Hareketli Görüntünün Tarihi Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Filmin videodan en önemli üstünlüğü aşağıdakilerden hangisidir?
Amatör kullanıma olanak sağlaması |
Daha ucuz bir sistem olması |
Film üretim sürecinin daha uzun olması |
Renk ve görüntü kalitesi açısından daha iyi sonuçlar vermesi |
Her aşama için profesyonelleşmiş bir ekibin gerekli olması |
C ve E seçenekleri filmin video karşısındaki dezavantajlarını ifade etmektedir. A ve B seçenekleri, videoyu tercih edilebilir kılan özelliklerdendir. Dolayısıyla, filmin videoya karşı en önemli üstünlüğü, film görüntüsünün gerek renkler, gerekse görüntü çözünürlüğü olarak video görüntüsüne göre daha iyi sonuçlar vermesidir. Bu üstünlük günümüzde de devam etmektedir.
2.Soru
Fransız bilim adamı Etienne-Jules Marey (1830-1904), Muybridge’in çalışmalarından yola çıkarak fotoğraf tekniği üzerinde yeni bir aygıt geliştirdi. Bu aygıtın adı aşağıdakilerden hangisidir?
Praxinoscope |
Büyülü Fener |
Fotoğraf Tüfeği |
Fotoğraf Kutusu |
Cinematographe |
İnsan hareketlerini ve özellikle de hayvan hareketlerini fotoğraf yoluyla kaydetmekle ilgilenen Fransız bilim adamı Etienne-Jules Marey (1830-1904), Muybridge’in çalışmalarından yola çıkarak fotoğraf tekniği üzerinde yeni bir aygıt geliştirdi: Fotoğraf tüfeği (1882; photographic gun). Aslında Marey’in fotoğrafla ilgili çalışmalarını ikiye ayırmak gereklidir. Birincisi kronotoğrafı kullanarak yaptığı çalışmalardır. Marey tüfek şeklindeki fotoğraf makinesiyle saniyede 12 fotoğraf çekerek tek bir cam plaka üzerine yaptığı kayıtla uçan bir kuşun hareketlerini çözümlemeyi başardı.
3.Soru
Aşağıdakilerden filmlerden hangisi George Meliés’in sinema tarihinde ilk özel efekt uygulamalarını kullandığı filmdir?
Büyük Tren Soygunu |
Deniz Altında Yirmi Bin Fersah |
Aya Seyahat |
Olanaksıza Doğru Seyahat |
Amerikalı Bir İtfaiyecinin Hayatı |
Aya Seyahat (Le voyage dans la lune) Melies’in sinema tarihinde ilk özel efekt uygulamalarını kullandığı filmlerinden biridir. Ay’a Seyahat sinema tarihinin ilk bilim kurgu filmi olarak kabul edilir. Ayrıca filmin yanılsama biçiminin en iyi bilinen örneği ve ilk dönem sinemanın en itinalı filmlerinden biridir. Melies bir anlamda ilklerin yönetmenidir.
4.Soru
Çarpıcı Kurgu adı verilen sinemadaki yeni tekniğin ilk kullanıcısı Rus sinema yönetmeni Sergei Mikhailovich Eisenstein, hangi filminde bu yöntemi kullanmıştır ?
İnsanlar ve Kurtlar
|
Odessa Merdivenleri
|
Grev
|
Kan İntikam Diye Bağırıyor
|
Kıç Güvertesindeki Facia
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Melies tarafından geliştirilen ve günümüzde hâlen kullanılan sinema tekniklerinden biridir?
Motion |
Black Hall |
Pandomim |
Stop Motion |
Greenbox |
Melies’in başına gelen tesadüfî bir kaza onun sinemasının dönüm noktası olmuştur. Bir gün Paris’te dış çekim yaptığı sırada aygıt tutukluk yapar. Bu kaza Melies’in filmde ilk özel efekti yaratmasını sağlayan görsel illüzyona neden olur ve alıcının durdurularak, önündeki nesne ve insanların değişimi hilesini keşfetmiş olur. Meliés bunun ardından stop motion ve superempoze yöntemlerini de keşfeder.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi CMYK renklerinden biri değildir?
