Felsefe Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tanımı, “toplumdaki egemen yönetim örgütü” olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Faşizm |
Muhafazakârlık |
Anarşizm |
Devlet |
Demokrasi |
Faşizm; etnik milliyetçilik, ırkçılık, irrasyonalizm gibi anlamlar taşır. Muhafazakârlık, devletin birey karşısındaki önceliğine vurgu yapan bir ideolojidir. Demokrasi, halkın halk tarafından halk için yönetilmesi anlamına gelir. Soruda tanımı verilen kavram devlettir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
I. Estetik Özne. II. Estetik Tutum. III. Estetik Numen. IV. Estetik Yargı. Üsttekilerden hangileri estetiğin ontik bütünlüğü içinde yer alır.
I, IV |
I, II, III |
I, II, IV |
I, III, IV |
II, III, IV |
Estetik nesne, estetik özne,estetik değer, estetik tutum ve estetik yargı estetiğin konusunu, onun ontik
bütünlüğünü meydana getirir. Yani, Estetiğin ontolojisi, belli bir beğeni duygusuna sahip estetik öznenin belli bir estetik değer taşıyan estetik nesneye, estetik diye nitelenen özel bir tutum ya da yaklaşımla yönelmesinin ardından verilen estetik yargıdan oluşur.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi estetiğin ontik bütünlüğünü meydana getiren parçalardan biri değildir?
Estetik özne
|
Estetik yargı
|
Estetik nesne
|
Estetik yargı
|
Estetik sanat
|
4.Soru
I. Diyalektik bir analize dayanır.
II. Evrenin maddi bileşenleriyle ondaki düzen olgusuna bir açıklama getirmeye çalışır.
III. Evrende bir amaçlılık bulunup bulunmadığı konusunda nihai bir karara varmaya çalışır.
IV. Bilimsel deney ya da araştırmalara dayanır.
Üsttekilerin hangileri metafiziksel kozmoloji için doğrudur?
I ve II |
II ve III |
I ve IV |
I, II, III |
I, II, IV |
Metafiziğin bir ana bölümünün bir kesiti olarak kozmoloji, elbette günümüzde fizik biliminin bir parçası haline gelmiş olan bilimsel kozmolojiden farklılık gösterir. Felsefi ya da metafiziksel kozmoloji, ondan bilimsel deney ya da araştırmalardan ziyade, rasyonel bir analize dayanmak bakımından farklılaşır. Söz konusu metafiziksel kozmolojinin en önemli sorunu, evrenin maddi bileşenleriyle ondaki düzen olgusuna bir açıklama getirmek, evrende bir amaçlılık bulunup bulunmadığı konusunda nihai bir karara varmaktır.
5.Soru
Mutluluk Etiğini hangi düşünür kurmuştur?
Aristotales |
Tales |
Pythagoras |
Platon |
Sokrates |
Mutluluk etiğinin kurucusu, bütün bir Grek etiğinin yörüngesini belirlemiş düşünür olarak Sokrates’tir. O, insan hayatının, ahlaki yapıp etmelerinin nihai amacını, en yüksek iyiyi ifade edecek şekilde eudaimonia olarak tanımlamıştı. Eudaimonia Sokrates’ten sonra bütün Yunanlı düşünürler için ahlaki hayatın temel amacı yapıldı. Ondan çıkan bütün etik teoriler, sadece iki noktada farklılık gösterdiler. Bunlardan biri eudaimonia nın tanımlanması, diğeri de eudaimonia ya nasıl erişileceği hususuydu.
6.Soru
Türkiye, Avrupa Ekonomik Topluluğu’na hangi tarihte başvurmuştur?
31 Temmuz 1959 |
12 Eylül 1963 |
21 Temmuz 1971 |
1 Aralık 1964 |
23 Kasım 1970 |
Türkiye, tarihte en büyük barış projesi olarak nitelendirilen Avrupa bütünleşmesi hareketine de ilgisiz kalmayarak, 31 Temmuz 1959’de bu hareketin en önemli örgütlenmesi olan Avrupa Ekonomik Topluluğuna (AET, bugünkü adıyla Avrupa Birliği’ne) başvurmuştur.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Normatif Etiğin kurucusu olarak kabul edilmektedir?
