Görsel Sanatlar Eğitimi Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Okulöncesinde görsel sanatlar eğitimi sürecinde öğretmenin değerlendirmeye ilişkin olumlu veriler elde edebilmesi için dikkat etmesi gereken bir takım noktalar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu değerlendirme uygun değildir ve de kullanılmamalıdır?
Çocuklar sanatsal etkinlikler sürecinde belirlenmiş bir konu ile sınırlandırılmamalıdırlar. |
Her çocuğun birbirinden farklı olduğu, gelişim özellikleri ve ilgi alanları değerlendirme sürecinde göz önünde bulundurulmalıdır. |
Çocuklar, günlük yaşamlarındaki ve sosyal çevrelerindeki etkenler dikkate alınarak değerlendirilmelidir. |
Öğrenci sınırlandırılmış bir değerlendirme ile karşı karşıya olmalıdır. |
Öğrenciler değerlendirme sürecine ve değerlendirme ölçütlerine ilişkin bilgilendirilmelidir. |
Öğrenci sınırlandırılmış bir değerlendirme ile karşı karşıya olmamalı; Sınırlı bir konu çocuklara ilişkin öğretmene yeterince bilgi vermeyebilir. Çünkü konu sınırlaması ile aynı zamanda çocukların hayal dünyaları, bakış açıları, algılarını yansıtma biçimleri de sınırlandırılmaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitim CD’lerinin okulöncesi öğretime uygun olması için bağlı olması için istenilen gerekliliklerden biri değildir?
Ahenk |
Basitlik |
Yalınlık |
Tutarlılık |
Açıklık |
Eğitim CD’lerinin okulöncesi öğretime uygun olması için bir takım gerekliliklere bağlıdır. Bunlar; basitlik (yalınlık), uyum (tutarlılık) ve açıklıktır. Ahenk bu gerekliliklerin dışında kalmaktadır.
3.Soru
Okulöncesi sanat eğitimi için aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır.
Okulöncesinde sanat etkinlikleri çocuk merkezli olmalıdır. |
Sanat eğitimi çocuğun kendini dışa vurmasına olanak sağlayan son derece önemli bir ifade ve dışa vurum etkinliğidir. |
Çocukların düşüncelerini sözcüklerle ifade etme konusunda gerekli dil gelişimini kazanmış olmaları gerekir. |
Çocuklar genellikle gizli duygu ve düşüncelerini sözcüklerle anlatma yerine daha çok çizimleri ile ifade etmeyi tercih ederler. |
Çocukların etkinlik sürecinde oluşturdukları ürünlerin büyük bir çoğunluğu içgüdüsel olarak gerçekleşir. |
Okulöncesi görsel sanat eğitiminde çocuklar etkinlik sürecinde oluşturdukları ürünlerin büyük bir çoğunluğu içgüdüsel olarak gerçekleşir, estetik kaygı pek güdülmez, yaratıcılığa oldukça yakındırlar. Okulöncesinde sanat etkinlikleri çocuk merkezli olmalıdır. Sanat eğitimi çocuğun kendini dışa vurmasına olanak sağlayan son derece önemli bir ifade ve dışa vurum etkinliğidir. Çünkü bütün çocuklardan düşüncelerini sözcüklerle ifade etme konusunda gerekli dil gelişimini kazanmış olmaları beklenemez ve genellikle gizli duygu ve düşüncelerini sözcüklerle anlatma yerine daha çok çizimleri ile ifade etmeyi tercih ederler.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat eleştiri aşamalarından birisi değildir?
Betimleme |
Estetik |
Çözümleme |
Yorumlama |
Yargı |
Bir sanat eserinin eleştiri aşamaları betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargıdan oluşmaktadır.
5.Soru
Okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi sürecinde değerlendirme neyi temel alır?
Öğretim programı |
Gözlem |
Süreç |
Değerlendirme yöntemi |
Öğretim deneyimi |
Okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi sürecinde değerlendirme gözleme dayalıdır ve bağımsızdır. Değerlendirme öğrencinin gelişimini izleyen ve öğrenme- öğretme içeriği ile ilişkilendirilen bir süreci içermektedir. Değerlendirme öğretim sürecine, öğretim ortamına ve öğretim programına ilişkin eleştirel yaklaşım, öğretim deneyimi ve yöntemlerine ilişkin düzenlemeler ve kazanımları içermektedir. Bu doğrultuda görsel sanatlar öğretimi sürecinde değerlendirme çocukların ne öğrendikleri ve sanatsal etkinlikler sürecinde nasıl bir gelişim sergiledikleri üzerine odaklanmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yapılandırıcı yaklaşımın ana prensiplerinden biri değildir?
