İletişim Ortamları Tasarımı Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Lumiere kardeşler ilk film kamerasını ve aynı zamanda projeksiyon cihazını kaç yılında imal etmişlerdir?
1936 |
1926 |
1985 |
1947 |
1974 |
1985 yılında Lumiere kardeşler ilk film kamerasını ve aynı zamanda projeksiyon cihazını imal etti.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete tasarımının temel elemanlarından biri değildir?
Başlık |
Metin |
Fotoğraf |
Fotoğraf altı |
Kılavuz çizgiler |
Kılavuz çizgiler
3.Soru
Fransız devrimine kadar kullanılan balmumundan kitapları kim icat etmiştir?
Mısırlılar |
Asurlular |
Babilliler |
Romalılar |
Sümerler |
Romalılar'ın icat ettiği balmumundan kitaplar Fransız devrimine kadar kullanılmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete sayfası tasarımındaki dört temel elemandan biri değildir?
Başlık |
Metin |
Fotoğraf |
Foto altı yazıları |
Reklam |
Gazete sayfalarında yap-boz gibi farklı yollarla uygun kompozisyonlar oluşturulur. İlk bakışta sayfalar karmaşık görünse de dört temel eleman bu sayfaların tasarımında esastır. Bu elemanlar:
- Başlık
- Metin
- Fotoğraf
- Foto altı yazılarıdır.
5.Soru
Gutenberg tarafından ilk baskı makinesi hangi yılda yapılmıştır?
1439 yılında |
1447 yılında |
1450 yılında |
1455 yılında |
1460 |
1455 yılında
6.Soru
Harfler olmadan fikirleri ifade eden işaretlere ne ad verilmektedir?
Piktogram |
İdeogram |
LoCos |
Grafik |
Rebus |
İdeogram
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayfa tasarımcısının gerçekleştirdiği işlerden biri değildir?
Bilgileri düzenler. |
Bilgileri derecelendirir. |
Görüntüyü estetik kılar. |
Yayımlanacak haberleri seçer. |
Yayımın özgünlüğünü sağlar. |
Sayfayı tasarlayan kişi, görsel yönetmen, tasarımı yaparken eldeki bilgileri olabildiğince anlaşılır, rahat okunur halde sunması gerekir. Bunu yaparken de yayının özelliğini düşünerek canlı ve farklı bir tasarım yapması gerekir.
Kısaca söylemek gerekirse sayfayı tasarlayan kişi;
- Bilgileri düzenler: Okur için yol göstericidir. Neyin nerede olduğunu gösterir. Bir okur için karışık sütunlar, nerede başladığı nerede bittiği belli olmayan yazılar kadar rahatsız edici bir yayım olamaz.
- Bilgileri derecelendirir: Okura hangi haberin, ya da hangi yazının diğerlerine göre daha önemli olduğunu gösterir.
- Görüntüyü estetik kılar: Yayını kuru bir bilgi yükünden kurtarır ve onu çekici hale getirir. Okurda okuma arzusu uyandırır.
- Yazıların değerini ortaya koyar: Yayımın özelliğine uygun olarak yazılardaki vurgu yerlerini gösterir ya da yazının önemini belirginleştirir. Bunu yaparken de çerçeve, koyu başlık, vinyet, görsel ögelerden vb. yararlanır.
- Yayımın özgünlüğünü sağlar: Aynı türden iki yayımı birbirinden ayıran en önemli özellik sayfa tasarımıdır. Seçilen tipografi, kullanılan fotoğraf boyutu ya da renk yayım ve okur arasında ince bir çizgi oluşturur, onu benzerlerinden ayırır. Her yayına özgü farklı sayfa tasarımı o yayını özgün kılar.
8.Soru
İmajlar basılmadan önce, DPI (inç başına düşen nokta sayısı), LPI (inç başına düşen yarımtonlar) ve piksel (en küçük ekran görüntü birimi) gibi ölçütler yardımıyla ayarlama yapılması hangi biçimlendirme kavramıyla ilgilidir?
