II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
II. Meşrutiyet yıllarında İslamcılık akımını temsil eden en önemli süreli yayın hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
Adab-ı Muaşeret |
Sırat-ı Müstakim |
Cenin |
Hakimiyet-i Milliye |
Yeni Ses |
2. Meşrutiyet döneminde İslamcılık fikrinde yazılar çıkarmış kültür ve sanat dergisi Sırat-ı Müstakim'dir. Doğru yanıt 'B'
2.Soru
İzzet Melih Devrim'in konusu II. Abdülhamit devrinin ağırlığında geçen; Batum seyahatindeki duygulanımlarından doğan ve sanatı kutsal kabul edişiyle Fecr-i Âtî'yi Millî Edebiyat Hareketine bağlayan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Tezat |
Miliça |
Neyyire |
Behire |
Sermet |
Tezat, Sultan II. Abdülhamit devrinin ağırlığını yaşayan genç subay Nâşid’in, İstanbul’da nişanlısı Behire ile Batum’da tanıştığı bir Rus kızı Miliça arasında, hayatını birleştirmek arzusuyla muhtelif bakımlardan yaptığı mukayeseleri ve nihayet galip gelen milliyet hissiyle Behire’yi tercih edişini anlatmaktadır. Yazarın eserini hangi şartlar altında yazdığını anlattığı bir yazıda kullandığı “fikrî hikâye” ifadesi, “tezli hikâye” anlamına gelir. Diğer taraftan “hüsün ve san’atın kudsiyeti” sözleri Fecr-i Âtî’nin sanatı “muhterem” kabul edişini hatırlatmaktadır. İşte bu noktada Tezat’ı Fecr-i Âtî’yi Millî Edebiyat Hareketine bağlayan bir eser olarak görmek gerekir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Fecr-i Âtî şairlerinin örnek aldığı şiir anlayışıdır?
Parnasizm |
Sembolizm |
|
Romantizm |
Hiçbiri |
Fecr-i Âtîciler, şiir anlayışı bakımından Edebiyat-ı Cedide’den Cenap Şahabettin’in tanıdığı Sembolizm’i tercih etmişlerdir.
4.Soru
Hukuk, iktisat, ahlak, felsefe, eğitim öğretim, dil ve edebiyat gibi toplum hayatının bütün parçalarında taklit yerine ibda (yaratma) ve millîleşmeyi seçme felsefesine ne denir?
Yeni hayat |
Yeni Lisan Hareketinin |
Nesl-i Âtî Cemiyet-i Edebiyesi |
"İflas-ı Edebiyat" |
Yeni nesil |
Yeni hayat: Hukuk, iktisat, ahlak, felsefe, eğitim öğretim, dil ve edebiyat gibi toplum hayatının bütün parçalarında taklit yerine ibda (yaratma) ve millîleşmeyi seçme felsefesi.
5.Soru
Yakup Kadri Karaosmanoğlu hangi olaydan sonra sanatını ferdiyetçi davranıştan cemiyetçi anlayışa kaydırmıştır?
II. Meşrutiyetin ilanı |
Nesl-i Âtî’nin kuruluşu |
Fecr-i Âtî’nin kuruluşu |
Refik Halit Karay ile tanışması |
Balkan Harpleri |
Yakup Kadri, Balkan Harplerinden sonra artık sanatını ferdiyetçi davranıştan cemiyetçi anlayışa kaydırmıştır.
6.Soru
Nesl-i Âti topluluğuyla ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Hem Fecr-i Âti beyannamesinden hem Yeni Lisan makalesinden izler taşıyan bir anlayışa sahiptirler.
|
Taklide son verip, lisanın ahengiyle uyumlu millî ve yeni bir yol açmak amacındadırlar.
|
Rübap, Kehkeşan, Nihal, Safahat-ı Şiir ve Fikir dergilerinde yazmışlardır.
|
Fecr-i Âti’nin dil ve edebiyat anlayışına karşı çıkmış, Yeni Lisancıları desteklemişlerdir.
|
Mehmed Rauf ve Şahabettin Süleyman topluluğu desteklemişlerdir.
|
7.Soru
Ahmet Haşim kadar başarılı olamayacağı düşüncesiyle şiiri bırakan şair, aşağıdakilerden hangisidir?
Tahsin Nahit |
Emin Bülend Serdaroğlu |
Mehmet Behçet Yazar |
Hamdullah Suphi Tanrıöver |
Mehmet Ali Tevfik Yükselen |
Fakat Hamdullah Suphi Tanrıöver, Ahmet Haşim kadar başarılı olamayacağı
düşüncesiyle şiiri bırakmıştır.
