Felsefe Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Feyerabend’ın çağdaş bilimin hasta olduğu tespitinde bulunan anlayışı hangisidir?
Bilimsel Devrim |
Metafiziksel Varsayımlar |
Çoğulcu bilim anlayışı |
Görelilik |
Bilim Öncesi Dönem |
C Çoğulcu bilim anlayışı
2.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangisi mekanik materyalizmin en önemli temsilcilerinden birisidir?
Thomas Hobbes |
Karl Marx |
Friedrich Engels |
Jean Paul Sartre |
Martin Heidegger |
Mekanik materyalizmin en önemli temsilcisi Thomas Hobbes'tir.
3.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sentezci düşünceyi temsil etmektedir?
Parmenides
|
Platon
|
Descartes
|
Kant
|
Leibniz
|
4.Soru
Epistemolojiye göre bilginin öznesi aşağıdakilerden hangisidir ?
Bilen zihin |
Nesne |
Eşya |
Önerme |
Bilen özne ile bilinen nesne arasındaki ilişkinin ürünü |
Bilgiyi oluşturan bu üç temel ögeden birincisi, bilginin öznesi olarak bilen zihin, ikincisi bilginin konusu ya da nesnesi olan şeydir.
5.Soru
Platon, şeylerin oldukları gibi olmayabileceklerinden hiç şüphe etmeyen ve hemen hemen her zaman alışkanlıklarına dayanarak yaşayan insanları dolaylı olarak aşağıdakilerden hangisiyle ifade ederek eleştirir?
Güneş benzetmesi
|
Mağara benzetmesi
|
Zincir misali
|
Domino etkisi
|
Üç hayat öğretisi
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Feyerabend'in savunduğu görüşlerden biridir?
Bilimi ve bilimin geliştirmiş olduğu ürünleri efsane ya da metafizik benzeri bilim olmayan alan ya da disiplinlerden ayıracak sabit bir yöntem geliştirmek mümkündür. |
Bilim adamı, bilimde ilerleme kaydetmek durumundaysa eğer, hiçbiryöntem kuralını ihlal etmemelidir. |
Değişmez ve standart bir bilimsel yöntem, bilimin ilerlemesini veya bilimsel bilginin gelişmesini yöneten yararlı metodolojik kurallar vardır. |
İyi bilim standart bir mantıksal yöntemle iş görür. |
Bilim için bir yöntem belirleyen her çaba hastalıklı bir muhafazakârlıktır. |
Feyerabend, bilimi ve bilimin geliştirmiş olduğu ürünleri efsane ya da metafizik benzeri bilim olmayan alan ya da disiplinlerden ayıracak sabit bir yöntem geliştirmenin imkânsız olduğunu öne sürmekle kalmaz. Fakat bilim adamının, bilimde ilerleme kaydetmek durumundaysa eğer, her tür yöntem kuralını ihlal etmesi gerektiğini belirtir. Başka bir deyişle, Feyerabend bilim için bir yöntem belirleyen her çabayı hastalıklı bir muhafazakârlık olarak değerlendirir.Metodolojik kuralların bilimsel başarıya katkıda bulunmadığı tezini savunmak için de iyi bilimin standart bir mantıksal yöntemle iş gördüğü iddiasını geçersiz kılan karşı örnekler bulur. Değişmez ve standart bir bilimsel yöntem, bilimin ilerlemesini veya bilimsel bilginin gelişmesini yöneten yararlı metodolojik kurallar yoktur.
7.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangisi bilginin kaynağında akıl olduğunu savunan akılcılık anlayışını temsil eder?
Platon |
Berkeley |
Hume |
Russell |
Locke |
Akılcılığın önemli temsilcileri arasında Parmenides, Platon, Descartes, Spinoza ve Leibniz bulunur.
8.Soru
Varlığı görünüşler ve idealar olmak üzere ikiye ayıran filozof kimdir?
Platon
|
Sokrates
|
Aristoteles
|
Descartes
|
Thales
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bilim felsefesinin epistemolojik boyutunu oluşturan temel konudur?
Nedensellik
|
Bilimin pragmatik temelleri
|
Mekân ve zaman kavramları
|
Bilimsel yöntemin mahiyeti
|
Yasa kavramı
|
10.Soru
Aşağıdakilerden kavramlardan hangisi "gerekçelendirilmiş doğru inanç"ın karşılığıdır?
Bilgi |
Tümdengelim |
Antropoloji |
Fenomenoloji |
Yöntem |
Birinci ya da standart bilgi tanımı, bilgiyi bir ürün olarak ele alır. Söz konusu bilgi
tanımı, ilk kez Platon’un Theaetetos adlı diyaloğunda öne sürülen “gerekçelendirilmiş doğru inanç” olarak bilgi anlayışını ifade eder.
11.Soru
Alışkanlıklarının etkisiyle davranarak ya da şüphe etmeden yaşayarak sıradan bir hayat süren insanların durumunu en iyi şekilde anlatan “Mağara Benzetmesi” hangi filozofa aittir?
Aristoteles |
Thales |
Platon |
Sokrates |
Herakleitos |
Alışkanlıklarının etkisiyle davranan ya da şüphe etmeden yaşayanlar, çoğu zaman bireyselliklerini veya bireysel kimliklerini unutarak kolektif kimliklerine bağlanırlar; herkesin yaptığı gibi yaparak, yaşadığı gibi yaşayarak, dogmatik kalıpların cenderesine sıkışmış bir biçimde sıradan bir hayat sürdürürler. Bu durumu en iyi anlatan filozoflardan biri meşhur “Mağara Benzetmesi”yle antik Yunan filozofu Platon’dur. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, evrende her şeyin madde olduğunu ve bütün var olanların maddeden oluştuğunu savunan görüştür?
