Kelam'A Giriş Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebû Hanîfe’nin akâid konularındaki görüşlerinden Ulûhiyet’i açıklar?
Kur’ân, Allah kelâmı olup mahlûk değildir, fakat Kur’ân’ı telaffuz edişimiz ve onu yazışımız mahlûktur. |
Allah Teâlâ her şeyin yaratıcısıdır. Her insan, mahlûkat üzerinde düşünerek Allah’ın var olduğunu idrak edebilir. |
Kâinatta meydana gelen her şey Allah’ın takdiri ve kazasına göre cereyan eder. |
Kabir azabı haktır, gerçektir. İnsanların ölümden sonra diriltilmeleri ve amellerinin tartılması haktır. |
Bir insanda imanın gerçekleşmesi için onun şüpheden arınmış kesin bilgiye sahip olmasının yanı sıra bu bilginin doğruluğunu kesin olarak tasdik etmesi ve bu kararını sözlü olarak açıklaması gerekir. |
Allah Teâlâ her şeyin yaratıcısıdır. Her insan, mahlûkat üzerinde düşünerek Allah’ın var olduğunu idrak edebilir. Bundan dolayı dinî bir davetle karşılaşmasa bile yetişkin ve akıllı her insan, Allah’a inanmakla mükelleftir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilmine kela^m adının verilme nedenlerinden biri değildir?
İtikadi^ meseleleri araştırırken insana söz söyleme gücü vermesi
|
Nakli^ ve akli^ delillerle desteklenen kuvvetli kanıtlara dayanması
|
Kur’an’ın ana konusunu kendine konu edinmesi
|
İlk dönemlerde üzerinde çok durulan sıfa^tulla^h tartışmaları
|
Kela^m ilminin diğer dini ilimler için bir temel oluşturması
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber döneminde bugünkü anlam ve çerçevede bir kelâm ilminin olmayışının sebeplerinden değildir?
Dinin inşâ edildiği bir dönemde islam ilimlerin tedvîn edilmesinin mümkün olamaması
|
ilk Müslümanların, Kur’ân vahyinin cereyanına bizzat şahit olmaları ve bu ilahî mesajın ilk ve en doğru yorumunu bizzatHz. Peygamber’den öğreniyor olmaları
|
İlk müslümanlara itikadî konularda, mevcut vahiyde yer alan ilahî beyan ve aklî delillerin kâfi geliyor olması ve Hz. Peygamber hayatta iken hiçbir tefekkürün bulunmaması ya da hiçbir itikadî problemin gündeme gelmemesi
|
Ashâb-ı kirâmın, akıllarına gelen soruları doğrudan doğruyavahyin alıcısı, ilk ve en doğru yorumcusu olan Hz. Peygamber’e sorup ondan kesin cevabı aldıklarından başka bir şeye ihtiyaç duymuyor olmaları
|
Kaynağı Kur’ân-ı Kerim olan kelâm ilminin o kaynağın hakkında yeni ilahî bilgilerin beklendiği bir dönemde Hz. Peygamber için, gerek Müslümanlardan gerekse Müslüman olmayanlardan gelen tüm soruları cevaplandırırken vahiy ve Allah’ın kendisine verdiği bil
|
4.Soru
Aşağıdakileden hangisi Cehm b. Safvân’ ın ahiret kavramına ilişkin görüşüdür?
Kabir azabı haktır, gerçektir. |
Ergenlik çağına girmeden ölen kâfir çocukları cehenneme girmeyecektir. |
Kalbinde iman bulunup da günahlarının cezasını çekmek üzere cehenneme giren kimseler ilâhî şefaat sayesinde oradan çıkacaklardır. |
Allah, ahirette görülemeyecektir. |
Sadece peygamberlerin ve naslarda haklarında açıklama bulunan kimseler doğrudan cennete gireceklerdir. |
Cehm b. Safvân’a göre Allah, ahirette görülemeyecektir. Zira bir şeyin görülebilmesi için onun cisim olması; bir yön ve mekânda bu- lunması gerekir. Allah Teâlâ cisim olmadığı ve bir yönde bulunmadığı için görülemez.
