Müzecilik ve Sergileme Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Uluslararası Müzecilik Konseyi (ICOM) göre; .............. kâr amacı gütmeyen, toplumun ve onun gelişiminin hizmetinde, insanın ve yaşadığı çevrenin kanıtı olan somut ya da somut olmayan unsurları araştırıp, toplayan, koruyan ve toplumun eğitim ve değerlerinin yükselmesi amacıyla sergileyen, sürekliliği olan kamu yararına bir kurumdur şeklinde tanımlamıştır.
Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Mağaza |
Konferans salonları |
Galeri |
Kültür Merkezi |
Müze |
Uluslararası Müzecilik Konseyi (ICOM) 2007 yılında müzenin tanımını kâr amacı gütmeyen, toplumun ve onun gelişiminin hizmetinde, insanın ve yaşadığı çevrenin kanıtı olan somut ya da somut olmayan unsurları araştırıp, toplayan, koruyan ve toplumun eğitim ve değerlerinin yükselmesi amacıyla sergileyen, sürekliliği olan kamu yararına bir kurumdur şeklinde tanımlamıştır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi koleksiyonların ziyaretçiye sunulduğu, müzenin kültürel ve bilimsel üretiminin toplumla paylaşıldığı alanlardır?
Kültür eğitim ve sosyal hizmet alanları |
Sergileme alanları |
Yönetim ve programlama alanları |
Bilgi-belge ve koruma-restorasyon alanları |
Depolar |
Sergileme alanları, koleksiyonların ziyaretçiye sunulduğu, müzenin kültürel ve bilimsel üretiminin toplumla paylaşıldığı alanlardır. Hem kalıcı, hem de süreli sergi salonlarını kapsar. Sergileme alanlarında, sergilenen eserler, nesneler için uygun iklim koşullarının oluşturulması kadar ziyaretçiler için gerekli konfor değerlerinin oluşturulması da önemlidir. Doğru yanıt B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mineroloji, dinozorlar, zooloji, oşinografi, antropoloji gibi konularda eğitmek amaçlı kurulmuş müzelerdir?
Arkeoloji Müzesi |
Doğa Tarihi ve Jeoloji Müzeleri |
Bilim ve Teknolojileri Müzeleri |
Endüstri Müzeleri |
Sanat Müzeleri |
Doğa ve kültürü odaklı sergilerin yer aldığı, halkı doğa tarihi, mineroloji, dinozorlar, zooloji, oşinografi, antropoloji gibi konularda eğitmek amaçlı kurulmuş müzelerdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pazarlama kavramını tanımlamaktadır?
Belirli bir ihtiyacı ve isteği paylaşan, o ihtiyacı ve isteği doyurmaya istekli olan ve değişimi gerçekleştirmeye yetkisi olan tüm umulan alıcılar topluluğudur. |
Pazarlama mal ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye veya kullanıcıya akışını sağlayan tüm |
İşletmelerin ya da kâr amacı olmayan örgütlerin müşterilerine arz ettikleri tüm sunumlardır. |
Modern pazarlama anlayışına göre yönetimin pazarlama çabalarında yararlanabileceği ve kontrolü altında tutabileceği bir araçtır. |
İşletme tarafından hedef pazara gönderilen ve alıcılarla iletişim kurmak ve hizmetlerle ilgi bilgi vererek işletme yararına gerekli diğer değişiklikleri sağlamaya yönelik mesajların iletilmesine ilişkin pazarlama çabalarıdır. |
Pazarlama mal ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye veya kullanıcıya akışını sağlayan tüm faaliyetlerdir.
5.Soru
- Bireylerin yaşantılarıyla nesneler arasında iletişim kurmak.
- İnsanların araştırmacı yönlerini geliştirmek.
- Güncel sorunlara yönelik anlayış kazandırmak.
- Sosyal itibar sembolü olan koleksiyonların muhafaza edilmesini sağlamak.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri müzedeki eğitim programlarının genel amaçlarındandır?
I ve II |
I ve IV |
I,II ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve III |
Müze eğitimi insanlar arasında iletişim kurarak nesnelerin onların yaşantıları ile bütünleşmesini sağlamak; geçmişle şimdiki yaşam arasında bağlantı kurmak; insanın değişen dünyaya uyum sağlamasına yardımcı olmak; günümüz sorunlarına ve çatışmalarına yönelik anlayış kazandırmak; insanların bugünkü yaşantıları ile nesnelerin bağlantısını kurarak siyasi, kültürel, sosyal, ekonomik ve ekolojik ilişkileri anlamalarını sağlamak ve araştırmacı yönlerini geliştirmek; bireylerin zamanlarını yaratıcı bir biçimde değerlendirmek; insanlar arasındaki iletişim ve etkileşimi geliştirmek gibi çeşitli
amaçları içerebilirler. Ancak sosyal itibar sembolü olan koleksiyonların muhafaza edilmesini sağlamak ifadesi müzenin bir kurum olarak yapılanmasını sağlamıştır. Fakat müze eğitiminin genel amaçları arasında yer almamaktadır. Bu nedenle doğru cevap E seçeneğidir.
