İletişim Bilgisi Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dilimin sınırları dünyamın sınırları derken dilin sınırlandırıcı yapısından bahseden ve dil ile anlamlandırılan dünyada içinde bulunulan toplumun kültür ve değer yargılarından etkilenmeye dikkat çeken ünlü düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
L. Wittgenstein |
B. Russell |
I. Kant |
S. Freud |
B. Spinoza |
Ünlü düşünür Wittgenstein, dilimin sınırları dünyamın sınırları derken dilin sınırlandırıcı yapısından da bahsetmiştir. Dil ile dış dünyayı anlamlandırırız ve bu anlamlandırma sırasında da içinde bulunduğumuz toplumun değer yargılarını ve kültürünü paylaşır, bütünleşir, yeniden üretir ve toplumun bir üyesi olarak varlığımızı devam ettiririz.
2.Soru
............... ve dilin yapısı, dille kültür arasındaki ilişkinin anlaşılmasında temel ögeler olarak anlaşılabilir. Bir dildeki belli bir .......... o dile sahip olan toplumun kültür yaşamı ile doğrudan ilgilidir.
Yukarıdaki boşluklar aşağıdaki şıkların hangisi ile tamamlanırsa doğru olur?
Kültür |
Toplum |
İletişim |
Toplum |
Sözcük dağarcığı |
Sorunun doğru cevabı E şıkkıdır.
3.Soru
......sahibi bir konuşmacı bilgilidir. Konuştuğu konu hakkında bilgi sahibidir.
Boşluğu aşağıdaki şıklardan hangisi ile tamamlanması doğru olur?
Patos |
Etos |
Logos |
Retorik |
Kültür |
Sorunun doğru cevabı C şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi iletim ile ilgili olarak doğrudur?
İletişim, sevinç, acı, şaşırma gibi tepki seslerinin tamamıdır. |
İletişim toplumu yakınlaştırma sürecidir. |
İletişimin belirleyicisi dindir. |
İletişim radyo, televizyon, gazete ve dergi gibi araçların tamamıdır. |
İletişim belirli bir ortak kültürel bağlamı gerektirir. |
İletişim, belirli bir kültürel bağlamda gerçekleşir; nesneler, olgular ve olaylar belirli bir kültürel bağlamda anlam kazanır ve bu kültürel bağlamın devamlılığı iletişime bağlıdır. İletişim ister bir süreç olarak ele alınsın ister anlamların yaratımı ve değiş tokuşu olarak görülsün, belirli bir ortak kültürel bağlamı gerektirir.
5.Soru
Bu ortada bir durumdur. Hem bizim hem karşımızdakinin gereksinimleri ile ilgilenmek gerekmektedir. Burada huzurun devamı sağlanabilir ancak ha^la^ her iki ta- raf için de kayıplardan dolayı memnuniyetsizlikler söz konusu olacaktır. Her iki taraf da istediğini tam olarak elde edemeyecektir. Burada bazı kazanımlar olsa da bu her şey için söz konusu değildir.
Yukarıda açıklanan çatışma yönetim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Bu ortada bir durumdur. Hem bizim hem karşımızdakinin gereksinimleri ile ilgilenmek gerekmektedir. Burada huzurun devamı sağlanabilir ancak ha^la^ her iki ta- raf için de kayıplardan dolayı memnuniyetsizlikler söz konusu olacaktır. Her iki taraf da istediğini tam olarak elde edemeyecektir. Burada bazı kazanımlar olsa da bu her şey için söz konusu değildir.
Yukarıda açıklanan çatışma yönetim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Rekabet: Kazan – Kaybet |
Kaçınma: Kaybet – Kaybet |
Uyum Sağlama: Kaybet - Kazan |
İş Birliği: Kazan – Kazan |
Uzlaşma: Kazan, Kaybet – Kazan, Kaybet |
C¸atışma Yönetimi Biçimleri
Bir çatışmayı doğru yönetmek etkili bir iletişi- min önemli bir parçasıdır. Aşağıda farklı durumlar için farklı yönetim biçimlerini değinilmiştir.