Bilgi dağarcığını öğretmen oluşturur. |
Öğrenme denemelerle süren ilişki analizlerinin aktif sonucudur. |
Bilgi başkalarından öğrenilir. |
Önceki deneyimlerle yeni deneyimler ilişkilendirilerek yeni bilgiler kazanılır. |
Öğrenme edinilen bilgi ve tecrübe basamaklarının birbirine eklenmesiyle oluşur. |
Eğitimde yapılandırmacı yaklaşım temelinin 20. Yüzyılın başındaki pragmatist teoriye kadar gittiğini yazan Marshall, bu konuda çalışmalar yapan araştırmacıların, yapılandırmacı yaklaşım konusunda önemle üzerinde durdukları ana prensipler şunlardır. Öğrenme ilişki-kurma işlemi (öğrenciler daha önceki deneyimleriyle yeni deneyimlerini ilişkilendirerek kendilerine anlamlı gelen yeni bilgiler kazanacaklardır). Öğrenciler kendi bilgi dağarcıklarını kendileri oluştururlar. Öğrenme denemelerle süren ilişki analizlerinin aktif sonucudur. Bilgi ve deneyim; edinilen başarılı bilgi ve tecrübe basamaklarının birbirine eklenmesi ve bunun devamıyla oluşur. Bizler genellikle başkalarından öğreniriz.
7.Soru
Disiplinlerarası eğitimin hedefi nedir?
Öğrencinin içinde bulunduğu dönem özelliğine göre ihtiyacı olan bilgilerle ve deneyimlerle donanımlı olarak yetişmesidir. |
Bireyin kendi tecrübesiyle kendi bilgisini oluşturmasıdır. |
Bireyin sahip olduğu zekâ alanını keşfetmek ve bu alana yönelik eğitim vermektir. |
Bireyin deneyimine, yaşantısına odaklanan okul modelini gerçekleştirmektir. |
Hepsi |
B seçeneği yapılandırmacılık teorisinin, C seçeneği çoklu zekâ teorisinin, D seçeneği çocuk merkezli yaklaşım teorisinin temellidir. Disiplinlerarası eğitimin hedefinin verildiği seçenek “Öğrencinin içinde bulunduğu dönem özelliğine göre ihtiyacı olan bilgilerle ve deneyimlerle donanımlı olarak yetişmesidir.” seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi görsel sanatlar eğitiminde çocuğun gelişim alanları işlevlerinden birisi değildir?
Girişimciliğinin gelişimine |
Bağımsız eleştirel düşünebilme becerilerinin gelişimine |
Sosyal ve duygusal gelişimine |
Fiziksel gelişimine |
Yeni oyunlar keşfetmelerine |
Çocuğun yeni oyunlar keşfetmesi yaratıcılık eğitimi sonucu çocuklara katkı sağlayacak özelliklerden birisidir.
9.Soru
‘Teknoloji destekli öğretim ortamları, farklı duyu organlarına hitap ederek, görselliğin cazibesini kamçılamaya devam etmektedir’ sözü aşağıdaki hangi eğitim bilimciye aittir?
Grabinger, 1999 |
Murray, 2001 |
Jonassen, 2002 |
Perry, 1999 |
Ballor, 1999 |
‘Teknoloji destekli öğretim ortamları, farklı duyu organlarına hitap ederek, görselliğin cazibesini kamçılamaya devam etmektedir’ sözü Murray'e aittir.
10.Soru
Öğrencilerin farklı disiplinlerden öğrendikleri deneyimleri, bu konuda yaptıkları deney sonuçlarını, fikirleri ve bilgileri kendi sanat üretimlerinde kullanabilmeleri disiplinlerarası eğitimin hangi aşaması ile ilgilidir?
İlişkilendirme |
Sonuçlandırma |
Anlamlandırma |
Değerlendirme |
Tasarlama |
Anlamlandırma aşamasında öğrenciler farklı disiplinlerden öğrendikleri deneyimleri, bu konuda yaptıkları deney sonuçlarını, fikirleri ve bilgileri kendi sanat üretimlerinde kullanabileceklerdir. Okulöncesi çocuklara verilen bitki tohumu paketi tasarlama çalışmasında, çocuklar kendi hayali bitkileri için resim ve çizim yapacaklardır. Bu sırada kendi firma sembollerini, bitki şekillerini, renklerini ve bitki formlarını, edindikleri bilgiler ışığı altında tasarlayıp resimleyeceklerdir.
