Fotoğraf Kültürü Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Bilginin anlama yetisine ulaşmasını sağlayan biricik geçitlerin iç ve dış duyular olduğunu görüyorum. Fark edebildiğim kadarıyla yalnızca bunlar dar ışığın karanlık bir odaya girmesini sağlayan pencereler. Bence anlama yetisi, dışarıda bulunan görünür imgelerin ya da çevredeki şeylerden fikir verebilecek görüntülerin girmesine izin veren… tek bir delik dışında hiçbir yerden ışık almayan bir odacıktan pek farklı değildir; bu karanlık odaya giren resimlerin binada kalmaları ve gerektiğinde bulunabilmeleri için belirli bir düzende yerleştirilmeleri söz konusu olsa, bu oda insanın yetisine fazlasıyla benzemiş olurdu."Yukarıdaki paragra aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
John Locke |
René Descartes |
Jonathan Crary |
Friedrich Engels |
Karl Marx |
Karanlık kutuyla ilgili yaygın olarak bilinen bir metafor da John Locke (1632-1704) tarafından yapılmıştır. Locke ünlü İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (1690; An Essay Concerning Human Understanding, adlı eserinde, insan bilgisinin alanlarını ve bilginin ulaşabildiği derinlikleri araştırırken, ikinci kitabın XI. bölümünde insan zihninin ayırt etme ve bunları seçme yetisi üzerinde durur. Zihnimizin bu işlemini açıklarken karanlık kutu metaforunu kullanır. Doğru cevap A şıkkıdır.
2.Soru
Amacı bir olgu ya da durumu açıklamak olan terim şıklardan hangisidir?
Kural |
Kuram |
Hipotez |
Sav |
Deney |
Kuramın amacı bir olgu ya da durumu açıklamaktır. Dünyadaki herhangi bir olgu ya da durumu açıklamak için kullanılır. Kuram denildiğinde bir bilim alanına dayanmak gerekir.
3.Soru
"Bu kitapta yer alan levhalar (fotoğraflar), bir sanatçının kaleminin yardımı olmaksızın sadece ışığın marifetiyle üretilmiştir. Bunlar güneş ışığının eseridir; insanların tasarlayarak yüzey üzerine yaptıkları taklit çalışmalara benzemez." notunu ilk fotoğraf albümü olarak nitelendirilen eserine yazarak tekniğin özgünlüğünü ve farkını vurgulayan bilim adamı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
William Henry Fox Talbot |
Robert Adamson |
David Octavius Hill |
Joseph Nicéphore Niépce |
László Moholy Nagy |
William Henry Fox Talbot, Doğanın Kalemi adlı kitabının girişinde okuyucu için şöyle bir not koymuştur: "Bu kitapta yer alan levhalar (fotoğraflar), bir sanatçının kaleminin yardımı olmaksızın sadece ışığın marifetiyle üretilmiştir. Bunlar güneş ışığının eseridir; insanların tasarlayarak yüzey üzerine yaptıkları taklit çalışmalara benzemez."
4.Soru
Fotoğraf makinesi bir şeyi resmederken, optik bakış olarak konuya kaç şekilde yaklaşır?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Fotoğraf makinesi bir şeyi resmederken, optik bakış olarak konuya üç şekilde yaklaşır:
- Konuyu gösterir
- Konunun içine girer
- Konuyu yeniden yaratır
Doğru cevap B'dir.
5.Soru
“Karanlık kutuda iğne deliğinden giren ışığın ters görüntü oluşturduğu” sözünü ilk söyleyen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Talbot
|
Daguerre
|
Niepce
|
Mo Tİ
|
İbnü’l Heysem
|
6.Soru
1632-1675 yılları arasında yaşamış hangi ünlü ressamın karanlık kutuyu eserlerinde kullandığı üzerine bilimsel çalışmalar yapılmıştır.
Michelangelo |
Paul Cezanne |
Johannes Vermeer |
Caravaggio |
El Greco |
Johannes Vermeer
7.Soru
Optik bakış ne anlama gelmektedir?
Karanlık kutu üzerindeki delik |
Karanlık kutu üzerine yansıyan görüntü |
Çıplak gözle yüzey üzerine geleneksel resmetmek |
İnsan gözünün önüne gelen bir sistem ile bakmak |
Dışarıya sınırlı bir çerçeve içerisinden bakmak |
Optik bakış, optik ve optik yoluyla bakmak anlamına gelmektedir. Aygıt yoluyla insan gözünün önüne gelen, aslında bir optik sistemdir. Doğru yanıt D’dir.
8.Soru
Baudelaire gibi yazılarında fotoğrafın bir sanat olmadığını belirten yazar aşağıdakilerden hangisidir?