5.Soru
“Mu‘tezile’nin Özellikleri” konusunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Mu‘tezile, Bağdat ve Basra gibi eski medeniyet mensuplarının bulunduğu çok kültürlü bir ortamda zuhur etmiştir. |
Mu‘tezilî alimler, daha çok yunan felsefesinin tesirinde kalmışlardır. Onlar ilme ve felsefeye meraklı, araştırmaya ve düşünmeye hevesli kültürlü kimselerdir. |
Mu‘tezile, akılcıdır; akla büyük değer verir. Bundan dolayı bazıları tarafından “ İslam rasyonalistleri” olarak adlandırılmışlardır. Zira onlar akla aykırı gördükleri nassları hemen te’vîl etmekte ve akla uygun bir şekilde tefsir etmektedirler. |
Mu‘tezile, hürriyetçidir; serbest düşünceye ve insanın irade özgürlüğüne büyük önem vermektedir. Kendi aralarında pek çok gruba ayrılmış olmaları bunun bir göstergesidir. |
Mu‘tezilîler Kur’an çok sünnet ve diğer kitaplara yoğunlaşmışlardır. Kur’an’ın anlaşılması güç olacağı düşüncesiyle bir delil getirilecekse kabul görmüş tefsirlere yönelmenin doğru olacağını düşünmüşlerdir. |
Mu‘tezilîler Kur’an üzerinde yoğunlaşmışlar, bir konuda naklî delil getireceklerse bunun Kur’an’dan olmasına itina göstermişlerdir. Bu anlayışlarının bir uzantısı olarak sahih de olsa inanç konularında hadîslere yer vermemişlerdir. Ayrıca Mu‘tezile mensupları, dirayet tefsirine önem veren ve bunun öncülüğünü yapan kimseler olmuşlardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk kelam ekolu Mu‘tezile’nin önderidir?
Ma^turi^di^
|
Va^sıl b. Ata
|
Fa^ra^bi^
|
Gazza^li^
|
Bakilla^ni^
|
7.Soru
Dinin inanç alanıyla ilgili hüküm ve delilleri kaynaklarından, yani Kur’an ve Sünnet’ten elde eden ilme hangi isim verilmektedir?
Fıkıh |
Tefsir |
Kelam |
Tarif |
Meal |
Fıkıh, amelî alanlarla ilgili hükümleri ifade ederken, tefsir metinlerin yorumlanması ile ilişkilidir. Meal ise, dini metinlerde anlatılmak istenilenlerin ifade edilmesi ve çevrilmesidir. Dinin inanç alanıyla ilgili hüküm ve delilleri kaynaklarından, yani Kur’an ve Sünnet’ten elde eden ilme “kelam” denilmektedir.
8.Soru
Anlamı kesin olmakla birlikte herkes üstünde uygulama ve inançta bağlayıcılığı olup ihtilaf etmeye kapalı olan ayetlere ne denir?
Mübhem |
Müşkil |
Mutlak |
Muhkem |
Müteşabih |
Anlamı kesin olmakla birlikte herkes üstünde uygulama ve inançta bağlayıcılığı olup ihtilaf etmeye kapalı olan ayetlere Muhkem ayetler denir.
9.Soru
Müslümanlar hangi konuda katiyen ayrılığa düşmemişlerdir?
Halife konusu |
Hadiseler konusu |
Kelam ilmi konusu |
İman konusu |
Dua konusu |
Kur’ân’ın tevile ihtiyaç duyulmayacak bir biçimde açık ifa- delerle itikad ve iman edilmesini emrettiği ve Müslümanların Hz. Peygamber’in ağzından ifade edildiğinde ittifak edip mütevatiren ondan naklettikleri, bu konuda ayrılığa düşmedikleri şeyler iman konusudur.
10.Soru
Hangisi kelam ilminin konusu içerisinde yer almaz?
Temel itikadî meseleler |
İnanç ilkeleri |
Vahiy ve vahyi getiren melek ile tüm meleklere iman |
Cennet ve Cehennem’in mahiyeti |
Varlığın dünyadaki durumu |
Kelâm ilminin varlık perspektifi varlığın dünyadaki durumunun ötesindedir. Kelâm ilmi varlığı ele alırken ilk ve mutlak varlık olan ve diğer varlıkları da yaratan Allah’ın zâtını konu edindiği gibi, duyulur alemin dışında kalan gâib alanla doğrudan ilgili bir bilim dalıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi/hangileri kelam ilmi ile ilgili doğru yargılardır?
I. Doğrudan doğruya Müslümanlar tarafından Kur’ân ve Sünnet’in verilerinden hareketle kurulan ve geliştirilen bir ilimdir.
II. Kendine özgü sorunları ve yöntemi vardır.
III. Siyâsî anlaşmazlıklar ve iç savaşlar, müstakil bir ilim dalı olarak kelam ilminin ortaya çıkışını hazırlayan nedenlerdendir.
Yalnız I |
I-II |
II-III |
Yalnız III |
I-II-III |
Kelam ilmi; Kelâm ilmi doğrudan doğruya Müslümanlar tarafından Kur’ân ve Sünnet’in verilerinden hareketle kurulan ve geliştirilen bir ilimdir. Kendine özgü sorunları ve yöntemi bulunan bu ilim tamamen Müslümanlar’ın içinde bulun- dukları şartlara ve ihtiyaçlara göre geliştirilmiştir. Kelam ilminin ortaya çıkış nedenlerinden birisi de siyâsî anlaşmazlıklar ve iç savaşlardır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Mu‘tezile’nin ana şubeleridir?
