Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. İnsan-İnsan etkileşimine bir örnektir.
II. İletişim monolog şeklindedir
III. Etkileşimi kontrol eden kimse yoktur.
Mesajlaşma uygulamaları ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Mesajlaşma uygulamaları tıpkı sohbet odaları gibi insan-insan etkileşimine bir örnektir, iletişim bu uygulamalarda karşılıklı olduğu için monolog değildir, kontrol açısından bu uygulamalar dördüncü gruba girer, bu uygulamalarda etkileşimi kontrol eden kimse yoktur.
2.Soru
I. İnsanın var oluşundan beri hayatımızda olan bir olgudur
II. İletişimin bir parçasıdır
III. En temel özelliği karşılıklılıktır
Etkileşimle ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Etkileşim kavramı insanın var oluşundan beri hayatımızda olan bir olgudur. İnsani bilimler açısından ele alındığında etkileşim, iletişimin bir parçasıdır ve en genel tanımıyla iki veya daha fazla kişi veya grup arasındaki karşılıklı davranışlardır. Bireylerin ve grupların birbirlerine davranışlarındaki tüm tavırları tanımlamaktadır. Etkileşimin en temel özelliği karşılıklılıktır ve iki organizma arasındaki aktiviteye işaret etmekledir.
3.Soru
İnternet sitesinin nasıl görüneceğini esas alan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
Yapı |
Kapsam |
Strateji |
Görselleştirme |
İskelet |
İnternet sitesinin nasıl görüneceğini belirleyen ilke, görselleştirme ilkesidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içerik gereksinimleri ile ilgilidir?
Sunulacak bilgileri kapsar
|
“Neden yapacağız?” sorusunun cevabını verir
|
Yazılımın sahip olacağı işlevleri belirler
|
Hadef kitle ihtiyaçlarına göre belirlenir |
Fonksiyonel özellikleri kapsar. |
Strateji geliştirme aşamasında “neden yapacağız?” sorusunun cevabı aranırken kapsam belirleme aşamasında “ne yapacağız?”sorusunıun cevabı aranır. Bu aşamada fonksiyonel özellikler ile içerik gereksinimleri belirlenir. Fonksiyonel özellikler yazılımın sahip olacağı işlevleri kapsarken; içerik gereksinimleri sunulacak bilgileri kapsamaktadır.
5.Soru
Kullanma/etkileşime girme aşağıdaki aşamalardan hangisinde gerçekleşir?
Kullanım öncesi |
Kullanım anı |
Kullanım sonrası |
İlk kritik an öncesi |
İkinci kritik an sonrası |
Kullanma/etkileşime girme kullanım anında gerçekleşir. Doğru cevap, B'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi estetik deneyiminin hedefidir?
Fonksiyon (işlev) |
Anlaşılırlık |
Fiziksel his |
Kullanılabilirlik |
Dikkat çekme |
Kullanıcıda yaratılan estetik deneyim sayesinde, “ilk kritik an” olan ürün ya da hizmetin fark edilme anı için önemli işlevlerinden biri olan “dikkat çekme” sağlanır. Diğer seçeneklerde verilenler davranışsal deneyimin hedefleridir. Davranışsal deneyimin kendisinden beklenen özellikler; “fonksiyon (işlev)”, kullanıcının nasıl kullanacağını anlayabilmesi “anlaşılırlık”, kullanım esnasında kullanıcıya nasıl bir his sunduğu “fiziksel his” ve görevler ne derecede yerine getirdiği “kullanılabilirlik” şeklinde dört bileşenden oluşmaktadır. Doğru cevap, E seçeneğidir.
7.Soru
I. İnsan-İnsan etkileşimine bir örnektir.
II. İletişim monolog şeklindedir
III. Etkileşimi kontrol eden kimse yoktur.
Mesajlaşma uygulamaları ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Mesajlaşma uygulamaları tıpkı sohbet odaları gibi insan-insan etkileşimine bir örnektir, iletişim bu uygulamalarda karşılıklı olduğu için monolog değildir, kontrol açısından bu uygulamalar dördüncü gruba girer, bu uygulamalarda etkileşimi kontrol eden kimse yoktur.
8.Soru
I. Müşteriler
II. Kullanıcılar
III. Proje Yürütücüleri
IV. Tasarımcılar
V. Programcılar
Kullanıcı deneyimi tasarım sürecinde yukarıda verilen gruplardan hangileri strateji geliştirme aşamasında yer almalıdır?