Mavi-Yeşil |
Mor |
Sarı |
Siyah |
Kırmızı |
CMYK olarak tanımlanan dört renk; MaviYeşil(Cyan), Mor (Magenta), Sarı (Yellow) ve Siyah (Black) dir.
7.Soru
Aşağıdaki gelişmelerden hangisi web 2.0 teknolojisinin getirdiği yeni olanaklardan biri değildir?
Kullanıcıların internet üzerinden okuma ve yazma işlevlerini yerine getirebilmeleri |
Görsel işitsel iletileri kodlayabilmeleri ve başkalarıyla paylaşabilmeleri |
Kullanıcıların herhangi bir özel yazılıma ihtiyaç duymadan içerik üretebilmeleri ve internet üzerinden yayabilmeleri |
Kullanıcıların kendi sanal kimliklerini oluşturabilmeleri |
Farklı kişilerle anında iletişim kurabilmeleri |
Kullanıcıların internet üzerinden okuma ve yazma işlevlerini yerine getirebilmeleri, web 2.0 teknolojisinin getirdiği yeni olanaklardan biri değildir.
8.Soru
Bir televizyon sistemini oluşturan ana bölümler ve sıralaması için aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğru verilmiştir?
I-II |
I-V-III |
I-III-IV |
I-III-V |
III-IV |
Bir televizyon sistemi genel olarak şu ana üç bölümden oluşur.
•Video Kameralar: Üzerinde kayıt ünitesi olanlar dış çekim kamerası olarak tanımlanırlar. Stüdyo kameralarının üzerinde kayıt üniteleri yer almaz.
•Program Üretimi: Dış çekim kameraları veya stüdyo kameraları ile kaydedilmiş görüntülerin işlendiği ve kurgulandığı üniteler. Kurgu, Özel Efekt, Grafik, Ses veya Alt Yazı cihazlarının bulunduğu üniteler.
•Yayın: Televizyon programlarının canlı veya banttan yayınlandığı üniteler. Yayın karasal (terrestrial) yapılacaksa televizyon vericileri, kablo (cable) üzerinden yapılacaksa kablo dağıtıcıları, uydudan (satellite) verilecekse uydu vericileri (up-link) üniteleri.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi video sanatını başlatan hareket olarak bilinmektedir?
Fluxus |
Dada |
Gerilla video |
Feminist video |
Fütürizm |
C ve D seçenekleri, farklı video uygulamalarını ifade etmektedi. Video sanatını başlatan hareket olarak bilinen Fluxus, 1962 yılında, ABD’li sanatçı, grafik tasarımcı ve mimar George Maciunas’ın öncülüğünde oluşturulmuş avant-garde bir bakış açısıdır. Bir akım olmaktan çok “akış” anlamına gelen Fluxus adıyla anılmayı tercih etmişlerdir.
10.Soru
Kamera hareketlerini, filmdeki aksiyon ve sahnenin duygusal etkisini arttırmak, hareketi kurguyla destekleyerek filmin temposunu arttırarak seyircinin heyecanlanmasını sağlayan ilk yönetmen kimdir?
Porter |
Melies |
Eisenstein |
Griffith |
Lumiere Kardeşler |
Bu teknikleri kullanan ilk yönetmen Griffith’dir.
11.Soru
Aşağıdaki gelişmelerden hangisi web 2.0 teknolojisinin getirdiği yeni olanaklardan biri değildir?
Kullanıcıların internet üzerinden okuma ve yazma işlevlerini yerine getirebilmeleri |
Görsel işitsel iletileri kodlayabilmeleri ve başkalarıyla paylaşabilmeleri |
Kullanıcıların herhangi bir özel yazılıma ihtiyaç duymadan içerik üretebilmeleri ve internet üzerinden yayabilmeleri |
Kullanıcıların kendi sanal kimliklerini oluşturabilmeleri |
Farklı kişilerle anında iletişim kurabilmeleri |
Kullanıcıların internet üzerinden okuma ve yazma işlevlerini yerine getirebilmeleri, web 2.0 teknolojisinin getirdiği yeni olanaklardan biri değildir.
12.Soru
Edwin S. Porter (1870-1941), tesadüfi sayılabilecek bir gelişmenin sonucunda sinema estetiğine yön veren bir öncü olmuştur. Bu öncü hangi millettendir?
