Güzel Sanatlar Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sinematgrafik birimlerden olan plan ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
I. Sahneyi oluşturan çekimler dizisidir.
II. Sinemanın en küçük birimidir.
III. Eylemin henüz tamamlanmayan belirli bir bölümüdür.
IV. Yapılan plan bir tanedir.
Yalnız I |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Hepsi |
Plan, sinemanın en küçük birimi olarak tanımlanır. Kameranın çalışmaya başlayıp kayıt konumuna geçmesiyle birlikte, stop konumuna kadar geçen sürede kesintisiz olarak film malzemesi üzerine kaydettiği görüntüler plan olarak adlandırılır. Planların her bir tekrarı çekim olarak adlandırılır. Plan bir tanedir, çekimler birden fazla olabilirler. Oyundan ya da teknik aksaklıklardan kaynaklanacak herhangi bir sorun, planın tekrar çekimini gerektirecektir. Bu tekrarlar yönetmenin istediği sonuç alınıncaya kadar sürer.
Plan, sahneyi oluşturan çekimler dizisidir. İki kişinin karşılıklı konuştukları bir sahne düşünelim. İkili bir genel planla başlanacak sahnenin çekiminde, dramatik yapının gereği olarak, konuşma akışına göre A ya da B kişisinin bel plan ya da göğüs plan şeklindeki çekimleri yaygın olarak iç karşı açılarla (Resim 9.36-9.37) yapılır. Öndeki kişinin omuzundan netsiz başlayıp, odak kişinin karşıdan ve net olarak göründüğü amors planlar da ikili konuşmalarda yönetmenler tarafından tercih edilmektedir. İlgiye göre yapılan kesmelerle açı karşı açı şeklindeki çekimler, ister iç karşı açıya da amors olsun buradaki çekimlerin tümüne plan adı verilir. Örnekte belirtilen kişilerin farklı konumları söz konusu değilse her planının aynı çekim ölçeğiyle kurgulanması gerekir. Kişiler arasında çekim ölçeği farklılıkları seyirciler tarafından farklı yorumlanabilir. Kişilerin farklı konumlarda bulunması durumunda ya da seyirci üzerinde özel bir algı oluşturulmak istendiğinde ardı ardına kullanılacak çekim ölçekleri farklı olabilir. Bu bazen diyalog akışı ile bazen de eylemin yönlendirmesiyle gerçekleşir. Bununla birlikte her bir plan yeni bir bilgi vermek ve sahneyle ilgili olmak zorundadır. Tüm öncüller doğru olduğun yanıt E'dir.
2.Soru
Sanat tarihçi Wölfflin, Rönesans ve Barok dönem sanat yapıtlarını forma bağlı ikili karşıtlar olarak açıklarken hangi sanat yaklaşımı çerçevesinde hareket etmiştir?
Sanatçı Merkezli Yaklaşım |
Toplum Merkezli Yaklaşım |
Eser Merkezli Yaklaşım |
Güncel Sanat Yaklaşımları |
Alımlayıcı Merkezli yaklaşım |
Fransız düşünürler Saussure, Lévi-Strauss ve Barthes ile İsviçreli sanat tarihçisi Wölfflin; sanatta anlam üretiminin kaynağını biçim olarak görmüştür. ‘Biçimcilik’ olarak adlandırılan bu anlayışa göre bir sanat
eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir.Formalist tarihlerde tanrısal sanatçının izleri silinir. Hauser’in deyişiyle bu, “adların olmadığı bir tarihtir”. Wölfflin tarihinde Vasari’nin çevrimlerine de yer yoktur. Ona göre sanat tarihi sarmal olarak ilerler ve dönemler ancak formların birbirleriyle karşıtlaşması sonucu ortaya çıkar. Formların karşıtlaşması, ‘kapalı-açık, çokluk- birlik, mutlak-göreli’ gibi kavram çiftleriyle belirlenir.
3.Soru
Milattan önce 1. yüzyılda kâğıdı keşfedip en yaygın resim yüzeyi olarak kullanılmasını sağlayan uygarlık aşağıdakilerden hangisidir?