11.Soru
Teknoloji destekli sanat öğretiminde özellikle okulöncesine ilişkin öğretim tasarımları seçerken dikkat edilmesi gereken bir takım gereklilikler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Öğretim içeriğinin öğrenmeye ilişkin somut ve sade çağrışımlara olanak tanıması gerekmektedir. |
Öğretim yazılımının sunum içeriği kalabalık olmalıdır. |
İçerik görsel, işitsel, görsel-işitsel öğelerle desteklenmelidir. |
Öğretim tasarımlarında bütün etkileşimli uygulamalar kullanıcının kontrolünde olmalı ve süreci kullanıcı başlatmalıdır. |
Öğretim tasarımında görülen, anlatılan olmalıdır. Dolaylı anlatımlardan kaçınılmalıdır. |
Öğretim yazılımının sunum içeriği kalabalık olmamalıdır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görselliğin teknoloji ile kaynaştığı görsel sanat alanlarından farklıdır?
Video sanatı |
Sinema |
Dijital sanat |
Enstalasyon |
Resim |
Makineleşmenin endüstrileşme ve üretim alanında meydana getirdiği gelişmeler elbette her disiplini etkilediği gibi sanat disiplinini de etkilemiştir. Görsel sanatlarda teknoloji kullanımı oldukça geniş bir kavramdır. Sinema, bilgisayar destekli grafik sanatı, video sanatı, enstalasyon (mekan yerleştirmeleri), dijital sanat ve fotoğraf sanatı görselliğin teknoloji ile kaynaştığını bize gösteren sanat alanlarından bazılarıdır. Resim sanatı bu anlamda farklıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi sanat eğitiminde sanatsal gelişimi değerlendirme araçlarından biri değildir?
Portfolyolar |
Yaratıcı Drama |
Süreç Dosyaları |
Katılımcı Gözlem |
Görüşme |
Öğrenciyi tanımaya yönelik olarak kullanılan birçok araç vardır ancak okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde sanatsal gelişimin değerlendirilmesi sürecinde en yaygın olarak kullanılan araçlar portfolyolar ya da süreç dosyaları, gözlemler, görüşmeler, durum çalışması gibi öğrencilerin bireysel özelliklerini dikkate alan veri toplama yöntemleri kullanılır. Görsel sanatlar öğretiminde sanatsal gelişimin değerlendirilmesi sürecinde portfolyolar ya da süreç dosyaları ile öğrencilerin sanatsal gelişim alanlarının incelenmesi, gözlem ya da görüşme yöntemleri ile sürece ilişkin öğrenci özelliklerinin, bireysel farklılıklarının ve gelişimlerinin incelenmesi durum çalışması ile de sürece ilişkin ayrıntıların incelenmesi ve değerlendirilmesi söz konusudur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi disiplinlerarası yaklaşımın öğrenci üzerine katkılarından biri değildir?
Genel kavramların uygulanmasını artırmaktadır. |
Değer yargılarının ve küresel bağlantıların daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. |
Konulara daha dar bakış açısı sağlamaktadır. |
Karar vermeye yardımcı olmaktadır. |
Yaratıcı ve eleştirel düşüncede artış sağlamaktır. |
Konulara daha geniş bakış açısı sağlamaktadır.
15.Soru
I. Format seçimi
II. Beyin fırtınası
III. Gerekli soruların geliştirilmesi
IV. Konuyu belirlemek
Yukarıda Jocobs’ un geliştirdiği yedi basamaklı program geliştirmenin ilk dört basamağı aşağıdakilerden hangisinde doğru sıralanmıştır?
I-IV-II-III |
II-I-III-IV |
II-III-I-IV |
IV-II-III-I |
IV-I-III-II |
Jacobs’ un yedi basamaklı program geliştirme modelinin ilk dört basamağı format seçimi, konuyu belirlemek, beyin fırtınası ve gerekli soruların geliştirilmesi şeklinde sıralanmaktadır.
16.Soru
I. Öğrencinin yaparak–yaşayarak öğrenmesini olumlu anlamda destekler.
II. Sanal bir ortamda olduğu için son derece güvenlidir.
III. Okul öncesinde yaygın bir kullanıma sahiptir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Simülasyon ve sanal gerçeklikle desteklenmiş öğretim ortamları ile ilgili doğru bilgidir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
Günümüzde okulöncesinde yaygın kullanıma sahip olmayan simülasyon temelli öğretim ortamları gelecekte çocukların gerçek yaşamla zararsız bir şekilde iç içe olması için etkili bir şekilde kullanılacaktır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde değerlendirme türlerinden ürün ve ürün oluşturma sürecinin değerlendirilmesine ilişkin kullanılan yöntemlerden biri değildir?