Rekabet: Kazan – Kaybet
Rekabetçi çatışma biçimi bizim kendi arzu ve gereksinimlerimizle büyük, diğerlerininkilerle ise çok küçük oranda ilgilidir. Bizim gereksinimleri- miz karşılandığı ölçüde çatışma bizim açımızdan başarılıdır. Rekabet tarafından motive edilen çatış- ma içinde biz muhtemelen sözel olarak saldırgan oluruz ve diğer insanı suçlarız. Bu ben kazanayım sen kaybet felsefesidir ancak bu durum kaybeden üzerinde bir dargınlığa yol açabilir ve buna bağlı ça- tışmalar da doğabilir. Ayrıca burada çatışma çözül- memiştir, sadece o an için sonuçlanmıştır.
Kaçınma: Kaybet – Kaybet
C¸atışmadan kaçanlar, kendilerinin ya da karşı tarafın gereksinimlerine ve arzularına nispeten il- gisizdirler. Sorunla ilgili gerçek iletişimden kaçı- nırlar; sorun ortaya çıkınca konuyu değiştirirler ve genellikle hem fiziksel hem de psikolojik olarak ortamdan uzaklaşırlar. Bu biçimde, herhangi bir çatışmayı çözmek için çok az şey yapılır ve bu ne- denle ben kaybedeyim sen de kaybet felsefesi ola- rak görülür. Bireylerarası sorunlar kendiliklerinden çözülemeyeceği için, onlarla yüz yüze gelip etkili bir şekilde ele almak gerekir. Yoksa kapanmış gibi görünüp sonra tekrar ortaya çıkarlar.
Uyum Sağlama: Kaybet - Kazan
Burada biz, diğer insanın gereksinimleri için kendimizinkilerden fedaka^rlık yaparız. Bizim te- mel amacımız ilişkimizdeki uyumu ve huzuru ko- rumaktır. Bu biçim, huzurun korunmasına yardım edebilir ve karşı tarafı tatmin edebilir; fakat kendi gereksinimlerimizi göz ardı etmiş oluruz. Uyum sağlama, ben kaybedeyim sen kazan felsefesidir. Bu karşı tarafı mutlu etse bile bireylerarası çatışma için kalıcı bir çözüm elde edileceğinin kanıtı değildir. Bir eşitsizlik ve haksızlık söz konusudur.
İş Birliği: Kazan – Kazan
İş birliğinde, hem bizim hem diğer insanın ge- reksinimlerine hitap etme durumu vardır. Bu biçim ideal olarak düşünülür; iletişim için isteklilik vardır. İdeal olarak her insanın gereksiniminin karşılanma- sına olanak verir; ben kazanayım sen de kazan felse- fesi söz konusudur.
Uzlaşma: Kazan, Kaybet – Kazan, Kaybet
Bu ortada bir durumdur. Hem bizim hem karşımızdakinin gereksinimleri ile ilgilenmek ge- rekmektedir. Buradaki strateji bir nevi “Orta yolu bulmak”tır ya da “Al gülüm ver gülüm”. Burada huzurun devamı sağlanabilir ancak ha^la^ her iki ta- raf için de kayıplardan dolayı memnuniyetsizlikler söz konusu olacaktır. Ben kazanayım ve kaybede- yim, sen de kazan, kaybet felsefesi vardır. Her iki taraf da istediğini tam olarak elde edemeyecektir. Burada bazı kazanımlar olsa da bu her şey için söz konusu değildir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çıkarılan sesin tempolu ve tahmin edilebilir özelliklerini ifade eder?
Nitelik |
Telaffuz |
Sessizlik |
Düzenlilik |
Boğumlama |
Düzenlilik: Çıkarılan sesin tempolu ve tahmin edilebilir özelliklerini ifade eder. Ani ve beklenmedik bir düzen içindeki konuşma ile sıradan ve tekdüze bir konuşma arasında bu özelliğin farkını gözlemleyebilirsiniz. Tekdüzeliği yıkmak için bu özellik çoğu zaman aşılmaya çalışılır. Doğru cevap D’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konuşmayı hazırladıktan sonra konuşurken uygulanacak etkili yöntemlerden biridir?
