, kesin olarak doğru ve temel olan inançlardır. İşte bu temel inançlardan türetilen başkaca inanç ya da doğrulara ikincil doğrular veya üstyapı inançları adı verilir.
8.Soru
Aşağıdaki hangisi epistemoloji tarafından ele alınan konulardan biri değildir?
Bilginin oluşumu
|
Bilginin doğruluğu
|
Bilginin kaynağı
|
Bilginin sınırları
|
Bilginin imkânı
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin temelinde yer alan “anlayıp anlamlı kılma” çabasına bir örnektir?
Hiç kimsenin bir başkasının yerine ölemeyeceğini anlayıp ölümü olduğu kadar hayatı da kendinin kılmaya çalışmak
|
Ölüme tanıklık etmek
|
Bir yakının ölümüne çok üzülmek
|
Çevredeki yaşlı insanların ölümünü gördükten sonra, “- Ne iyi! Benim ölümüme daha zaman var!” demek
|
Ölümün insandaki solunum fonksiyonlarının durmasına karşılık geldiğini anlamak
|
10.Soru
Pozitivizmi kuran düşünür kimdir?
Comte |
Heidegger |
Hobbes |
Locke |
Engels |
A Comte
11.Soru
Yanlışlanabilme imkânı bulunmayan teoriye ne denir?
Sözde Bilim
|
Tümevarım problemi
|
Tümdengelim problemi
|
Teori yüklülük
|
Paradigma
|
12.Soru
Kant'ın 'İnanca yer bulmak için bilgiyi sınırlandırdım' sözüne göre aşağıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?I. Kant, dogmatizm ve septisizm yüceltilmektedir.II. Anlama yetisinin ilkeleri numenler alanına değil; yalnızca fenomenler alanına uygulanabilir. III. Salt aklın gücü gerçektir. IV. Tanrı salt bir bilgi objesidir.
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
III ve IV |
Hepsi |
Kant’ın “inanca yer bulmak için bilgiyi inkâr etmesi” dogmatizmi ve septisizmi yıkmaya yöneliktir. Ona göre duyusal dünya, deneye dayalı bilginin tek verisini oluşturur. Böylece bilgi, duyunun verileri ve olgularıyla mümkündür. Anlaşılır dünya ise “teorik bir yanılsamadan” (illusion) başka bir şey değildir. Kant için salt aklın gücü yanılsatıcıdır, anlama yetisinin ilkeleri numenler alanına değil; yalnızca fenomenler alanına uygulanabilir. Böylece Kant, aklı kendi sınırları içine çeker. Bu sınırlama, aklın nesnelliğini gerçekleştirmesi anlamına gelir. Sonuç itibariyle bilgi, bir yandan duyusal dünya ya da fenomenler ile uzay ve zamana; diğer yandan anlaşılır dünya ise kendinde şey ya da numenler olarak düşüncenin salt nesnesine bağlanmaktadır. Dolayısıyla Kant’ın bu sözünden çıkarılabilecek en önemli yargı: Tanrı’nın salt bir bilgi objesi olmadığı, bilakis “pratik aklın” bir postulatı olduğudur. O, metafiziği doğa hakkındaki bilgilerimizin kesin ve apaçık ilkelerinin arandığı ve bulunduğu bir alan olarak görmeyi yanlış bulur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, ağırlıklı olarak kavram incelemesi yapan, dile dayalı bir felsefe anlayışını temsil eder?
Çözümleyici (analitik) felsefe |
Postmodern felsefe |
Modern felsefe |
Kurucu felsefe |
Bütünleştirici felsefe |
Çözümleyici (analitik) felsefe ağırlıklı olarak kavram incelemesi yapan, dile dayalı bir felsefe anlayışını temsil eder.
14.Soru
Şıklardan hangisi felsefenin kurucu boyutunu dile getirir?