8.Soru
Milli Edebiyatın belirleyici karakterini oluşturan “Yeni Lisan” hareketi hangi dergide başlamıştır?
Genç Kalemler |
Tercüman-ı Ahval |
Tasvir-i Efkar |
Ceride-i Havadis |
Takvim-i Vekayi |
Genç Kalemler dışında diğer seçeneklerde verilen isimler 19. Yüzyıl ikinci yarısından itibaren çıkan gazete ve dergilerin isimleridir.
9.Soru
II. Meşrutiyet Dönemi'nde Türkiye'de çıkan dergilerin adındaki "musavver" sıfatı hangi anlama gelmekteydi?
Mizah dergisi |
Feminist dergi |
Sansürlü dergi |
Resimli dergi |
Çocuk dergisi |
Önceki dönemlere kıyaslandığında II. Meşrutiyet Türkiye'sinde bir süreli yayının resimli çıkması bir cazibe ve kalite göstergesiydi. Bu sebeple o yıllarda pek çok derginin adında "musavver" ya da "resimli" sıfatları kullanılırdı. Musavver Mecmua ve Resimli Eczacı Gazetesi bunlara birer örnektir.
10.Soru
Fecr-i Âtî şiirini kusursuz şekilde temsil eden şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Nevin |
Mehmet Rüştü |
Ali Canip |
Ahmet Haşim |
Ahmet Samim |
Şıklarda ismi geçen şairlerin hepsi Fecr-i Âtî topluluğu şairlerindendir. Fakat Nevin, Ahmet Samim ve Mehmet Rüştü'nün edebi hayatı Fecr-i Âtî'nin ömründen daha uzun olmamış, şairlikleri bir hevesten ibaret sayılmıştır. Ali Canip topluluğun önemli isimlerinden biri olmasına karşın Fecr-i Âtî şiirini kusursuz şekilde temsil eden kişi Ahmet Haşim'dir.
11.Soru
Fransız Sembolist'leri serbest şekli hangi amaçla tercih etmişlerdir?
Duygulanma anını tasvir edebilmek için |
Şiirde siyasi temaları işleyebilmek için |
Toplumsal bir anlam yakalayabilmek için |
Türü birbirinden farklı her olayı ve her tür ifadeyi dile getirebilmek için |
Bütün nazım biçimlerini kullanabilmek için |
Fransız Sembolist'leri serbest müstezadı türü birbirinden bütünüyle farklı hatta birbirinin zıddı olan her anı, her olayı ve her ifadeyi dile getirmek için yatkın gördüklerinden tercih etmişlerdir.
12.Soru
Kendi başlarına dergi çıkarmanın zorluğunu kavrayan Fecr-i Âtîciler, vaktiyle Edebiyat-ı Cedidecilerin yayın organı olan hangi dergide edebî faaliyetlerini birleştirmeye karar vermişlerdir?
Jale |
Servet-i Fünûn |
Şiir ve Tefekkür |
Hüsün ve Şiir |
Genç Kalemler |
Kendi başlarına dergi çıkarmanın zorluğunu kavrayan Fecr-i Âtîciler, vaktiyle Edebiyat-ı Cedidecilerin yayın organı olan Servet-i Fünûn dergisinde edebî faaliyetlerini birleştirmeye karar vermişlerdir.
13.Soru
Yazmış olduğu mensureleri ile kuvvetini, ruh derinliğinden değil tabiata, bilhassa küçük varlık ve eşyaya çevrilmiş sanatkârane “göz” den alan; tahlil değil tasvir edici, zekice buluşları ve benzetmeleri olan mensureler yazan Fecr-i Âtî temsilcisi kimdir?
Mehmet Behçet Yazar |
İzzet Melih Devrim |
Cemal Süleyman Alyanakoğlu |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Refik Halit Karay |
Refik Halit Karay, yazmış olduğu mensureleri ile kuvvetini, ruh derinliğinden değil tabiata, bilhassa küçük varlık ve eşyaya çevrilmiş sanatkârane “göz” den almış, tahlil değil tasvir edici, zekice buluşları ve benzetmeleri olan mensureler yazmıştır.
14.Soru
Seçeneklerdeki Şehabettin Süleyman’ın eserlerinden hangisi “Natüralist Hikâye ”’ye örnek gösterilebilir?
