Medya ve Reklam Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye’de görülen ilk basılı reklam örneği Tercüman-ı Ahval gazetesinde hangi yılda yayımlanmıştır?
1850 |
1860 |
1870 |
1880 |
1890 |
Türkiye’de görülen ilk basılı reklam örneği 1860 yılında Tercüman-ı Ahval gazetesinde yayımlanmıştır. Doğru cevap B seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Postfordist üretim biçiminin temel özellikleri dışında kalmaktadır?
Taleplerde farklılaşma |
Üretimde farklılaşma |
Esnek üretim |
Büyük ölçekli üretim |
İş ve işgücü istihdamı esnekliği. |
Postfordist üretim biçiminin temel özelliklerinden biri de küçük ölçekli üretimleri kapsamaktadır.
3.Soru
I. Üretimin standartlaştırılması
II. Otomasyon yolu ile kitlesel üretim yapılması
III. Sosyal refah devletinin düzenleyici ve kontrol edici rolü
IV. Üretimde merkezi örgütlenme ve Taylorist yönetim anlayışı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Fordizmi temel almaktadır?
II-III |
I-IV |
III-IV |
I-II-III-IV |
I-III |
Fordizm kavramı genel olarak Amerika’da Henry Ford tarafından geliştirilen ve daha çok kapitalist
endüstriyel üretim sürecinde uygulanan ilkeleri tanımlamak için kullanılmıştır.
•Üretimin standartlaştırılması
• Otomasyon yolu ile kitlesel üretim yapılması
• Sosyal refah devletinin düzenleyici ve kontrol edici rolü
• Üretimde merkezi örgütlenme ve Taylorist yönetim anlayışı
• Vasıfsız işçilerin büyük ölçekli işletmelerde yoğunlaşması
4.Soru
Kültür endüstrisi kavramı ilk kez aşağıdakilerden hangisi tarafından kullanılmıştır?
Ortega Gasset |
Raymond Leavis |
Adorno ve Horkheimer |
Adorno ve Raymond Leavis |
Gustave Le Bon |
Kültür endüstrisi kavramı ilk kez,
eleştirel teoriyi temsil eden Frankfurt Okulu üyelerinden, Adorno ve Horkheimer’ın, “Aydınlanmanın
Diyalektiği” çalışmalarında kullanılmıştır. Adorno ve Horkheimer kültür endüstrisi kavramının, “kitle
kültürü” kavramı yerine kullanmayı tercih etmişlerdir. “Kitle kültürü” kavramı Ortega Gasset, Raymond Leavis, Gustave Le Bon gibi 19. yüzyılın tutucu
düşünürleri tarafından, sanayileşme ve kentleşmeyle birlikte, kentlerde toplanmaya başlayan geniş
kitlelerin, kültürel pratiklerini eleştirme amacıyla kullanılmıştır. Doğru cevap C seçeneğidir.
5.Soru
Türkiye'nin ilk radyo yayını ne zaman başlamıştır?
1922 |
1923 |
1925 |
1927 |
1928 |
6 Ocak 1927'de İstanbul'da, Türkiye'nin ilk radyo yayını başlamıştır.
6.Soru
4) Radyonun öncü teknolojilerinden biri olan telsiz telgraf, ilk kez ne amaçla kullanılmıştır?
Reklam macerası olarak, |
Meslek olarak, |
Canlı anonslar için, |
Haberleşme ihtiyacının karşılanması için, |
İstasyon yapımı için, |
Radyonun öncü teknolojilerinden biri olan telsiz telgraf, ilk kez Kurtuluş Savaşı sırasında haberleşme ihtiyacının karşılanması için kullanılır. Türkiye Cumhuriyeti’ nin kurulmasıyla birlikte 1925 yılında “Telsiz Tesisi Hakkında Kanun” adıyla bir yasa çıkartılmıştır. Bu yasa, merkezi Ankara’da olmak üzere yurt geneline yayılacak bir telsiz ağı öngörüyordu. Yasayla birlikte Türkiye’de radyo yayıncılığı- nın vericiler yönünden alt yapısını oluşturacak teknik donanımın oluşturulması da tasarlanmış oluyordu ki, bu dönemde alt yapı PTT’nin elindeki 5‘er KW’lık vericilerden ibaretti.