I-II-IV-V |
II-IV-V |
II-III-IV-V |
II-V |
I-II-III-IV-V |
Kullanıcı deneyimi tasarım sürecinde strateji belirleme aşamasına kullanıcı deneyimi tasarım sürecindeki herkesi dâhil etmek gerekir. Paydaşlar, müşteriler, kullanıcılar, tasarımcılar, programcılar, proje yürütücüleri bu süreçte yer almalıdır.
9.Soru
Aşağıdaki durumların hangisinde etkileşimden söz edilebilir?
Bir internet sayfası içeriğini okuma |
Televizyonda film izleme |
Radyodan haber dinleme |
Bir habere yorum yazma |
Akıllı telefondan müzik dinleme |
Görüleceği gibi tüm seçeneklerde bireylerin teknoloji kullanımları örneklendirilmiştir. Diğer seçeneklerin aksine bir habere yorum yazma durumu karşılıklı etki ve tepki bağlamında gerçekleşmektedir. Dolayısıyla doğru yanıt D seçeneğidir.
10.Soru
Etkileşim kontrol edilme durumuna göre kaç şekilde gerçekleşebilir?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Etkileşim kontrol edilme durumuna göre dört farklı şekilde gerçekleşebilir. İlk durumda, iletişim monolog şeklinde tek yönlü olabilir. İkinci durumda, web sayfalarındaki içeriğe kullanıcı tepki veriyor olabilir. Üçüncü durumda etkileşimin kontrolü yine hizmeti sunanın elindedir ama etkileşimde bir süreklilik vardır. Dördüncü durumda ise etkileşimi kontrol eden kimse yoktur.
11.Soru
Yaşlı bir kullanıcı eski tip cep telefonlarını rahatlıkla kullanabilirken akıllı telefonları kullanamamaktadır. Bu durum aşağıdakilerden hangisinin göstergesidir?
En iyi arayüz tasarımı özneldir. |
Kullanıcılar en yeni teknolojiyi kullanmaya çabalamalıdırlar. |
Tasarımda dokunmatik ekranlardan kaçınılmalıdır. |
Telefon arayüzleri zamanla kalitesizleşmiştir. |
Kullanıcı deneyimi kritik değildir. |
Farklı kullanıcılar, farklı tipte arayüzlerde en iyi deneyimi yaşarlar. Bu da, ideal arayüzün kişiden kişiye değiştiğini, yani öznel olduğunu gösterir. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Şirket müdürü tasarım departmanından bir görev isterken etkileyici olmasına dikkat edin demiştir. Müdürün bu talebi işlevsel özelliklerin hangisi kapsamında değerlendirilebilir?
Olumlu dil kullanımı |
Kesin ifade kullanımı |
Talepkar ifade kullanımı |
Öznel ifade kullanımı |
Ayrıntılı dil kullanımı |
Söz konusu durumda müdürün talebindeki “etkileyici” göreceli bir kavramdır. Dolayısıyla tasarımcılar tarafından oldukça etkileyici görülen bir tasarım müdür tarafından sıradan algılanabilir.
13.Soru
Göç olgusuyla büyük kentlerde değişen tüketim alışkanlıklarını araştıran bir araştırmacının en temel değişkenlerinden biri aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Alt kültür |
Cinsiyet |
Eğitim durumu |
Medeni durum |
Algı |
Seçeneklerden verilen tüm değişkenler araştırmada değişken olarak yer alabilir ancak araştırmada vurgulanan göç olgusu ve tüketim alışkanlığı arasındaki ilişki temel kültürel yapı içerisinde göçün etkisiyle oluşan alt kültür bağlamında ele alınabilir.
14.Soru
“Kullanıcı deneyimi tasarımı; sırasıyla strateji geliştirme, kapsamı belirleme, yapıyı oluşturma, iskeleti oluşturma ve görselleştirme olmak üzere soyuttan somuta doğru ilerleyen beş ardışık asamadan oluşur.” Strateji geliştirme aşaması aşağıdaki sorulardan hangisine cevap aramaktadır?
Nerede |
Ne |
Nasıl |
Kim |
Neden |
Kullanıcı deneyimi tasarımı; sırasıyla strateji geliştirme, kapsamı belirleme, yapıyı oluşturma, iskeleti oluşturma ve görselleştirme olmak üzere soyuttan somuta doğru ilerleyen beş ardışık asamadan oluşur. Strateji geliştirme aşaması “Neden” sorusuna, kapsamı belirleme aşaması “Ne” sorusuna, diğer aşamalar ise “Nasıl” sorusuna cevap aramaktadır.