Uygun boyut |
Kadrajlama |
Uygun çözünürlük |
CMYK renk modu |
Baskı için uygun dosya formatı |
İmajlar basılmadan önce bir hazırlık sürecinden geçmek zorundadır. Bu süreçte imajlar uygun boyuta ve formata getirme, kadrajlanma vb. gibi ayarlamalara tabi olur. Uygun Boyut: Fotoğrafların boyutlandırılması için tasarımcılar uzun süre ‘ölçü diski’ adı verilen bir araçtan yararlanarak gereken büyütme ya da küçültmeleri gerçekleştirmişlerdir. Günümüzde tasarım ve grafik programlarıyla (Photoshop, QuarkXpress, Indesign vb.) imajın gereken boyuta getirilmesi kolaylıkla gerçekleştirilmektedir. Kadrajlama: Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması, fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu şekilde dosya büyüklüğünün azalması, baskı hızını da artırır. Uygun çözünürlük: Çözünürlük bir görüntünün piksellerle ölçülen boyutudur. Buna bağlı olarak yüksek çözünürlüklü görüntü denildiğinde çözünürlüğü, çoğaltılacağı çizgili ekrandan daha büyük olan görüntü anlaşılır. Örneğin 150 çizgilik bir ekrana basılan 300-dpi görüntü yüksek çözünürlüklüdür. Basılacak imajların çözünürlüğü basılacağı kâğıda göre ayarlanır. Çözünürlük belirlemede DPI (inç başına düşen nokta sayısı), LPI (inç başına düşen yarımtonlar) ve piksel (en küçük ekran görüntü birimi) kullanılan ölçütlerdir. CMYK renk modu: Tüm basılacak imajlar CMYK renk moduna çevrilmelidir. Eğer imaj siyah-beyaz kullanılacaksa Grayscale renk moduna çevrilmelidir. Baskı için uygun dosya formatı: En genel kullanılan iki dosya formatı .EPS (Encapsulated PostScript) ve .TIFF’dir (Tagged image file).
Doğru cevap C seçeneğidir.
9.Soru
Yukarıdaki görsel, imajın algılanmasındaki hangi ilkeye örnek oluşturmaktadır?
Figür-arka plan ilişkisi ilkesi |
Benzeşme-ayrışma ilkesi |
Eşbiçimli uygunluk ilkesi |
Algısal gruplama ilkesi |
Yakınlık İlkesi |
Benzeşme-ayrışma; benzer biçimlerin grup içinde birlikte algılanmasına karşın, aslında birbirinden farklı olması durumudur. Aynı sıra ve aralığı devam ettirdiğimizde düzenli kareler açıları değiştirilmiş kareler ile belki ilk seferde hemen algılanamayabilecek ancak sonra farkları ortaya çıkacaktır. Bir yazı bloğu içersinde genel dokuyu bozmadan bazı kelimeleri ortaya çıkarmak için tipografiyi italik ya da kalın ya- parken benzer bir ilişkiden yararlanırız. Bu sistemi kullanmadan harf boyutunu büyüttüğümüzde ise görsel öncelik düzeni farklı bir şekle dönüşür ve istemeden benzeşme yapısını orta- dan kaldırmış oluruz. Bu ise genel dokuyu bozar ve sayfa tasarımında farklı bir ton- da vurgulama yapmaya çalışırken sözcükleri başlık seviyesine çıkarma tehlikesini doğurur. Bunun yanı sıra metin içerisinde italik hale getirilmiş bir sözcük, genel dokunun karakteristiğini sürdürürken ayrışma ihtiyacınada cevap verebilir
10.Soru
Gestalt psikologlarına göre, algının düzenleme sisteminde parçalardan oluşan görüntüye anlam vermek için, parçalar kümelenerek bütünü oluşturur. Trafik işaretlerinde zıtlığın algıyı kolaylaştırması amacıyla, beyaz zemin üstüne siyah, kırmızı zemin üzerine beyaz şeklinde düzenlenmesi Gestalt ilkelerine göre bu durum aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?
Figür-Arka plan ilişkisi ilkesi |
Eş Biçimli Uygunluk ilkesi |
Algısal Gruplama |
Benzeşme-Ayrışma ilkesi |
Algısal ayırt edicilik ilkesi |
Figür-arka plan ilişkisinde; figürle zemin arasındaki zıtlık, imajı belirgin hâle getirir. Bir alan içinde bulunan pozitif elemanları figür olarak algılıyoruz. Figürü taşıyan görsel alanı ise arka plan ya da zemin şeklinde tanımlıyoruz. Zemin anlatımı; geniş alanlar ve benzer ölçüde tekrar edilen çizimlerle oluşturulan, iki boyutlu etkisi olan bir düzenlemedir. Figür ise derinliği olan ya da çizgisel, etkili çevre çizgileri ile sağlanan, üç boyutlu etkisi olan bir düzenlemedir. Derinlik, figürün üçüncü boyutunun yani kalınlığının anlaşılması hissedilmesi ile etkinlik kazanır.
Figürlerin ya da şekillerin, renkleri, değer farkları, parlaklık ve matlıkları ya da dokuları derinlik ifadesi oluşturmada rol oynar. Sıcak renkli, koyu tonlu, parlak, sert dokulu figürler yakında, soğuk renkli, açık tonlu, mat, yumuşak dokulu figürler uzakta etkisi yaparlar. Çizgi kalınlıkları farklı tutulursa derinlik anlatımı güçlenir ve anlatımının güçlenmesine katkıda bulunur. Bu ilişkiye örnek olarak, trafik işaretlerinde zıtlığın algıyı kolaylaştırması amacıyla, beyaz zemin üstüne siyah, kırmızı zemin üzerine beyaz vb. şeklinde düzenlenmesi verilebilir.