Roma |
Minos |
Çin |
Yunan |
Mısır |
Çinlilerin milattan önce 1. Yüzyılda kağıdı keşfetmesinin ardından kağıt papirüsün yerini almaya başladı ve belki de en yaygın resim yüzeyi olarak kullanıldı.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi popüler sanatın kendini ilk gösterdiği alanlardan biridir?
Heykel |
Müzik |
Çizgi roman |
Resim |
Sinema |
Pop Art, diğer tanımla popüler sanat ilk defa İngiltere’de sonra ABD’de 1950’li yıllarda soyut dışavurumculuğa bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. İlk etkinlikler çizgi roman ve kolaj pratikleriyle kendini göstermiştir.
5.Soru
İzleyici çağdaş sanatı anlamak için neden sanatçıya dair ön bilgiye sahip olmalıdır?
Düşünceyi ön plana çıkaran, kavramı esas alan bir kaygı güttüğü için |
Geleneksel anlamda estetik yaklaşımlarda bulunduğu için |
Sanatçının kendi yaşamını baz alarak çalıştığı için |
Eserlerinde en çok kendi kimliğini ön plana koyduğu için |
Çağdaş sanatçıların yalnız kendilerini anlatmak istedikleri için |
Çağdaş sanat, geleneksel anlamda estetik yaklaşımlarda değil, düşünceyi ön plana çıkaran, kavramı esas alan bir kaygı güttüğü için, izleyici, üretilen sanatı anlamlandırmak için işlenen kavrama ve sanatçıya dair belli bir ön bilgiye sahip olmalı. Çağdaş sanat, sıklıkla metne ihtiyaç duyar. Çağdaş sanatı birçokları için anlaşılmaz kılan bu zorlayıcı özelliğidir.
6.Soru
- 360 Derece Kuralı
- Aks Çizgisi (180 derece) Kuralı
- Basamak Sistemi Kuralı
- Koşut Dizim Kuralı
- 30 Derece Kuralı
- Devamlılık Unsurları Kuralı
Yukarıdakilerden hangileri Planlar Arası Kurguda Temel Kurallar arasında yer almaktadır?
2, 3, 5, 6 |
1,2, 3,5 |
3,4,5, 6 |
1,4, 5,6 |
3,4,5,6 |
Planlar Arası Kurguda Temel Kurallar şunlardır:
- Aks Çizgisi (180 derece) Kuralı
- Basamak Sistemi Kuralı
- 30 Derece Kuralı
- Devamlılık Unsurları Kuralı
7.Soru
Eseri, sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendiren yaklaşımdır. Bu yaklaşımı sanatçının duygu ve tercihlerini merkeze alan Romantizm akımıyla birlikte değerlendirerek kuramlaştıran, Fransız düşünür Eugéne Véron’dur.
Yukarıda verilen çağdaş sanat kuramı aşağıdakilerden hangisidir?
Eser Merkezli Yaklaşım. |
Sanatçı Merkezli Yaklaşım |
Alımlayıcı Merkezli Yaklaşım |
Toplum Merkezli Yaklaşım |
Düşünce Merkezli Yaklaşım |
Sanatçı merkezli yaklaşım; eseri, sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendirir. Bu yöndeki düşünceleri, sanatçının duygu ve tercihlerini merkeze alan Romantizm akımıyla birlikte değerlendirerek kuramlaştıran, Fransız düşünür Eugéne Véron’dur.
8.Soru
(Kaynak: https://medium.com/studiotmd/the-perception-of-color-in-architecture-cf360676776c)
Verilen görselde mimarlığın hangi kavramı üzerinde durulduğu söylenebilir?
Işık |
Doku |
Oran - Ölçek |
Renk |
Biçim |
Mimarlıkta renk kullanımının geçmişi mağara resimlerinin yapıldığı Paleotik devirlere kadar gitmektedir. İnsan, doğaya müdahale edip çevresini biçimlendirmeye başladığı andan itibaren toprakla olan etkileşimini geliştirmiş ve uygarlık evresinin ilk çağlarından başlayarak ilk yapay yapı malzemesi olan kerpiç ve tuğlayı ilkel, yalın ve geliştirilmiş kimlikleri ile mimaride geniş bir alanda kullanmıştır.
