Kültür Sosyolojisi Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kültür endüstrisi kuramıyla kapitalist üretim ilişkilerinin, kültürü bir endüstri, kültür ürünleriniyse meta^ haline getirdiğini öne süren eleştirel bir yaklaşımı kimler ortaya koymuştur?
Kültür endüstrisi kuramıyla kapitalist üretim ilişkilerinin, kültürü bir endüstri, kültür ürünleriniyse meta^ haline getirdiğini öne süren eleştirel bir yaklaşımı kimler ortaya koymuştur?
Adorno-Gramsci |
Adorno-Horkheimer |
Horkheimer-Gramsci |
Horkheimer-Bourdieu |
Gramsci-Bourdieu |
Yirminci yüzyılın ilk yarısında, Frankfurt Okulu düşünürleri,özellikle Theodor Adorno (1903-1969) ve Max Horkheimer (1895-1973) kültür endüstrisi kuramıyla kapitalist üretim ilişkilerinin, kültürü bir endüstri, kültür ürünleriniyse meta^ haline getirdiğini öne süren eleştirel bir yaklaşımı ortaya koymuşlardır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmenin olumlu etkilerinden biridir?
Yurt dışından gelen birinin Türkiye de ev alarak ev fiyatlarını artırması |
Yurt dışında üretilen bir malın yerel piyasaya ucuza girmesi yerel üreticiyi zora sokması |
Farklı kültürlerden gelen insanların birbirlerini daha iyi anlaması |
Yerel adetlerin baskın kültür tarafından yok edilmesi |
Turizme dayalı ekonomilerin yerel dokuyu zedelemesi |
Küreselleşme, kültür pratiklerini ne yalnızca standartlaştırma eğilimdedir, ne yalnızca bireylerin bu standartlaşmanın etkisinden çıkabilmelerine olanak sağlar. Bu bağlamda, küreselleşmenin bu iki boyutu, kültür yaşamına kaçınılmaz olarak aynı anda etki ederek, toplumsal hayatta, bir tür karşıtlıklar silsilesi yaratır; çünkü, bir yandan baskılardan ve standartlaşmadan kurtulma olanağı verirken diğer yandan, toplumsal eşitsizlikleri besler. Bu nedenle küreselleşme, toplumsal hiyerarşileri yeniden üretmekle kalmaz, toplumsal katmanlar arasındaki uçurumu daha da büyütür.
3.Soru
Hangi kavram Barthes’a göre, bir şey üzerinde fikir yürütmek, onu kavramlaştırmak ya da anlamanın kültürel yoludur?
İkon
|
İşaret
|
Kod
|
Simge
|
Mit
|
4.Soru
Toplumsal tabakalaşma ile ilgili çözümlemesinde, her durumda bütün kültürlerin gerçekte farklı güç, zenginlik ve statü konumlarını barındırdığını işaret eden kuramcı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Max Weber |
Stuart Hall |
Karl Marx |
Atholl Douglas |
Mary Dauglas |
Max Weber’in (1864-1920), toplumsal tabakalaşmayla ilgili çözümlemesinde işaret etmiş olduğu gibi, her durumda bütün kültürler gerçekte farklı güç, zenginlik ve statü konumlarını barındırmaktadır.
5.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi sanat ürününün kolektif bir ürün olduğu fikri ile çelişir?
Sanat ürünü sanatçı, icracı, aracı kurumlar, izleyici vb. tarafından üretilen kolektif bir üründür.
|
Halk dansları gibi yer yer kutsal simgeler içeren sanat biçimleri kollektif bir özellik gösterir.
|
Sanatçı olağanüstü yeteneğe ve yaratıcılığa sahip, yalnız bir kişidir.
|
Rönesans öncesinde sanatsal ürünler genellikle usta çırak ilişkisi içinde ortaklaşa üretilmiştir.
|
Rönesans döneminde resim, heykel gibi sanatsal ürünler genellikle usta çırak ilişkisi içinde ortaklaşa üretilmiştir.
|
6.Soru
1980'li yıllarda kullanılan ve küresel yerelleşme anlamına gelen terim aşağıdakilerden hangisidir?
Glokalizasyon |
Globalizasyon |
Dochakuka |
Küyerel |
McDonaldization |
1980'li yıllarda kullanılan ve küresel yerelleşme anlamına gelen terim, ''Dochakuka'' dır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür endüstrisi kavramıyla ilgili yanlış bir bilgidir?
XX. yy’ın ilk yarısında Frankfurt Okulu düşünürlerinden Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno tarafından Marksist altyapı-üstyapı ilişkilerine referansla kavramsallaştırılmış bir olgudur. |
Kavram, kültür ürünlerinin endüstrileşmesi, ekonomik kârlılık esasıyla yaratılması, sanayileşmeyle birlikte kültür ve sanat ürünlerinin metâlaşması olgusunun altını çizer. |
Kavramın işaret ettiği üzere bir metâ haline dönüşen yalnızca kültür ürünleri değil, toplumsal ilişkilerin, kültürel pratiklerin bizzat kendisidir. |
Sanatçı, bir kültür endüstrisi aktörüne dönüşerek, var olanı tekrarlama eğilimi gösterir. |
Ürünler, progresif yaklaşıma göre yani ilerlemeye yönelik bir inançla daima farklı ve yeni olanı hedefleyerek üretilir. |
Theodor W. Adorno’ya göre kültür endüstrisi, ürünlerinin regresif (geriye giden) özelliğini ortaya çıkarır; kültür ürünleri standartlaştıkça, bunların birey üzerindeki etkisi artar.