Buna göre doğru yanıt A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi afişin özelliklerinden biri değildir?
Mantığa ve duyguya hitap eder |
Marka estetik bir şekilde kullanılmalıdır |
Basit olmamalıdır |
Aşırı satıcı olmamalıdır |
İnandırıcı olmalıdır |
Basit olmamalıdır
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çevresel bir gürültü kaynağıdır?
Siz sınıfta ders dinlerken sokaktaki iş makinelerinin yaptığı gürültü |
Derse uykusuz gelmeniz |
Çok üzüntülüyken derse girmeniz |
Kulağınıza su kaçmasından dolayı yaşadığınız geçici duyma kaybı |
Dersin hiç ilginizi çekmeyen bir konu hakkında olması |
A seçeceği iletişime engel oluşturan çevresel gürültü kaynağına bir örnektir. Diğer seçenekler diğer seçenekler kişisel engellere örnek oluşturmaktadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayfayı tasarlayan kişinin, görsel yönetmenin, tasarım yaparken dikkat etmesi gerekenler içerisinde yer almaz?
Bilgileri derecelendirir |
Görüntüyü estetik kılar |
Yazıların değerini ortaya koyar |
Bilgileri düzenler |
Okurun taleplerine göre sayfayı düzenler |
Sayfayı tasarlayan kişinin, görsel yönetmenin, tasarım yaparken dikkat etmesi gerekenler;
Bilgileri derecelendirir, Görüntüyü estetik kılar, Yazıların değerini ortaya koyar, Bilgileri düzenler, Yayımın özgünlüğünü sağlar
14.Soru
Gazete okurken haber seçimini etkileyen, tasarımın en güçlü silahı aşağıdakilerden hangisidir?
Logo |
Başlık |
Metin |
Fotoğraf |
Foto altı yazısı |
Başlıklar, genellikle tasarımın en güçlü silahları olarak nitelendirilebilir. Haber yazısı ne kadar iyi olursa olsun, fotoğrafları ne kadar parlak ve renkli olursa olsun daha onlar fark edilemeden önce başlıklar fark edilir. Okur, önce gazetenin geneline göz atar. Büyük puntolu ana başlıkları ve ardından da daha küçük puntolu başlıkları okur. Eğer yazı ya da haber hâlâ ilgisini çekiyorsa metni okumaya karar verir.Gazete okurken haber seçimini etkileyen ilk öge başlıklardır. İyi bir başlık; kısa, kesin ve yazıya uygun olmalıdır. Yazıların uzunluğu, genelde okuru okumadan caydıran bir unsurdur.
15.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde iletişim sürecinin ögesi olan kaynak ile ilgili verilen bilgi doğrudur?
İletiyi hedefe gönderen kişi, grup, kurum ya da toplumdur. |
Kazanılmış denem-bilgilerden herhangi biri yerine konulmuş bir belirticidir. |
Yapısal olarak karmaşık uyarılar toplamıdır. |
İletinin gönderileceği ortamın seçimiyle ilgilidir. |
İletişim sürecinde bu işaretlerin kodlanmış biçimidir. |
Kaynak iletiyi hedefe gönderen kişi, grup, kurum ya da toplum olabilir. Kaynak ya da göndericinin amacı ileti ile etkilemektir. Doğru cevap A.
16.Soru
En eski baskı işlemi aşağıdakilerden hangisidir?
Tipografi. |
Rotatif baskı. |
Klişe. |
Taş basmacılığı. |
Tipo bası. |
Tipo baskı, baskı işlemlerinin en eskisidir. 8. ve 9. yüzyıllarda Çinlilerin tahta bloklar üzerine yapılmış kabartmalarla bir tür baskı yaptıkları bilinmektedir.
17.Soru
Gazete sayfası tasarımında en uygun sıralama aşağıdakilerden hangisidir?
başlık - fotoğraf - foto altı yazısı - metin |
başlık - metin - fotoğraf - foto altı yazısı |
fotoğraf - foto altı yazısı - başlık - metin |
fotoğraf - başlık - metin |
başlık - metin – fotoğraf |
Gazete sayfalarının tasarımı yapboz gibi çok farklı yollar denenerek gerçekleştirilir. Fotoğrafların haber metninin üstüne yerleştirilmesi dikey tasarımda iyi sonuç verir. Buna göre en iyi sıralama yukarıdan aşağıya; fotoğraf, foto altı yazısı, başlık ve metin şeklindedir. Fotoğraf, foto altı yazısı, başlık ve metin sıralaması okurun haberi taramasında rahatlık sağlar. Okur ilk önce fotoğrafa bakar, sonra başlığa bakar ve metne takılır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete tasarımında kullanılacak fotoğrafların sahip olması gereken özelliklerden biri değildir?
