Kelam'A Giriş Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kelam ilmin tarifindeki “Allah’ın sıfatları”ndaki maksat aşağıdakilerden hangisidir?
O’nun başka hiçbir varlığa benzemeyen, ezelî ve ebedî mutlak varlığıdır |
Bu mutlak varlığa ait olan, dolayısıyla benzerleri hiçbir varlıkta bulunmayan vasıflarıdır |
Yer ve gök Allah tarafından yaratılmış |
O’nun başka hiçbir varlığa benzemeyen,varlığıdır |
Görünür-görünmez bu âlemde ve öte dünyada tamamı Allah tarafından yaratılmış ve yaratılacak ne kadar varlık var ise bunların hepsidir |
Kelam ilmin Bu tarifinde yer alan Allah’ın zatından maksat, O’nun başka hiçbir varlığa benzemeyen, hiçbir şeye ihtiyacı olmayan, varlığı zatından olan, ezelî ve ebedî mutlak varlığıdır. Allah’ın sıfatlarından maksat ise bu mutlak varlığa ait olan, dolayısıyla benzerleri hiçbir varlıkta bulunmayan vasıflarıdır. Yaratılmışlardan maksat da yer ve gök başta olmak üzere, görünür-görünmez bu âlemde ve öte dünyada (âhirette) tamamı Allah tarafından yaratılmış ve yaratılacak ne kadar varlık var ise bunların hepsidir.
2.Soru
eşya hakkında düşünme ve bu yolla henüz bilgisine ulaşılamamış şeylerin bilgisine ulaşmak amacıyla zihinde önceden var olan bilgileri düzenlemek, bir araya getirmek ve böylece bir sonuca ulaşmak çabasına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
tevhid ve sıfatlar ilmi |
muamelat ve itikad ilmi |
asl ve fer' ilmi |
nazar ve istidlal ilmi |
ictihad ve istinbat ilmi |
soruda verilen tanımın cevabı nazar ve istidlal ilmidir.
3.Soru
Cehmiyye fırkasının kurucusu kimdir?
Ca‘d b. Dirhem |
Ma’bed el-Cühenî |
Amr b. Ubeyd |
Vâsıl b. Atâ |
Cehm b. Safvân |
Cehm b. Safvân es-Semerkandî et-Tirmizî (ö. 128/745-46) ilk kelâmcılardandır. Cehmiyye fırkasının kurucusudur.
4.Soru
- Ehl-i sünnet’e göre, kendisinden sonra kimin halife olacağına dair Hz. Pey- gamber bir belirlemede bulunmamıştır. Dolayısıyla halifenin belirlenmesi seçimle gerçekleştirilir. Onun için Ashab istişare sonucunda Hz. Ebu^ Be- kir’i halife seçmiştir.
- S¸i^a’ya göre halifelik meselesi insanların seçimine bırakılabilecek bir iş de-ğildir. Halife nasla belirlenir. Hz. Peygamber Hz. Ali’yi kendisinden son- ra yerine halife olarak tayin etmiştir.
- Harici^lerin bu konu hakkındaki görüşleri Ehl-i sünnet ile aynıdır. Onlara göre de halifenin belirlenmesinde esas olan seçimdir.
Halife ile ilgili görüşlerden hangisi veya hangileri doğrudur?
- Ehl-i sünnet’e göre, kendisinden sonra kimin halife olacağına dair Hz. Pey- gamber bir belirlemede bulunmamıştır. Dolayısıyla halifenin belirlenmesi seçimle gerçekleştirilir. Onun için Ashab istişare sonucunda Hz. Ebu^ Be- kir’i halife seçmiştir.
- S¸i^a’ya göre halifelik meselesi insanların seçimine bırakılabilecek bir iş de-ğildir. Halife nasla belirlenir. Hz. Peygamber Hz. Ali’yi kendisinden son- ra yerine halife olarak tayin etmiştir.
- Harici^lerin bu konu hakkındaki görüşleri Ehl-i sünnet ile aynıdır. Onlara göre de halifenin belirlenmesinde esas olan seçimdir.
Halife ile ilgili görüşlerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Her üç görüş doğru olarak verilmiştir.
5.Soru
- akli ilimler
- nakli ilimler
- keşfi ilimler
hangisi veya hangileri kelamın kaynağını doğru şekilde verir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
Kelamın kaynağı hem akli hem de nakli ilimlerdir. kelamın felsefeden farklarından birisi de sadece akli ilimler değil nakli ilimlerin de kendi kaynağını teşkil etmesi yönüdür.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile’nin görüşlerinden biri değildir?
