II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fecr-i Âti topluluğunun kuruluşunu ilan eden habere göre topluluğun ana ilkesi nedir?
Sanat şahsi ve muhteremdir.
|
Sanat toplum içindir.
|
Sanat sanat içindir.
|
Sanat evrenseldir.
|
Sanat yerli olmalıdır.
|
2.Soru
Milli Edebiyat Döneminde, sanattan çok fikir içerikli bir edebiyattan söz edilebilir. Bunun nedeni aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru ifade edilmiştir?
Milli Edebiyat Dönemi siyasi ve sosyal anlamda tam bir geçiş dönemidir. Böyle dönemlerde ne yazarın ne de okuyucunun, eserin fikrini anlamak için uzun uğraşlar vermeye tahammülü vardır |
Edebiyat sanatının ham maddesi dildir ve bu nedenle diğer sanatlardan ayrı düşünülmesi gerekir. Edebiyatın ham maddesi olan dilin insanlar arsındaki iletişim için de kullanıldığının unutulmaması gerekir. |
Milli Edebiyat Dönemi yazarları farklı mesleklerden kişilerdir ve dolayısıyla dili kullanım sınırları bellidir. |
Milli Edebiyat Döneminde dilin çok yönlü kullanımı söz konusudur bu da çok farklı fikir içerikli bir edebiyatın ortaya çıkması ile sonuçlanmıştır. |
Milli Edebiyat Döneminin farklı görüşlere göre farklı yıllarla sınırlanmış olması sanattan çok fikir içerikli edebiyatın oluşmasına neden olmuştur. |
Aslında soru kendi cevabını da içermektedir. Geçiş dönemlerinde edebiyatın sanatsal olmasından çok yol gösterici olması beklenmektedir. Böyle dönemlerde okuyucu ve yazar sanatsal kaygılardan uzaklaşarak fikirlerin karşılıklı aktarılması kaygısını taşırlar.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘Yenileşme Devri Türk Edebiyatı’ dönemlerinden biri değildir?
Tanzimat Dönemi |
Islahat Dönemi |
I. Meşrutiyet Dönemi |
II. Meşrutiyet Dönemi |
Cumhuriyet Dönemi |
Yenileşme Devri Türk Edebiyatı kendi içinde 1860’tan 1876’a kadar süren Tanzimat Dönemi, 1876’dan 1908’e kadar süren I. Meşrutiyet (veya Sultan II. Abdülhamit) Dönemi, 1908’den 1922’ye kadar süren II. Meşrutiyet Dönemi ve son olarak ta 1923 ten beri süren Cumhuriyet Dönemi diye devirlere ayrılmaktadır.
4.Soru
İzzet Melih Devrim’in 1905 yılında Maziye Rağmen adıyla yazdığı romanını 1909-1911 yılları arasında “Resimli Kitap” dergisinde hangi isimle tefrika ettirmiştir?
İç Sıkıntısı
|
Tezat
|
Sermed
|
Hüzün ve Tebessüm
|
Her Güzelliğe Aşık
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Balkan Harbi’nin ikinci devresinden itibaren kurulan ve daha ziyade kadınların cephe gerisi faaliyetlerle, savaşan askere yardımcı olmalarını esas alan derneklere tipik bir örnek olarak verilebilir?
Tealî-i Nisvan Cemiyeti |
Osmanlı Kadınları Şefkat Cemiyet-i Hayriyesi |
Asker Ailelerine Yardımcı Hanımlar Cemiyeti |
Osmanlı Kadınları Terakki-perver Cemiyeti |
Osmanlı Cemiyet-i Hayriye-i Nisvaniyesi |
Balkan Harbi’nin ikinci devresinden itibaren kurulan kadın dernekleri ise daha ziyade kadınların cephe gerisi faaliyetlerle, savaşan askere yardımcı olmalarını esas almıştır. Asker Ailelerine Yardımcı Hanımlar Cemiyeti (1915), bunun tipik örneğidir.
6.Soru
Şahabettin Süleyman’ın "cemiyetin, fikirleri vaktinden önce gelişmiş zeki insanları kabullenmediği" tezini savunan, bu yüzden natüralist hikâyeye iyi bir örnek olan hikâyesi aşağıdakilerden hangisidir?
Hüseyin Veli Efendi
|
Bir Tecrübe
|
Nazar Düşkünleri
|
Dayak
|
Rıhtım
|
7.Soru
Seçeneklerden hangisi Fecr-i Âtî topluluğunun özelliklerinden birisi değildir?
Kısa ömürlü bir edebiyat topluluğudur. |
Avrupa’daki Sembolistler veya Parnasyenler gibi bir mektep (okul/ekol) sayılabilmesi için yeterli şart ve sebepler bulunmamaktadır. |
Dönemin siyasi ve toplumsal zeminine uygun bir şekilde kurulmuştur. |
Tiyatro Fecr-i Âtî için vazgeçilmezdir. |
Batıdaki sembolistleri örnek almışlardır. |
Edebiyat-ı Cedide, kendi devrinin siyasi ve toplumsal zeminine uygun bir edebiyat zümresidir. Fakat Fecr-i Âtî, dönemin siyasi ve toplumsal zeminine hiç de uygun olmadığı hâlde kurulabilmiştir.