Doğru olduğu apaçık bir biçimde bilinmeyen hiçbir şeyi doğru kabul etmemek gerekir. |
Tek tek malumat ya da bilgi parçaları bir araya getirilirken onlara bir şekilde kazanmış olduğu birtakım açıklayıcı yapılar, kucaklayıcı paradigmalar veya temsil şemaları üzerinden anlam yüklenir. |
Felsefe hatalı anlam içeriklerini veya neye hizmet ettiğini gösterdiği kavram ve teorilere yüklenmesi gereken yeni anlam ufuklarına işaret eder. |
Bilgi, tarihsel süreç içinde oluşturulup tanımlanmıştır. Nesnel, tarafsız ve evrensel olma iddiasıyla ortaya konan bütün bilgi iddiaları gerçekte belli bir iktidar formunu tesis etme zemini üzerinde yükselir. |
Kavramsal bulanıklık ya da karışıklık sadece entelektüel yönden değil fakat eylem yönünden de kargaşaya yol açar. |
Felsefenin kurucu veya bütünleştirici boyutu aslında, insanın zihninin bilişsel gelişiminin veya aklın bir hedefe yönelimli çalışmasının bir sonucu olarak ortaya çıkar. Gerçekten de insan zihni sadece birtakım izlenim veya deneyimsel verileri pasif bir şekilde almakla kalmayıp, onlara yapı kazandırarak anlam yükler. O, tek tek malumat ya da bilgi parçalarını bir araya getirirken onlara bir şekilde kazanmış olduğu birtakım açıklayıcı yapılar, kucaklayıcı paradigmalar veya temsil şemaları üzerinden anlam yükler. Bu, insanın dünyayı anlamlandırıp açıklayabilmesinin en önemli yolunu meydana getirir ve ona varlığın veya hakikatin tümünü anlamlandırma imkânı verecek teoriler temin eder. A şıkkı analitik boyutunu, C ve D eleştirel boyutunu ifade eder.
15.Soru
İnsan zihninin doğuşta üzerine işaretlerin yazıldığı boş bir levha gibi olduğunu öne süren felsefe görüşü aşağıdakilerden hangisidir?
Akılcılık
|
Sentezcilik
|
Betimlemecilik
|
Sezgicilik
|
Deneyimcilik
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ontoloji olarak metafiziğin dışında kalır?
Klasik Töz Metafiziği
|
Süreç Felsefesi
|
Teoloji
|
Varoluş Felsefesi
|
Modern Töz Metafiziği
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilginin kaynağını belirten tutumlardan değildir?
Akılcılık
|
Deneyimcilik
|
Sentezci Yaklaşım
|
Sezgicilik
|
Yararcılık
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mantıkçı pozitivist düşünürler için doğrudur?
Aklın sadece bilimde tezahür ettiğine inanırlar. |
Bilimci bir dünya görüşüne şüphe ile yaklaşırlar. |
Bilim ile metafiziği tekrar birleştirmeye çalışırlar. |
Alman idealizmini temel alırlar. |
Bilimde analiz açısından formel bir dilin gerekli olmadığını düşünürler. |
Mantıkçı pozitivizm mutlak bir akılcılığı ve dolayısıyla aklın sadece bilimde tezahür ettiği inancını temsil eder. Mantıkçı pozitivistler, bu yüzden kendilerinin “karanlık” diye niteledikleri bir sosyo-politik atmosferin ürünü olduklarını öne sürüp mevcut koşulları pozitif bir felsefe anlayışı ile ıslah etmeye, bilimci bir dünya görüşüyle yeni baştan şekillendirmeye çalıştılar. Gerçekten de neopozitivist düşünürler Almanya’da giderek güçlenen ve en nihayetinde faşizme götürecek olan muhafazakâr bir siyasetten ve insanlığın ilerlemesi önündeki en büyük engel olarak gördükleri metafizikten büyük bir rahatsızlık duymaktaydılar. Bu yüzden, bilim ile metafiziği birbirinden ayırmaya, felsefenin, özel olarak da Alman idealizminin insanlığın önüne muğlak ve karanlık bir dünya koymasına engel olmaya çalıştılar. Mantıkçı pozitivistler, metafiziğe ayrıca epistemolojik gerekçelerle, önermelerinin anlamsız olması nedeniyle karşı çıktılar. Onlar, aslında burada Hume’la başlayıp Comte yoluyla Ernst Mach’a (1838-1916) kadar uzanan ana pozitivist damarı takip ediyorlardı. Onlar gündelik dilin sembolik mantığın ölçütlerini yerine getiremediğini, dolayısıyla bilim dili için gerekli açıklık ve kesinliği sağlayamadığını ileri sürerken bilimde analiz açısından formel bir dilin gerekli olduğu sonucuna vardılar.
19.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi bilginin kaynağında deneyim olduğunu ileri süren ve savunan düşünürdür?
John Locke |
Descartes |
Platon |
Parmenides |
Spinoza |
John Locke (1632-1704), George Berkeley (1685-1753), Hume, John Stuart Mill (1806-1873) ve Russell gibi ünlü deneyimciler tarafından savunulan ampirizm, başlangıçta boş bir levha olan zihin üzerine konan işaretlerin önce birer izlenimden başka hiçbir şey olmadığını ileri sürer.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yanlışlamacı bilim görüşünün savunucusudur?
Karl Popper
|
Thomas Kuhn
|
Paul Feyerabend
|
Viktor Kraft
|
Moritz Schlick
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