Katil tarafından öldürülen birisi kendi eceliyle ölmüştür. |
Haram yiyecekler rızık değildir. |
Hüsün ve kubuh yani iyi ve kötü olan şeyler vahiy gelmeden akılla bilinir. |
Mu‘tezile’ye göre evliyanın kerameti diye bir şey yoktur. |
Sihrin aslı yoktur. Sihir denilen şey sadece göz boyamaktır. |
Mu‘tezile göre katil tarafından öldürülen birisi kendi eceliyle ölmemiştir. Bilakis ecelinden önce öldürülmüştür
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “kırtas”ın kelime anlamıdır?
Kağıt |
Vahiy |
Hadis |
Ashap |
Hilafet |
Arapça bir isim olarak “kırtas” kâğıt demektir. Onun için kâğıt, kalem gibi yazı malzemelerini satan yere kırtasiye denir.
8.Soru
Risâle fî istihsânu’l-havd fi imi’l-kelâm adlı eserin yazarı kimdir?
Ebû Ali el-Cübaî |
Ebû’l- Hasan el-Eş‘arî |
Ebü’l-Hasasn el-Bâhilî |
Bakıllânî |
İbn Fûrek |
Ebü’l-Hasan el-Eş‘arî, Risâle fî istihsânu’l-havd fi imi’l-kelâm adlı eseri ortaya koymuştur.
9.Soru
“Dinin aslını, esasını oluşturan, dinin amel, ahlâk gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel, yani imana, itikada taalluk eden konulardır. Kelâm ilmi, dinin aslını oluşturan akîdeyi, temel inanç ilkelerini kendisine konu edindiği için bu isimle adlandırılmıştır.” İfadesi kelamın isimlerinden hangisini anlatmaktadır?
El-fıkhu’l - ekber |
Akaid |
Tevhid ve sıfatlar ilmi |
Nazar ve istidlal ilmi |
Usulü’d-din |
Usûl, asıl kelimesinin çoğuludur. Asıl kelimesi lügatte; kök, esas, temel, kaynak, başlangıç yeri, belli başlı, en mühim, en önemli, gerçek ve hakîkat, bir şeyin üzerine bina edildiği temel anlamına gelmektedir. Usûlü’d-dîn ise, dinin aslını, esasını oluşturan, dinin amel, ahlâk gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel, yani imana, itikada taalluk eden konulardır. Kelâm ilmi, dinin aslını oluşturan akîdeyi, temel inanç ilkelerini kendisine konu edindiği için bu isimle adlandırılmıştır.
10.Soru
Ebû’l-Yüsr el-Pezdevî’nin yazdığı Matüridilik ekolünün gelişmesine katkı sağladığı eseri hangisidir?
Mevzuatul ulüm |
Kitâbu’t-tevhîd |
Tevilâtu’l-Kur’ân |
Usûlü’d-dîn |
İrşâdu’l- muhtedî |
Rüstüfağnî İrşâdu’l- muhtedî. Mâtürîdî’nin Kitâbu’t-tevhîd ve Tevilâtu’l-Kur’ân. Mevzuatul ulüm Taşköprülüzade Ahmed Efendi . Ebû’l-Yüsr el-Pezdevî’nin yazdığı Usûlü’d-dîn adlı eseri ile Mâtürîdî ekolünün gelişmesinde önemli katkılarda bulunmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam dininin inanç ilkeleri içerisinde yer almaz?
İlahi Kitaplar |
Peygamberler |
Allah inancı |
Dünya hayatı |
Melekler |
İslâm dininin inanç ilkeleri; tevhîd ekseninde olmak üzere Allah inancı, O’nun varlığı, birliği, sıfatları, melekler, ilahî kitaplar, peygamberler, âhiret hayatı, kader ve kaza konularıdır.
12.Soru
I. Allah, ahirette müminler tarafından görülecektir.II. Allah, arşa istiva etmiştir.III. Kadınlardan peygamber gönderilmemiştir.IV. Büyük günah işleyen kimse münafıktır. V. İnsanlar, fiillerinde özgür iradeye sahip değillerdir.Yukarıdaki görüşlerden hangisi/hangileri Hasan-ı Basrî’ye aittir?
I
|
II
|
II-IV
|
I-II-IV-V
|
I-II-III-IV
|
13.Soru
Ehl-i Sünnet kelâmının kurulmasına zemin hazırlamış müctehid kimdir?
Ebû Hanîfe |
Zeyd b. Ali |
Hasan-ı Basrî |
Ebû Yûsuf |
Atâ b. Ebî Rebâh |
Ebû Hanîfe, fıkıh ilmindeki öncülüğünün yanı sıra kelâm (akaid/elfıkhu’l-ekber) ilmiyle de uğraşmış, bu ilmin temel konularını düzenleyerek ve dönemindeki inkârcı ve bid’atçılarla münakaşalar yapmış, Ehl-i Sünnet kelâmının kurulmasına zemin hazırlamıştır.