8.Soru
Cumhuriyet döneminin kültüre bakış açısı göz önünde bulundurulduğunda bu dönemde aşağıdakilerden hangisi veya hangilerinin yapıldığı söylenebilir?
I. Halk ezgileri Batı müziği tekniğiyle işlenmiştir
II. Besteciler türkü derlemeleri için Anadolu illerine gönderilmiştir
III. Halk ürünlerine verilen önem artmıştır
Yalnız I |
I ve III |
Yalnız II |
Yalnız III |
I, II ve III |
Cumhuriyet döneminin kültüre bakış açısı, dönemin güncel sanat ürünlerinin niteliğinde de etkili olmuştur. Özellikle halk ürünlerine yüklenen önemin artması, sanatçının üretiminin kaynağını burada aramasına yol açmıştır. Müzikte halk ezgilerinin çok sesli Batı müziği teknikleriyle işlenmesi, bestecilerin türkü derleme çalışmaları için Anadolu'nun çeşitli yerlerine gönderilmeleri ya da resimde İnkılâp Sergileri ve Yurt Sergileri’nin düzenlenmesi, Yurt Gezileri projesi kapsamında ressamların çeşitli illere gönderilmesi, sanat üretiminde ana eğilimi oluşturmuştur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebi sanatlar için söylenemez?
Edebi sanatların yazıyla başladığı bilinmektedir.
|
Antik çağlarda ozanların, tarihsel bir esinlenmeyle ürün verdiğine inanılmıştır.
|
Alımlanma ve tüketim biçimleri 19. yüzyılın ikinci yarısından sonra ayrıcalıklı sınıf etkili olmaya başlamıştır.
|
Hikâye anlatıcılığı, şiir düzme ve şiirsel konuşma gibi biçimler edebi sanatların atalarıdır.
|
Elektronik kitaplar, edebi sanatların alımlanma ve tüketim biçimlerini değiştirmiştir.
|
10.Soru
Bir sanat ürününün duyusal ve düşünsel şekilde algılanması ya da deneyimlenmesine ne denir?
Bir sanat ürününün duyusal ve düşünsel şekilde algılanması ya da deneyimlenmesine ne denir?
Kültürel sermaye |
Sanat kimliği |
Eser kimliği |
Sermaye |
Alımlanma |
Bir sanat ürününün duyusal ve düşünsel şekilde algılanması ya da deneyimlenmesine alımlanma denir.
11.Soru
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Her birimiz bir sürü kimlik arasından bazılarını seçip kimliksel stratejiler geliştiriyoruz |
Kültür, toplumsal kimliklerin karşılaşmasından ibaret değildir. |
Kimliklerimiz sabittir, sürekli değişemez. |
Kültür bir defaya özgü olarak tanımlanmaktadır. |
Toplumsal kimlik toplumsal normlara uyum ile şekillenmektedir. |
Hayata dair soluduğumuz bütün anlam parçacıkları bir biçimde bu karşıtlıkların içinden, arasından ya da üzerinden türüyor.
Toparlarsak iddiamız şu:
1. Kültür, toplumsal kimliklerin karşılaşmasından ibarettir;
2. Toplumsal kimlik dediğimizse, çatışmalarımızın ete kemiğe bürünmesidir;
3. Kimliklerimiz sabit değil, sürekli değişme halindedir;
4. Her birimiz tek bir kimlik kuşanmıyoruz, bir sürü kimlik arasından bazılarını seçip kimliksel stratejiler geliştiriyoruz;
5. Bu saptamaların doğal sonucu olarak, kültür bir defaya özgü olarak tanımlan(a)mıyor kültürün tanımı akışkan ve değişkendir.
Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Aşağıdaki hangi popüler kültür ürününün temel özelliği, dinleyiciye bildik olanı tekrarlıyor olmasıdır?
Pop Müzik |
Resim |
Tiyatro |
Sinema |
Televizyon Yayınları |
Daha önce de ifade edildiği gibi, popüler kültür ürünü olan pop müziğin de temel özelliği, dinleyiciye bildik olanı tekrarlıyor olmasıdır. Örneğin; bir pop müzik ürününü dinlediğimizde sürekli tekrarlayan ritmin, müziğin ana hatlarını oluşturduğunu kolaylıkla fark edebiliriz. Bu anlamda, tıpkı bir çocuğun ezbere bildiği bir masalın yeniden ve yeniden anlatılmasını arzulaması gibi, dinleyici de kendisine tanıdık olan temponun tekrarlanmasını arzu eder; çünkü, bildik olanın tekrarlanması bize güven verir.