Socrates |
Platon |
Aristoteles |
Hypatia |
Thales |
Sokrates Normatif Etiğin kurucusu olarak kabul edilmektedir.
8.Soru
Ünlü astronom Kopernik, alanda biriken problemlerin “sistemin merkezinde dünyanın olduğu” hipoteziyle çözülemediğini görünce bir hipotez değişikliği yapmaya karar vermiş ve sistemin merkezine güneşi geçirince bütün problemlerin çözüldüğünü görmüştür.Kopernik’ten esinlenerek epistemolojide benzer bir hipotez değişikliğine giden filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Kant
|
Hegel
|
Platon
|
Henri Bergson
|
Karl Max
|
9.Soru
Bir eserin sanat eseri olabilmesi için insan yapımı olması ve ona sanat eseri diyebilecek bir sanat dünyasının bulunması gerektiğini savunan sanat anlayışı hangisidir?
Tarihsel Sanat Anlayışı |
Kurumsal Sanat Anlayışı |
Formalist Sanat Anlayışı |
Marksist Sanat Anlayışı |
İfadeci Sanat Anlayışı |
Kurumsal sanat anlayışına göre sanat eseri olarak kabul edilen bütün bu farklı nesneler, her şeyden önce insan yaratısı olan, yani doğada hazır bulunmuş olmaktan ziyade, üzerinde şu ya da bu ölçüde çalışılmış olan eserlerdir. İkinci ve çok daha önemli koşul ise insan elinden çıkma bu ürüne sanat eseri statüsü atfedecek olan bir sanat dünyasının varlığıdır. Çünkü bir nesnenin sanat eseri statüsü kazanabilmesi için gerek koşul onun insan elinden çıkmış olması ise esas önemli koşul, sanat dünyasının varlığıdır.
10.Soru
Estetik yargı nasıl bir edimdir?
estetik değer yükleme
|
Estetik yargı, bilimsel yargılardan oluşur.
|
Estetik yargı, nesnel temellere dayanır.
|
Estetik yargı, evrensel yargılardan oluşur.
|
Estetik yargı, genelgeçer yargılardandır.
|
11.Soru
Sanatı her şeyden önce entellektüel bir faaliyet olarak gören ve sanata dünyayı anlamanın yanında onu değiştirmek görevi de yükleyen anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
İfadeci sanat anlayışı |
Marksist sanat anlayışı |
Formalist sanat anlayışı |
Kurumsal sanat anlayışı |
Tarihsel sanat anlayışı |
Sanatı her şeyden önce entellektüel bir faaliyet olarak gören ve sanata dünyayı anlamanın yanında onu değiştirmek görevi de yükleyen teori özcü karşıtı kuramlara dahil olan Marksist sanat anlayışıdır.
12.Soru
Kant özel metafiziği hangi üç bölüme ayırmıştır ?
Rasyonel Ontoloji, rasyonel epistemoloji, rasyonel teoloji
|
Rasyonel Kozmoloji, rasyonel idealizm, rasyonel pozitivizm
|
Rasyonel Teoloji, rasyonel düalizm, rasyonel metafizik
|
Rasyonel Psikoloji, rasyonel epistemoloji, rasyonel teoloji
|
Rasyonel teoloji, rasyonel psikoloji, rasyonel kozmoloji
|
13.Soru
- Çıkar ilişkisi söz konusudur.
- Kişisel tavır ile ilişkilidir.
- Kendisi dışında hiçbir amacı yoktur.
Yukarıdakilerden hangisi estetik tutum hakkında söylenemez?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
Estetik tutum çıkar gözetmeyen bir tutumdur. Onun kendi dışında bir amacı yoktur. Estetik tutumun kişisel tavırla da ilişkisinin olmaması gerekir. Başka bir deyişle, bir sanat eserini kendi hayatıyla ilişkisi ekseninde ele alan, bir tiyatro oyununu veya bir filmi bir yerinde kendisini görmek için seyreden birinin tavrı, kişisel bir tavır olup onun estetik tavırla ilişkisi yoktur.
