Küreselleşme ve Kültürlerarası İletişim Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Çatışma artması ve azalmasında hangi aşamalar söz konusu değildir?
Farklılıklar
|
Zıtlıklar
|
Şiddet
|
Anlaşmalar |
Manipülasyonlar |
Manipülasyonlar çatışma artması ve azalması arasında gösterilmez.
2.Soru
“Kültürün bir toplum içinde gelecek kuşaklara aktarılmasında aynı toplumdaki farklı kültürlerin ve farklı toplumların kültürlerinin arasındaki etkileşimde çeşitli süreçler etkili olmaktadır.” Hangisi bunlardan birisi değildir?
Kültürleme: Bireyin, doğumundan ölümüne kadar içinde yaşadığı toplumun istek ve beklentilerine uyacak şekilde etkilenmesi ve değiştirilmesi.
|
Kültürel Yayılma: Bir toplumdaki kültür öğelerinin, içinde oluştukları toplumdan başka toplumlara yayılması.
|
Kültürleştirme: Kültürel yayılma süreciyle aktarılan öğelerin, başka kültürlerden gelen birey ve grupların belirli bir kültüre girmesi ve karşılıklı olarak değişmeleri.
|
Kültür Şoku: Kişinin alışkın olduğu kültürel ortamdan farklı bir ortama girdiğinde yaşayabileceği durumdur. Kültür şoku ayrıca göç veya yeni bir ülkeyi ziyaret, sosyal çevrede değişiklik ya da yeni bir hayat tarzına geçiş halinde kişinin alışkın olmadığı hayat tarzı nedeniyle hissedebileceği yönelim bozukluğudur.
|
Kültürel Özümseme: Bir kültürel sistemin başka bir kültürel sistemi, giderek kendine benzetmesi ve egemenliği altına alması. |
Kültür Şoku, kültürün aktarılması ya da yayılması ile ilgili bir önerme değildir.
3.Soru
İletişimin kaydedilmesi için yazılan yazılarda aşağıdaki seçeneklerden en son hangisi kullanılmıştır?
Kil
|
Papirüs
|
İpek
|
Kağıt
|
Parşömen |
Yazının kullanılmaya başlanmasıyla söz ve iletişimin kaydedilmesi dönemi başlamıştır. Bu dönemde iletilerin ve bilginin yazıya geçirilerek saklanması ve daha uzak yerlere ulaştırılması söz konusu olmuştur. Önceleri kil, papirüs, parşömen ve ipeğe yazılan yazı için daha sonra kâğıt kullanılmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde geleneksel kitle iletişiminin özelliği doğru verilmiştir?
Kaynak sıradan bir kişidir, örgütlenmiş bir kurumsal yapı ya da bu yapının sahibi kurumlaşmış bir kişi değildir.
|
Hedef durumunda kim olduğu belli olan bir kişi ya da grup yoktur. Bunun yerine hedef toplumun geneli ya da kim olduğu tek tek belli olmayan bir
|
Mesaj yani ileti kişiler için tek tek hazırlanır.
|
İletinin geçtiği yol gazete, televizyon gibi araçlar değildir.
|
Bireyler arasındaki iletişimden farklı olarak geleneksel kitle iletişimi çok yönlüdür. |
“Hedef durumunda kim olduğu belli olan bir kişi ya da grup yoktur. Bunun yerine hedef toplumun geneli ya da kim olduğu tek tek belli olmayan kitle yığınıdır.”
5.Soru
Geleneksel kitle iletişimiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi/hangileri söylenebilir?
I. McQuail’e göre kaynak tek bir insan değil, uzmanlaşmış, örgütlü bir yapıdadır.
II. İleti kişiler için tek tek hazırlanmaz, hedefteki kitlenin hepsinin anlayacağı şekilde tek bir içerik hazırlanır.
III. Bireyler arasındaki iletişimden farklı olarak geleneksel kitle iletişimi tek yönlüdür.
IV. Gazete, radyo, televizyon gibi arkasında sahipleri ve çalışanları olan örgütlü araçlarla toplumun geneline aktarılan her şey kitle iletişimi olmaktadır.
I ve II
|
I ve III
|
II ve IV
|
I, II ve IV
|
I, II, III ve IV |
Yukarıda verilen ifadelerin hepsi geleneksel kitle iletişimin özelliklerini anlatmaktadır.