Olumlu hayaller kurmak |
İyi örnekler vermek |
Yerinde espriler yapmak |
Doğru kaynaklardan referanslar almak |
Güncel konulara yönelmek |
Konuşmayı hazırladıktan sonra konuşurken uygulanacak etkili yöntemlerden biri de olumlu hayaller kurmaktır.
8.Soru
_______ bir araçtır; konuşmaları, konuşmaya ait sembolleri ses dalgalarına dönüş- türür ve yine _______ ise kanaldır.
Cümlesindeki boşluklar aşağıdaki ifadelerden hangileri ile tamamlanabilir?
Kamera-görüntü |
Telefon- ses dalgaları |
İletişim- duygular |
İnternet- iletişim |
Televizyon- mesaj |
İletiyi sembole dönüştüren teknik ve fiziki nesnelere de araç denir ya da daha teknik bir ifade ile söylemek gerekirse iletinin sinyale dönüşmesini sağlayan bu araçlardır. Radyo alıcıları ve vericileri bir araçtır; konuşmaları ses dalgalarına dönüştürür: ses dalgaları ise bir kanal. Televizyon bir araçtır; alıcıları ve vericileri yardımıyla görüntü ve sesleri, ışık ve ses dalgalarına dönüştürür: ışık ve ses dalgaları ise araç. Bir başka örnek daha verelim. Telefon da bir araçtır; konuşmaları, konuşmaya ait sembolleri ses dalgalarına dönüş- türür ve yine ses dalgaları ise kanaldır. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir bilimsel toplantıda çengel olarak kullanıldığında iyi bir izlenim oluşturmayabilir?
Bir bilim insanın sözlerinden alıntı |
İstatistik verileri |
Kişisel deneyim |
Kısa bir hikaye |
Müstehcen içerikli fıkra |
Bilimsel içerikli bir toplantıda kişi kendi deneyimlerinden ya da bilimsel içeriğe uygun bir hikayeden bahsederek konuşmada çengel kullanabilir. Bir bilim insanı hakkında ilham verici bir hikaye ilgi çekici olabilir. Fakat müstehcen içerik bu tür bir toplantıda hoş bir başlangıç olamayacaktır. Bu nedenle cevap E şıkkıdır.
10.Soru
Hangi çatışma yönetimi biçiminde, kişi diğer insanın gereksinimleri için kendininkilerden fedakarlık yapmaktadır?
Rekabet |
İş Birliği |
Uyum Sağlama |
Kaçınma |
Uzlaşma |
Uyum Sağlama: Kaybet - Kazan
Burada biz, diğer insanın gereksinimleri için kendimizinkilerden fedakârlık yaparız. Bizim te-mel amacımız ilişkimizdeki uyumu ve huzuru ko-rumaktır. Bu biçim, huzurun korunmasına yardım edebilir ve karşı tarafı tatmin edebilir; fakat kendi gereksinimlerimizi göz ardı etmiş oluruz. Uyum sağlama, ben kaybedeyim sen kazan felsefesidir. Bu karşı tarafı mutlu etse bile bireylerarası çatışma için kalıcı bir çözüm elde edileceğinin kanıtı değildir. Bir eşitsizlik ve haksızlık söz konusudur.
11.Soru
Ses dalgalarının oluşturulması, taşınması ve kulak aracılığıyla algılanması süreci konuşmanın hangi boyutunu ifade etmektedir?
Fiziksel |
Fizyolojik |
Psikolojik |
Sosyolojik |
Biyolojik |
Konuşmanın fizik olarak değerlendirilmesi ses dalgalarının oluşturulması taşınması ve kulak aracılığıyla algılanması süreci olarak tanımlanabilir. En basit düzeyde fiziksel varlığını ifade eder. Bir konuşmanın öncelikle duyulması gerekir. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Hangisi iletişimi tanımlar
İçinde yeşerdiği kültürel bağlamın devamlılığını sağlayan metinlerin aktarımıdır. |
. Yeni medya araçları ile mümkün olan bir haberleşme biçimidir. |
Haber metinlerine verilen addır. |
Dilin kullanımının olmazsa olmaz olduğu bir |
Sadece bireylerarası ve eş zamanlı gerçekleşen |
• İletişim, kaynak ile alıcı arasında eş zamanlı ya da değil, bir bilgi aktarım sürecidir.
