Kültürel Miras Mevzuatı Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1855’teki depremden hasar gören Bursa’nın ünlü yapılarını onaran mimar kimdir?
Aléxandre Vallaury |
D’Aronco |
Sarkis Balyan |
Berthier |
Leon Parvillé |
Ünlü Fransız mimar ve kuramcı Viollet-le-Duc’ün asistanı Leon Parvillé (1830-1885), 1855’teki depremden hasar gören Bursa’nın ünlü yapılarını onarmıştır.
2.Soru
Koruma konusunda 200’den fazla sivil toplum örgütünü, 100 yerel yönetimi ve 35 Avrupa ülkesinden 1000 kişisel üyeyi çatısı altında toplayan örgüt aşağıdakilerden hangisidir?
Dünya Miras Kentleri Organizasyonu |
Avrupa Tarihi Kentler ve Bölgeler Birliği |
Bizim Avrupamız |
Kültür varlıklarının Korunması ve Onarımı Çalışmaları MerkeziE |
Uluslar Arası Mimari varlıklar Birliği |
Europa Nostra (Bizim Avrupamız), koruma konusunda 200’den fazla sivil toplum örgütünü, 100 yerel yönetimi ve 35 Avrupa ülkesinden 1000 kişisel üyeyi çatısı altında toplayan, kâr amaçlamayan bir sivil toplum örgütüdür
3.Soru
Türkiye'nin ilk betonarme yapısı olan Harikzedegan apartmanı hangi değere sahiptir?
Mimari değer |
Sanat değeri |
Süreklilik değeri |
Tarihsel değer |
Anı değeri |
İstanbul’da 1922 yılında Mimar Kemalettin Bey’in tasarımı ile inşa edilen Harikzedegan (Yangınzedeler) apartmanları Türkiye'nin ilk betonarme yapısı olarak tarihsel bir değere sahiptir.
4.Soru
Ayasofya'nın 19. yüzyılda kapsamlı bir onarımını yapan ve Rus Elçiliği binasının çok beğenilmesi üzerine birçok anıtsal yapıya imza atan mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Gaspar Fossati |
Dr. Goold |
Trentzio |
Anton Dethier |
Aléxandre Vallaury |
Ayasofya, ayrıca 19. yüzyılda kapsamlı bir onarıma konu olmuştur. Onarımı yürüten Gaspar Fossati, İsviçre asıllı bir İtalyandır. 1809 – 1883 yılları arasında yaşamıştır. Milano Brera Akademisi'nde mimarlık eğitimi almış, İtalya'da çeşitli arkeolojik kazılara katılmıştır. 1833 yılında Rusya'ya gitmiş ve 1836 yılında saray mimarı ünvanını almıştır. 1837 yılında İstanbul Rus Elçiliği binasını inşa eden sanatçı, binanın çok beğenilmesi üzerine İstanbul'da çok sayıda anıtsal proje siparişi almıştır. Doğru seçenek A'dır.
5.Soru
Osman Hamdi Bey ve dönemi ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
O’nun en önemli arkeolojik çalışması Sayda (Sidon, Lübnan) kral mezarlığı kazılarıdır. |
1882 yılında kurulan Sanayi-i Nefise Mektebi, İmparatorluğun ilk tasarım ve güzel sanatlar okuludur. |
Osman Hamdi Bey döneminin önemli etkinliklerinden biri, eğitim alanında olmuş ve sanat eğitimine ilgisi korumaya da katkıda bulunmuştur. |
Osman Hamdi Bey döneminde gerçekleştirilen son yasal düzenleme ise 1906 tarihli Turuk ve Ebniye Nizamnamesi’dir. |
Dönemin ilk önemli etkinliği 21 Şubat 1884'de yürürlüğe giren 'Üçüncü Asar-ı Atika Nizamnamesi’dir. |
Osman Hamdi Bey döneminde gerçekleştirilen son yasal düzenleme ise 1906 tarihli Asar-ı Atika Nizamnamesi'dir. Buna göre doğru Cevap D'dir.