M. McLuhan
|
W.Benjamin
|
J.M. Cameron
|
L.E. Eastlake
|
F. Jameson
|
9.Soru
Photo-Secession topluluğu içinde yer alan ve soyut fotoğraflar elde edebilmek için merceksiz fotoğraf makinesi olan iğne deliği fotoğraf makinesi tekniğini kullanan sanatçı kimdir?
Alvin Langdon Coburu |
László Maholy-Nagy |
Man Ray |
Henry Peach Robinson |
Julia Margaret Cameron |
Photo-Secession topluluğu içinde yer alan Alvin Langdon Coburu (1882-1966) soyut fotoğraflar elde edebilmek için merceksiz fotoğraf makinesi olan iğne deliği fotoğraf makinesi tekniğini kullandı.
10.Soru
Fotoğraf makinesinin optik yoluyla ve mekanik olarak çoğaltılabilen kopyalama işlemi yapmasını ilk gerçekleştiren sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
N.Niepce
|
F.Talbot
|
W. Benjamin
|
Q. Fiore
|
R. Adamson
|
11.Soru
Yen görme düzeni, fotoğrafla birlikte yani optik yoluyla yüzey üzerine resmetmeninaygıtlarıyla hangi yüzyılda yaygınlaşmıştır?
XIX. yüzyıldan başlayarak yaygınlaşmıştır.
|
XVI. yüzyıldan başlayarak yaygınlaşmıştır.
|
XX. yüzyıldan başlayarak yaygınlaşmıştır.
|
XXI. yüzyıldan başlayarak yaygınlaşmıştır.
|
XIV. yüzyıldan başlayarak yaygınlaşmıştır.
|
12.Soru
Camera Lucida isimli kitabında fotoğrafik imgeyi ele alan göstergebilim üzerine çalışmaları bulunan Fransız felsefeci ve eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?
John Berger |
Susan Sontag |
Marshall McLuhan |
André Bazin |
Roland Barthes |
Roland Barthes (1915-1980), Camera Lucida(11) (1980) adlı bu son kitabında, fotoğrafik imge üzerinde durmuştur. Görtergebilim ve yazınsal kuramlarla ilgilenen Barthes bu kitabında fotoğrafın ima ettiği özelliklerini vurgulamıştır. Bu çalışmada bir anlamda sosyoloji, psikoloji ve sanat kuramlarıyla fotoğrafların çıklanamayan ya da Barthes’e göre eksik kalan yönünü “ima” ettiği şeyi açıklamaya yönelik bir kuramsal çalışmadır. Yine bu çalışma da disiplinlerarası bir yapıya sahiptir.
13.Soru
Taslak çizim elde etmek gibi çalışmalarında fotoğrafın sağladığı olanaklardan da faydalanan ünlü İzleminci ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Edgar Degas |
Pablo Picasso |
Claude Monet |
Vincent van Gogh |
Camille Pissarro |
İzlenimci ressam Edgar Degas (1834-1917) çalışmalarında fotoğraftan yararlanmıştır.
Dansçı kırmızı ve siyah kalemle kağıt üzerine çizimdir. Degas’ın bu çizimi, fotoğraftan yola çıkarak gerçekleştirdiği açıkça bellidir. Sanatçı fotoğraf makinesini taslak çizim elde etmek için kullanmıştır. Ayrıca boyut ve ışık dağılımı açısından fotoğraf, sanatçıya yol gösterici olmuştur.
14.Soru
Karanlık kutunun içine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı odası, hiyerarşi içinde bir güç sistemine işaret ettiği metaforu aşağıdaki düşünürlerden hangisi kullanmıştır?
Friedrich Nietzsche |
John Locke |
Rene Descartes |
Friedrich Engels |
Karl Marx |
Karanlık kutu metaforunu Friedrich Nietzsche (1844-1900) birçok kere kullanmıştır. Karanlık kutunun içine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı odası, hiyerarşi içinde bir güç sistemine işaret eder. Nietzsche bu metaforu kullanır. Doğru cevap A şıkkıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mcluhan'ın soğuk araçlar olarak tanımladığı gruba dahildir?
İdeografik yazı |
Yazı |
Basılı yayınlar |
Radyo |
Sinema |
McLuhan toplumsal gelişme açısından önemli işlevler yüklediği iletişim araçlarını kendisine göre bir sınıflandırmaya tabi tutar. O, iletişim araçlarını Amerikan Caz Müziğinden esinlenerek “sıcak” (hot) ve “soğuk” (cool) araçlar olarak gruplandırır. Soğuk araçlar; söz, ideografik yazı, çizgi film, telefon, televizyondur. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisinde karanlık kutu gibi ideolojilerinde gerçeği tersine çevirdiği ve bu durumun düzeltilmesi gerektiği savunulur?
