İslam İnanç Esasları Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İslam dinine göre inanç konularının temelini ne oluşturur?
Peygamber |
İman |
Ahiret |
Tebliğ |
Vahiy |
İslâm inancı her insandan Allah’a mânevî gönül bağıyla bağlanmayı ve bunda samimiyet ve içtenlik göstermeyi ister. İnançlar dışarıdan değerlendirilmesi
pek mümkün olmayan ve insanın yaratıcısıyla olan bağını ihtiva eden ilkelerden
ibarettir. İnanç konuları temel olarak peygamberlere indirilen vahiyle belirlenir.
Vahyin içeriği de Allah’ın var ve bir olduğuna, meleklere, kitaplara, peygamberlere, âhiret gününe ve kaza ve kaderin iyi ve kötü yönleriyle Allah’tan olduğuna inanmaktan ibarettir. Bunlar üçe indirilmek suretiyle Allah, peygamber ve âhiret inancı olarak özetlendiği gibi bazen de bire indirgenmek suretiyle Allah’a iman olarak özetlenir. İslâm tevhit dinidir. Bütün konular bu temel esas etrafında örülür.
2.Soru
“Onu çabucak tekrarlamak için dilini hareket ettirme. Onu (senin kalbinde) toplamak ve (sana) okutmak bize düşer. Sana Kur’an’i okuduğumuz zaman okunuşunu takip et” (el-Kiyâme 75/16-18)
Yukarıda yer alan ayet ile Hz. Peygamber hangi hususta uyarılmıştır?
Vahyin lafzıyla olduğu gibi korunmasının önemi ve gerekliliği |
Vahyin Allah'tan geldiğinin vurgulanması |
Vahyin Cebrail aracılığı ile geldiği |
Vahyin yazılı bir hale getirilerek gelecek nesillere aktarılması |
Vahyin metafizik yolu ile geldiği |
Hz. Peygamber, vahyi alırken onun kelime ve cümlelerini olduğu gibi ezberlemenin ve korumanın son derece gerekli olduğunu gayet iyi biliyordu. Nitekim bu husustaki telaşı “Onu çabucak tekrarlamak için dilini hareket ettirme. Onu (senin kalbinde) toplamak ve (sana) okutmak bize düşer. Sana Kur’an’i okuduğumuz zaman okunuşunu takip et” (el-Kiyâme 75/16-18) ayetleriyle uyarılmış ve rahatlatılmıştır.
3.Soru
Allah’ın kelâmı olan Kur’an-ı Kerim hangi melek veya melekler aracılığıyla Hz. Peygamber’e vahyedilmiştir?
Cebrâil |
Mikâil |
İsrâfil |
Mukarrebûn Melekleri |
Münker ve Nekîr |
Kur’an’ı Hz. Peygambere vahyeden, gönderen Allah Taâla’dır. Kur’an, Allah’ın kelâmıdır. A seçeneğinde adı verilen Cebrail onu Hz. Peygambere getiren aracıdır. İlâhî hitabın farklı şekilleri bulunmakla beraber Kur’an Hz. Peygambere elçi (Cebrail) ile gönderilmiştir.
4.Soru
Gaye ve nizam delili aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilmektedir?
Temelde evrende bir düzenin olduğu ve bu düzendeki her varlığın belirli birgayeye yönelik olarak yaratıldığı öncülünden hareket eder. |
Varlıkları zorunlu (vâcib) ve zorunsuz (mümkün) varlıklar olmak üzere ikiye ayırır bu delil. |
Evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışan bir delildir. |
Allah’ın varlığını genelde kozmolojik ve teleolojik delillere dayalı bir yöntem içinde ispatlamaya çalışır. |
Allah’ın varlığının, insanlar tarafından tabiî olarak kabul edilecek bir konu olarak telâkkî edilmesi. |
İslâm düşüncesinde gaye ve nizam delili olarak bilinen teleolojik delil, temelde evrende bir düzenin olduğu ve bu düzendeki her varlığın belirli birgayeye yönelik olarak yaratıldığı öncülünden hareket eder. İmkân delili varlıkları zorunlu (vâcib) ve zorunsuz (mümkün) varlıklar olmak üzere ikiye ayıran delilidir. Hudûs delilievrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışır. Allah’ın varlığının, insanlar tarafından tabiî olarak kabul edilecek bir konu olarak telâkkî edilmesi ise fıtrat delilinin ortaya çıkmasını sağlamıştır.