6.Soru
‘Halk Müzesi’, ‘Milli Anıt’ terimleri hangi ülkede faaliyetlerle ortaya çıkmıştır?
Fransa |
İngiltere |
İtalya |
Polonya |
Almanya |
Fransa; ‘1887 Koruma Kanunu’ ile korumada etkin olmuştur. 18. yüzyıl sonunda ‘Anıtlar Komisyonu’ kurulmuştur. Anıtlar Komisyonu’nun çalışmaları ‘Halk Müzesi’, ‘Milli Anıt’ terimlerinin yerleşmesini sağlamış, Fransa’nın birçok yerinde kamulaştırılan eserlerin toplandığı Louvre ve Fransız Anıtları Müzesi gibi müzeler kurulmaya başlanmıştır. 1854-1879 yılları arasında kamuya ve şahıslara ait çok sayıda tarihi yapı onarılmıştır.
7.Soru
Ulaşım ve altyapı projeleri öncesinde arkeolojik araştırmaların yapılmasının zorunluluk haline getirilmesi ve planlamanın mirasa en az zarar verecek şekilde yapılması gerekliliğini vurgulayan antlaşma aşağıdakilerden hangisidir?
Kültürel Öneme Sahip Yerlerin Korunması Amaçlı Tüzük |
Avrupa Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Sözleşme |
Dünya Mimarı Mirasın Korunması Sözleşmesi |
Anıtların Korunması ve Restorasyonu İçin Uluslararası Tüzük |
Arkeolojik Mirasın Korunması ve Yönetimi Tüzüğü |
Arkeolojik Mirasın Korunması ve Yönetimi Tüzüğü Tüzükte, özellikle ulaşım ve altyapı projelerinin arkeolojik mirasın korunmasında büyük tehdit oluşturduğu vurgulanarak, proje uygulamaları öncesi arkeolojik araştırmaların yapılmasının zorunluluk haline getirilmesi ve “planlamanın mirasa en az zarar verecek şekilde” yapılmasının temel ilkelerden biri olması önerilmektedir.
8.Soru
1964 yılında Kültürel mirasın korunmasında, uluslararası kurumsallaşma ve mevzuat oluşturmanın ilk hareketi olarak aşadaki Tüzüklerden hangisi Hazırlanmıştır?
Venedik Tüzüğü |
Fransa Tüzüğü |
İtalya Tüzüğü |
Amerika Tüzüğü |
Almanya Tüzüğü |
1964 yılında bir grup Avrupalı uzmanın kamuoyuna sundukları; korumanın ilkelerine ilişkin olarak hazırlanan Venedik Tüzüğü kültürel mirasın korunmasında uluslararası kurumsallaşma ve mevzuat oluşturmanın ilk hareketi olarak değerlendirilebil
9.Soru
Tarihte bir olayın canlı tanığı olan yapının o olayla birlikte anılması, bu yapının hangi değere sahip olduğunu gösterir?
Ekonomik değer |
Teknik değeri |
Süreklilik değeri |
Anı değeri |
Teklik/ benzersizlik değeri |
Her toplumun geçmişteki olaylarla ilgili anıları vardır. Bu anılar kimi hallerde bir yapıyla özdeşleşir. Örneğin, bir kişinin doğup büyüdüğü yapı o kişi için önemli bir değer taşıyabilir. Bazı yapı ya da yapı grupları da tarihteki bir olayın canlı tanıkları olduğu için o yöre ya da tüm ülke halkı tarafından ‘o olaylarla’ birlikte anılırlar. Bu durum, yapıların anı değerini ifade etmektedir.
