İlkçağ Felsefesi Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sıradan, yalınkat bir insanın evrenin yapısı ile ilgili dikkatini çeken konular arasında yer almaz?
Gökyüzü |
Hava |
Yeryüzü |
Sular |
Madenler |
Evrenin yapısı çıplak gözle bakıldığında üç kısma ayrılmaktadır: Gökyüzü, yeryüzü ve sular. Ancak gökyüzü ile yeryüzü arasında, bir hava olayı vardır. Yani sıradan, yalınkat bir insanın dikkatini çeken dört temel konu vardır.
2.Soru
Bilginin kaynağının duyu verileri olduğu düşüncesine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Bilginin kaynağının duyu verileri olduğu düşüncesine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Hylozoizm |
Empirizm |
Antropomorfizm |
Kontemplatif |
Teleoloji |
Empirizm bilginin kaynağının duyu verileri olduğu düşüncesine verilen isimdir. Rasyonalizm ise bilgiyi akıldan türetmek ya da akla dayandırmak gerektiğini iddia eder. Bu iki akım felsefe tarihinin en eski rakip teorileri arasında yer almaktadır.
3.Soru
Hangi sofiste göre kanunları toplumun çoğunluğunu teşkil eden zayıflar koymaktadır?
Gorgias |
Thrasymachus |
Antiphon |
Hippias |
Kallikles |
Kallikles ise nomos ve physis arasındaki karşıtlığı daha açık ifadelerle teşhis etmekte ve tercihini physisten yana kullanmaktadır. Ona göre, kanunları toplumun çoğunluğunu teşkil eden zayıflar koymaktadır.
4.Soru
Anaksimandros’a göre dünyanın şekli ve konumuna ilişkin aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Silindir şeklinde havadadır |
Tepsi şeklinde ve sabittir |
Yuvarlaktır ve hareket etmektedir |
Sınırsızdır |
Düzdür ve hareket etmektedir |
Anaksimandros gözlemler yaparak dünyanın silindir şeklinde havada durduğunu düşünmektedir. Havada durmasını da evrendeki diğer merkezlere eşit uzaklıkta olmasıyla açıklamaktadır. Bu nedenle yanıt A seçeneğinde verilmiştir.
5.Soru
Herakleitos’nin kabul ettiği arkhe aşağıdakilerden hangisidir?
Su |
Madde |
Ateş |
Hava |
Tahta |
Herakleitos’nin kabul ettiği arkhe Ateştir. Ateşin bir bölümü toprağı , suları ve havayı oluşturur. Oluşum daima bir düzen içerisindedir. Buna göre doğru cevap C'dir.
6.Soru
Eski Yunan'da ortaya çıkmış mysterie inanışlarından birisi olan Dionysosçu geleneğin tanrısı Dionysos ne tanrısı olarak görülmüştür?
Bağ, şarap ve mistik vecd tanrısı |
Yeraltı tanrısı |
Gökyüzü tanrısı |
Ateş tanrısı |
Adalet tanrısı |
Dionysos bağ, şarap ve mistik vecd tanrısı olarak bilinmektedir.
7.Soru
Hangisi Anaksimandros tarafından arkhe olarak kabul edilen apeirona atfedilmiş özelliklerden birisi değildir?
Belirsizdir. |
Khaostan doğmuştur. |
Sınırları yoktur. |
Bütün niteliklerin karşıtlarını içinde barındırır. |
Yok olmaz. |
Apeiron herşeyin tükenmez, sonsuz kaynağıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Homeros’ta temel maddedir?
Okeanos |
Khaos |
Kosmos |
Psykhe |
Mysterie |
Homeros’ta temel madde okeanostur ve bu su da hareket hâlindedir. Yani hareketin kaynağı aranmamaktadır.
Hesiodos’ta ise temel madde, khaostur. Eski Yunan düşüncesinin temel kabulleri şunlardır: Başlangıçta hep ezelî ve ebedî bir madde vardır. Bu başlangıç maddesi, belli bir zamanda, bildiğimiz anlamda düzenli evren olan kosmosa dönüşmüştür. Bu madde canlıdır. Bu maddenin canı var. Eski Yunan dünyasında can kelimesinin adı psykhedir. Bu ruh, ilahi bir ruh değil, bir meteordur. Mysterie ise, iman edenlere günahlardan arınma, öte dünyada mutluluk içinde yasama sağlayan gizli kült(din)lere verilen isimdir.
9.Soru
Sokrates'in ölüm kararıını imzalayanlar onu ne ile suçlamışlardır?