7.Soru
Reklam iletilerinin rasyonel olduğu ve ürünün neden kullanılması gerektiği Pollay’ nın reklam metinlerinin formatı açısından hangi tarihi döneme denk gelmektedir?
Ürün-bilgi formatı |
Ürün-imaj formatı |
Kişiselleştirme formatı |
Yaşam tarzı formatı |
Bilgi verici reklam formatı |
Ürün-bilgi formatı bu dönem reklamcılığın ürün merkezli olduğu dönemdir. Reklam iletileri rasyoneldir ve neden ürünün kullanılması gerektiğini açıklar. Yazılı metin reklam metninin esas kısmını oluşturur. Reklam metninde ürün işlevi, fiyatı ve faydalarından bahsedilir.
8.Soru
- Gazeteler
- Dergiler
- El ilanları, kataloglar ve broşürler
- Slogan
Aşağıdakilerden hangisinde temel basılı reklam mecraları sıralanmıştır?
Aşağıdakilerden hangisinde temel basılı reklam mecraları sıralanmıştır?
Yalnızca I |
I-II |
I-II-IV |
I-II-III |
I-II-III-IV |
Basılı reklam mecralarını temel olarak :
• Gazeteler
• Dergiler
• El ilanları, kataloglar ve broşürler şeklinde üçe ayırırız.
9.Soru
“Marka bağımlılığı” küreselleşme sürecindeki reklam endüstrisinin hangi alanıyla ilgilidir?
Tüketicilerdeki değişim |
Mecralardaki değişim |
Araştırma sektöründeki değişim |
Mesleki örgütlenmelerdeki değişim |
Yasal düzenlemelerdeki değişim |
Tüketicilerdeki Değişim:
Küreselleşme sürecinde tüketicilerde özellikle “marka bağımlılığı” gelişmiştir.
10.Soru
Gazete ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Dün ve ondan önceki zamana ait olayları okuyucuya verir. |
Okuyucu açısından yüksek güvenilirliğe sahip mecralardır. |
Reklam maliyeti televizyona göre daha pahalıdır. |
Reklam aracı olarak kullanılan ilk kitle iletişim aracıdır. |
Diğer medyalara göre daha esnektir. |
Ülke genelinde olsun yerel bazda olsun reklam maliyeti televizyona göre daha ucuzdur.
11.Soru
Radyo reklamlarında düşünsel yaratım sürecine göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Sessiz olmalıdır |
Özgün olmalıdır |
Yaratıcı düşün etkin olmalıdır |
Dikkat çekmelidir |
Basmakalıp olmamalıdır |
Radyo Reklamlarında Düşünsel Yaratım Süreci:
Özgün Olmalıdır,
Basmakalıp olmamalıdır,
Dikkat çekmelidir,
Yaratıcı düşün etkin olmalıdır.
12.Soru
Reklamcılık tarihinin ilk duvar afişi hangi amaçla basılmıştır?
Basılan kitapları tanıtmak için |
Tüketim malzemeleri tanıtımı için |
Araba tanıtımı için |
Eğitim olanaklarıyla ilgili bilgi vermek için |
Kilise ibadet günlerini duyurmak için |
Reklamcılık tarihinin ilk duvar afişi, daha önce sözünü ettiğimiz gibi William Caxton adlı bir
matbaacının bastığı kitapları tanıtmak için kilise de dağıttı broşürler ve kilisenin kapısına astığı duvar afişidir. Bu eylem matbaanın icadından 30 yıl sonra 1480 yıllarında İngiltere’de yaşanmıştır. 1612’de Paris ve 1665’te Londra’da gazetelerin yayımlanmaya başlaması ile reklamcılık da gelişmeye başlamıştır. Reklamcılıkla ilgili gelişmeler sonucunda 1666’da London Gazette özel bir reklam eki yayımlamaya başlamıştır.