8.Soru
Yakup Kadri Karaosmanoğlu hikaye tekniği açısından daima hangi akımı takip etmiştir?
Klasizm
|
Sürrealizm
|
Realizm
|
Romantizm
|
İdealizm
|
9.Soru
Ali Süha'nın yayımlanmış eserleri arasında bulunan Molier’den tercüme ettiği roman hangisidir?
Bir günün beyliği |
İkinci gençlik |
Kibarlık budalası |
Gözler Kalbin Aynasıdır |
Piyes |
Ali Süha'nın yayımlanmış eserleri şunlardır: Roman: İkin-ci Gençlik (1923). Piyes: Kaybolan Ses (1946). Aktarma oyunlar: Arlezien (1937, Alphonse Daudet'ten), Alev (1940, H. Kistemackers'ten), Bir Günün Beyliği (1941, Yvan Noeden), Okumuş Adam (1942, Eugene Labiche'den). Tercümeleri: Kibar¬lık Budalası (1937, Moliere'den), Adamcıl (1941, Moleire'den)- Tarihte Halk Tiyat¬rosu (1947, Andre Boll'dan).
10.Soru
Mensureleri ise kuvvetini, ruh derinliğinden değil tabiata, bilhassa küçük varlık ve eşyaya çevrilmiş sanatkârane "göz"den alır. bundan dolayı, hep basit, "kurbağanın aşkı", "gece kandili", "uçurtmalar", "piyano abajurları" gibi sıradan şeyler üzerinde durmuş; tahlil değil tasvir edici, zekice buluşları ve benzetmeleri olan mensureler kime aittir?
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Cemil Süleyman Alyana |
Refik Halit Karay |
Ali Süha Delilbaşı |
Şahabettin Süleyman |
Refik Halit (Karay)'in mensureleri ise kuvvetini, ruh derinliğinden değil tabiata, bilhassa küçük varlık ve eşyaya çevrilmiş sanatkârane "göz"den alır. Bundan dolayı, hep basit, "kurbağanın aşkı", "gece kandili", "uçurtmalar", "piyano aba¬jurları" gibi sıradan şeyler üzerinde durmuş; tahlil değil tasvir edici, zekice buluşları ve benzetmeleri olan mensureler yaz¬mıştır.
11.Soru
Büyük Duygu dergisinde “Yeni Bir Haleti Ruhiye” başlıklı yazısıyla Nesl-i Âtî yazarlarının edebiyatımıza yeni bir ruh getirdiğini söyleyen yazar kimdir?
Selahattin Enis Atabeyoğlu |
Fahri Celâl Göktulga |
Süleyman Bahri |
Şahabettin Süleyman |
Ahmet Haşim |
Büyük Duygu dergisinde “Yeni Bir Haleti Ruhiye” başlıklı yazısıyla onları alkışllayan, onlarla edebiyatımıza yeni bir ruh geldiğini söyleyen Şahabettin Süleyman oldu. Şahabettin Süleyman söz konusu yazısında Nesl-i Âtî gençlerinin eserleriyle “Edebiyatımıza Türklük hissinin hâkim kılındığını”söyleyerek onları takdir ve teşvik etti.
12.Soru
Fecr-i Âtî şiirinin “Dil ve Üslup” özellikleri ile ilgili olarak seçeneklerdeki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Fecr-i Âtî şairleri duygu yoğunluğuna önem vermişlerdir fakat Edebiyat-ı Cedide şairleri gibi “ah”, “of”, “ey!”, “heyhat” gibi nidaları çok kullanmamışlardır. |
Şiirde her şey apaçık söylenmeli, yarı kapalı bir atmosfer bulunmalıdır. |
Fecr-i Âtî mensubu, şiiri özellikle kelimelerle yapılmış bir musiki parçası olarak görür. |
Kelime kadrosunda seçicilik vardır. |
Kelimelerin milliyetine değil ses kıymetine ve anlatılmak istenen kavramı ifadedeki kudretine önem verilir. |
Fecr-i Âtî şairlerinin duygu yoğunluğuna önem vermeleri Edebiyat-ı Cedide ’den çok iltifat gören “ah”, “of”, “ey!”, “heyhat” gibi nidaları çok kullanmalarını gerekli kılmıştır.
13.Soru
İzzet Melih Devrim’in Milli Edebiyat Hareketinin hâkim olduğu dönemde Fecr-i Âtî tercihlerini yansıttığı eser hangisidir?
Sermet |
Tezat |
Her Güzelliğe Âşık |
Hüzün ve Tebessüm |
Orhan ile Gümüş |
İzzet Melih Devrim’in Milli Edebiyat Hareketinin hâkim olduğu dönemde Fecr-i Âtî tercihlerini yansıttığı eserinin adı "Sermet"dir.