Amerika |
Fransa |
Kanada |
İngiltere |
Japonya |
1967 yılında Almanya’da var olan siyah beyaz televizyon sistemi ile uyumlu bir renkli televizyon sistemi olarak kabul edildi.
13.Soru
İlk televizyon yayınları hangi ülkede yapılmıştır?
İngiltere |
A.B.D. |
Fransa |
Almanya |
İtalya |
İlk televizyon yayıncılığının yapılabilmesi için Nipkow’un diskinden (1884) sonra yaklaşık 45 yıl geçmesi gerekti. Elektronik görüntünün (Video Sinyali) bir televizyon sistemine dönüşüp yayın yapılabilmesi, 1925 yılında İngiltere’de James Bairdd tarafından yapılan Televisor gösterisi ile, mümkün olurken ilk televizyon yayınları 1928 yılında A.B.D.’de, 1929 yılında İngiltere ve Almanya’da, 1931 yılında da Fransa’da başladı. Fakat bu yayınların sınırlı ve düzenli televizyon yayıncılığına dönüşmesi 1935 ile 1940 arasında mümkün oldu. Ancak televizyonun iki savaş dönemi arasında teknik olgunlaşmasının uzun sürmesi nedeniyle televizyonun bir kitle iletişim aracı haline gelmesi 1950 ile 1960 arasında mümkün oldu.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Hareketli Optik Oyuncaklar ” arasında yer almaz?
Thaumatrope |
Zoetrope |
Büyülü Fener |
Fenakitiskop |
Praxinoscope |
Birçok bilimsel çalışmanın ürünü olarak ortaya çıkan optik oyuncaklar işte bu hareket yanılsamasını göstermeyi hedefliyordu.
Bunlardan ilki, İngiliz fizikçi Dr. John Ayrton Paris tarafından 1825’te bulunan thomıtrop’tu (thaumatrope). Yunanca thauma - mucize ve tropos - dönüş kelimelerinden oluşan aygıt “mucize dönüş” anlamına geliyordu.
Belçikalı fizikçi Joseph Antoine Ferdinand Plateau (1801-1883) görüntünün sürekliliği üzerine çalışmalarını 1825’de Peter Mark Roget’ın dikey çubuklar arasında görülen tren tekerleği ve sonrasında da Michael Faraday’ın Faraday tekerleği çalışmalarının devamı şeklinde geliştirmiştir. Plateau çalışmalarını 1829’da yayınladı ve 1832-1833 yıllarında fenakitiskop (phenakistoscop) adlı aygıtı yaptı.
Bu çeşit optik oyuncakların bir sonraki versiyonu zoetropdu (zoetrope). Yunanca zoe yaşam ve trope dönmek kelimelerinden oluşarak yaşam tekerleği anlamına gelen aygıt 1834’de ingiliz matematikçi William George Horner (1786-1837) tarafından geliştirilmişti. Fenakitiskopun çalışma prensibinin üstü açık ağır bir dayanağa oturtulmuş döner bir tambura uygulanmış biçimi olan zoetropda uzun yarıklar tamburun çemberinin üzerinde bulunuyordu. Çemberin iç kısmına ve tabana çemberin yarıçapına eşit boyutta, üzerine bir hareketin ardışık parçalarından oluşan çizilmiş resimlerin bulunduğu kağıt şeritler yerleştirilirdi. Bu yerleştirme tamburun dış yüzeyinde bulunan her bir yarığın tam karşısına bir resmin geleceği şekilde yapılırdı. Tambur çevrildiğinde tamburun dışında yarıklardan bakan kişi durağan resimlerden yaratılan hareketi görürdü.
Optik ve felsefi oyuncakların önemlilerinden biri de Charles Emile Reynaud’nun (1844-1918) Fransa’da 1877’de geliştirdiği praksinoskopdu (praxinoscope).
