Modern Felsefe 2 Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Schopenhauer, felsefi formasyonunu aşağıdaki düşünürlerden hangisine borçludur?
Kant |
Fichte |
Schleiermacher |
Schelling |
Hegel |
Schopenhauer’ın felsefesine, Kant felsefesi ile ilişkisini anlama noktasından hareketle girmek en uygun yol olabilir. Yaşamını anlatırken de belirttiği gibi, Schopenhauer, felsefi formasyonunu büyük ölçüde Kant’a borçludur.
2.Soru
Schopenhauer’a göre en yüksek sanat hangisidir?
Schopenhauer’a göre en yüksek sanat hangisidir?
Trajedi |
Mimari |
Resim |
Müzik |
Heykel |
Schopenhauer trajediyi en üstün sanat türlerinden biri olarak kabul eder. Ona göre trajedi, şiiri ya da şiirselliği yapısında barındırmanın yanı sıra insan yaşamının gerçek görünümüne, dramatik bir biçimde anlatılan "dile gelmez acıya" insanlığın çığlığına, kötülüğün yengisine, "haklı ve suçsuz olanın geri alınamaz düşüşüne" tanıklık etmemizi sağlayan bir sanattır. Buna karşın trajedi en yüksek sanat dalı değildir. Schopenhauer’a göre tüm sanatların en yükseği müziktir. C¸ünkü müzik bir ideayı ya da ideaları, istencin dolaysız nesnelleşmesini sergilemez. İstencin kendisini, kendinde-şeyin iç doğasını sergiler. Bu yüzden insan müzik dinlerken görüngülerin altında yatan asıl gerçekliğin bir bildirilişini alır. Bu gerçekliği istencin baskısından uzak, nesnel ve çıkarsız bir tutum içerisinde sezinler. Her şeye karşın estetik seyredişin gücü istencin tiranlığından geçici ya da kısa süreli bir kaçıştan fazlasına yetmez.
3.Soru
Hegel felsefesinde varlık ile yokluğun birliği aşağıdaki hangi kavramla karşılanır?
İde |
Oluş |
Töz |
Tin |
Doğa |
Varlıktan yokluka doğru zihnin bu devinimi üçüncü bir kategoriyi üretir; Bu da oluş kavramıdır. Oluş kavramı, varlığın zaten sözü edilen nedenlerle Yokluk ile aynı şey olduğu zihin tarafından anlaşıldığı zaman, onun tarafından oluşturulur. Bu durumda Hegel’e göre oluş, varlık ile yokluk’un birliğidir; o bir tek idedir. Oluş bundan dolayı varlık ile yokluğun sentezidir.
4.Soru
Doğanın tözü nedir?
toprak |
su |
madde |
ağaç |
ruhsallık |
Doğanın tözü maddedir.Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Schelling'in tarih felsefesine yönelik görüşlerine göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Bir bütün olarak tarih, mutlak’ın sürekli bildirilişidir. |
Tarih, bireylerin bağıntısız görünen eylemlerinin bir sentezini başarır. |
Tarih insan soyunun özgürleşme yolundaki gelişimidir. |
İnsan tarihinde sonsuz bir ilerlemeye yer yoktur. |
Tarih zorunluluk aracılığıyla özgürlüğün gerçekleşimidir. |
Schelling’in inancına göre insan tarihinde sonsuz bir ilerlemeye yer vardır. Çünkü bir bütün olarak tarih, mutlak’ın sürekli bildirilişidir. Bu bildiriş kendini aşamalı olarak açığa koyar. Mutlak, ideal ve olgusalın salt özdeşliği olduğu için tarih ikinci bir doğanın, ussal olarak örgütlenmiş politik toplum çerçevesi içerisinde yetkin bir ahlaksal dünya-düzeninin oluşturulmasına doğru bir devinim olmalıdır ve mutlak sonsuz olduğuna göre bu ilerleme devinimi de sonsuz olmalıdır. Bu açıklamaya dayanarak, D seçeneği sorunun doğru yanıtıdır.
6.Soru
I. Mimari
II. Heykel
III. Müzik
IV. Resim
V. Şiir
Yukarıdaki sanat dallarından hangisi Hegel için diğerlerinden farklıdır?
Mimari |
Heykel |
Müzik |
Resim |
Şiir |
Mimar'i Hegel için sembolik sanat için uygun olması bakımından diğerlerinden ayrılır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
7.Soru
Bir Mantık Sistemi adlı yapıt kime aittir ?