6.Soru
Tayeb’ e göre aşağıdakilerden hangisi Kültürün oluşumunda rol oynayan faktörler ve kurumlardan biri değildir?
Ekoloji ve fiziksel çevre |
Aile
|
Din
|
Siyaset
|
Eğitim ve politik sistem |
Siyaset kültürün oluşumunda rol oynayan faktör ve kurumlardan biri değildir.
7.Soru
Kültürel yeterlik, iletişim metninin ve bu metnin kurulmasını sağlayan kuralların eleştirel olarak anlaşılması yetisidir.
Yukarıda verili olan kültürel yeterlilik tanımı hangi düşünüre aittir?
Bourdieu
|
Erdoğan
|
Taylor
|
Özkalp
|
Mutlu
|
Kültürel yeterlik, çok kültürlü ortamlarda kurumlar ve çalışanlarının etkin bir biçimde çalışabilmesini sağlayan birtakım tutum, beceri, davranış ve prensiplerdir. Soruda bahsedilen kültürel yeterlilik tanımı Esin Can Mutlu tarafından gerçekleştirilmiştir.
8.Soru
Aşağıdaki yaklaşımların hangisinde Çatışmanın dönüşmesini istediğimiz ortamda söz konusu olan insani ve kültürel tüm kaynaklar öngörülmeli, sürece dahil edilmeli ve bunlara saygı duyulmalıdır?
Gandhi Yaklaşımı
|
Pasif Yaklaşım
|
John Paul Lederach Yaklaşımı
|
Johan Galtung Yaklaşımı
|
Aktif yaklaşım |
Lederach yaklaşımına göre barışın inşası en aşağıdan başlar ve yukarıya doğru ilerler. Baskı ve şiddet altındaki toplulukların özgürleştirilmesi fikrine bağlanmış olan bir barış inşası söz konusudur. Bu fikrin öngörülmesi ile birlikte barış kültürü ve yapılarının ortaya çıkabilmesi temel amaç olmaktadır. Çatışmanın dönüşmesini istediğimiz ortamda söz konusu olan insani ve kültürel tüm kaynaklar öngörülmeli, sürece dahil edilmeli ve bunlara saygı duyulmalıdır. Dönüşümün uzun süreli amacı ortamdaki insan ve kaynaklar üzerindeki geçerliliği pekiştirmektir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi barış süreçlerinin oluşturulması ve inşası ile ilgili yaklaşımlardan biri değildir?
Gandhi Yaklaşımı
|
Pasif Yaklaşım
|
John Paul Lederach Yaklaşımı
|
Johan Galtung Yaklaşımı
|
Aktif yaklaşım |
Aşırı Küreselleşmeciler için, sanayi toplumunun aktörü olan ulus devletler, artık önemlerini yitirmişlerdir. Günümüzde mevcut piyasa mekanizması, yani sermaye sahipleri ve şirketlerin koyduğu kurallar, devletlerin uyguladığı politikaların yerini almaya başlamıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürün özelliklerinden biri olamaz?
Simgeleyicidir
|
Öğrenilir
|
Paylaşılır
|
Sınırsızdır
|
Kuşaktan kuşağa aktarılır
|
Kültürün özellikleri şöyle sıralanabilir:
Öğrenilir; kültür biyolojik veya miras yoluyla aktarılmaz, öğrenerek ve tecrübe ederek kazanılır.
Uyarlanabilir; kültür üzerinde değişim veya uyarlama yapmak insanın doğal kabiliyeti dahilindedir.
Kuşaktan kuşağa aktarılır; kültür çoğalan bir birikimdir, kuşaklar arasında bir bağdır.
Paylaşılır; kültür tek bir bireye değil, toplumun tüm bireylerine aittir.
Sınırlayıcıdır; kültür ait olduğu toplumu bir takım ölçüler içine sokarak sınırlamaktadır.
Simgeleyicidir; kültür bir olgunun başka bir olgu tarafından tanılanması, simgelenmesi veya kullanılmasıdır.
11.Soru
Bir toplulukta benimsenmiş ortak alışkanlık ve usullerin tamamı aşağıdakilerden hangisi ile adlandırılır?
