II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 19 Soru1.Soru
Seçeneklerden hangisi Ali Süha Delibaşı’na ait olan Roman türünde bir eserdir?
Kaybolan Ses |
Alev |
Adamcıl |
İkinci Gençlik |
Bir Günün Beyliği |
“İkinci Gençlik” Ali Süha Delibaşı’na ait olan Roman türünde bir eserdir.
2.Soru
II. Meşrutiyet döneminde en çok ilgi gören edebi tür aşağıdakilerden hangisidir?
Roman |
Şiir |
Tiyatro |
Masal |
Makale |
Edebiyat-ı Cedide mensupları tiyatro ile hiç ilgilenmemişlerdir fakat II. Meşrutiyet’te hem ferdiyetçi sanat anlayışını temsil eden Fecr-i Âtî hem de toplumsal faydayı öne çıkaran Millî Edebiyat Hareketi, tiyatroya önem vermiştir. Ancak eser bolluğuna karşı, bu dönemde yazılmış kalıcı eser azlığı da dikkat çekicidir. Piyes yazımındaki bolluk yanında sahne faaliyetlerinde de tam bir patlama yaşanmıştır.
3.Soru
I.Daha önceden aralarında devam eden beraberlik.
II.Batılı edebî mektepler ve Edebiyat-ı Cedide örneği.
III.Halis edebiyat arayışı.
IV.Devrin her şeye politik bir gözlükle bakma alışkanlığı.
Yukarıdakilerden hangi veya hangileri Fecr-i Âtî’nin teşekkülünü kolaylaştıran etken veya etkenlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I,II ve III |
I,II,III ve IV |
II,III ve IV |
Fecr-i Âtî’nin teşekkülünü kolaylaştıran etkenler şöyle sıralanabilir:
• Daha önceden aralarında devam eden beraberlik.
• Batılı edebî mektepler ve Edebiyat-ı Cedide örneği.
• Halis edebiyat arayışı
• Devrin her şeye politik bir gözlükle bakma alışkanlığına tepki.
4.Soru
I. Topluluk için Sînâ-yı Emel ismini önermiştir
II. Fecr-i Âtî'nin başkanlığına seçilmiştir
III. İlk toplantıya davet edilmiştir
IV. Edebiyat-ı Cedide'ci olması başkanlığa seçilmesinde bir etkendir
V. Topluluk için Fecr-i Âtî ismini önermiştir
Yukarıdaki bilgilerden hangileri Faik Âli Ozansoy'un Fecr-i Âtî ile olan bağıyla ilgilidir?
I, III, IV ve V |
I, II ve III |
II, III, IV ve V |
II, IV ve V |
I, III ve V |
Eskiden Edebiyat-ı Cedide topluluğunda yer almış olan Faik Âlî Ozansoy 7 Mart 1325 (20 Mart 1909) tarihinde ilki yapılan Fecr-i Âtî toplantısına Celal Sahir ile birlikte davet edilmiştir. Topluluk için "Sînâ-yı Emel" ismi konuşuluyor olmasına karşın Fail Âlî "Fecr-i Âtî" ismini önermiş ve isim kabul edilmiştir. Grubun en yaşlısı olması ve önceden Edebiyat-ı Cedide topluluğunda yer almış olması sebeplerinin de etkisiyle Fecr-i Âtî'nin ilk başlanı seçilmiştir.
5.Soru
Fransız sembolisti Verlaine’den yaptığı manzum tercümelerle tanınan ,Ziya Gökalp Ve Ömer Seyfettin ile Genç Kalemler kadrosuna katılan ve Trablusgarp savaşının yansımalarını taşıyan “İntikam Şiirleri’ni” yazan şairimiz kimdir?
Mehmet Ali Tevfik(Yükselen) |
Hamdullah Suphi (Tanrıöver) |
Faik Ali (Ozansoy) |
Celal Sahir (Erozan) |
Fazıl Ahmet (Aykaç) |
Mehmet Ali Tevfik(Yükselen -1889-1941), edebî hayatının başlarında Fransız sembolisti Verlaine’den yaptığı manzum tercümelerle tanındı. Bu tercümeler, dil zevki bakımından Edebiyat-ı Cedide ve Fecr-i Âtî estetiğine yakınlığını ortaya koyuyordu.Fakat Trablusgarp Savaşı›ndan itibaren, devrin sosyal şartlarının da sevkiyle toplumsal faydacı bir sanat anlayışını benimsedi. Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp’le Tanıştıktan sonra Genç Kalemler kadrosuna katılarak, Trablusgarp Savaşının’ yansımalarını taşıyan İntikam şiirleri’ni yazdı.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âti topluluğu üyelerinden değildir?