Bir Tecrübe |
Derebeyi |
Hüseyin Veli Efendi |
Evvel Zaman İçinde |
Dayak |
Şehabettin Süleyman’ın en uzun hikâyesi “Hüseyin Veli Efendi”, fikirleri vaktinden önce gelişmiş, zeki insanları cemiyetin kabullenmediği tezini savunur. Bu metin, Natüralist Hikâyeye örnek gösterilebilecek cinstedir.
15.Soru
Seçeneklerden hangisi Fecr-i Âtî’nin teşekkülünü kolaylaştıran etkenlerden birisi değildir?
II. Meşrutiyetin ilanı |
Devrin her şeye politik bir gözlükle bakma alışkanlığına tepki |
Batılı edebî mektepler ve Edebiyat-ı Cedide örneği |
Daha önceden aralarında devam eden beraberlik |
Halis edebiyat arayışı |
Fecr-i Âtî’nin teşekkülünü kolaylaştıran etkenler şunlardır: Daha önceden aralarında devam eden beraberlik, Batılı edebî mektepler ve Edebiyat-ı Cedide örneği, Halis edebiyat arayışı, Devrin her şeye politik bir gözlükle bakma alışkanlığına tepki.
16.Soru
Fecr-i Âtî şiirinin “Muhteva” özellikleri ile ilgili olarak seçeneklerdeki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Fecr-i Âtî şairleri tabiat varlıklarına kendi ruh hallerini izafe etmede çok usta ve ısrarlıdırlar. |
Fecr-i Âtî şairi marazi, melankolik ve platonik, maddeden uzak beşerî aşkı terennüm eder. |
Fecr-i Âtî şairinin en çok işlediği iki temadan biri aşk, diğeri tabiattır. |
Fecr-i Âtî şairi ferdî olmayan konuları işler. |
Bu topluluğun şiirinde mevsim ve vakit önemli bir yer tutar. |
Sanatı “şahsi ve muhterem” kabul eden Fecr-i Âtî şairi daima ferdî konuları işler.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî şiirinin özelliklerinden biri değildir?
Aşk ve tabiat temalarını işlemek |
Şiiri yarı aydınlık yarı karanlık bir atmosfere büründürmek |
Kelime kadrosunda seçici olmak |
Toplumsal faydayı ön plana almak |
Ahenk unsurlarına önem vermek |
Her türlü edebî yönelişin gerek şekil, muhteva, gerekse dil ve üslup ile ilgili birtakım tercihleri vardır. Fakat bu tercihler hiçbir edebî oluşumda mutlak özellik olarak görülemez.
18.Soru
Şahabettin Süleyman'ın Nesl-i Ati’ye verdiği isim aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Nesil
|
Nayîler
|
Mevlevîler
|
Sufîler
|
Millî Nesil
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet Dönemi'ndeki edebi gruplardan biri değildir?
Milli Edebiyat Hareketi |
Nesl-i Âtî |
Şairler Derneği |
Fecr-i Âtî |
Natüralizm |
II. Meşrutiyet yıllarında Türk aydınlarının ruhunda gelişen iki zıt duygu; çöküşü gördüğü halde birşey yapamamaktan kendi içine kapanma ve korkunun faydası olmadığını görerek mücadeleye yönelmedir. Bu ruh halleri sanat anlayışı açısından da şekillendirici olmuş ve böylece ferdiyetçi sanat anlayışı Fecr-i Âtî, toplumcu sanat anlayışı Milli Edebiyat Hareketi, millilik vasfına önem veren Nesl-i Âtî (Nâyîler) ve Milli Edebiyat anlayışını kurallandırmak niyetiyle Şairler Derneği kurulmuştur. Natüralizm ise edebi grup değil edebi akımdır.
20.Soru
Fecr-i Âtî mensuplarının "mensure", "fantazi", "şiir", "fantaziye" diye niteledikleri tür aşağıdakilerden hangisidir?
Piyes |
Mensur şiir |
Hikaye |
Eleştiri |
Roman |
Mensure, duygu yoğunluğunu serbestçe ifadeye imkan verdiği için ferdiyetçi sanat anlayışına çok uygundur. Onun için Edebiyat-ı Cedideciler gibi Fecr-i Âtî mensuplarının da reğbet ettiği türlerden biri olmuştur. Fecr-i Âtî mensupları arasında “mensur şiir”, “mensure", “fantazi” veya “fantaziye” hatta bazen “şiir” diye niteledikleri bu türü denememiş olan yoktur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