Fotoğraf doğal görünmelidir. |
Fotoğraf çerçevesinden sonra beyaz alan bırakılmalıdır. |
Fotoğraflarda insan yüzleri her zaman anahtar roldedir. İmajlar vurgulanmak istendiğinde, kalabalık topluluklar yerine bireysel görüntüler kullanılmalıdır. |
Kullanılacak her fotoğraf açık olmalı ve ilgi merkezini ortaya koymalıdır. |
Fotoğraflar mutlaka karta basıldıkları ya da çekildikleri ölçülerde sayfalara yerleştirilmelidir. |
Gazete tasarımında kullanılacak fotoğrafların bazı özelliklere sahip olması gerekir:
- Tasarımda kullanılacak her fotoğraf açık olmalı ve ilgi merkezini ortaya koymalıdır. İyi bir fotoğraf, aynı iyi yazılmış haber gibi haberi kolayca okutur. Bilgideki karmaşayı berraklaştırır ve dikkati yönlendirir. Elde bulunan en önemli eleman olduğu için her fotoğraf odaklamalı ve temiz bir kompozisyona sahip olmalıdır.
- Doğal görünmelidir. Gerçek zamanda gerçek şeyler yapan insanların bulunduğu fotoğraf kareleri, taklit gibi görünmeyerek, doğallık ve yapılan faaliyetle bağlantı kurar.
- Her fotoğrafın bir alt yazısı bulunmalıdır. Her şey bir kimliğe sahiptir, bütün yüzler, yerler ve faaliyetler gibi. Altındaki yazı da fotoğrafın kimliğidir. Ayrıca okurun okumaya niyet etmesinde de etkilidir.
- Açık tonlara sahip ya da eriyerek kaybolan alanlara sahip, sayfanın beyazlığında değerini yitirecek fotoğrafların çerçevelenmesi, imajın değerini orta- ya koyarak, foto altı ve çevredeki yazılardan ayrılmayı sağlar. 5 ya da 1 puntoluk ince ve basit çerçeveler bu değerin ortaya çıkarılması için genellikle yeterlidir.
- Fotoğraf çerçevesinden sonra beyaz alan bırakılmalıdır.
- Fotoğraflarda insan yüzleri her zaman anahtar roldedir. Gazetelerde büyük fotoğraflar nadir yer alırken küçük boyutlu fotoğraflar daha yaygın kullanılır. Anahtar roldeki yüzler küçük kullanılmaları nedeniyle önemini yitirebilir. İmajlar vurgulanmak istendiğinde, kalabalık topluluklar yerine bireysel görüntüler kullanılmalıdır. O zaman fotoğraf boyutu istenildiği kadar büyütülebilir.
Fotoğraflar karta basıldıkları ya da çekildikleri ölçülerde sayfalara yerleştirilemez. Sayfada yer alacağı alana göre boyutlandırılmaları gerekir. Fotoğraf kadrajlandıktan sonra yeni ölçüsü saptanır. Bilgisayar grafik yazılımlarında bunu komutla gerçekleştirmek oldukça kolaydır
19.Soru
Din konulu imajların doğrudan çıplak duvar yüzeyine resmedilmesi tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
İmaj. |
Litografi. |
Piktogram. |
Fresko. |
Mozaik. |
Fresko, kilise ressamları tarafından din konulu imajların kök boyalar kullanarak doğrudan çıplak duvar yüzeyine ya da alçı sıva üzerine resmedilme tekniğidir.
20.Soru
İmajların ortaya çıkışına ve gelişimine ilişkin aşağıdakilerden hangisi/hangileri söylenebilir?
1. İmajların başlangıcı paleolitik çağa dayanmaktadır.
2. Türlü renklerde küçük taş, cam, çömlek parçalarının yan yana getirilmesiyle yapılan duvar, döşeme, tavan kaplaması şeklinde resim bezemelere fresko adı verilmektedir.
3. Mozaik, kilise ressamları tarafından din konulu imajların kök boyalar kullanarak doğrudan çıplak duvar yüzeyine ya da alçı sıva
üzerine resmedilme tekniğidir.
Yalnız 1 |
1 ve 2 |
2 ve 3 |
Yalnız 2 |
yalnız 3 |
İmajların başlangıcı paleolitik çağa dayanmaktadır. Türlü renklerde küçük taş, cam, çömlek parçalarının yan yana getirilmesiyle yapılan duvar, döşeme, tavan kaplaması şeklinde resim bezemelere mozaik adı verilmektedir. Fresko, kilise ressamları tarafından din konulu imajların kök boyalar kullanarak doğrudan çıplak duvar yüzeyine ya da alçı sıva üzerine resmedilme tekniğidir. Doğru cevap A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