13.Soru
1. Dergilerdeki reklamların görsel çekicilikleri gazetelere oranla daha fazladır.
2. Dergi yoluyla yapılan reklamlarda reklam verenlerin doğru hedef kitleye ulaşma olasılığı çok yüksektir.
3. Dergilere verilen reklamların ölçü birimi genellikle sütundur.
Yukarıda bir reklam mecrası olarak dergilerle ilgili verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Yalnız 1 |
1 ve 2 |
1 ve 3 |
2 ve 3 |
1, 2 ve 3 |
Dergilerin reklamcılık anlayışı, üretici ile tüketicinin seçimleri arasında bir uzlaşma arar. Birçok dergi ulusal çapta basılmakta ve dağıtılmaktadır. Dergiler gazetelere kısayla bazı avantajlara sahiptir. Genellikle boş zamanları değerlendirmek, ilgi duyulan alana ilişkin son gelişmeleri takip edebilmek vs. gibi amaçlarla okunan dergiler, uzun süreli olarak saklanabilir ve defalarca okunabilir. Oysa günlük gazetelerin geçerliliği ve ömrü yalnızca bir günlüktür. Ertesi güne haberler eskimiş bir nitelik kazanır. Dergilerin bir başka avantajı da gazetelere oranla daha renkli, kaliteli bir baskıyla dağıtıma girmeleridir. Reklamcılar dergilerdeki bu kalite baskısının avantajını reklamları tasarlarken ve sunarken kullanırlar. Dergilerdeki reklamların görsel çekicilikleri gazetelere oranla daha fazladır. Gazetelerde olduğu gibi dergi yoluyla yapılan reklamlarda da reklam verenlerin doğru hedef kitleye ulaşma olasılığı çok yüksektir. Hem gazetelere hem de dergilere reklam vermek diğer yayın organlarına reklam vermekten daha az maliyetlidir. Reklam faaliyetleri daha az bütçeyle gerçekleştirilebilir. Bunun yanında reklamın yayın organına son teslim tarihinin kısa olması nedeniyle, reklamlar güncel olaylarla bağlantılı olarak gerçekleştirilebilirler. Ayrıca her iki mecrada da basılı reklamların arşivlenme, tekrar gözden geçirilebilme özelliği vardır. Dergilere verilen reklamların ölçüsü birimi genellikle sayfadır. Tam sayfa, ½ sayfa, ¼ sayfa gibi ölçüler yoluyla reklam büyüklükleri belirtilir.
14.Soru
Dünyada ve ülkemizde radyo yayınlarının başlaması hangi yıllara rastlamaktadır?
1920'li yılların ilk yarısı |
1920'li yılların ikinci yarısı |
1930'lu yılların ilk yarısı |
1930'lu yılların ikinci yarısı |
1940'lı yılların ilk yarısı |
Dünyada ve ülkemizde radyo yayınlarının başlaması 1920'li yılların ikinci yarısına rastlamaktadır.
15.Soru
2) Aşağıdakilerden hangisi " Kitle kültürünün ortaya çıkmasına neden olan gelişmeler " den biridir?
Kültürel Pratikler, |
Sanayileşme ve Kentleşme, |
Medya'nın Reklam Gelirleri, |
Kamusal Yayıncılık, |
Kültürel ve Toplumsal Değişimler, |
Kitle kültürü endüstriyel tekniklerle üretilerek çok geniş bir kitleye ulaştırılır. Kitle kültürünün ortaya çıkmasına neden olan gelişmeler sanayileşme ve kentleşmedir. Sanayileşme ve kentleşmeyle birlikte, kentlerde kitleler oluşmuştur. Kültür endüstrisi ürünlerini tüketen kitleler, farklı yaşam ve düşünceye sahip olsalar da, ortak kültür içeriklerini tüketirler ve böylece iş dışı zamanlarında aynı kültürel ürünlerle zaman geçirirler. Boş zamanın, yani iş dışındaki zamanların nasıl denetlendiğini, kontrol edildiğini ve yönlendirildiğini anlamak, kültür endüstrisi anlayışının temel araştırma konusudur.
16.Soru
8) Aşağıdakilerden hangisi " Pollay’ın reklam metinlerinin formatı açısından tarihsel olarak ele aldığı dönemlerden " biri değildir?