9.Soru
Bir sanat yapıtının anlamı nasıl kavranabilir?
esere bakarak |
eseri yaratan kişinin hayat görüşünde |
ifade edildiği coğrafya içinde |
ifade edildiği özgün form içinde |
yapıtın yapıldığı dönem içinde |
Bir sanat yapıtının anlamı, yalnızca ifade edildiği özgün form içinde bulunabilir. Bir resim, bir oyun, bir senfoni, bir roman, alışılagelmiş bir kullanımdan değil, daha çok
bir biçim duygusundan ve kültürel bilgiden yaratılmış karmaşık ve özgün biçimlerdir.
10.Soru
20. yüzyıla kadar hep döküm tekniği ile yapılmış heykel türü hangisidir?
Ahşap |
Taş |
Yontu |
Metal |
Plastik |
Metal heykeller 20. yüzyıla kadar hep döküm tekniği ile yapılmıştır. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Seçeneklerden hangisi Okur Odaklı kuramlardan biri değildir?
Duygusal Etki Kuramı |
Alımlama Estetiği |
Feminist Eleştiri |
Yazınsal Göstergebilim Kuramı |
Yeni Eleştiri Kuramı |
Edebî eserin kendisi ile iletişim kuracak bir okur için var olduğunun fark edilmesi edebî eserlerin incelenmesinde okuru odak hâline getirmiştir. 20. yüzyılda Avrupa’da Okur Odaklı Kuramlar’ın etkili bir biçimde ortaya çıkmasında 19. yüzyılın olgucu ve nesnel bilim görüşünün sekteye uğraması önemli bir etken olmuştur. Okurun sadece alıcı değil, metni yorumlamaya katılan üretken bir konumda olduğunu savunan Okur Odaklı Kuramlar olarak Duygusal Etki Kuramı, Alımlama Estetiği, Feminist Eleştiri ve Yazınsal Göstergebilim Kuramı yer almaktadır.
12.Soru
Bilim, sanat, politika alanında ün yapmış kişilerin yaşadıkları olayları ya da yaşadıkları dönemin önemli olduğunu düşündükleri özelliklerini gözlemlerine, izlenimlerine ve bilgi birikimlerine da- yanarak anlattıkları yazılara ne ad verilir?
Anı |
Roman |
Öykü |
Deneme |
Şiir |
Anı
Bilim, sanat, politika alanında ün yapmış kişilerin yaşadıkları olayları ya da yaşadıkları dönemin önemli olduğunu düşündükleri özelliklerini gözlemlerine, izlenimlerine ve bilgi birikimlerine da- yanarak anlattıkları yazılardır.
13.Soru
Birbirine yapıştırılarak mukavva hâline getirilmiş kâğıtların üzerine iç kısmı tıraş edilerek inceltilmiş deriler yapıştırılarak kapaklar meydana getirilir. Motifler elle çizilirse ….…. cilt, preste basılan kalıplarla yapılırsa …... cilt, kapağın etrafı yani dört tarafı deri, üstü kumaş veya ebru ile kaplanırsa …... cilt denilmektedir.
Yukarıdaki boş bırakılan yerleri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
Zerduva, Zerduz, Ceharkuşe |
Zerduva, Simduz, Gömme |
Simduz, Lake, Yekşah |
Yekşah, Gömme, Ceharkuşe |
Zilbahar, Zerduz, Simduz |
Motifler elle çizilirse yekşah cilt, preste basılan kalıplarla yapılırsa gömme cilt, kapağın etrafı yani dört tarafı deri, üstü kumaş veya ebru ile kaplanırsa ceharkuşe cilt
denilmektedir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahşap plaka üzerine resim tekniklerinden biridir?
Yağlı Boya |
Fresk |
Grafiti |
Ankostik |
Lavi |
Ankostik ve Tempera ahşap plaka üzerine resim tekniklerindendir. Yağlı boya ve akrilik tuval üzerine resim tekniklerindendir. Fresk, mozaik ve grafiti duvar üzerine resim teknikleridir. Lavi ise kâğıt üzerine resim tekniğidir.
15.Soru
Heykel sanatının anlaşılabilen bir sanat olması için en gerekli özelliklerin başında:kütle-boşluk, ........ ve doku-ritim ilişkileri olarak anlatılabilir. Cümlesinde boşluk hangi iki kelime ile doldurulmalıdır?
