Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mobil cihazlar için tasarımda sunulacak metinlerin rengi, büyüklüğü, kalınlığı ve font tipi kullanıcının okumasını kolaylaştıracak bir şekilde olmasını sağlayan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Kullanışlı menüler |
İçerik kullanımı |
Tipografi |
Görseller |
Animasyonlar |
Tasarımda sunulacak metinlerin rengi, büyüklüğü, kalınlığı ve font tipi kullanıcının okumasını kolaylaştıracak unsur tipografidir.
2.Soru
Etkileşimli ortamlar hayatımızın her alanında yer almakta olup farklı web tarayıcılarına, tabletlere ve akıllı telefonlara tasarım gerçekleştirmek etkileşimli tasarımın hangi yönüne dikkat çekmektedir?
Rekabetçi yönüne |
Zorluk derecesine |
Geleceğine |
Faydalı yönüne |
İhtiyaç haline gelme |
Etkileşimli ortamlar hayatımızın her alanında yer almakta olup farklı web tarayıcılarına, tabletlere ve akıllı telefonlara tasarım gerçekleştirmek etkileşimli tasarımın geleceği olarak görülmektedir.
3.Soru
Görsel algımızın açık veya ayrı parçalar hâlinde olan şekilleri kapalı ve birleşmiş hâlde algılamaya olan eğilimimiz ile ilgili Gestalt ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?
Yakınlık |
Tamamlama |
Simetri |
Benzerlik |
Devamlılık |
Devamlılık ilkesi ile bağlantılı olan tamamlama ilkesi, görsel algımızın açık veya ayrı parçalar hâlinde olan şekilleri kapalı ve birleşmiş hâlde algılamaya olan eğilimimiz ile ilgilidir. Örneğin, birbiri ile bağlantısı olmayan yayları bir çember olarak algılayabiliriz. Kullanıcı arayüzünde tamamlama prensibi sıkça uygulanabilmektedir. Tasarımın bütünü düşünüldüğünde pek çok farklı elemanın bir araya gelmesinde oluşmaktadır. Kimi zaman ikon, sembol ve fotoğraf gibi bu bileşenlerin yalnızca bir kısmını görür ancak neyi temsil ettiğini rahatlıkla anlayabiliriz.
4.Soru
Hangi platform için düşünüldüğü fark etmeksizin tüm tasarımların özünde vazgeçilmez olan amaç aşağıdakilerden hangisidir?
Şekil-zemin ilişkisi |
İşlevsellik |
Ekonomik olma |
Dikkat çekicilik |
Takip edilebilirlik |
Hangi platform için düşünüldüğü fark etmeksizin tüm tasarımların özünde vazgeçilmez olan amaç ise işlevselliktir. Arayüz tasarımı, kullanıcılar için istedikleri eylemi gerçekleştirmelerini sağlayacak olan bir araç niteliğindedir.
5.Soru
I. Eleştiri kapı dışında bırakılır
II. Sınırsız düşünme
III. Nicelik aranır
IV. Kombinasyon ve geliştirme aranır
Yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri beyin fırtınasının yaratıcı düşünme ve imgeleme sağlayabilmesi için temel koşullardandır.
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Beyin fırtınasının yaratıcı düşünme ve imgeleme sağlayabilmesi için dört temel koşulu vardır;1.Eleştiri kapı dışına bırakılır,2.Sınırsız düşünme,3.Nicelik aranır,4.Kombinasyon ve geliştirme aranır.
6.Soru
Kullanıcıların bilgisayarla daha kolay etkileşime geçebilmesi için grafiksel kullanıcı arayüzü kapsamında kullanılan bir konsepttir. Bu konsept aşağıdakilerden hangisidir?
Fare |
Klavye |
Monitör |
Masaüstü Metaforu |
Klasör Metaforu |
Masaüstü metaforu, kullanıcıların bilgisayarla daha kolay etkileşime geçebilmesi için grafiksel kullanıcı arayüzü kapsamında kullanılan bir konsepttir. Bu metaforda bilgisayar monitörü, üzerine belge ve klasör gibi objelerin yerleştirilebileceği fiziksel bir masaüstü görünümüne sahiptir.
7.Soru
İnternet standartlarındaki yüksek kalitedeki resimlerin, animasyon ve seslerin çok küçük dosya boyutlarıyla web sayfalarına yerleştirilmesini sağlayan uygulamalara ne ad verilir?
HTML |
Flash |
CSS |
JavaScript |
PHP |
İnternet standartlarındaki yüksek kalitedeki resimlerin, animasyon ve seslerin çok küçük dosya boyutlarıyla web sayfalarına yerleştirilmesini sağlayan uygulamalara Flash uygulamaları adı verilir.