14.Soru
II. Meşrutiyet yıllarının feminist çehresi basın alanında da belirgindir. 1895’ten beri II. Meşrutiyet’in ilanından iki ay öncesine kadar yayımlanan en uzun ömürlü gazete aşağıdakilerden hangisidir?
Kadınlar Dünyası |
Kadınlar Âlemi |
Hanımlara Mahsus Gazete |
Kadınlık/Kadın Duygusu |
Kadınlık Hayatı |
II. Meşrutiyet yıllarının feminist çehresi basın alanında daha belirgindir. 1895’ten beri II. Meşrutiyet’in ilanından iki ay öncesine kadar yayımlanan Hanımlara Mahsus Gazete, kadınlara yönelik süreli yayınlarımızın en uzun ömürlüsüdür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet dönemindeki İktisadi hayatın unsurlarından birisi değildir?
Bu dönemde bütün olumsuz şartlara rağmen ekonomik hayat önceki yıllardan çok daha canlıdır. |
I. Dünya Savaşı arifesine gelindiğinde zanaatlara dayalı üretim faaliyetleri artmıştır. |
Tarımda uzmanlaşma ilerlemiş dünya pazarları için meta üretimi yaygınlaşmıştır. |
1901’den itibaren dış borçlanma yoğunlaşmıştır. |
Vergi gelirleri hızla artmıştır. |
I. Dünya Savaşı arifesine gelindiğinde zanaatlara dayalı üretim faaliyetlerinin bir kısmının direndiği, önemli bir bölümünün ise yıkılmış olduğu, ancak bunların yerini fabrika sistemine dayalı sanayinin almadığı görülmektedir.
16.Soru
Fecr-i Âtî topluluğu yayın organı olarak hangi dergi etrafında toplanmıştır?
Malumat |
Mektep |
Servet-i Fünûn |
Gayret |
Nilüfer |
Fecr-i Âtî topluluğu yayın organı olarak Servet-i Fünûn dergisi etrafında toplanmışlardır.
17.Soru
I.İnci
II.Firuze
III.Süs
Yukarıdakilerden hangi veya hangileri Fazıl Ahmet Aykaç’ın yazı kaleme aldığı dergi ve gazetelerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I,II ve III |
Fazıl Ahmed’in , Mehasin, İnci (Yeni İnci), Firuze, Süs ve daha başka dergi ve gazetelerde edebî faaliyetleri vardır.
18.Soru
Fecr-i Âtî mensupları arasında hikâye ve romana yönelen isimler arasında değildir?
Refik Halit Karay. |
Şahabettin Süleyman |
Cemil Süleyman Alyana |
Ali Süha Delilbaşı |
Cevat Şakir Kabaağaçlı |
Fecr-i Âtî mensupları arasında hikâye ve romana yönelen isimler Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Şahabettin Süleyman, Cemil Süleyman Alyana-koğlu, Ali Süha Delilbaşı ve İzzet Melih Devrim'dir.
19.Soru
I. Çocuklara yönelik yayınlar II. Meşrutiyet'in ilanından sonra başlamıştır
II. Çocuklara yönelik yayınlar Balkan Savaşı sonrası yoğunlaşmıştır
III. II. Meşrutiyet'ten önce çocuklara yönelik eğitici-öğretici yayınların sayısı oldukça fazladır
IV. Tedrisat-ı İptadiye Mecmuası'nda çocuklara yönelik metinler yazılması ile ilgili yazı aydınların bu alana yönelmesine vesile olmuştur
Basında çocuklara yönelik yayınlar ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
Hepsi |
I, II ve III |
II ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve IV |
Kadınlara yönelik yayınlarda olduğu gibi rejim değişikliğinde yoğunlaşma çocuklara yönelik yayınlarda da meydana gelmiştir. II. Meşrutiyet öncesinde çocuklara yönelik yayınlar bulunmazken meşrutiyetten sonra yayınlar görülmeye başlamış ve Balkan Savaşları ile birlikte yayınların yoğunlaştığı da dikkat çekmektedir. İttihat ve Terakki'nin yayın organında çocuk edebiyatının önemine değinilmesi ve Tedrisat-ı İptidaiye Mecmuası'nda çocuklara yönelik terbiyevî-edebî metinler yazılması çağrısı aydınların bu alana yönelmesine vesile olmuştur.
20.Soru
Fecr-i Ati şiirinin muhteva özellikleri kaça ayrılır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
a. Fecr-i Âtî şairi marazi, melankolik ve platonik, maddeden uzak bir beşerî aşkı terennüm eder.b. Fecr-i Âtî şiirindeki varlıkların hemen hepsi bir aşk unsurudur c. Bu topluluğun şiirinde mevsim ve vakit önemli bir yer tutar. ç. Tabiatın en küçük teferruatına varıncaya kadar şiire girmesi Recaizâde ile başlamış, Edebiyat-ı Cedide ile yaygınlaşmıştı. d. Sanatı “şahsî ve muhterem” kabul eden Fecr-i Âtî şairi, daima ferdî konuları işler e. Fecr-i Âtî şâiri hayallerinde daima hassasiyetin en üst seviyesin-dedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