5.Soru
Dinin insanlar için önemi nedir?
Din bireysel isteklerinin ortaya çıkmasını ve bencil duyguların törpülenmesini sağlar. |
Din insanlara yaptığı telkinlerle daha iyi bir birey oluşturmaya çalışır. |
Din insanların bireysel isteklerini ortaya çıkardığı, bencil duygularını törpülediği, daha iyi bireyler olmasını sağladığı, sonsuz güç ve hürriyetinin olmadığını telkin ettiği için önemlidir. |
Din insana bireysel isteklerinin ortaya çıkmasında yardım eder. |
Din hürriyet ve güç gibi isteklerin sınırlı olduğu duygusunu insanlara hatırlatarak insanların daha iyi bireyler olmasına çalıştığı için önemlidir. |
Din insana hem bireysel isteklerinin ortaya çıkmasında hem de madde karşısında eğilmemesinde ilk elden yardım eder. Kişi varlığı gereği bencil duyguların esiri olmaya yatkındır. Bu duyguların törpülenmesi din sayesinde mümkün olur. Yine birey, sonsuz bir hürriyet ve sınırsız bir gücün elinde bulunmasını arzu eder. Din bu isteklerin de bir sınırı olduğu duygusunu insanlara hatırlatarak ancak sonsuz isteklerin sonsuz olan varlığa teslimiyetle mümkün olacağını bildirir. Dinin insanlara yaptığı telkinler daha iyi bir birey oluşturmaya yönelik olması nedeniyle, insanın yaratıklar önünde ve tabiat olayları karşısında şaşkınlıktan kurtulmasını ve dehşete düşmesini önlemeyi amaçladığı için önemlidir.
6.Soru
Dinsel bir terim olarak iman ne demektir?
Kutsal bir varlık kabul edip, ona dayanmak |
Üstün bir güç kabul edip, ona bağlanmak |
Mükellef olunan ibadetleri yapmak |
Evrenin bir yaratıcısı olduğunu tahmin etmek |
Allah'ın Hz. Muhammed'in aracılığı ile bize bildirdiği şeylerin doğruluğunu kabul etmek |
İslam düşüncesinde bir terim olarak iman “Hz. Peygamberin vahiy yoluyla getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve getirdiklerine inanmak” demektir.
7.Soru
Işıktan (nûrdan) yaratılmış, gözle görülemeyen varlıklara ne denir?
Cin |
Gayb |
Şeytan |
Melek |
Deccal |
Ayet ve hadislerde meleklerin fizikî olarak görünmeyen varlıklar olduğu, insanlardan ve cinlerden farklı olarak ışıktan (nûr) yaratıldıkları belirtilmektedir. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi imanın esaslarından değildir?
Peygamberlere inanmak |
Meleklere inanmak |
Ahiret gününe inanmak |
Kaderin insanın kararlarından oluştuğuna inanmak. |
Allah'ın kitaplarına inanmak |
Kaderin Allah tarafından olduğuna inanmak imanın esaslarındandır.
9.Soru
Aşağıdaki âlimlerden hangisi iman-tasdik ilişkisini benimsemiştir?
Ebu’l-Muîn en-Nesefî
|
İmamı Hanbeli
|
Zemahşeri
|
Ebu Nuaym
|
Firuzabadi
|
10.Soru
Din kelimesi, İslam'ın Mekke dönemlerinin başlarında aşağıdakilerden hangi anlama gelmekteydi?
Tevhid |
Teslimiyet |
Kulluk |
Şirk |
Ahiret günü |
İslam’ın Mekke döneminde ilk zamanlar din insanın iman ve ameline uygun olarak hesaba çekileceği âhiret gününü ifade ederken, sonraları tevhid ve teslimiyet anlamına verildiği görülür.