8.Soru
Yazar ve bilim adamı Donald Norman, Gündelik Eşyaların Tasarımı (The Design of Everyday Things) adlı kitabında kullanıcıların bir bilgisayar sistemi ile etkileşim sağlarken geçtiği aşamalarını psikolojik bir model aracılığı ile tanımlamıştır. Bu model aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan faaliyet döngüsü |
Teknoloji ve insan etkileşimi |
Kullanıcı etkileşimleri |
Kullanıcı ve bilgisayar etkileşimi |
İnsan ve bilgisayar faaliyetleri |
Yazar ve bilim adamı Donald Norman, Gündelik Eşyaların Tasarımı (The Design of Everyday Things) adlı kitabında kullanıcıların bir bilgisayar sistemi ile etkileşim sağlarken geçtiği aşamaları “İnsan faaliyet döngüsü” adı altında psikolojik bir model aracılığı ile tanımlamıştır.
9.Soru
“Bebek Ördek Sendromu”, bir sisteme alışan kullanıcıların, buna benzer işe yarayan diğer sistemlere sürekli karşılaştırması durumudur. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bu sendroma örnek olarak gösterilemez?
Linux işletim sistemine alışmış bir kullanıcı, diğer işletim sistemlerini reddetmesi. |
Microsoft Word’ü öğrenmiş biri benzer bir program olan WordPerfect’i pek kullanmaması. |
Sitede yer alan yorum ve geribildirim alanları. |
Q klavye kullananların F klavyeyi tercih etmemesi |
Youtube ile alıştıkları özellikleri diğer video sitelerinden de bekleme düşüncesi |
Bebek Ördek Sendromu’na örnek olarak Linux işletim sistemine alışmış bir kullanıcı, Linux’un bazı sürümleri de dâhil olmak üzere, diğer işletim sistemlerini reddetmesi. Benzer şekilde Microsof Word’ü öğrenmiş biri çok benzer bir program olan WordPerfect’i pek kullanmayacak, Q klavyenin yazım hızını azalttığı gerçeğine rağmen F klavyeyi tercih etmeyecektir. Ayrıca kullanıcıların Youtube ile alıştıkları özellikleri diğer video sitelerinden bekleme düşüncesi de bu sendroma bir örnektir.
10.Soru
I. Daha hızlı ve doğru algılanması
II. Kompleks bilgi kümlerinin kolayca ayırt edilmesini sağlaması
III. Somut düşünmeyi teşvik etmesi
IV. Kullanıcıların kontrol hissini azaltması
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri grafiksel arayüzü kullanım avantajlarındadır?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Grafiksel arayüzü kullanımının bazı avantajları şunlardır:
Araştırmalar sembollerin metinlere göre çok daha hızlı ve doğru bir şekilde algılandığını göstermektedir.
Bilginin görsel sunumu kompleks bilgi kümlerinin kolayca ayırt edilerek işlenmesini sağlar.
İmgeler yoluyla iletişim kurmak insan doğasının bir parçasıdır. İnsanların görsel imajlar yoluyla iletişim kurma çabası yazılı metinlerden çok daha önce gerçekleşmiştir. Ayrıca insan zihni görseller yoluyla öğrenmeye eğilimlidir ve güçlü bir görsel hafızaya sahiptir.
Obje ve kavramların görsel sunumu somut düşünmeyi teşvik ederek, çok katmanlı görev dizilerinin kullanıcıya sade bir biçimde sunumu sağlar.
Kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalmasını sağlar ve sistem üzerindeki kontrol hissini güçlendirir.
Görsel anlatım dilinin kullanılması metin tabanlı olan sistemlerin aksine evrensel bir niteliktedir.
Grafik içerikler sayesinde kullanıcılar amaçlarını uzun metinler girmeden gerçekleştirebilirler.
11.Soru
Kullanıcıların bilgisayarla daha kolay etkileşime geçebilmesi için grafiksel kullanıcı arayüzü kapsamında kullanılan bilgisayar monitörü üzerine belge ve klasör gibi objelerin yerleştirilebileceği fiziksel bir masaüstü görünümüne sahip konsepte ne ad verilir?
Fiziksel nesne kullanımı |
Masaüstü metaforu |
Dijital nesne kullanımı |
Grafiksel nesne kullanımı |
Ana ekran metaforu |
Masaüstü metaforu, kullanıcıların bilgisayarla daha kolay etkileşime geçebilmesi için grafiksel kullanıcı arayüzü kapsamında kullanılan bir konsepttir. Bu metaforda bilgisayar monitörü, üzerine belge ve klasör gibi objelerin yerleştirilebileceği fiziksel bir masaüstü görünümüne sahiptir.