La dioptrique (1637) |
İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (1690) |
Alman İdeolojisi (1845-46) |
Putların Alacakaranlığı (1888) |
Doğa Büyüsü (1558) |
Giovanni Batista Delta Porta (1535?-1615) ünlü eseri olan Doğa Büyüsü (1558; Magia Naturalis) adlı çalışmasında ele almıştır. Resim yapmak isteyenlere karanlık kutuyu bir aygıt olarak önermiştir. Karanlık kutuyu insan gözüyle ilişkilendiren René Descartes (1596-1650) insan gözüyle bu aygıt arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Bir anlamda, insan gözünün karşısına yine bir görme düzeni oluşturan aygıtı, incelemiştir. Descartes, La dioptrique (1637) adlı eserinde bu karşılaştırmaya değinmiştir. Karanlık kutuyla ilgili yaygın olarak bilinen bir metafor da John Locke (1632-1704) tarafından yapılmıştır. Locke ünlü İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (1690; An Essay Concerning Human Understanding, adlı eserinde, insan bilgisinin alanlarını ve bilginin ulaşabildiği derinlikleri araştırırken, ikinci kitabın XI. bölümünde insan zihninin ayırt etme ve bunları seçme yetisi üzerinde durur. Zihnimizin bu işlemini açıklarken karanlık kutu metaforunu kullanır. Nietzsche’nin karanlık kutu metaforu, eski bir yöntemi yeni bir durumu açıklamak şeklinde değerlendirilir. Felsefede eski bir kavrama yeni bir anlam kazandırmak olarak da adlandırılır. Nietzsche, Putların Alacakaranlığı (1888; Götzen-Dämmerung) adlı eserinde bu duruma değinir. Alman İdeolojisi yazarları Marx ve Engels ideolojilerin ortaya çıkışı ve yeniden üretimi bir tür karanlık kutunun görüntüsü gibi ters çevirme durumudur. İdeolojiler, gerçeği baş aşağı, ters yüz olmuş olarak sunarlar. Bu durum da, düşünürlere göre toplumsal yaşam ve tarihsel koşullardan kaynaklanır, insan bilincinden kaynaklanmaz. Ters dönmüş bilinç durumu, karanlık kutunun ürettiği görüntüye benzer ve düzeltilmesi gerekir.
17.Soru
Doğanın Kalbi adlı fotoğraf albümü kitabının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Robert Adamson |
Joseph Nicephore Niepce |
Octavius Hill |
Fox Talbot |
Louis Jacques Mande Daguerre |
Doğanın Kalbi adlı fotoğraf albümü kitabının yazarı Fox Talbot’dur. Bu kitap, fotoğraf makinesiyle üretilmiş olan fotoğrafların içinde yer aldıgı bir fotoğraf albümüdür. Fotoğrafın yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı yıllarda yayınlanmış olan bu kitap, geniş kitlelere yayılan ilk fotoğraf kitabı olarak kabul edilir.
18.Soru
John Berger fotoğrafı hangi geleneğin içinde değerlendirir?
Mühendislik
|
Güzel Sanatlar
|
Fen Bilimleri
|
Arkeoloji
|
Tarih
|
19.Soru
- Konunun içine girer.
- Konuyu gösterir.
- Konuyu yeniden yaratır.
Yukarıda verilen maddelerden hangisi / hangileri bir şeyi resmeden fotoğraf makinesinin optik bakış olarak konuya yaklaşım biçimlerindendir?
I-II |
II-III |
I-III |
Yalnız III |
I-II-III |
Fotoğraf makinesi bir şeyi resmederken, optik bakış olarak konuya üç şekilde yaklaşır: Konuyu gösterir, konunun içine girer, konuyu yeniden yaratır.
20.Soru
Optik bilinçdışı kavramından söz eden ve Fotoğrafın Küçük Tarihi başlıklı ünlü denemenin sahibi yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Lady Elizabeth Eastlake |
Oskar Gustave Rejlander |
Charles Baudelaire |
Walter Benjamin |
Jean-François Lyotard |
Walter Benjamin, Fotoğrafın Küçük Tarihi (1931) adlı ünlü denemesinde “Optik bilinçdışı” kavramından söz etmiştir. Benjamin bu düşüncelerini kaleme aldığı yıllarda, fotoğraf yeni bir görme biçimi olarak hızla yayılıyordu. 1920 ve 1930’larda hem siyasi güç olarak hem de yeni bir iletişim resmi olarak fotoğraf en üst düzeyde kabul görmüştür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