• İletişim, kaynak tarafından kodlanan iletilerin ya da mesajların alıcıya uygun bir kanal yardımıyla
iletimidir.
• İletişim, alıcıda, hedef kişide ya da kitlede herhangi bir etki yaratarak duygu, düşünce, davranış,
tutum ve alışkanlık değişikliği amaçlayan bir etkinliktir.
• İletişim, rastlantısal bir biçimde ve üzerinde belirli bir uzlaşmaya varılmış kodlama yöntemleri ile
bir araya getirilen sembollerle belirli anlamların yaratımı ve bu anlamların değiş tokuşudur.
• İletişim, var olan kültürel bağlamı kabul ettiren ve genleştiren anlamların üretimi ve bu kültürel
bağlamı biçimlendiren egemen sistemin değerleri ile ilgili toplum üyelerini ikna etme sürecidir.
• İletişim, içinde yeşerdiği kültürel bağlamın devamlılığını sağlayan metinlerin aktarımıdır.
• İletişim, var olan kültürel bağlam ile ilgili iletilen iletilerin ya da mesajların alıcı, yani hedef kişi ya
da kitle tarafından tartışılarak, sorgulandığı ve bu tartışma ve sorgu sonunda yeni anlamlar içeren
iletilerin ya da mesajların üretildiği bir anlam değiş tokuşudur.
13.Soru
Konuşmada ciğerlerimizi, burnumuzu, dilimizi, dişlerimizi ve dudaklarımızı kullanırız. Konuşma esnasında bu organların birincil işlevlerinin yerine ikincil işlevlerini yerine getirmesi konuşmanın hangi boyutuna ilişkindir?
Konuşmada ciğerlerimizi, burnumuzu, dilimizi, dişlerimizi ve dudaklarımızı kullanırız. Konuşma esnasında bu organların birincil işlevlerinin yerine ikincil işlevlerini yerine getirmesi konuşmanın hangi boyutuna ilişkindir?
Fiziksel |
Fizyolojik |
Psikolojik |
Sosyolojik |
Antropolojik |
Konuşmanın fizloyolojik boyutu organların hayatta kalma işlevlerinin (birincil işlev) yanı sıra konuşma sırasında üstlendikleri ikincil işlevleri kapsamaktadır. Örneğin ciğerlerimiz birincil işlev olarak nefes alıp vermemizi sağlarken konuşma sırasında gerekli olan ve ses tellerini titreştiren havayı sağlar.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sunumsal bir araçtır?
Yazı |
Fotoğraf |
Televizyon |
Heykel |
Jest ve Mimikler |
İletişim sürecinin önemli ögelerinden birisi araçtır. Sunumsal araç ise; ses, yüz ve beden gibi konuşulan sözcüklerin, ifadelerin, jest ve mimiklerin doğal dilini kullanan araçlardır.
15.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi insanın kültürel varlığının temelinde yer almaktadır?
Sanat |
Din |
İletişim |
Savunma |
Korunma |
İletişim; insanın kültürel varlığının temelinde yer almaktadır. Bir anlamda, doğayı dönüştürürken, kendi yaşamsal ihtiyaçları için onu kullanırken ürettiği her ne varsa bunu üretme yöntemi, bu yöntemin zorunlu kıldığı ilişki biçimleri ve bu yöntem ile onun zorunlu kıldığı ilişki biçimlerine yüklediği anlamların devamlılığı için iletişim vazgeçilmez bir gerekliliktir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir sahne korkusu belirtisidir?