Marx |
Mill |
Engels |
Hegel |
Bentham |
Bir Mantık Sistemi adlı yapıt Mill ' e aittir.
8.Soru
Hegel'e göre "mutlak tin" kendisini hangi aşamalarla açımlar?
Hak, öznel ahlak ve toplumsal ahlak |
Sanat, açınlanmış din ve felsefe |
Aile, devlet ve sivil topluluklar |
Antropoloji, tinin fenomenolojisi ve psikoloji |
Etik töz, toplumsal töz ve özgür istenç |
Hegel’in sistemini tamamlayan temel üçlünün sonuncu aşaması, mutlak tin (absoluter geist) adını alır ve sanat, açınlanmış din ve felsefeden oluşan bir aşamadır. Fenomenolojinin sonunda Hegel, dünya tarihinde, doğadan dine, dinden sanata ve sanattan felsefi bilgiye doğru bir devinim olduğunu belirtmiştir. Ansiklopedi de sanata daha bağımsız bir statü vermiş olarak görünür. Ama genel şemada karşımıza çıkan uslamlamanın ayrıntıları bu bağımsızlığı çok zor ortaya koyar çünkü geçişin betimlendiği bölümlerde, tıpkı Fenomenoloji’de olduğu gibi nesnel tinden dine doğru bir gidişin betimlemesi yapılır. Bu şekilde Ansiklopedinin sonuç bölümlerinde, sanat, dinin uygun olmayan bir formu olarak, din ise sanatın daha uygun bir formu olarak gösterilmektedir. Felsefe, çizilen resimde düşünme ve tümüyle ussallaştırılmış bir şey olarak tıpkı din gibi özgür bir konumda görünür. Sonuç olarak Hegel’e göre bu üçü de mutlak tinin görünümleridir. Mutlak tin kendisini bunlardan her birisi olarak açımlama yoluna gider.
9.Soru
Nietzsche’nin dünya sona erdikten sonra herşeyin yeni baştan ve aynen yineleneceği kuramının adı nedir?
Reenkarnasyon |
Büyük Patlama |
Sonsuz yineleniş |
Dünya sistemi |
Üç Dünya |
Nietzsche’ye göre dünyamız sona erdikten sonra, onu oluşturan parçacıkların gücü sayesinde yeniden yapılaşacak, dünyada olup biten herşey yeni baştan ve aynen yinelenecektir. Bu öğretiye sonsuz yineleniş kuramı denir. Doğru cevap C'dir.
10.Soru
Marx ve Engels, Hegel’in metafiziksel idealizmine kökenden karşı çıkarak evrendeki birincil olgusallığın aşağıdakilerden hangisi olduğunu ortaya koymuşlardır?
Doğa |
Haz |
Acı |
Ruh |
Fizik |
Marx ve Engels, Hegel’in bu metafiziksel idealizmine kökenden karşı çıkarak evrendeki birincil olgusallığın doğa olduğunu ilan ettiler.
11.Soru
Nietzsche'ye göre bilginin amacı nedir?
Yaratıcı olmak |
İyi bir birey olmak |
Dünyayı değiştirmek |
Bilgi alanına egemen olmak |
Yönetmek |
Nietzsche, güç istencini öncelikle bilgi ile ilişkisi içinde ele alır. Ona göre bilgi her şeyden önce bir güç aracı olarak işlev görür. Bu nedenle bilgi isteği, bilmeye yönelme, güç isteminden dolayıdır. Bilginin amacı mutlak gerçekliği, kendi uğruna tanımak ya da bilmek değil, bilgi alanına egemen olmaktır. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Schopenhauer, insan deneyiminin ötesinde yer alan herhangi bir şeyin bilgisine ulaşma çabasının yararsız olacağını düşünmektedir.
Yukarıda bahsedilen düşüncesinde Schopenhauer'in hangi düşünürden ilham aldığı söylenebilir?
Kant |
Platon |
Descartes |
Spinoza |
Hegel |
İnsan deneyiminin ötesinde yer alan herhangi bir şeyin bilgisine ulaşma çabasının yararsız olacağı düşüncesi Kant'a aittir ve Schopenhauer bu görüşü paylaşır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Nietzsche’ye ait değildir?