Uygulama sürecinin gözlemlenmesi |
Süreç değerlendirme formunun uygulanması |
Ürün değerlendirme etkinliği |
Öz değerlendirme etkinliği |
Kural değerlendirme testi |
Ürün ve ürün oluşturma sürecinin değerlendirilmesi, öğrencilerin öğretim ortamlarının ve koşullarının incelenmesi, ürün ortaya koymaya ilişkin uygulama sürecinin gözlemlenmesi ya da kaydedilmesi (video kayıt, fotoğraf, ses kaydı gibi), öğrencilerin uygulama sürecinde öğrendiklerini belirlemeye ilişkin süreç öncesi ve sonrasında uygulanan ön-son görüşmelerin gerçekleştirilmesi, öğrencilerin kazanması beklenilen davranışların niteliğini belirlemeye ilişkin oluşturulmuş ölçütlerden oluşan süreç değerlendirme formunun uygulanması, öğrencilerin gerçekleştirdikleri sanatsal çalışmanın niteliğini belirlemek amacıyla bir takım ölçütlerden oluşmuş olan ürün değerlendirme etkinliğinin gerçekleştirilmesi, süreç içerisinde sanatsal etkinliklere ilişkin edinilen öğretim içeriğinin değerlendirilmesi amaçlı sorular içeren sanatsal edinimleri değerlendirme etkinliğinin gerçekleştirilmesi, öğrencilerin gerçekleştirdikleri etkinliklere ilişkin kendilerini ve çalışmalarını tanımlama, anlatmak istediklerini yorumlama, anlatım yöntemini çözümleme ve ortaya çıkan ürün ve süreci yargılama aşamalarından oluşan öz değerlendirme etkinliğinin gerçekleştirilmesi ve öğrencilerin süreç içerisindeki gelişimlerini ve ürünlerini genel olarak değerlendirip öğretmenlerin genel değerlendirmeye ilişkin öğrenciye dönütler verdiği genel değerlendirme etkinliğinin gerçekleştirilmesi şeklinde sıralanabilecek çalışmaları içermektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesinde görsel sanatlar eğitimi sürecindeki değerlendirmeye ilişkin özelliklerden biri değildir?
Okulöncesinde değerlendirme öğrencilerin katılımı olmadan gerçekleştirilmelidir. |
Değerlendirme süreç temellidir. |
Değerlendirme sürecinde çocukların gelişim özellikleri önemlidir. |
Değerlendirme yapıcı, yönlendirici ve teşvik edici olmalıdır. |
Değerlendirme güvenilir, destekleyici, yargılamayan bir ortamda gerçekleştirilmelidir. |
Değerlendirme öğretim sürecine, öğretim ortamına ve öğretim programına ilişkin eleştirel yaklaşım, öğretim deneyimi ve yöntemlerine ilişkin ilişkin düzenlemeler ve kazanımları içermektedir. Bu doğrultuda görsel sanatlar öğretimi sürecinde değerlendirme çocukların ne öğrendikleri ve sanatsal etkinlikler sürecinde nasıl bir gelişim sergiledikleri üzerine odaklanmaktadır. Okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde değerlendirmeye ilişkin yöntem ve teknikler öğretmenin çocukların düşünme hayal etme, anlama, imgesel düşünme, yaratma, kavramlaştırma ve sembollere dönüştürme gibi birtakım özelliklerinin değerlendirilmesine ilişkin öğretmene fikir vermektedir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütlerinden olan ‘analiz’ doğrultusunda gözlemlenmesi beklenilen davranış değişikliklerinden biri değildir?
Sanatsal etkinliğe ilişkin neleri hayal ettiğini, düşündüğünü, hissettiğini, duyduğunu ya da gördüğünü tanımlamak, ürün ve sürece yansıtmak. |
Sanat alnına ilişkin sanat terimlerini kullanmaya yönelik ilgi göstermek. |
Önceki öğrenilenler ile yeni öğrenilenler arasında ilişki kurmak. |
Kendi görüşlerini sunmak, farklı çözüm önerileri geliştirmek. |
Farklı malzemeleri kullanarak seçenekleri araştırmak. |
Farklı malzemeleri kullanarak seçenekleri araştırmak, ‘analiz’ değil ‘keşfetme’ ölçütü için beklenilen davranış değişikliklerinden biridir.
20.Soru
‘Geleneksel uygulamalarla karşılaştırıldığında teknoloji destekli öğrenim, çocukların bir şeyler yaratabileceği ve yaratırken öğrenebileceği kavramların alanını geliştirmektedir’ diyen eğitim bilimci aşağıdakilerden hangisidir?
Resnick, 1998 |
Winn, 2002 |
Riley, 1999 |
Prentice, 1999 |
Matthews, 1997 |
Bahsi geçen eğitim bilimci Resnick'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