10.Soru
Osmanlı İmparatorluğunun, yapı alanında takındıkları tavır ile koruma ve onarım süreciyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
II. Bayezid kendi adıyla anılan hamamı yaptırırken Büyük Theodosius Sütunu’nu yıktırmış ve taşlar hamam inşaatında kullanılmıştır. |
Süleymaniye Darüşşifası inşaatı sırasında da Hipodromun taşlarının bir |
Parasal kaynaklarda azalma ve finansman zorlukları kültür varlıklarının korunmasını olumsuz yönde etkilemiştir. |
Ülkede yaşamış hemen tüm uygarlıkların birçok yapısı günümüze değin gelebilmiştir. |
Osmanlı yapıya bir “obje” olarak değil, bir “kültür varlığı” olarak bakmıştır. |
Gerek tahribat gerekse onarımla ilgili çeşitli davranışlar, Osmanlının yapıya bir “kültür varlığı” olarak değil, bir “obje” olarak baktığını doğrular. Buna göre doğru Cevap E'dir.
11.Soru
İtalya'da bir çok tipik şehrin korunmasına yönelik hazırlanan yasa hangisidir?
Doğayı Koruma Yasası |
Kent Planlama Yasası |
Özel Şehirler İçin Özel Koruma Yasaları |
Eski Eserlerin Korunması Hakkında Yasası |
Şehir ve Kır Planlama Yasası |
İtalya’da en etkili koruma yöntemlerinden biri ‘Özel Şehirler İçin Özel Koruma Yasaları’ dır. Bergamo, Bari,Assisi, Venedik, Amona ve bir çok tipik İtalyan şehri özel yasalarla korunmaktadır.
12.Soru
Gazi Mustafa Kemal'in buyruğu ile 1922'de valiliklere gönderilen genelgeye göre eski eserlerle ilgili tüm işlemlerin yürütülmesinden sorumlu olan kurum aşağıdakilerden hangisidir?
Milli Eğitim Müdürlükleri |
İl Valilikleri |
Sivil Toplum Örgütleri |
Vakıflar |
TBMM |
23 Nisan 1920’de Büyük Millet Meclisinin oluşumundan sonra kurulan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak Türk Asar-ı Atikası Müdürlüğü (Türk Eski Eserler Müdürlüğü) kurulmuştur. Kurtuluş Savaşının hemen sonunda izlenen ilk çaba ise, Gazi Mustafa Kemal'in buyruğu ile "Müzeler ve Asar-ı Atika Hakkında Talimat" başlığı altında 5 Kasım 1922'de valiliklere gönderilen genelgedir.
Genelgede, illerde Milli Eğitim Müdürlüklerinin, eski eserlerle ilgili tüm işlemlerin yürütülmesinden sorumlu olduğu belirtilmektedir. 1924 yılında hükümet, Osmanlı Devleti döneminde kurulan “Eski Eserler Sürekli Kurulu” nun bu dönemde de çalışmalarına devam etmesini kararlaştırmıştır. Buna göre Kurul’un görevi İstanbul'da ve İstanbul il sınırları içerisinde bulunan eski eserleri ve anıtları belgelemek, bu yapılarla ilgili yayınları hazırlamak, eski eserlerin, onarımı, taşınması ve yıkılması konularında karar vermektir.
13.Soru
Aşağıda Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ile ilgili verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Mirasın yaşayabilirliğini garanti altına almayı amaçlar |
Somut olmayan kültürel miras yalnızca topluluklar ve grupları kapsar |
Mirasa saygı göstermeyi amaçlar |
Duyarlılığı arttırmayı hedefler |
Dil, gelenekler ve anlatımlar bu kapsamda değerlendirilir |
Sözleşmede “somut olmayan kültürel miras”, toplulukların, grupların ve kimi durumlarda bireylerin, kültürel miraslarının bir parçası olarak tanımladıkları uygulamalar, temsiller, anlatımlar, bilgiler, beceriler ve bunlara ilişkin araçlar, gereçler ve kültürel mekanlar anlamına gelir. Bu sözleşme bireyleri de kapsar. Doğru cevap B’dir.