11.Soru
Kur’an’da adı ya da vazifesi belirtilen meleklerden en önde gelenleri literatürde “kaç adet büyük melek” olarak da zikredilmektedir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Kur’an’da adı ya da vazifesi belirtilen meleklerden en önde gelenleri literatürde
“dört büyük melek” olarak da zikredilmektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
12.Soru
Yaradılışları itibariyle sadece iyiliği temsil etme yeteneğine sahip olan varlıklar aşağıdakilerden hangisidir?
İnsanlar |
Hayvanlar |
Cinler |
Melekler |
Şeytan |
Allah tarafından melekler dışında, duyu organlarıyla algılanmayan başka latîf varlıkların bulunduğu da Kur’ân’da bildirilmektedir. Cinlerden ve şeytanlardan oluşan bu zümre, meleklerden farklı olarak süflî bir yapıda yaratılmışlardır. Yani onlar melekler gibi sadece iyiliği temsil etme yeteneğinden yoksundurlar. Bunlardan cinler iradelerini, hem iyilik hem de kötülük yönünde kullanabilirken şeytanlar ise kötülüğün temsilcisi olmuşlardır. Dolayısıyla, doğru cevap D seçeneğidir.
13.Soru
Kur'an-ı Kerim'in kim tarafından korunduğunu ifade eden “Kur’an’ı biz indirdik. Onun koruyucuları da, şüphesiz ki, biziz” ayeti Kur'an-ı Kerim'de hangi sûrede geçmektedir?
el-Hicr |
Şûrâ |
İsrâ |
En’âm |
Nahl |
Soru kökünde verilen ayet’i kerime “Hicr” suresinde yer almaktadır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kabirde sorgu işi ile ilgili görevli meleklerdir?
Münker ve Nekîr
|
Hârût ve Mârût
|
Dört Büyük Melek
|
Mukarrebûn Melekleri
|
Hafaza ve Kirâmen Kâtibîn Melekleri
|
15.Soru
Şıklarda verilenlerden hangisi melek inancının özünden sayılmaz?
insanı kötülüğe çağırmak için şeytan, iyiliğe davet etmek için de melekler yaratılmıştır. |
İnsan meleklerin telkin ve teşviklerine göre hareket edip mevcut yeteneklerini bu yönde yükseltmesi gerekir |
melek inancıyla varlığın sadece görünen nesnelerden ibaret olmadığı, manevi^ ve ruhani^ a^lemlerin de bulunduğu hatırlanır. |
melekler, fizik a^lem ile ulu^hiyet makamı arasında bir köprü vazifesi görmektedirler |
Meleklerin şeytanlarla olan savaşlarında onlara yardım etmek gerekir. |
meleklerin şeytanlarla kozmolojik düzeyde ve Allah'ın kudreti dışında kalacak bir mekanda savaşları söz konusu değildir. şeytanların Allah'a karşı Allah'tan bağımsız şekilde bir kudretleri olmadığından böylesi bir meleklere karşı böylesi bir savaştan da bahsedilemez
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur'an'da tarif edilen gerçek din özelliklerden biri değildir?
İnsanların hem bu dünyalarını hem de ahiretteki mutluluklarını sağlaması |
İnsanların birbirleri ve diğer varlıklarla ilişkilerinde onların mutlu olmalarını sağlaması |
İnsanlar arasında ihtilaf ve çekişmeleri önleyip barış içinde yaşamalarını temin etmesi |
Akıl sahiplerini hür iradelerini kullanarak iyi ve güzel işlere yöneltmesi |
İnsanlara, din üzerinden kazanç sağlayarak refaha erişme yollarını göstermesi |
İslam’ın Mekke ve Medine döneminin şartlarının değişik olmasına ve Kur’ân’da din kelimesine yüklenen anlam genişlemesine göre tarif edilecek olursa gerçek din: “Allah tarafından konulan, Hz. Muhammed’e gelen, insanların hem bu dünyalarını hem de ahiretteki mutluluklarını sağlayan, insanların birbirleri ve diğer varlıklarla ilişkilerinde ilkeler koyarak onların mutlu olmalarını, insanlar arasında ihtilaf ve çekişmeleri önleyerek karşılıklı güven ve barış içinde yaşamalarını temin eden ve akıl sahiplerini hür iradeleriyle iyi ve güzele yönelten ilahî kanunun adıdır.” Bu tanımda dikkat edilecek olursa İslam’ın dini insan hayatının bütün yönlerini kuşatıcı olarak kendini takdim etmekte ve kendinden başka bir din aranmasını kabul etmemektedir.