Dünyadaki İstenç Üzerine |
İyinin ve Kötünün Ötesinde |
Ahlakın Soy Kütüğü |
Zerdüşt Böyle Buyurdu |
Ecce Homo |
A seçeneği Schopenhauer'in eseridir.
14.Soru
Marx 1844 yılında yazdığı Ekonomik ve Felsefi Elyazmaları adlı yapıtında hangi kavram üzerinde durulmuştur ?
Yabancılaşma |
Karşılaştırma |
Çatışma |
Uzlaşma |
Köleleşme |
Marx 1844 yılında yazdığı Ekonomik ve Felsefi Elyazmaları adlı yapıtında yabancılaşma kavramı üzerinde durulmuştur.Doğru cevap A'dır.
15.Soru
İnsanın gereksinimlerini gidermek için doğal nesneleri çeşitli araçlar kullanarak bilinçli olarak dönüştürmesine ne ad verilir?
Emek |
Süreç |
Eğlence |
İş |
Çalışma |
Çalışma, insanın gereksinimlerini gidermek için doğal nesneleri çeşitli araçlar kullanarak bilinçli olarak dönüştürmesidir. İnsanın doğayla temel ilişkisi üretici etkinliğidir ve insan temelde ekonomik bir varlıktır. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Hegel'e göre öz mantığının asıl amacı olan ve töz/ilinek, neden/sonuç ile karşılıklı etkileşim alt kategorilerini kapsayan kategori aşağıdakilerden hangisidir?
Nedensellik |
Oluşsallık |
Edimsellik |
Varlık |
Birlik |
Varlığın anti-tezi durumundaki öz mantığında Hegel, öz ve varoluş, kuvvet ve beliriş, töz ve ilinek, neden ve sonuç, etki ve tepki gibi ilişki ya da bağıntı kategorilerini ele alır. Örneğin öz, görünenin arkasında ya da altında yatıyor olarak düşünülürken güç belirişi içinde sergilenen olgusallık olarak düşünülür. Burada kendinde-varlık düşünen bilinç için kendini bölme sürecine girer, birbirleriyle bağıntılı kategorilere dağılır. Ama öz mantığında asıl amaç, öz ve dış görüngüsel varoluşun birliği olarak betimlenen edimselliktir. Edimsel, ortaya çıkan iç özdür, tam belirişine ulaşmış güçtür. Edimsellik olarak varlık, için ve dışın birliği olarak
kendini belirten özdür. Edimsellik kategorisi başlığı altında Hegel, töz ve ilinek, neden ve sonuç ve karşılıklı etkileşim kategorilerine yer verir.
17.Soru
İnsanın gereksinimlerini gidermek için doğal nesneleri çeşitli araçlar kullanarak bilinçli olarak dönüştürmesine ne denir ?
Proje |
Piyasa |
Çalışma |
Çalışma piyasası |
İş gücü |
Çalışma, insanın gereksinimlerini gidermek için doğal nesneleri çeşitli araçlar kullanarak bilinçli olarak dönüştürmesidir. İnsanın doğayla temel ilişkisi üretici etkinliğidir ve insan temelde ekonomik bir varlıktır.Doğru cevap C'dir.
18.Soru
I. Algılar bilginin temelidir.
II. Ben varolmazsam dünya da var olmaz.
III. Hiç kimse dünyayı ötekinin bildiğinden daha gerçek olarak bilemez.
Schopenhauer'in "dünya benim tasarımımdır" düşüncesine göre yukarıdakilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Soru kökünde bahsedilen düşünceye göre algılar bilginin temelidir, ben varolmasam da
dünya varolmayı sürdürecektir ve hiç kimse dünyayı ötekinin bildiğinden daha gerçek olarak bilemez. Bu nedenle doğru yanıt C seçeneğidir.
19.Soru
Kapital'in yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Hegel |
Marx |
Engels |
Dühring |
Kautsky |
Marx’ın ünlü çalışması Kapital’in ilk cildi 1867’de Hamburg’da çıktı.
20.Soru
“Her gerçeklik ussaldır, ussal olan gerçektir.” öne sürümünde bulunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Descartes |
Hume |
Hegel |
Sokrates |
Hegel, Alman idealistlerinin genel bir kabulü olan “Her bilgi objesi zihnin ürünüdür.”
yargısını kabul ederek “Her gerçek ussaldır, ussal olan gerçektir.” öne sürümünde
bulundu. Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