Görme-duyma |
Işık-gölge |
Doku-Işık |
Işık-Hacim |
Hacim-Kütle |
Tüm sanat dalları bu kuralları paylaşsa da Heykel sanatının ayırıcı özellikleri olan ve anlaşılabilen bir sanat olması için en gerekli özellikler; kütle-boşluk, ışık-gölge ve doku-ritim ilişkileri olarak anlatılabilir.
16.Soru
Türkiye'de ilk sanat bienali kaç yılında gerçekleşmiştir?
1986 |
1987 |
1988 |
1989 |
1990 |
Türkiye’de güncel sanat alanı 1990’lı yılların başından itibaren belirginleşmeye başlamıştır. 1970’li yıllarda Avrupa’da ortaya çıkan küratörlük pratiğinin Türkiye’ye girmiş olması, sergilerde geleneksel anlamda estetik kaygıdan ziyade kavramsallığın önemsenmesi, bu doğrultuda kalabalık grup sergilerinin gerçekleştirilmesi, 1987 yılında düzenlenmeye başlayan İstanbul Bienali’nin olgunlaşması bu döneme rastlamaktadır.
Türkiye’de ilk sanat bienali İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından farklı temalarda (konsept) 1987’de gerçekleştirilmiştir.
17.Soru
"Zemin ve tavan döşeme elemanları, kiriş gibi yatay elemanlar, duvarlar, kolon ve ayaklar gibi düşey elemanlarla" tanımlanabilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Doku |
Nokta |
Çizgi |
Biçim |
Mekan |
"Zemin ve tavan döşeme elemanları, kiriş gibi yatay elemanlar, duvarlar, kolon ve ayaklar gibi düşey elemanlarla" tanımlanabilen kavram mekandır. Doğru cevap e'dir.
18.Soru
Günlük kullanıma ait bir nesneyi alışılmış bağlamından çıkarıp alışılmamış bir bağlama taşıyarak seyirciyi her zamanki görsel okuma biçimini değiştirmeye sevk eden sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Marcel Duchamp |
Vladimir Tatlin |
Jaqcues Braque |
Ernst Barclach |
Henri Laurens |
Duchamp ters çevirip çeşme adını verdiği pisuarın üzerine R.Mutt takma ismiyle imzasını atmıştır. Günlük kullanıma ait bir nesneyi alışılmış bağlamından çıkarıp alışılmamış bir bağlama taşıyarak seyirciyi her zamanki görsel okuma biçimini değiştirmeye sevk etmiştir. Pisuara verilen çeşme ismi pisuarın gerçek anlamdaki işlevsel değerini ortadan kaldırarak metaforik bir alan oluşturmuştur. Doğru cevap A' dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avangard hareketin temel prensiplerinden biri değildir?
Başkaldırıcı sanatsal öncü harekettir. |
Geleneksellik karşıtıdır. |
Radikal sanatsal eylemler gerçekleştirir. |
Sanatı belli yönleri ile sorgular |
Sanat yoluyla toplumu atkilemeye, manüpüle etmeyi amaçlar. |
Avangard hareketin temel prensipleri aşağıdaki gibidir:
• Başkaldırıcı sanatsal öncü harekettir.
• Geleneksellik karşıtıdır.
• Radikal sanatsal eylemler gerçekleştirir.
• Sanat yoluyla toplumu atkilemeye, manüpüle etmeyi amaçlar.
• Değerleri reddeten bir anlayış üzerine kendisini yapılandırır.
• Sanatı her yönüyle sorgular.
• Egemen olana karşı duran özgürlükçü politik hareketleri savunur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Vitruvius'un ve Rönesans mimarlığınının başarılı bir mimarlık için şartlarından biri değildir?
kullanışlılık (utilitas) |
sağlamlık (firmitas) |
gösteriş (luxus) |
güzellik (venüstas) |
süreklilik-kalıcılık (perpetuita) |
Vitruvius ve Rönesans mimarlığınının başarılı bir mimarlık için şartları; kullanışlılık (utilitas), sağlamlık (firmitas), güzellik (venüstas), süreklilik-kalıcılık (perpetuita)'tır. Doğru cevap c'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