Kalabalık |
Yanlış yapmaktan korkmak |
Uzun konuşma metni |
Yabancı dilde konuşmak |
Mikrofon kullanmak |
Yanlış yapmaktan korkmak sahne korkusu belirtisidir.
17.Soru
El kol hareketlerinin ya da yüz ifadelerinin kendisine bakan kişilerin eylemlerini etkilediğini anlayan bebek bu hareketleri ihtiyaçlarını gidermek amacıyla çevresini düzenlemek, çevresindeki kişilerin davranışlarında değişiklikler yaratmaya yaradığını fark ettiğinde bu amaçlar artık belli bir amaç doğrultusunda yapılmaya başlar.
Toplumsal denetim kuramına göre yukarıda bahsedilen davranışlar çocuğun konuşma gelişim evrelerinden hangisiyle ilişkilidir?
El kol hareketlerinin ya da yüz ifadelerinin kendisine bakan kişilerin eylemlerini etkilediğini anlayan bebek bu hareketleri ihtiyaçlarını gidermek amacıyla çevresini düzenlemek, çevresindeki kişilerin davranışlarında değişiklikler yaratmaya yaradığını fark ettiğinde bu amaçlar artık belli bir amaç doğrultusunda yapılmaya başlar.
Toplumsal denetim kuramına göre yukarıda bahsedilen davranışlar çocuğun konuşma gelişim evrelerinden hangisiyle ilişkilidir?
Doyumsuzluk evresi |
Jest evresi |
Dil öncesi seslenme evresi |
Telaffuz edilen dil evresi |
Konuşma evresi |
Jest evresinde de toplumsal denetim dürtüsüönem taşımaktadır. Jestler biyolojik ihtiyaçlarıngiderilmesine yardımcı hareketler olarak ortaya çıkarlar. Hayvanlarda da jestler görmek mümkündür ama onların jestlerinde karşı tarafta bir denetim amacı gütmeyen gelişigüzel davranışlar gözlenmektedir. İnsan yavrusunda ise el kol hareketlerinin ya da yüz ifadelerinin kendisine bakan kişilerin eylemlerini etkilediğini anlayan bebek bu hareketleri ihtiyaçlarını gidermek amacıyla çevresini düzenlemek, çevresindeki kişilerin davranışlarında değişiklikler yaratmaya yaradığını fark ettiğinde, bu amaçlar artık belli bir amaç doğrultusunda yapılmaya başlar. Bir kişinin istekleri başka bir kişinin tepkileri ile doyurulduğunda yani simgesel eylemleri yerine getirildiğinde ise artık konuşmanın temel ilkelerinin varlığından söz edilebilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iletişim ögelerinden biri değildir?
Denetim |
Kaynak |
Mesaj |
Gürültü |
Kodlama |
İletişim ögeleri şunlardır: kaynak, alıcı, ileti ya da mesaj, kanal ya da araç, kod, kodlama, kodaçımı, gürültü ve geri besleme’dir. Doğru yanıt A şıkkında verilmiştir.
19.Soru
Çocukta dil gelişiminin toplumsal denetimden uzak bir oyun gibi olduğu dönem hangisidir?
Doyumsuzluk evresi |
Jest evresi |
Dil öncesi seslenme evresi |
Telaffuz edilen dil evresi |
Heceleme evresi |
Telaffuz edilen dil evresi çocukta dilin gelişmesinde dördüncü ve son evredir. Bebeklerin rastgele seslemeleri ünlüler dediğimiz açık seslerle başlar ve dilin, dudakların, üst damağın engellemeleriyle de sessizler yani ünsüzler üretilir. Bu dönemde toplumsal denetimden uzak adeta bir oyun biçimi dönemidir.
20.Soru
İletişimde resmiyetin en alt düzeyde olduğu grup türü hangisidir?
Birincil Grup |
İkincil Grup |
Üçüncül Grup |
Çalışma Grubu |
Referans Grubu |
Birincil gruplarda her üye aynı zamanda hem kaynak hem de alıcı pozisyonundadır. Grup üyeleri birbirini tanır ve resmî olamayan ilişkiler söz konusudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