14.Soru
I. Ma’bed el-Cühenî II. Gaylân edDımaşkî III. Ebû HanîfeIV. Cehm b. SafvânV. Ahmed b. Hanbel Yukarıdakilerinden hangisi-hangileri İslam coğrafyasının genişlemesine paralel olarak ortaya çıkan fikrî gelişmelere paralel olarak kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atan kelamcılardandır?
I-II
|
I
|
I-III-V
|
IV-V
|
II
|
15.Soru
Vasıl b. Ata,aşağıdaki mezheplerden hangisinin kurucusudur?
Mu’ tezile |
Zahiriyye |
Selefilik |
Şia |
Hariciyye |
Mu‘tezile’nin ilk defa, Basra’da Vâsıl b. Ata’nın (ö. 131/748) Hasan-ı Basrî’nin (ö.110/728) ders halkasından ayrılmasıyla oluşmaya başladığıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin amaçlarından biri değildir?
İsla^m inancını müdafaa etmek
|
Tüm mahlu^kata karşı görev ve sorumluluklarını bilen insan yetiştirmek
|
İmanı taklitten tahki^ke ulaştırmak
|
Dinin ameli^ yönüne dair emir ve yasakları yorumlamak
|
İnsanı dünya ve a^hiret mutluluğuna ulaştırmak
|
17.Soru
I. El-Âlim ve’l-müteallim
II. El-Fıkhu’l-ekber
III. El-Fıkhu’l-ebsat
IV. Er-Risâle
V. El-Vasıyye
Yukarıda adı geçen risalelerinden hangileri Ebû Hanîfe’nin talebeleri tarafından onun görüşlerini nakletmek için hazırlanmıştır?
Hepsi |
Yalnız I |
Yalnız IV |
I,II ve III |
III ve V |
Ebû Hanîfe’nin itikadî görüşlerinden özellikle, Ebû Yûsuf, Ebû Mutî el-Belhî ve Ebû Mukâtil es-Semerkandî gibi talebeleri tarafından yazılıp nakledilen el-Âlim ve’l-müteallim, el-Fıkhu’l-ekber, el-Fıkhu’l-ebsat, er-Risâle, el-Vasıyye adlı beş akaid risalesi aracılığıyla haberdar oluyoruz.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile ekolünün özelliklerindne biri değildir?
Mu‘tezile, Bağdat ve Basra gibi eski medeniyet mensuplarının bulunduğu çok kültürlü bir ortamda zuhur etmiştir. |
Mu‘tezile, İslam dünyasında dinî ve tabiî ilimlerin gelişmesine katkıda bulunmuştur. |
Mu‘tezile, hürriyetçidir; serbest düşünceye ve insanın irade özgürlüğüne büyük önem vermektedir. |
Ehl-i Sünnet ile ciddi anlamda ihtilafları bulunmaktadır ve bu sebeple Mu‘tezile, Sünni kelâma tesir edememiştir. |
Mu‘tezilî alimler, daha çok yunan felsefesinin tesirinde kalmışlardır. |
Ehl-i Sünnet ile ciddi anlamda ihtilafları olsa da Mu‘tezile, pek çok açı- dan Sünni kelâma tesir etmiştir. Kelâm metodunun kullanılmasında, ilahî sıfatlar, kesb, cüz-i lâ yetecezzâ, te’vîl ve hudûs gibi konuların işlen- mesinde Mu‘tezile’nin Ehl-i Sünnet kelâmına tesiri olmuştur.
19.Soru
“Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisi konu edilmesi” açıklaması aşağıdakilerden hangi terime aittir?
İlahiyat |
Nübbüvat |
Semiyyat |
Mesail |
Makasıd |
İlâhiyât denince bu başlık altında öncelikle Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisi konu edinilir. Nübüvvat vahiy ile ilgili konuları, semiyyat ise melek, cin şeytan gibi görünmeyen varlıklar ve diğer hayat, ahiret gibi konuları kapsamaktadır.
20.Soru
I. Allah’ın zâtî ve fiilî sıfatları vardır.II. Kur’ân mahlûk değildir.III. Büyük günah işlemek kişiyi dinden çıkarmaz.IV. İman artmaz ve eksilmez. V. Allah’ın vech ve yed gibi sıfatları te’vil edilmelidir.Yukarıdaki ifadelerdeki görüşlerden hangisi/hangileri Ebû Hanîfe’ye aittir?
I
|
II-III
|
I-II-III
|
I-II-III-IV
|
V
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