Kültür
|
Örf
|
Âdet
|
Gelenek
|
Görenek |
Kültürlerarası iletişim açısından önemli olan ve toplumların uzun yıllar boyunca birtakım değişikliklere rağmen koruyup yeni nesillere aktardığı normlar örfler ve âdetlerdir. Bir toplulukta benimsenmiş ortak alışkanlık ve usullerin tamamına örf denir. Örneğin; evliliklerde düğün yapmak bir örftür. Âdet ise topluluklar da yerleşmis usul, kaide ve göreneklerdir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, medya ve ideoloji arasındaki ilişkide medyanın kendi ulus devlet ideolojisine riayet ettiğinin bir örneği olarak düşünülebilir?
RTÜK gibi kuruluşların oluşturulması. |
Televizyon kanallarının serbest piyasa ekonomisinde reklam saniyelerine fahiş fiyatlar isteyebilmeleri. |
Çin gibi medyanın devletin tekelinde olduğu ülkelerin varlığı. |
Hemen hemen her ürünün reklamının yapılabilmesi. |
TRT, BBC gibi devlet kontrolündeki televizyon kanallarının varlığı. |
Medyanın kendi ulus devlet ideolojisine riayet ettiği, bunun bir parçası olduğu yönündeki görüş, Çin gibi medyanın devlet tekelinde olduğu ülkelerde hâlâ geçerliliğini sürdürmektedir. Bu kutsal ideoloji anlayışının, medya mülkiyet ve de- netim gücüne ilişkin ekonomi politik yaklaşımla birçok noktası olduğu aşikârdır.
13.Soru
Etnik gruplar veya yaş grupları aşağıdaki hangi kültür çeşidine örnek gösterilebilir?
Karşıt kültür
|
Alt kültür
|
Maddi kültür
|
Genel kültür
|
Manevi kültür |
Toplumdaki bir grubun toplumun geneliyle aynı kültürü paylaşması ama bunun yanında kendi aralarında farklı kültürel değerlere de sahip olması alt kültürü oluşturmaktadır. Buna etnik gruplar ya da yaş grupları örnek verilebilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi enformasyon şirketleri üretim stratejilerinden değildir?
Ağ donanımı üretimi
|
Ağ yazılımı üretimi
|
İkincil yoldan gelir elde etme
|
Elektrik üretimi
|
E-ticaret
|
Enformasyon şirketleri hem internet teknolojisinin altyapısındaki gelişimi hızlandırmak için hem de bireysel kullanıcıların bu ağ içinde daha fazla yer alabilmelerine olanak sağlamak için aynı hedefleri gözeten 4 önemli üretim stratejisi üzerinde birleşirler :
Bunlardan ilki ağ teknolojilerinin gelişimini hızlandıracak küresel donanımları üreten şirketlerdir. İnternet’in altyapısını sağlayan telekomünikasyon şirketleri, internet servis sağlayıcıları gibi yapılanmalar bu şirketlere örnek gösterilebilir. Çoğunlukla bu şirketler çok uluslu bir yapılanma içinde olabilir. Bu şirketler internet’in bel kemiğini oluştururlar.
İkincisi, ağ teknolojilerinde daha fazla kişinin, daha hızlı işlem görebilmesi için küresel yazılım üreten şirketlerdir. İnternet altyapı uygulamaları üreterek, küresel bir kullanıcı profili geliştirirler ve milyonlarca kişinin aynı dili kullanarak iletişebilmesi için gerekli ortak bilgisayar dilini oluştururlar.
Üçüncüsü, doğrudan ticaret yapmak yerine, web üzerinde sundukları ücretsiz hizmetlerle, üyelik, komisyon gibi ikincil yoldan gelir elde etmeyi planlayan ağ şirketleridir. Medya komisyonculuk şirketleri, ikinci el ürün satış siteleri bunlara örnek gösterilebilir.
Dördüncü örnek ise internet sektörünün geleceğini oluşturan şirket yapılanmaları olarak kabul edilebilir. Bu şirketler kendi ekonomik varoluşlarını web üzerinden sürdüren, web tabanlı ekonomik işlemler gerçekleştiren, ticaret geleneklerini e-ticaret üzerine yapılandıran şirketlerdir.
15.Soru
I. Hedef grupların ve bunları oluşturan insanların kültürel özellikleri
II. Kullandıkları dil
III. Yerel unsurlar
Uluslararası işletmeler açısından hedef kitlenin kültürel kodlarını çözümleyebilmek ve etkin reklam stratejileri geliştirebilmek için göz önüne alınması gereken unsurlar yukarıdakilerden hangisi/hangileridir?