Vatan hainliği ile |
Askere gitmeyi reddetmekle |
Yolsuzluk la |
Atina eğitim sistemine ciddi eleştiriler yöneltip gençleri eğitimden soğutmakla |
Devlet'in inandığı tanrılara inanmayıp ve başka bir takım tanrılar getirmekle |
Sokrates, devlet'in inandığı tanrılara inanmayıp ve başka bir takım tanrılar getirmekle, dahası gençlerin ahlakını bozmakla suçlanmıştır. Kendisin bir “at sineğine benzettiği savunmasındaki boyun eğmeyen tavrı onu ölüme götürmüştür. Belki de sadece ona bir ders vermek isteyen düşmanlarını ölüm kararını imzalamak zorunda bırakmıştır.
Doğru Cevap E'dir.
10.Soru
"Kozmoloji ve doğa anlayışında temel kavram, khaostur. Bundan diğer maddeler zaman içinde çıkarak düzenli ve güzel evren, kosmos meydana gelmiştir." Verilen bu düşünce aşağıdakilerden hangisine aittir?
Epikür |
Heraklitos |
Aristoteles |
Hesiodos |
Platon |
Hesiodos’un doğa anlayışında düzen ve yasa hâkimdir. Özellikle gökyüzündeki yasa, sarsılmaz bir yasadır. Hesiodos’un kozmoloji ve doğa anlayışında temel kavram, khaostur. Bundan diğer maddeler zaman içinde çıkarak düzenli ve güzel evren, kosmos meydana gelmiştir. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Şeyleri meydana getiren öğenin birden fazla olduğu düşüncesine ne ad verilir?
Monizm |
Hylozoizm |
Politeizm |
Teizm |
Pluralizm |
İlkçağ doğa filozoflarından bir kısmı, her şeyin tek bir öğeden meydana geldiğini düşünmektedir. Bu monist düşünce olarak adlandırılır. Pluralist düşünce ise şeyleri meydana getiren öğrenin birden fazla olduğunu ileri sürer.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Homeros'a göre Eski Yunan düşüncesinde var olan ezelî ve ebedî başlangıç maddesidir?
Kosmos |
Okeanos |
Khaos |
Physikoi |
Sophos |
Eski Yunan düşüncesinin temel kabulleri şunlardır: Başlangıçta hep ezelî ve ebedî bir madde vardır.Bu başlangıç maddesi, belli bir zamanda, bildiğimiz anlamda düzenli evren olan kosmosa dönüşmüştür. Bu madde canlıdır. Homeros’ta bu temel madde okeanostur ve bu su da hareket hâlindedir. Yani hareketin kaynağı aranmamaktadır. Hesiodos’ta ise temel madde khaostur ve hareket etme görevi erosa yüklenir.
13.Soru
Hangisi mitolojik düşünce ile ilgili söylenebilir?
Tek tanrı merkezlidir. |
Evrende bir düzensizlik olduğunu öne sürer. |
Etiolojiktir. |
En büyük erdemi ahlaklı olmak olarak görür. |
Hesiodos en önemli temsilcisidir. |
Mitolojik düşüncede neden bulma denen bir tutum vardır. Buna etiolojik açıklama denir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Milet okulu düşünürlerinden biridir?
Thales. |
Aristo. |
Platon. |
Sokrat. |
Homeros. |
Thales, Anaksimenes ve Anaksimandros Milet okulu düşünürleridir.Cevap A'dır.
15.Soru
- İnsanın nefesi yada yaşamı ile sonsuz ve tanrısal olan evrenin nefesi ya da yaşamı özce bir ve aynıdır.
- Her yerde var olan ölümsüz ruh, insanda ölümlü bir bedene hapsolmuştur.
- Evrenin bütününe yayılan ve yaşamın kaynağını oluşturan nicelikçe sınırsız bir havayla kuşatıldığını ileri sürerler.
- ''Ruh'' kavramından ilk kez söz edilebilir.
- İnsan kendisini , beden ve ruh göçüne köle olmaktan kurtarmalıdır.
- Evrenin bir, ebedi ve tanrısal oluşuna karşın insanlar çok, bölünmüş ve ölümlüdürler.
Yukarıdakilerden hangileri Pythagorasçı felsefecilere aittir?
I,II ve III |
I,II,III ve IV |
III,III,IV ve V |
I,II,III, IV ve V |
I,II,III,IV,V ve VI |
- İnsanın nefesi yada yaşamı ile sonsuz ve tanrısal olan evrenin nefesi ya da yaşamı özce bir ve aynıdır.
- Her yerde var olan ölümsüz ruh, insanda ölümlü bir bedene hapsolmuştur.