Zoetropun geliştirilmiş hali olan aygıtta tamburun kenarlarındaki yarıklar kaldırılmış ve çemberin iç merkezine on iki adet dörtgen ayna yerleştirilmişti. Aynaların her biri bir resmin karşısına geliyordu. izleyen kişi tambur döndürüldüğünde aynalara bakarak hareket yanılsamasını görüyordu. Ortaya çıkan hareket zoetroptan daha yumuşak ve daha az baş dönmesi yaratıyordu. Aynalara bakan biri hareket yanılsaması yaratan resimlerin hızlı bir şekilde değişimini görüyordu, hem de zoetropun sunduğundan daha aydınlık ve daha net bir görüntüyle.
15.Soru
Aşağıdaki yönetmen ve film eşleştirmelerinden hangisi sinemada gerçekçi yaklaşımın ilk örneklerindendir?
George Melies-Olanaksıza Doğru Seyahat |
Edwin S. Porter-Amerikalı Bir İtfaiyecinin Hayatı |
George Melies-Aya Seyahat |
Dawid W. Griffith-Bir Ulusun Doğuşu |
Lumiere Kardeşler-Trenin Ciotat Garı’na Girişi |
Lumiere kardeşler- Trenin Ciotat Garı’na Girişi filmi sinemada gerçekçi yaklaşımın ilk örneklerindendir.
16.Soru
Stopmotion nedir?
3D programlar yardımıyla yapılan canlandırma tekniğidir. |
2 Boyutlu çizgi canlandırma tekniğidir. |
Bir dekor önünde üç boyutlu cansız karakterler, nesneler kullanılarak yapılan canlandırma tekniğidir. |
Görsel efektler kullanılarak yapılan canlandırma tekniğidir. |
Ses ve görüntünün birleştirilmesiyle elde edilen canlandırma tekniğidir. |
Canlandırma ya da bunun dışındaki olağan filmlerde kullanılan bir çekim tekniğidir. Bu teknik gerçek bir dekor önünde üç boyutlu cansız karakterler, nesneler kullanılarak yapılır. Böylece gerçek hayatta yaratılamayacak sahneler, karakterler ve nesneler canlandırılır.
17.Soru
İletişim süreci ve küresel teknolojilerin ortaya çıkardığı terminal yurttaşlığı kavramı neyin eleştirisi sonucunda ortaya atılmıştır?
Yüksek hızlı iletişim becerilerinin |
Bilginin bireyselleşmesinin |
Kamusal alanın sömürgeleşmesinin |
Merkeziyetçi bilgi ağının |
Bilginin geleneksel yöntemlerle ulaşmasının |
Hızlı iletişim süreci ve küresel teknolojiler daha çok bir terminal yurttaşlığını ortaya çıkarır. Bu ortam yakın ile uzak arasındaki fiziksel zaman ve mekân ilişkilerinin kaybolduğu, fiziksel gerçekliğin yerini, ekran gerçekliğinin aldığı bir duruma işaret etmektedir.
18.Soru
Dada bakış açısı ile daha önce sanatın bünyesinde yeri olmayan “hazır nesne” kavramını sanatın içine sokan sanatçı kimdir?
Tristan Tzara |
Roy Lichtenstein |
Andy Warhol |
John Cage |
Marcel Duchamp |
Çözüm: Dada bakış açısı ile daha önce sanatın bünyesinde yeri olmayan “hazır nesne” kavramını sanatın içine sokan sanatçı Marcel Duchamp’tır.
19.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi Massey ile Levy’nin etkileşimlilik tanımı içinde değildir?
Kullanıcının birbirinden farklı ve karmaşık tercihlere ulaşabilmesi
|
Yüksek hızda etkileşimin sağlanması
|
Yeni medyanın kullanıcısına yanıt verebilmesi
|
Kişilerarası iletişime olanak tanıması
|
Var olan enformasyona kullanıcısının da aktif olarak enformasyon ekleyebilmesi
|
20.Soru
Soyut dışavurumculuğun biçime ve duyguya verdiği aşırı öneme bir tepki olarak hareket eden, nesnenin nesne olma özelliğine dikkat çeken sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Minimal Sanat |
Kavramsal Sanat |
Mekan Sanatı |
Video Yerleştirme |
Feminist video |
Minimal sanat, soyut dışavurumculuğun biçime ve duyguya verdiği aşırı öneme bir tepki olarak hareket eden, nesnenin nesne olma özelliğine dikkat çekmek ve ifade, tarihsel, sembolik anlamlarını minimum indirmek amacıyla hareket etmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