Ahmet Samim
|
Ahmet Haşim
|
Mehmet Rauf
|
Emin Bülent
|
Celal Sahir
|
7.Soru
23 Aralık 1876 tarihli I. Meşrutiyet anayasası 13. Maddesiyle sadece ticari örgütlenmelere (şirketleşmeye) hak tanımıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu örgütlerdendir?
Yeni Osmanlılar Cemiyeti |
Etniki Eteriya |
Türk Derneği |
Türk Tatarlarının Haklarını Müdafaa Cemiyeti |
Türk Ocağı |
Osmanlı Devletinde kurulan ilk cemiyetlerin Lâle Devri’ne kadar uzanan Mason cemiyetleri olduğu fakat Sultan II. Abdülhamit döneminde sıkı takibata alındıkları bilinmektedir. Bunu daha sonra Yeni Osmanlılar Cemiyeti (1865), Ermeni Hınçak Komitesi (1887) ve İttihad-ı Osmanî (1889) izler.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi,Fecr-i Âtî’nin sanat ve edebiyat görüşünü ifade eden en net cümledir?
Sanat şahsî ve muhteremdir. |
Şair toplumdan bağımsız değildir |
Sanat ve edebiyat toplum içindir |
Şiir ve musiki ayrılmaz bir bütündür |
Edebiyatın görevi okuyucuyu memnun etmektir |
Sanatı “şahsî ve muhterem” kabul eden Fecr-i Âtî şairi, daima ferdî konuları işler.
9.Soru
Cemil Süleyman Alyanakoğlu’nun, dul bir kadının psikolojisini başarıyla aksettirmesiyle, yayımlandığı tarihte çok şöhret yapmış olan romanının adı nedir?
Kadın Ruhu |
İnhizam |
Siyah Gözler |
Ukde |
İkinci Gençlik |
Cemil Süleyman Alyanakoğlu’nun, dul bir kadının psikolojisini başarıyla aksettirmesiyle, yayımlandığı tarihte çok şöhret yapmış olan romanının adı “Siyah Gözler” dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati Edebiyatı için söylenemez?
Edebiyat-ı Cedide’nin devamıdır |
Kısa ömürlü bir edebiyat topluluğudur |
Edebî ekol sayılmaz |
Encümen olarak kabul edilir |
Milli edebiyat hareketidir |
II. Meşrutiyet Devrinin ilk edebî topluluğu Fecr-i Ati’nin tuhaf bir talihi vardır. Bazı edebiyat tarihçileri onun bir edebî akım veya bir edebî ekol sayılamayacağını söylemekle birlikte yine de “Fecr-i Âti Edebiyatı” veya “Fecri Âtî Devri”nden bahsederler. Diğer yandan, Edebiyat-ı Cedide ile benzerliklerini dikkate alarak Fecr-i Âtî adının lüzumsuzluğuna inandığını ima eden de onu kendi tanımlamalarına uyarak “encümen” demeyi tercih eden topluluk olarak değerlendiren de vardır. Bütün bunlara rağmen Fecr-i Âtî kendi döneminde bir topluluk olarak kabul görmüştür. Bugün de başka bir terimle sıfatlandırmaya gerek yoktur. “Fecr-i Âti Edebiyatı”ndan veya “Fecr-i Âtî Devri”nden bahseden edebiyat tarihçileri yanında onu Edebiyat-ı Cedide’nin devamı gibi görenler de vardır. Fecr-i Âtî’yi Avrupa’daki Sembolistler veya Parnasyenler gibi bir mektep/ekol/okul/devirden ziyade kısa ömürlü bir edebiyat topluluğu olarak değerlendirmek gerekir.
11.Soru
Meşrutiyet döneminde iktisadi alanda özel teşebbüsü ve yönetimde merkezin yetkilerini eyaletlere kaydırma fikrini hangi düşünür ve edebi kişilik savunmuştur?
Ziya Paşa |
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Halide Edip |
Namık Kemal |
Meşrutiyet döneminde bahsi geçen fikirleri ve federatif bir yapıyı ilk kez Prens Sabahattin ortaya atmıştır. Doğru yanıt 'C' şıkkıdır.
12.Soru
Fecr-i Âtî Encümen-i Edebîsi Beyannamesi’nde yer alan Fecr-i Âtî Kütüphanesi adlı yayın serisinde yayınlanmıştır?
Timsal-i Aflk (Cemil Süleyman) |
Malümat-i Edebiyye (Köprülüzâde Mehmet Fuat) |
Ukde (Cemil Süleyman) |
Osman-ı Sani, (Tahsin Nahit) |
Bir Sükut-ı Nâ-tamam (Müfit Ratip) |
Beyannamede belirtilen Fecr-i Âtî Kütüphanesi adlı bir yayın serisi, niyet safhasından uygulamaya geçirebildikleri bir teşebbüstür. Bu seriden beş kitap yayımlanmıştır: Timsal-i Aşk (Cemil Süleyman), Hayat-i Fikriye (Köprülüzâde Mehmet Fuat), inhizam (Cemil Süleyman), Ruh-ı Bî-kayt (Tahsin Nahit), Fırtına (Şahabettin Süleyman).