14.Soru
Sokrates, eudaimonia'ya yalnızca erdemli olan kişinin, birtakım erdemleri hayata geçirerek ulaşılabileceğini ileri sürer. Aşağıdakilerden hangisi söz konusu erdemlerden biri değildir?
Hazcılık |
Bilgelik |
Cesaret |
Ölçülülük |
Adalet |
Erdemli olmak için , birtakım erdemleri hayata geçirmek suretiyle ulaşılabileceğini söyleyen Sokrates’e göre bu erdemlerin en başında bilgelik, cesaret, ölçülülük ve adalet gelir. Oysa Sokrates’ten etkilenen diğer filozoflar eudaimonia veya mutluluğa erişmenin hayattan elde edilecek hazlarla mümkün olabileceğini savunmuşlardı.
15.Soru
Öğrenciyi merkeze alan ilk eğitim anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
İdealizm |
Realizm |
Naturalizm |
Pragmatizm |
Egzistansiyalizm |
Natüralist eğitim felsefesi, öğrenci merkezli ilk eğitim anlayışına karşılık gelir. Eğitim alanında radikal bir dönüşümü ifade eden bir eğitim anlayışı olarak naturalist eğitim felsefesi, öğretmen ya da konu merkezli bir eğitimden ziyade, öğrenci merkezli bir eğitim anlayışına karşılık gelir. Bu ise natüralist eğitim felsefesinde en temel ve önemli amacın, modern dünyayı gelenekten veya geçmişten bağımsız olarak bütün yönleriyle kurup şekillendirecek olan bireyin yetiştirilmesi veya kendisini gerçekleştirmesinin sağlanması olduğu anlamına gelir.
16.Soru
Varlığı, varlık olmak bakımından inceleyen ve üç bölümden oluşan metafiziğin birinci bölümü aşağıdakilerden hangisidir?
Aksiyoloji
|
Teoloji
|
Arkeoloji
|
Ontoloji
|
Zooloji
|
17.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi devlete karşı çıkmaz?
Rawls
|
Lev Tolstoy
|
Pyotr Kropotkin
|
Herbert Spencer
|
William Godwin
|
18.Soru
Aristoteles’e göre metafizik neyi araştırır?
Varlığı var olmak açısından
|
Varlıkların hareketlerini
|
Bilginin kaynağını
|
Çıkarım yasalarını
|
Bilginin dayanağını
|
19.Soru
Sartrenin insan olarak kullandığı terim hangisidir?
oluş
|
kanıt
|
varlık
|
meta
|
fizik
|
20.Soru
I. Zihin içeriklerimiz
II. Soyut tümeller
III. Fiziki nesleler
IV. Bizzat kendi benliklerimiz
Russell'a göre üsttekilerden hangileri tanışıklık yoluyla dolayımsız olarak bilebildiğimiz şeylerdir?
Yalnız III |
I, IV |
II, IV |
I, II, IV |
Hepsi |
Normal, felsefi olmayan gündelik dilde ifade edildiğinde, bizim tanışıklık yoluyla sadece algıladığımız şeyleri, yani yakın çevremizdeki şeyleri veya algı menzilimiz içinde yer alan fiziki nesne ve insanları bildiğimiz söylenir. Oysa Russell’a göre, bizim bütün bu nesne ya da varlıklarla olan temasımız, bu şeylerin zihnimizdeki yansımaları olan idelerin dolayımından geçtiği için, dolaylı olmak durumundadır. Başka bir deyişle, tanışıklık yoluyla bilgide, bizimle fiziki dünya arasında öznel bir temsil perdesi veya duyum örtüsü bulunur. Bundan dolayı, Russell’a göre, tanışıklık yoluyla dolayımsız olarak bilebildiğimiz şeyler yalnızca zihin içeriklerimiz, soyut tümeller ve bizzat kendi benliklerimiz olmak durumundadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