Materyalizm
|
Düalizm
|
İdealizm
|
Nihilizm
|
Rasyonalizm
|
13.Soru
Varlığa insani bir bakış açısından yaklaşan, onu insandan hareketle ele alan metafizik anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
Töz metafiziği
|
Egzistans felsefesi
|
Teolojik metafizik
|
Süreç felsefesi
|
Oluş felsefesi
|
14.Soru
Yalnızca fizik, kimya, biyoloji gibi doğa bilimleri alanlarını değil, tarih, sosyoloji, psikoloji gibi konusu bakımından doğa bilimlerinden kategorik olarak ayrı olan alanları da kapsayan tez hangisidir?
Bilimin birliği tezi |
Bilim Öncesi Dönem |
Bilimsel Devrim |
Hipotez |
Temel Önerme |
A Bilimin birliği tezi
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi metafiziğe yönelik eleştiriler için geçerli bir gerekçe olamaz?
Metafizik kapsamı içinde yer alan önermelerin doğrulanamaması
|
Metafiziğin konularının insanı ilgilendirmeyen konulardan meydana gelmesi
|
Metafiziğin konu alanlarıyla ilgili olarak bilgiye sahip olmanın imkânsızlığı
|
Metafiziğin muhafazakâr ideolojilere, karanlık politik güçlere destek temin etmesi
|
Metafiziğin, fizik ötesi bir alanla ilgili olması nedeniyle iddialarının test edilememesi
|
16.Soru
Felsefeyi bir alet kutusuna benzeten düşünür kimdir?
Wittgenstein |
Heidegger |
Kant |
Russell |
Hegel |
İnsan hayatında aynı anda birçok işi gerçekleştiren felsefenin söz konusu çok işlevselliğine dikkat çekenlerden biri de Wittgenstein olmuştur. Hatta o, dikkat çekmekle kalmamış, felsefeyi bu yüzden bir alet kutusuna benzetmiştir.
17.Soru
“Felsefe” sözcüğünü işiten pek çok insanın ilk tepkisinin, biraz da alaycı bir dille, onun hiçbir işe yaramadığını dile getirmekten meydana geldiği söylenebilir.Bu tepki nasıl değerlendirilebilir?
Bu haklı bir eleştiridir.
|
Bu bir yanılgı veya önyargıdır.
|
Bu doğru bir düşüncedir.
|
Bu çelişkili bir düşüncedir.
|
Bu doğru bir değerlendirmedir.
|
18.Soru
“Cesur hipotezler ortaya at, sonra onları acımasızca sına!” diyen Popper’ın sözünden hareketle, aşağıdakilerden çıkarımlardan hangileri yapılabilir?I. Hipotez oluşturma süreci bilim adamının yaratıcı imgelemine bağlı olmak durumundadır.II. Bilginin gelişimi, bireysel ve öngörülemez kavrayışla ilgili bir konudur.III.Her hipotez ya da teori, problemi çözme yönünde bir denemedir.IV. Saf gözlem diye bir şey yoktur.
Yalnız I |
I ve III |
I, II ve III |
II ve IV |
Hepsi |
Popper her şeyden önce bilimsel teorilere, her ne şekilde olursa olsun tümevarımsal bir yoldan erişilemeyeceğini öne sürer. Sonra da gelecekte bilimsel bir teori ya da yasa düzeyine erişecek bilimsel bir hipotezin cesur ve yaratıcı muhayyilenin bir eseri olduğunu ilan eder. Başka bir deyişle, “cesur hipotezler ortaya at, sonra onları acımasızca sına!” diyen Popper’da hipotez oluşturma süreci, tümevarımsal yöntemin mekanik işleyişine değil de bilim adamının yaratıcı imgelemine bağlı olmak durumundadır. O, saf gözlem diye bir şey olmadığını ileri sürerken hipotezin ilişkisizmiş gibi görünen olgular arasında yasalı ilişkiler arayan, problem çözme gayreti içindeki yaratıcı imgelemin cesur önerisi olduğunu söyler. Popper’in gözünde bilim adamının yaratıcı zekâsının ön plana çıkmasını sağlayan spekülasyon ve muhayyile gücü, formelleştirilebilir veya birtakım kurallara indirgenebilir bir şey değildir. Öyleyse, Popper için bilginin gelişimi, bireysel ve öngörülemez kavrayışla ilgili bir konu olduğu için, birtakım kurallara indirgenemeyen bazı cesur hipotezlerin önerilmesiyle başlar. Onun bu bağlamda önerdiği yöntem bir tür deneme-yanılma yöntemidir. Bilimde çıkış noktasının, tıpkı günlük hayatta olduğu gibi, bir problem veya problematik bir durum olduğunu söyleyen Popper’a göre, bunu çözüm denemeleri takip eder. Her hipotez ya da teori, problemi çözme yönünde bir denemedir.
19.Soru
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak hangi düşünceden kaynaklanır?
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak gerçek nesnelerin varlığına dayanır
|
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak tikellerin gerçek olduğuna dayanır
|
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak tümellerin gerçek olduğuna dayanır
|
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak görünenlerin gerçekliğine dayanır
|
Platon'un ontolojik realizmi temel olarak maddi varlıkların nicel özelliklerine dayanır
|
20.Soru
Bir öznenin bir önermeye beslediği inancın önermenin sahip olduğu doğruluk veya olasılık değeri üzerinden gerekçelendirildiğini ileri süren haklılandırma teorisi aşağıdakilerden hangisidir?
İçselcilik
|
Temelcilik
|
Bağdaşımcılık
|
Dışsalcılık
|
Akılcılık
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