I. Basra
II. Bağdat
III. Yemen
IV. Hicaz
I ve II |
I, II ve III |
II ve IV |
I ve III |
I, III ve IV |
Mu‘tezile, kendi içinde Basra ve Bağdat ekolü olarak iki ana şubeye ayrılmıştır.
13.Soru
1. Farz2. Caiz3. Mekruh4. Sünnet5. Bid‘at Yukarıdakilerden hangileri itikâdî alanda bir meselenin inanç konusu sayılabilmesi, yani iman edilmesi gerekli hususlardan olabilmesi için öncelikli olarak hüküm bildirir?
1
|
1-4
|
1-5
|
1-2-3-4-5
|
1-4-5
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin konusudur?
Semiyya^t
|
Ahla^ki^ meseleler
|
Muamela^t
|
Ameli^ meseleler
|
Cezai^ yaptırımlar
|
15.Soru
1. Kader ve İrâde Hürriyeti Sorunu 2. Siyâsî Anlaşmazlıklar ve İç Savaşlar 3. Hilâfet Meselesi 4. Kırtas Hâdisesi 5. İhtilaflar Yukarıdakilerden hangileri kelâm ilmini doğuran etmenlerdendir?
1-2-3-4
|
2-3-4-5
|
1-5
|
1-2-3-4-5
|
2-5
|
16.Soru
Dinin inanç alanıyla ilgili hüküm ve delilleri kaynaklarından, yani Kur’an ve Sünnet’den elde eden ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak |
İnanç |
Kelam |
Fıkıh |
Amel |
Kelâm kelimesi lügatte; bir fikri, bir manâyı tam olarak anlatan söz, lafız, konuşma, nutuk, ibare anlamlarına gelir. Bu çerçevede ilâhi söz ve emirler de aynı kelimeyle ifade edilir. Dolayısıyla temelini Kur’an ve Sünnet’ten almaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin fayda ve amaçlarından değildir?
Kelâm ilmi doğru yolu arayanlara rehberlik ederken, hakkı, hakikati kabule yanaşmayan, ona karşı itirazlarda bulunan, şüpheler ortaya atanlara bunlardan kurtulmaları hususunda yardımcı olur.
|
Kelâm ilminin gayesine göre yapılan tariften anlaşılmıştır ki bu ilmin esas fayda ve gayesi, insanın dünyada mutlu yaşamasından ziyade, âhirette de ebedî kurtuluşu elde etmesini sağlamaktır.
|
Kelâm ilmi sayesinde insan, aklî ve naklî delillerle desteklenmiş bir imanla taklitten tahkîke, gerçek ve sağlam bir inanca ulaşır.
|
Kelâm ilmi sayesinde elde edilen sağlam inanç bilgisi ve imanıyla insan, İslâm inançlarına ters düşen sapık akım ve cereyanlardan, her çeşit hurafe ve batıl inançlardan kurtulur. Böylece gerçek anlamda sahip olduğu inancını korur.
|
Kelâm ilmi, sahip olduğu yöntemiyle gerek diğer din mensupları tarafından ortaya atılan kasıtlı şüphe ve itirazları, gerekse samimi olmalarına rağmen kimi şüpheleri olan insanlarca ileri sürülen tereddütleri ve itirazları göğüsleyerek İslâm inancını sars
|
18.Soru
I. Ulûhiyet
II. Halku’l-Kur’ân
III. Kaza Kader
IV. İman
V. Ahiret
Yukarıdakilerden hangileri Cehm b. Safvân’nın görüşleri içerisinde bulunur?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Cehm, çağdaşı Ebû Hanîfe ve Vâsıl b. Atâ ile de fikir alışverişinde bulunmuş ve talebeleriyle tartışmıştır. Ayrıca ünlü tefsirci Mukâtil b. Süleyman ile de münazaralarda bulunmuştur. Onun görüşleri ana hatlarıyla şöyledir: Ulûhiyet, halku’l-Kur’ân, kaza kader, iman, ahiret, akıl-nakil.
19.Soru
İran topraklarında vücut bulmuş olan ve ikili Tanrı anlayışına sahip bulunan topluluk hangisidir?
Hristiyanlar |
Mecusiler |
Yahudiler |
Sabiiler |
Zerdüştler |
İran topraklarında vücut bulmuş olan ve ikili Tanrı anlayışına sahip bulunan Manihaistler ve Mecûsîler’dir.
20.Soru
Kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atan kimdir?
Cehm b. Safvân |
Ma’bed el-Cühenî |
Gaylân ed-Dımaşkî |
Ca‘d b. Dirhem |
Ebû Zer el-Gıfârî |
Kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atanın Ma’bed el-Cühenî’dir (80/699).
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