Ürün-Bilgi Formatı, |
Ürün-İmaj Formatı, |
Fordizm ve seri üretim formatı, |
Kişiselleştirme Formatı, |
Yaşam Tarzı Formatı, |
R. W. Pollay reklam metinlerindeki bu değişime göre reklamları bilgi verici reklam
(informational advertisement) ve dönüştürücü reklam (transformational advertisement) olarak ikiye ayırır. Pollay’ın yaptığı bu ayırımı reklam metinlerinin formatı açısından tarihsel olarak ele alır ve dört dönemde inceler:
I. Dönem (1980 – 1925) : Ürün-Bilgi Formatı
II. Dönem (1925 – 1945) : Ürün-İmaj Formatı
III. Dönem (1945 – 1965) : Kişiselleştirme Formatı
IV: Dönem ( 1965 - ~ ) : Yaşam Tarzı Formatı
17.Soru
Radyo reklamları için başvurulan formatlardan olan donut formatta, düz anonstan farklı olarak ne kullanılır?
Diyalog |
Müzik |
Ses efektleri |
Mizah |
Drama |
Donut format; bu formatta düz anonstan farklı olarak müzik kullanılır.
18.Soru
I-Geniş bir dinleyici kitlesine ulaşır.
II- Her yerde dinlenebilir.
III-Müziğin gücünden yararlanır.
IV-Yayıncı ve dinleyici açısından hızlı ve esnektir.
Yukarıdakilerden hangileri reklam aracı olarak radyonun avantajları arasında sayılabilir?
I-II-III |
II-III-IV |
I-II-IV |
I-III-IV |
I-II-III-IV |
Reklam aracı olarak radyo diğer kitle iletişim araçlarına oranla pek çok avantaja sahiptir.
• Radyo uzmanlaşmış bir araçtır
• Kişisel bir araçtır
• Geniş bir dinleyici kitlesine ulaşır
• Her yerde dinlenebilir
• Müziğin gücünden yararlanır
• Yayıncı ve dinleyici açısından hızlı ve esnektir
• Radyoda maliyet düşüktür
• Zihinsel görüntü yaratma gücü vardır
• Yerel gücü yüksektir
• Yüksek kabul edilebilirlik seviyesindedir.
Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Üretimde çalışan kişi sayısının artması reklamcılığın gelişmesindeki tarihsel etkenlerden hangisi ile açıklanabilir?
Teknolojik gelişmeler |
Orta sınıfın gelişmesi |
Ambalajda gelişme |
Üretim ve serviste gelişme |
Pazarlamada gelişme |
Üretimde çalışan kişi sayısının artması bu çalışanların toplumun büyük bir kesimini oluşturması orta sınıfın gelişmesine neden olmuştur. Bu gelişmeden sonra işletmelerin büyük bir kısmı ürün ve hizmet pazarlama politikalarını orta sınıfın gelirine ve özelliklerine göre belirlemişlerdir. Orta sınıflar, reklamcılar tarafından hedef kitle olarak belirlenmiştir.
20.Soru
1) " kitle iletişim araçlarıyla kitleye dağıtılan bir kültürdür " tanımı aşağıdakilerden hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
Kültür endüstrisi, |
Reklam endüstrisi, |
Medya endüstrisi, |
Ürün endüstrisi, |
Yayın endüstrisi, |
Kültür endüstrisi, en basit tanımıyla kitle iletişim araçlarıyla kitleye dağıtılan bir kültürdür. Kitle iletişimi ulaştığı coğrafi alan açısından büyük ölçekli, iletilerin tek yönlü olarak aktığı, kaynakla alıcı arasında eşitsiz bir ilişki yaratan, anonim, standartlaşmış bir iletişim biçimidir. Kültür endüstrisi kavramı ilk kez, eleştirel teoriyi temsil eden Frankfurt Okulu üyelerinden, Adorno ve Horkheimer’ın, “Aydınlanmanın Diyalektiği” çalışmalarında kullanılmıştır. Adorno ve Horkheimer kültür endüstrisi kavramının, “kitle kültürü” kavramı yerine kullanmayı tercih etmişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