6.Soru
Müze pazarında da bir bölümleme yaparak pazar potansiyeli, pazar bölümleme yoluyla incelenebilir. Müze ve sanat galerileri için pazar kaç bölümde incelenebilir?
5 |
8 |
3 |
4 |
7 |
Müze pazarında da bir bölümleme yaparak pazar potansiyeli, pazar bölümleme yoluyla incelenebilir. Müze ve sanat galerileri için pazarı şu şekilde bölümlere ayırabiliriz:
1. Demografik Özelliklerine Göre Bölümleme (Nüfusun yaş ve cinsiyet, gelir düzeyi, coğrafi dağılım, eğitimi, etnik yapısı, sosyal sınıfı, yaşam stili, hane halkı yapıları pazarın demografik özelliklerini oluşturmaktadır. Bu demografik özelliklerdeki değişiklikler pazarlama aktivitelerini etkilemektedir)
2. Yaşam Tarzına Göre Bölümleme (müze hangi yaşam tarzına sahip insanlara hizmet verecektir? Sorusuna cevap aranmalı)
3. Coğrafi Bölgelere Göre Bölümleme (aynı ülkenin farklı bölgelerinde yaşayan insanları ya da yurt dışından gelen ziyaretçileri müzeye çekebilmenin yolu)
4. Okullara Göre Bölümleme (ilköğretim, lise ya da sanat okulları öğrencileri pazarın büyük kısmını meydana getirmektedir)
5. Özel İlgilenenlere Göre Bölümleme (müze ziyaretiyle ilgilenenlerin bir bölümünü, amatörce ya da profesyonel olarak özel ilgi duyan kesim oluşturmaktadır).
Doğru yanıt A'dır.
7.Soru
Mesenlik kim ile başlamıştır?
Papa Jean Paul |
Kraliçe Victoria |
Medici Ailesi |
Thomas Krens |
Koç Vakfı |
İşletmelerin kendi çıkarları dışında toplum yararına olacak kurumsal davranışları sosyal sorumluluk olarak tanımlanmaktadır. Medici Ailesi ile başlayan ve günümüzde giderek artan mesenlik (mesen kelimesi sanat ve bilim adamlarını koruyan kişi ya da aile için kullanılır), güç ve para sahibi olan aile ve kurumların sanata destek olmak için koleksiyonlarını topluma açmaları sosyal sorumluluk olarak kabul edilmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde 21. yüzyılda müzenin işlevleri doğru olarak ifade edilmiştir?
Koruma-Araştırma-İletişim |
Toplama-Depolama-Sergileme |
Belgeleme-Saklama-Sunma |
Satın alma-Yenileme-Eğitim |
Toplama-Belgeleme-İletişim |
19. ve 20. yüzyıllarda farklı anlayışlar sözkonusu olsa da 21. yüzyılda müzenin işlevleri koruma, araştırma ve iletişim olmak üzere üç temel alanda toplanmıştır.
Doğru cevap A seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde pazarlamada, pazarlama kararlarını etkileyen çevresel faktörlerden mikro çevre faktörleri doğru olarak verilmiştir?
Ekonomik çevre, mali yapı |
Demografik çevre, ekonomik çevre |
Araştırma ve geliştirme, pazarlayan kurum |
Demografik çevre, doğal çevre |
Aracılar ve tüketiciler |
Pazarlamada, pazarlama kararlarını etkileyen çevresel faktörler önemli rol oynamaktadır. Bu çevresel faktörler “Makro Çevre Faktörleri” ve “Mikro Çevre Faktörleri” olarak iki başlık altında değerlendirilmektedir. Makro Çevre Faktörleri; demografik çevre, ekonomik çevre, sosyal ve kültürel çevre, politik ve hukuki çevre, doğal çevre ve teknolojik çevre alt başlıkları altında ele alınmaktadır. Mikro Çevre Faktörleri ise “işletme içi” ve “işletme dışı” faktörler olarak ikiye ayrılır. İşletme dışı faktörleri tedarik kaynakları, rakipler, aracılar ve tüketiciler oluşturur. İşletme içi faktörler “pazarlama dışındaki faktörler” ve “pazarlama karması elemanları” şeklinde gruplanmaktadır. Pazarlama karması elemanları yukarıda sözü edildiği gibi ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurmadır. Pazarlama dışındaki faktörler de üst yönetim, mali yapı, üretim, araştırma ve geliştirme, insan kaynakları olarak alt gruplara ayrılmaktadır.