14.Soru
- Romalı Camillo Boito, tarihi yapıların sadece mimari özelliklerine bakılarak değerlendirilmesine karşı çıkmıştır.
- Gustave Giovanni'ye göre, “hangi devre ait olursa olsun tarihi değeri olan eser” korunmalıdır.
- ‘Artistik ve Tarihi Değeri Olan Varlıkların Korunması’ yasası 1939 yılında çıkmıştır.
- Antik Roma’nın büyük bir kısmı modern yerleşme altında kalmıştır.
Avrupa'da tarihi çevre korumasına göre bilinçli bir araştırma dönemi gelişimi dahilinde yukarıda verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
İtalya’da koruma uygulamasının en önemli iki dayanağı; 1939 yılında ‘Artistik ve Tarihi Değeri Olan Varlıkların Korunması’ ve ‘Doğal Güzelliklerin Korunması’ amacıyla çıkarılan yasalardır.
1870 yılında İtalya’da birliğin kurulmasından kısa bir süre sonra başkent olan Roma’nın, bu göreve uygun bir hale getirilmesi için yeniden planlanması gerekmiştir. Şehrin çevre düzeni çalışmaları sırasında, Antik Roma’nın büyük bir kısmı modern yerleşme altında kalmıştır. 1873 ve 1906 nazım planları birer trafik planı olarak tanınmaktadır.
Gustave Giovanni (1873–1947), Boito’nun esaslarını geliştirmiş ve modernleştirmiştir. Ona göre, “hangi devre ait olursa olsun tarihi değeri olan eser” korunmalıdır.
Romalı Camillo Boito (1836–1914), tarihi yapıların sadece mimari özelliklerine bakılarak
değerlendirilmesine karşı çıkmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Petrark’ın yaptığı işlerden değildir?
Petrark Romalıların kendi tarihlerine saygısız ve ilgisiz davranşlarına karşı tavır almıştır. |
Petrark Antik Döneme olan ilgiyi artırmış, |
Roma’daki Antik Dönem yapılarının önemine dikkat çekmiştir. |
Gotik mimarlık anıtlarının da titizlikle değerlendirilmesini işaret etmiştir. |
Petrark, Cola di Rienzo ile birlikte Roma kentinin tarihini incelemiş ve anıtları kent haritasına işlemiştir. |
Viollet-le-Duc, Antik Dönem mimarlığının çok baskıcı, yönlendirici olmaması, sadece ilham vermesi gerektiğini savunmuştur. Buna karşılık Gotik mimarlık anıtlarının da titizlikle değerlendirilmesini işaret etmiştir.
Petrark öncelikle Romalıların kendi tarihlerine saygısız ve ilgisiz davranşlarına karşı tavır almıştır. Petrark Antik Döneme olan ilgiyi artırmış, Roma’daki Antik Dönem yapılarının önemine dikkat çekmiştir. Bu bağlamda Petrark, Cola di Rienzo ile birlikte Roma kentinin tarihini incelemiş ve anıtları kent haritasına işlemiştir. Petrark ve arkadaşları, tarihi yapıların kitabelerini okumuşlar ve Antik Dönemin incelenmesi için gerekli temelleri atmışlardır. Petrark, Trajan Sütunu, Colosseum ve Panteon gibi tarihi yapıların ölçülerini alıp, mimari çizimlerini yapmıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1982 yılında TBMM tarafından bir iç hukuk belgesi haline getirilmiş ve miras alanlarını korumaya yönelik en geniş kapsamlı bir uluslararası sözleşmedir?
Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesi |
Avrupa Arkeolojik Mirasının Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi |
Dünya Kültür ve Doğal Mirasının Korunması Sözleşmesi |
Avrupa Kültür Konvansiyonu |
Lahey Konvansiyonu |
16 Kasım 1972’de Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme kabul edilmiştir. Bu sözleşme Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından 14.4.1982 gün ve 2658 sayılı kanunla kabul edilmiş ve bir iç hukuk belgesi haline gelmiştir. Doğru cevap C’dir.