13.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kimlikler sabittir, değişme görülmez |
Kültür, toplumsal kimliklerin karşılaşmasından ibarettir |
Toplumsal kimlik, çatışmaların ete kemiğe bürünmesidir |
Tek bir kimlik yoktur, içlerinden bazıları seçilerek kimlik stratejileri uygulanır |
Kültürün tanımı akışkan ve değişkendir |
1. Kültür, toplumsal kimliklerin karşılaşmasından ibarettir;
2. Toplumsal kimlik dediğimizse, çatışmalarımızın ete kemiğe bürünmesidir;
3. Kimliklerimiz sabit değil, sürekli değişme halindedir;
4. Her birimiz tek bir kimlik kuşanmıyoruz, bir sürü kimlik arasından bazılarını seçip kimliksel stratejiler geliştiriyoruz;
5. Bu saptamaların doğal sonucu olarak, kültür bir defaya özgü olarak tanımlan(a)mıyor kültürün tanımı akışkan ve değişkendir.
14.Soru
İçerisinde iki karşıtlık bulunduran hoşgörü yerine hangi kelime kullanılabilir?
Tanımak |
Sabretmek |
Kabullenmek |
Sevmek |
İncitmemek |
Hoşgörü sorunlu bir kavram. Bunun yerine bir başka kavramı koymak ve bu kavramla ilintili siyasal/ahlaki duruşu geliştirmek durumundayız. Bu kavram tanımak (recognition) olabilir. Tanımak derken kastımız, varlığını kabullenmek, sevsek de sevmesek de beraber yaşama zorunluluğuna boyun eğmektir.Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Toplumsal etkileşimi, bireyi, belirli bir kültürün ya da toplumun bir üyesi olarak inşa eden etkileşim biçimine ne denir?
Toplumsal etkileşimi, bireyi, belirli bir kültürün ya da toplumun bir üyesi olarak inşa eden etkileşim biçimine ne denir?
Göstergebilim |
Göstergeler |
İletişim |
İletilerin aktarılması |
Kodlar |
Göstergebilim,toplumsal etkileşimi, bireyi, belirli bir kültürün ya da toplumun bir üyesi olarak inşa eden etkileşim biçimine denir.
16.Soru
Gökalp Osmanlı İmparatorluğu'nun hangi durumundan dolayı Durkheim'ın düşünce biçimini daha elverişli olduğunu düşünmüştür?
Osmanlı'nın dağılmak üzere olan bir imparatorluk olması. |
Endüstri ve sınıf bilincine sahip toplumsal grupları olmaması. |
Fransa ile benzer bir yoldan geçtiğinden. |
Bir savaş içerisinde olması |
Henüz modernleşememiş bir durumda olması |
Gökalp, endüstrisi, sınıf bilincine sahip toplumsal gruplar› olmayan Osmanlı İmparatorluğu için, olguları salt ekonomik ilişkilerle açıklamayan Durkheim’ın düşünce biçiminin daha elverişli olduğunu düşünüyor, çözümün merkezi ve ulus-devlet yapılanması olduğunu savunuyordu.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "alımlayıcı" kavramına örnek olarak verilemez?
Dinleyici
|
Okuyucu
|
Yazar
|
Tüketici
|
İzleyici
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikili karşıtlıklara örnek olarak gösterilemez?
Uhrevi-dünyevi
|
Beyaz-Siyah
|
Garp-Batı
|
Çiğ-pişmiş
|
Aydınlık, karanlık
|
19.Soru
Egemen sınıflar, diğer sınıflara ait zannettiğimiz pek çok fikrin gerçek sahipleridir fikri kime aittir?
Egemen sınıflar, diğer sınıflara ait zannettiğimiz pek çok fikrin gerçek sahipleridir fikri kime aittir?
Baudrillard |
Adorno |
Gramsci |
Nietzsche |
Schopenhauer |
Antonio Gramsci’nin (1891-1937) hegemonya kavramı, konuya biraz daha farklı bir bakışl açısı getirir. Buna göre egemen sınıflar, diğer sınıflara ait zannettiğimiz pek çok fikrin gerçek sahipleridir.
20.Soru
Bilgisayar aracılığıyla tasarlanan etkileşim ortamlarında bireylerin toplumsal gerçekliği dönüştürme kapasitesine sahip olması aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?
Steorotyping |
Sanal gerçeklik |
Hipergerçeklik |
Salt gösterge |
Gösterge değeri |
Yeni toplumsal alanlar ve yeni toplumsallıklar bireyi, içinde yaşamaktan hoşnut olmadığı, içinde yaşamayı eleştirdiği ya da içinde olmanın onu tatmin etmediği fizik gerçekliğin dışında, bir sanal gerçeklik ortamına taşımaktadır. Ralph Schroeder’e göre sanal gerçeklik, bilgisayar aracılığıyla tasarlanan ortamlarda, insanların birbirleriyle etkileşim kurabilmeleri sayesinde, toplumsal gerçekliği dönüştürme kapasitesine sahiptir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