- Evrenin bütününe yayılan ve yaşamın kaynağını oluşturan nicelikçe sınırsız bir havayla kuşatıldığını ileri sürerler.
- ''Ruh'' kavramından ilk kez söz edilebilir.
- İnsan kendisini , beden ve ruh göçüne köle olmaktan kurtarmalıdır.
- Evrenin bir, ebedi ve tanrısal oluşuna karşın insanlar çok, bölünmüş ve ölümlüdürler. Bu meddelerin tümü Pythagorasçı Felsefede benimsenmiştir. Bu nedenden dolayı doğru cevap E'dir.
16.Soru
Kirene Okulu'nun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Aristippos |
Antisthenes |
Eukleides |
Sokrates |
Aeschines |
Kirene Okulu, Aristippos tarafından kurulmuştur. Aristippos, MO¨ 435-335 tarihleri arasında yaşamış ve kimi Sofistlerden ders aldıktan sonra Sokrates’in çevresindeki yerini almıştır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
17.Soru
Sokrates felsefesinin temelinde ne vardır?
İnsan |
Doğa |
Tanrılar |
Metafizik |
Bilim |
Hem Sokrates hem de Sofistler kendilerinden önceki doğa felsefelerinin dünya görüşlerini yerle yeksan eden yeni bir paradigma sunmuşlardır. Gözler artık doğada değildir. Düşüncenin nesnesi insan haline gelmiştir.
18.Soru
Kendisini yargılayanlara: “Yavaş olan ve dürtülmesi gereken bir atı andıran devleti yerinden oynatmak için Tanrının tebelleş ettiği benim gibi bir at sineğini kolay kolay bulamazsınız söylemi hangi filozofa aittir?
Kendisini yargılayanlara: “Yavaş olan ve dürtülmesi gereken bir atı andıran devleti yerinden oynatmak için Tanrının tebelleş ettiği benim gibi bir at sineğini kolay kolay bulamazsınız söylemi hangi filozofa aittir?
Descartes. |
Sokrates. |
Cicero |
Aristotales |
Platon |
Sokrates’in neredeyse tüm hayatını ruhun yetkinleştirilmesine adadığını söylersek, abartmış olmayız. Savunma’sında kendisini bir ‘at sineği’ne benzetirken bu adanmışlığa belki de son bir kez ve açık bir biçimde değinmeyi istemişti. S¸öyle diyordu kendisini yargılayanlara: “Yavaş olan ve dürtülmesi gereken bir atı andıran devleti yerinden oynatmak için Tanrının tebelleş ettiği benim gibi bir at sineğini kolay kolay bulamazsınız. Ben Tanrının devletin başına tebelleş ettiği bir at sineğiyim: her gün her yerde dürtüyor, uyarıyor, azarlıyorum, ardınızı bırakmıyorum.
19.Soru
Sokrates'in hayatı ile ilgili verilenlerden hangisi doğru değildir?
Buyruklara itaat etmeyen bir yapısı vardır. |
Amacı insanların hayatına anlam katmaktadır. |
Düşünce tarihinin en önemli isimlerinden biridir. |
Ahlak ve bilgiye dair pek çok eser bırakmıştır. |
Düşünceleri kendisinden sonra birçok okulun kurulmasında etkili olmuştur. |
Sokrates'in düşünceleri ve ölümü ile Antik Yunan düşüncesini radikal bir biçimde dönüştüren Sokrates hayatı boyunca ne bir okul kurmuş ne de yazılı bir eser bırakmıştır. Birçokları onun yazılı bir eser bırakmamasının bilinçli bir tercihin ürünü olduğunu düşünmektedirler. Doğru yanıt D seçeneğidir.
20.Soru
Sokrates'in düşünceleri ve eylemleri arasında uyum olan bir kişi olarak düşünülmesine sebep olan en önemli eylemi aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefeye ilgi duyan gençlerle konuşması |
Hayatını gezerek geçirmesi |
Baba mesleğini yapmaması |
İdam cezasını kabullenmesi |
Felsefeyi insanların hayatına anlam katma yolu olarak görmesi |
Sokrates ölümü bizzat kendisi yeğlemiştir. Ne susmak ve Atina’yı terk etmek ne de kaçmak ona göre değildir. Sonuçta, neyse o olur. Sokrates olarak kalmayı seçer. Kendisine sadık kalır. Dingin ve korkusuzca ölmeyi tercih eder (Hackforth, 1933, s. 272). Bu ölüm düşünce tarihi içinde çokça konuşulmuştur. Her seferinde, düşünce ile eylemin uyumluluğunun en çarpıcı örnekleri arasında gösterilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