17.Soru
Mukallit kişi tanımı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
İmana kalben teslim olmuş kişidir. |
Hz. Peygamber’e inanmış ancak imanın kalplerine girmediği kişidir. |
Her koşulu ve şartı kabul etmiş ve imanın gerekliliklerine bağlılığını ortaya koymuş kişidir. |
Çevresindekilere (ana, baba, komşu, hoca vb.) bakarak hiçbir araştırma yapmadan inanan kişidir. |
Hiçbir koşulda iman etmeyen kişidir. |
Bir kimsenin çevresindeki ana, baba, kardeş, komşu, hoca ve değer verdiği kişilere bakarak hiçbir araştırma yapmadan inanmasına taklit, böyle imana taklidi iman denir. Bu kişiler mukallit olarak adlandırılmaktadır.
18.Soru
Kur’an-ı Kerim’de adı geçen, Babil halkını imtihan etmek ve onları sihir konusunda bilinçlendirmek için gönderildiği belirtilen melek veya meleklerin adları nedir?
Cebrâil
|
İsrâfil
|
Mikâil
|
Münker ve Nekîr
|
Hârût ve Mârût
|
19.Soru
I. Bazı peygamberlere kitaplar vahyolunmuştur. II. Kitaplarda bulunan şeylerin hepsi doğru ve haktır. III. Kitaplar Allah’ın hükümlerini içerir.IV. Kitapların en güncel basımlarına iman esastır. Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri kitaplara iman konusunda doğru bilgi içermektedir?
Yalnız I |
Yalnız III |
Yalnız IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Kitaplara imanı, Allah Teâlâ tarafından bazı peygamberlere kitaplar vahyolunduğuna ve bu kitaplarda bulunan şeylerin hepsinin doğru ve hak olduğuna inanmak veya Allah’ın peygamberlere inanç, ibadet, ahlâkın yanı sıra birey ve toplumla ilgili hükümler içeren metinler vahyettiğine kesin olarak iman etmek diye tanımlamak mümkündür. Fakat söz konusu ilâhî kitaplardan/metinlerden Hz. İbrahim ve Musa’nın sahifeleri gibi bazıları tamamen kaybolmuştur. Bazıları Tevrat, Zebur ve İncil gibi vahyedildikleri orijinal hallerini koruyamamışlardır. Hz. Muhammed’e vahyolunan Kur’ân-ı Kerîm, Allah’ın vahyettiği haliyle orijinalliğini korumuş, hiçbir bozukluğa uğramadan günümüze kadar gelmiştir. Biz bozulmuş ve değiştirilmiş (tahrif ve tebdil edilmiş) olan kitapların şu andaki şekillerine değil, Allahtan gelen ve bozulmamış olan ilk şekillerine inanıyoruz. Dolayısıyla, doğru cevap D seçeneğidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah Teâlâ'nın gören olduğunu belirten isimlerinden biridir?
el-Basîr |
el-Hayy |
el-Kâdir |
er-Rahmân |
es-Semî |
İlâhî isimler Yüce Allah’ı tanıtması yanında O’nun kâinâtla ilişkisini kuran manalardır. Allah, el-Hayy isminin gereği olarak canlılara hayat vermiş, onları el-Hâlık ismiyle yaratmış, el-Kâdir ismi ile kâinatın devamını sağlamıştır. Bu isimlerin insan davranışları üzerinde de etkileri bulunmaktadır. Sözgelimi Allah’ın el-Basîr (gören), olduğunu bilen kimse her ortamda davranışlarında dinin belirlediği çerçevenin dışına çıkamaz. Allah’ın es-Semî’ (işiten) olduğuna gönülden inanan kişi, dilini kötü sözden alıkoyar, O’nun er-Rahmân ve er-Rahîm (esirgeyen-bağışlayan) olduğunu kavrayan ise asla ümitsizliğe düşmez, et-Tevvâb (tövbeleri kabul eden) olduğuna inanan ise tövbe kapısından uzaklaşmaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