17.Soru
Mimari mirasın korunması, bunun teşviki ve yaygınlaştırılmasını, kültürel ve çevresel planlama politikalarının başlıca unsuru olarak kabul edilmesi gerektiğini ortaya koyan sözleşme aşağıdakilerden hangisidir?
Avrupa Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Sözleşme |
Silahlı Çatışma Halinde Kültürel Değerlerin Korunması Sözleşmesi |
Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme |
Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesi |
Dünya Mimarı Mirasın Korunması Sözleşmesi |
Taraf olduğumuz ikinci sözleşme ise, 1989 yılında onaylanan “Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesi”dir. Sözleşmenin ortaya koyduğu evrensel ilke “Mimari mirasın korunması, bunun teşviki ve yaygınlaştırılmasını, kültürel ve çevresel planlama politikalarının başlıca unsuru olarak kabul etmek”tir.
18.Soru
Türkiye’de ilk programlı, belli amaçlara yönelik ve kuralları konmuş bir envanter çalışmasının başlangıç yılı olarak kabul edilen yıl aşağıdakilerden hangisidir?
1950 |
1965 |
1975 |
1980 |
1985 |
1975 yılı, Türkiye’de ilk programlı, belli amaçlara yönelik ve kuralları konmuş bir envanter çalışmasının başlangıç yılı olarak kabul edilebilir. Doğru seçenek C'dir.
19.Soru
Türkiye'den hem kültürel hem de doğal miras olarak UNESCO tarafından kabul edilen yer neresidir?
Safranbolu şehri (Karabük) |
Truva antik kenti (Çanakkale) |
Pamukkale-Hierapolis (Denizli) |
Divriği Ulu Camisi ve Darüşşifası |
Selimiye Camisi ve Külliyesi (Edirne) |
Bu listede, Türkiye’den, İstanbul’un Tarihi Alanları, Safranbolu şehri (Karabük), Hattuşaş (Boğazköy)-Hitit Başkenti (Çorum), Nemrut Dağı (Adıyaman-Kahta), Ksantos-Letoon antik kenti (Antalya-Muğla), Divriği Ulu Camisi ve Darüşşifası (Sivas), Truva antik kenti (Çanakkale), Selimiye Camisi ve Külliyesi (Edirne) kültürel miras olarak; Pamukkale-Hierapolis (Denizli), Göreme Milli Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) hem kültürel, hem doğal miras olarak listeye alınmıştır
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı İmparatorluğu'nun doğrudan eski eserle ilgili ilk yasa düzenlemesidir?
Hazine-i Hassa Nezareti |
Evkafı Hümayun Nezareti |
Ebniye Nizamnameleri (İmar Yönetmelikleri) |
Turuk ve Ebniye Nizamnamesi (Yollar ve Binalar Yönetmeliği |
Asarı Atika Mevzuatı (eski eserler hukuku) |
1860’ların sonundan itibaren gündeme getirilecek ‘asarı atika mevzuatı’ (eski eserler hukuku), Devletin giderek arsızlaşan Avrupa kökenli ‘kültürel talan’a karşı kendini korumayı amaçlayan ve içgüdüsel olarak aldığı tavırların ve “meşru müdafaa” nın sonucudur. Bu müdafaa ise arkeolojik kazı konusunda biçimlenmeye başlamıştır. Aslında İmparatorluğun yasal olarak haberli olduğu kazı i şlemleri sonucunda bulunan eserlerin ülke dışına çıkmasına engel olamayışını, sadece yabancıların yasadışı davranışlarında aramaya çalışmak da çok safça bir yaklaşım olacaktır.
İmparatorluğun doğrudan eski eserle ilgili ilk yasa düzenlemesi olan 13 Kasım 1869 tarihli Asarı Atika Nizamnamesi 8 maddeden oluşmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