13.Soru
Fecr-i Âtî mensubu, şiiri renkli tablo ve ahenk tutkusu onları sıfat bolluğuyla bezekli, hareketsiz, ancak birkaç mısrada bir fiili bulunan, fiil soylu kelimelerin fiilimsi şeklinde kullanıldığı bir cümle yapısına götürmüştür. Bunun en güzel örneği hangi şiirdir?
Ahmet Haşim – Geldin |
Emin Bülend - Kış Gecesi |
Ahmet Haşim- Hayâl-i Aşkım |
Tahsin Nahit - Demet |
Mehmet Behçet Yazar - Erganun |
Renkli tablo ve ahenk tutkusu onları sıfat bolluğuyla bezekli, hareketsiz, ancak birkaç mısrada bir fiili bulunan, fiil soylu kelimelerin fiilimsi (sıfat fiil veya zarf fiil) şeklinde kullanıldığı bir cümle yapısına götürmüştür. Ahmet Haşim’in “Geldin” şiiri bunun güzel örnekleri arasındadır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nesl-i Âti Edebiyat Topluluğunun kuruluşunu hazırlayan nedenlerden değildir?
Yeni Lisan makalesinin yayınlanması
|
Milli Edebiyatın etkili olmaya başlaması
|
Fecr-i Âti’nin yıprandığı görüşünün yaygınlaşması
|
Taklit bir edebiyata karşı çıkma düşüncesi
|
Edebiyatımızı batılılaştırma düşüncesi
|
15.Soru
Fecr-i Ati şiiri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Şiirlerinde özellikle Tanrı aşkına değinmişlerdir |
Şiirlerinde mevsim sonbahar ya da kıştır |
Şiirlerinde daima bir hassasiyet ve zariflik vardır |
Şiirlerindeki varlıkların hepsi bir aşk unsurudur |
Şiirlerinde tabiat en küçük parçasına kadar resmedilmiştir |
Fecr-i Âtî şairleri şiirlerinde tabiat ve aşk konularına sıkça yer vermiştir fakat burada bahsedilen aşk Tanrı ya da vatan aşkı değil insanla ilgili bir aşktır. Şiirlerinde hüznü vurguladığından sonbahar mevsimini ve tabiatın değişmesi anlamına geldiği için kış mevsimini kullanır ve tabiatı en küçük parçasına kadar resmetmek için uğraşırlar. Şiirlerindeki varlıkların hepsi bir aşk unsurudur ve daima bir hassasiyet ve zariflikle şiirlerini yazarlar.
16.Soru
31 Mart Olayı’ndan (1909) sonra Hizb-i Cedit adıyla ortaya çıkan grup, hangi partinin kurulmasını sağlaya-caktır?
İttihad-ı Muhammedî Fırkası |
Selamet-i Osmaniye Fırkası |
Türkiye Sosyalist Fırkası |
Millî Ahrar Fırkası |
Hürriyet ve İtilâf Partisi |
31 Mart Olayı’ndan (1909) sonra Hizb-i Cedit adıyla ortaya çıkan grup, daha sonra Hürriyet ve İtilâf Partisi’nin kurulmasını sağlayacaktır.
17.Soru
Seçeneklerdeki şiirlerden hangisi Ahmet Haşim’e ait değildir?
Sokak Feneri |
Piyale |
Merdiven |
Bir Günün Sonunda Arzu |
Havuz |
“Sokak Feneri” Ali Canip Yöntem’e ait bir şiirdir.
18.Soru
Aşağıdak, cümlelerden hangisi Fecr-i Âtî’nin sanat ve edebiyattaki temel düsturunu özetler niteliktedir?
Sanat toplum içindir |
Sanat dünya içindir |
Sanat sanat içindir |
Sanat şahsi ve muhteremdir |
Sanat seçkinler içindir |
Topluluk kuruluşu ilan eden haberde “sanat şahsî ve muhteremdir” denmişti. Bu cümle herkesin edebî tavrında serbest olduğunu ve topluluğu değil sadece kendini temsil edebileceği anlamına gelmektedir.
19.Soru
Refik Halit aşağıdakilerden hangi mizah dergisini çıkarmıştır?
Aydede |
Çimdik |
Hokkabaz |
Şahika |
Zevzek |
II. Meşrutiyet yıllarında (özellikle basın alanında hemen hemen hiçbir kural ve kanunun tanınmaz olduğu ilk 8-10 ay içerisinde) çıkan mizah dergilerinin çokluğu da dikkat çekmektedir. Refik Halit ise Aydede adlı mizah dergisini çıkarmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