Yalnız I
|
I-II
|
II-III
|
I-III
|
I-II-III |
Uluslararası işletmeler açısından hedef kitlenin kültürel kodlarını çözümleyebilmek ve etkin reklam stratejileri geliştirebilmek için göz önüne alınması gereken unsurlar üç madde de verilmiştir.
16.Soru
“Bir kültür, ortak inançları, deneyimleri ve değer yargıları ile belirlenebilen, bu ortak deneyimleri ile birbirine bağlanmış ve ortak tarihî geçmişe sahip grup olarak anlaşılabilir.”
Yukarıdaki bu görüş kime aittir?
Brislin
|
Edward T. Hall
|
Levi-Strauss
|
Birdwhistell
|
Goodenough |
Kültürün anlamı, onunla ilgilenen bilim dalına göre de değişebilmektedir. Örneğin Edward T. Hall’a göre “kültür iletişim, iletişim de kültürdür”. Birdwhistell’e göre ise kültür yapıyı ifade ederken, iletişim, süreç üzerinde yoğunlaşmıştır. Brislin’e göre “bir kültür, ortak kazançları, deneyimleri ve değer yargıları ile belirlenebilen, bu ortak deneyimleri ile birbirine bağlanmış ve ortak tarihî geçmişe sahip grup olarak anlaşılabilir”. Goodenough, kültürü bilişsel sistem olarak kabul edenlerin öncülerindendir. Ona göre, kültür, neyin nasıl olabileceğine, bireyin olan biten hakkında ne hissettiğine ve onunla ilgili olarak neyi nasıl yapabileceğine karar vermesi için gereken şartları içerir. Levi-Strauss, kültürü ortak sembolik asistem olarak kabul etmektedir.
17.Soru
Sermayeye dayanan ve ka^r amacı ile hareket eden üretim düzeni şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sanayi Devrimi
|
Kapitalizm
|
Emperyalizm
|
Sosyalizm
|
Liberalizm |
Kapitalizm: Kapitalizm, sözlük anlamıyla sermayeye dayanan ve kâr amacı ile hareket eden üretim düzeni demektir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ile birlikte kitle iletişim araçları toplumun tam merkezine oturacak bir öneme sahip olmaya başlamıştır?
Endüstri devrimi
|
Endüstri sonrası dönem
|
Ağ dönemi
|
Bilgisayarın icadı
|
Birinci dünya savaşı |
Endüstri Devrimi ile birlikte yaşanan dikkat çekici bir diğer gelişme ise kitle iletişim araçlarının toplumun tam merkezine oturacak bir öneme sahip olmaya başlamasıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde dijital yerliler ve dijital göçmenler arasındaki farklardandır?
Dijital göçmenler, geleneksel iletişim araçlarını başarı ile kullanırlar.
|
Dijital yerliler, okumak için metin tercih ederler
|
Dijital yerliler aynı anda birçok işi sürdürmeyi tercih ederler.
|
Dijital göçmenler, bütün yaşamlarını gerçek kimlikler üzerinden yaşanmıştır.
|
Dijital yerliler, anonim kimliklere açık bir yaşam tarzları vardır. |
A, C, D ve E seçeneklerinde bulunan bilgiler dijital yerliler ve dijital göçmenler arasındaki farklardandır. Bunun yanı sıra B seçeneğinde bulunan bilgi dijital yerliler için değil, dijital göçmenler için doğru olan bir bilgidir.
20.Soru
I. Ağ toplumu Williams’ın ortaya koyduğu bir kavramdır.
II. Ağ toplumu, geleneksel kitle iletişim araçlarını kullanan bilgi toplumuna denir.
III. Yeni medya kullanıcıları pasif izleyiciler değil, aktif kullanıcılardır. Bu nedenle ağ toplumu edilgen bir yapı göstermez, aktif bir yapı sergiler.
IV. Sürdürülebilirlik kavramı ağ toplumunun olmazsa olmaz terimlerinden biridir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ağ toplumu ile ilgili olarak söylenebilir?
II ve IV
|
Yalnız III
|
I ve II
|
Yalnız II
|
III ve IV |
Ağ toplumu Castells’in (2008) ortaya koyduğu bir kavram olarak günümüz iletişimine dayalı toplumsal yapısını tanımlamak üzere kullanılagelen bir kavramdır. Ağ toplumu, geleneksel kitle iletişim araçlarını kullanan bilgi toplumundan farklı olarak, küresel bir ağda aktif bir oyuncu olarak yer alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