15.Soru
I. Etkileşimli
II. Yarı- Etkileşimli
III. İnsan- İçerik Etkileşimli
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri etkileşim düzeyi ile ilgilidir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Etkileşim, etkileşim düzeyi ve etkileşimin tarafları açısından incelenebilir. Etkileşim düzeyi, karşılık verebilme durumuna göre etkileşimli, yarı-etkileşimli ve etkileşimsiz olmak üzere üçe ayrılır.
16.Soru
Bilgi yapılarındaki en küçük birime ne denir?
Yol |
Düğüm |
Örgü |
Nokta |
İz |
Bilgi yapılarındaki en küçük birime "düğüm" denir
17.Soru
I. Etkileşim tasarımı, öğrenilebilirliği arttırır.
II. Etkileşim tasarımı, hatırlanabilirliği arttırır.
III. Etkileşim tasarımı, kullanıcı memnuniyetini arttırır.
IV. Etkileşim tasarımı, sistem hatalarının yönetimini kolaylaştırır.
V. Etkileşim tasarımı, verimliliği arttırır.
Etkileşim tasarımının önemine ilişkin yukarıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I-II-III |
II-III-V |
II-IV |
II-III-IV-V |
I-II-III-IV-V |
Etkileşim tasarımı süreçleri sonunda sunulacak sistem veya ürün hızlı ve pratik olarak öğrenilebilecek şekilde tasarımlanır. Kullanıcı uzun bir dönemden sonra tekrar kullanmaya başladığı zaman kullanım için gerekli olan adımları hatırlayabilir. Sistem, kullanıcıların hata durumundan hemen geri dönebileceği ve kaldığı yerden devam edebileceği şekilde tasarımlanır. Kullanıcı sunulan ürünü kullanırken memnun ve rahat hisseder. Etkili bir etkileşim tasarımının sonunda kullanıcı, sistem kullanımını ilk öğrendiği zaman hemen uygulayabilir ve problemsiz bir şekilde tekrar edebilir. Dolayısıyla verilen tüm ifade doğrudur.
18.Soru
Tasarımın amacına göre katkı sağlayacağı düşünülen belli sayıda katılımcının bir araya getirilerek, bir moderatör öncülüğünde tasarıma yönelik tartışmaların yapılarak uzlaşma sonucunda bazı kararların alındığı yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Saha çalışması |
Kişilik kartları |
Odak grup çalışması |
Kullanıcı anketi |
Katılımcı gözlemi |
Saha çalışması kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir. Kişilik kartları doğrudan kullanıcı ile çalışmak yerine, tasarım amacına yönelik olarak, hedef kullanıcı kitlesi tanımlarına uyan tanımlayan temsili bir kişilik tanımlanarak yürütülen çalışmalardır. Kullanıcı anketi, tasarımın olası kullanıcıları tarafından nasıl kullanılacağını anlamaya yönelik olarak kullanılan bir yöntemdir. Katılımcı gözlemi tasarımın olası kullanıcılarının sosyal gruplarına girerek gözlemlerde bulunma ve bu gözlemleri kayıt altına alma yöntemidir.
19.Soru
Etkileşim tasarımının “giderek karmaşıklaşan sayısal teknolojilerle insan etkileşimine” yoğunlaştığı gözlemlenir. Bu bağlamda etkileşim tasarımının tanımında üç ana akımdan bahsedilir. Aşağıdakilerden hangisi bu akımlardan biridir?
Rekabetçi görüş |
Davranışçı görüş |
Faydacı görüş |
Güvenlikçi görüş |
Tekçi görüş |
Etkileşim tasarımının “giderek karmaşıklaşan sayısal teknolojilerle insan etkileşimine” yoğunlaştığı gözlemlenir. Bu bağlamda etkileşim tasarımının tanımında teknoloji merkezli görüş, davranışçı görüş ve sosyal etkileşim tasarımı görüşü olmak üzere üç ana akımdan bahsedilir.
20.Soru
Kişinin öz imajı yani kendisi hakkında hissettiklerini ve düşündüklerini temel alan deneyim türü aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik Deneyim |
Yansıtıcı Deneyim |
Davranışsal Deneyim |
Duygusal Deneyim |
Psikomotor Deneyim |
Kullanıcıda yaratılan dört farklı deneyim türünden söz edilebilir. Psikomotor deneyim bu türler arasında yer almaz. Yansıtıcı deneyim, ürün veya hizmetin kişiye kendine ilişkin hissettirdikleri ve düşündürdükleriyle ilgilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