12.Soru
Tanım olarak bir ürünün arayüzü ile etkileşen kişiye ne ad verilir?
Kullanan |
Kullanıcı |
İnsan |
Tüketici |
Etkileşimci |
Kullanıcı, arayüz ile etkileşen kişidir. Doğru cevap, B'dir.
13.Soru
İnternet ne zaman icad edilmiştir?
1991 |
1995 |
1987 |
1980 |
1982 |
İnternet 1991’de icat edilmiştir.
14.Soru
Objeler arasındaki mesafenin onları nasıl bir bütün veya alt gruplar halinde algılamamızı etkilemesiyle ilgili olan Gestalt ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?
Yakınlık |
Devamlılık |
Simetri |
Şekil Zemin ilişkisi |
Tamamlama |
Objeler arasındaki mesafenin onları nasıl bir bütün veya alt gruplar halinde algılamamızı etkilemesiyle ilgili olan Gestalt ilkesi yakınlıktır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisini seçerken kullanıcı özellikleri, sistem gereksinimleri yerine getirilen görevler ve çevresel etkenler göz önüne alınmalıdır?
Sayfa düzeni |
Renk kullanımı |
Tipografi |
Bilgilendirme tasarımı |
Animasyon kullanımı |
Renk kullanımı için kullanıcı özellikleri, sistem gereksinimler yerine getirilen görevler ve çevresel etkenler göz önüne alınmalıdır.
16.Soru
Dünyada kullanılan her tarayıcıda sabit kurallar belirleyerek web sitelerinin aynı ya da benzer görüntüyü alabilmesini sağlayan standartlara ne ad verilir?
HTTP |
WWW |
W3C |
ASP |
HTML |
Dünyada kullanılan her tarayıcıda sabit kurallar belirleyerek web sitelerinin aynı yada benzer görüntüyü alabilmesini sağlayan standartlara W3C adı verilir.
17.Soru
Mobil cihazlar için tasarımda sunulacak metinlerin rengi, büyüklüğü, kalınlığı ve font tipi kullanıcının okumasını kolaylaştıracak bir şekilde olmasını sağlayan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Kullanışlı menüler |
İçerik kullanımı |
Tipografi |
Görseller |
Animasyonlar |
Mobil cihazlar için tasarımda dikkat edilmesi gereken birtakım hususlar vardır;
Tipografi: Tasarımda sunulacak metinlerin rengi, büyüklüğü, kalınlığı ve font tipi kullanıcının okumasını kolaylaştıracak bir şekilde olmalıdır. Okuma metinleri için bazı yerlerde yalın metinler kullanılması gerekirken bazı durumlarda da vurgu metinleri kullanılması gerekebilir.
18.Soru
Yukarıda ünlü bir şirkete ait verilen logo hangi Gestalt ilkesi çerçevesinde oluşturulmuştur?
Devamlılık |
Benzerlik |
Tamamlama |
Şekil-zemin ilişkisi |
Simetri |
Gestalt’ın devamlılık ilkesine göre görsel algımız devam eder nitelikteki formları tamamlamaya ve bütünü görmeye yatkındır. Devamlılık ilkesine verilebilecek örneklerden biri ünlü bilişim teknolojisi şirketi IBM firmasının logosudur. Yatay olarak yerleştirilmiş çizgilerden oluşan tasarımda, üç adet harf kolayca anlaşılabilmektedir.
19.Soru
I. Olumlu dil olmak
II. Kesin ifadeler kullanmak
III. Öznel ifadeler kullanmamak
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken ana kurallardır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
İşlevsel özelliklerin yazımında, ne kadar kapsamlı veya karmaşık olduğundan bağımsız olarak, dikkat edilmesi gereken üç ana kural vardır. Bunlar:
Olumlu dil olmak
Kesin ifadeler kullanmak
Öznel ifadeler kullanmaktan kaçınmak
20.Soru
Tasarım ve bilimin ortak alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Arayüz tasarımı |
Etkileşim |
Animasyon |
Tipografi |
Veri görselleştirme |
Veri görselleştirme, tasarım ve bilimin ortak alanıdır. İstatistiksel verilerin ve yoğun bilgi kümelerinin çizelgeler, bilgi grafikleri ve tablolar kullanılarak oluşturulan görsel sunumudur. Veri görselleştirmede öncelikli amaç bilginin sade ve anlaşılır bir şekilde aktarılmasıdır. İnfografiklerden farklı olarak, veri görselleştirmeler çevrimiçi versiyonlarında kullanılan yazılım alt yapısı ile birlikte kendini güncelleyebilen bir yapıdadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