10.Soru
Aşağıda verilen müze fonksiyonları eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Varlık-Koleksiyon |
Aktivite-Sergileme |
Varlık-Yorumlama |
Varlık-Koruma |
Aktivite-Araştırma |
Müzenin amaçları, hedefleri, görevleri ve yetkileri belirlendikten sonra müzenin temel altı fonksiyonu ortaya çıkar (Şekil 5.2). Bu fonksiyonlar “varlık” ve “aktiviteler” (faaliyetler) olarak iki başlık altında değerlendirilmektedir. “Toplama (koleksiyon), dokümantasyon ve koruma (saklama)” varlıklar başlığında; “araştırma, sergileme (gösteri), yorumlama ve açıklama” ise faaliyetler başlığı altında ele alınır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pazarlama karmasının elamanlarından biri değildir?
Ürün |
Fiyat |
Dağıtım |
Müşteri |
Tutundurma |
Pazarlama karması, pazarlama bilgisinde kullanılan temel kavramlardan biridir. Kavram, şu dört elemandan oluşur: 1. Ürün, 2. Fiyat, 3. Dağıtım, 4. Tutundurma.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanların müzelere yönelme sebeplerinden biri değildir?
İnsanlarla birlikte olmak |
Aktif olmak |
Öğrenmek istemek |
Eğlenmek istemek |
Zamanı değerlendirmek |
Bireylerin müzelere yönelme nedenleri:
• İnsanlarla birlikte olmak,
• Değerli birşey yapmak/zamanı değerlendirmek,
• Yeni deneyimler elde etmek,
• Aktif olmak,
• Öğrenmek istemek,
• Müze ortamlarında rahat hissetmektir. Ancak müze de eğlenmek istemek bu nedenler arasında yer almadığından doğru cevap D seçeneğidir.
13.Soru
21. yy'ın en ilginç müzelerinden biri olan Corpus İnsan Vücudu Müzesi nerede açılmıştır?
Hollanda |
Fransa |
Almanya |
İngiltere |
İtalya |
2008 yılında Hollanda'nın Oegstgeest şehrinde açılmıştır. Cevap A şıkkıdır.
14.Soru
Kraliyet koleksiyonlarının ortak milli varlık olarak ilan edildiği ilk ülke hangisidir?
Amerika |
İngiltere |
Fransa |
Almanya |
İspanya |
Kraliyet koleksiyonlarının ortak milli varlık olarak ilan edilmesi Fransız Devrimi ile birlikte Fransa'da gerçekleşmiştir.
15.Soru
- Hizmete yönelik,
- Genellikle küçük örgütler,
- Kâr amacı gütmeme,
- Kamusal/amaç kâr değil,
- Heterojen.
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri müze sektörü özellikleri arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız V |
Hiçbiri |
Hepsi |
Müze Sektörü Özellikleri
- Hizmete yönelik,
- Genellikle küçük örgütler,
- Kâr amacı gütmeme,
- Kamusal/amaç kâr değil,
- Heterojen.
Doğru yanıt E'dir.
16.Soru
"Müze deneyimi üzerine araştırmalar yapan Amerikalı John Falk ve Lyn Dierking tarafından geliştirilen “Öğrenmenin Bağlamsal Modeli”ne göre izleyicilerin nesnelerle etkileşimlerini ve deneyimlerini, öğrenme ve anlam oluşturmalarını iç içe geçen üç bağlam etkiler". Aşağıda verilen bağlamlardan hangisi doğrudur?
Sosyo-kültürel bağlam, bireylerin öğrenme ortamına ne kattıkları, ilgi ve motivasyonları, nasıl ve şekilde öğrenmek istedikleri, daha önceki ilgi, bilgi ve deneyimleriyle ilgilidir. |
Fiziksel bağlam, bireylerin öğrenme ortamına ne kattıkları, ilgi ve motivasyonları, nasıl ve şekilde öğrenmek istedikleri, daha önceki ilgi, bilgi ve deneyimleriyle ilgilidir. |
Kişisel bağlam, öğrenmenin gerçek dünyadaki deneyim ve nesnelerden soyutlanarak oluşmadığını savunur. Müzenin türü, müze binasının mimari ve tasarım özellikleri, nesnelerin yerleştirilme biçimleri ve tüm bunların izleyici üzerinde yarattığı etki önemlidir. |
Sosyo-kültürel bağlam, öğrenmeyi hem bireysel hem de grup deneyimi olarak gören faktörlerle çevrilidir. Bilgi, kişinin öğrenme alanı içinde olmaktan çok paylaşılan bir süreçtir. Müzeyi yalnız ziyaret etmekle aile ya da okul grubu ile ya da bir rehber eşliğinde ziyaret etmek, müzenin kalabalık veya tenha olması, izleyicilerin müze personeli ve salon görevlileri ile etkileşimi, müze deneyimini etkiler. |
Kişisel bağlam, öğrenmenin gerçek dünyadaki deneyim ve nesnelerden soyutlanarak oluşmadığını savunur. Müzenin türü, müze binasının mimari ve tasarım özellikleri, nesnelerin yerleştirilme biçimleri ve tüm bunların izleyici üzerinde yarattığı etki önemlidir. |
Kişisel bağlam, bireylerin öğrenme ortamına ne kattıkları, ilgi ve motivasyonları, nasıl ve şekilde öğrenmek istedikleri, daha önceki ilgi, bilgi ve deneyimleriyle ilgilidir. Bu bağlama göre öğrenme uygun motivasyon ile başlar, kişisel ilgi öğrenmeyi kolaylaştırır, yeni bilgiler önceki deneyim ve bilgilerin üstüne kurulur ve öğrenme uygun çevre şartlarında gelişir.
Sosyo-kültürel bağlam, öğrenmeyi hem bireysel hem de grup deneyimi olarak gören faktörlerle çevrilidir. İnsanlar sosyal varlıklardır, yaşanılan kültür ve sosyal ilişkileri insanın bakış açısını etkileyebilir. Bilgi, kişinin öğrenme alanı içinde olmaktan çok paylaşılan bir süreçtir. Müzeyi yalnız ziyaret etmekle aile ya da okul grubu ile ya da bir rehber eşliğinde ziyaret etmek, müzenin kalabalık veya tenha olması, izleyicilerin müze personeli ve salon görevlileri ile etkileşimi, müze deneyimini etkiler.
Fiziksel bağlam, öğrenmenin gerçek dünyadaki deneyim ve nesnelerden soyutlanarak oluşmadığını savunur. Görüntü, ses, koku gibi duyuları etkileyen etkenler de müze deneyimini biçimlendirir. Müzenin türü, müze binasının mimari ve tasarım özellikleri, nesnelerin yerleştirilme biçimleri ve tüm bunların izleyici üzerinde yarattığı etki önemlidir.
17.Soru
ICOM tarafından" Kâr amacı gütmeyen, toplumun ve onun gelişiminin hizmetinde, insanın ve yaşadığı çevrenin kanıtı olan somut ya da somut olmayan unsurları araştırıp, toplayan, koruyan ve toplumun eğitim ve değerlerinin yükselmesi amacıyla sergileyen, sürekliliği olan kamu yararına bir kurumdur" olarak tanımlanan hangisidir?
Müze |
Sergi |
Galeri |
Fuar |
Bienal |
Uluslararası Müzecilik Konseyi (ICOM) 2007 yılında müzenin tanımını kâr amacı gütmeyen, toplumun ve onun gelişiminin hizmetinde, insanın ve yaşadığı çevrenin kanıtı olan somut ya da somut olmayan unsurları araştırıp, toplayan, koruyan ve toplumun eğitim ve değerlerinin yükselmesi amacıyla sergileyen, sürekliliği olan kamu yararına bir kurumdur şeklinde tanımlamıştır.
18.Soru
Dünya'daki ilk çocuk müzesi hangi yıl kurulmuştur?
1899 |
1888 |
1887 |
1890 |
1891 |
Günümüzde Brooklyn Çocuk Müzesi olarak bilinen Dünya’daki ilk çocuk müzesi de 1899’da, Brooklyn Sanatlar ve Bilimler Enstitüsü, tarafından eğitim amaçlı, özellikle 6-20 yaşları arasındaki çocuk ve gençlerin özel ilgi ve değerlerine yönelik olarak kurulmuştur. Doğru yanıt A'dır.
19.Soru
Dokümantasyonu yapılmamış ya da sergi salonlarında yer almayan
koleksiyon nesnelerinin korunmaya alındığı alanlar aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Sergi |
Depo |
Kabine |
Galeri |
Müze |
Dokümantasyonu yapılmamış ya da sergi salonlarında yer almayan
koleksiyon nesnelerinin korunmaya alındığı alanlar depolardır.
20.Soru
Bazı müzeler, öğretmenlerin öğrencileriyle müzede kendilerinin inceleme yapabilmeleri için eğitim programları ve rehberler hazırlamaktadırlar. Aşağıdakilerden hangisi günümüzde müzelerdeki eğitim bölümlerinin okullara yönelik başlıca işlevlerinden değildir?
Okulların öğretim programları ile müze sergi ve nesneleri arasında ilişki kurmak, öğretmenler ile iş birliği içinde çalışmak. |
Öğretmenlerin öğrencileriyle birlikte müze gezileri düzenlemelerine yardımcı olacak eğitim program ve materyalleri hazırlamak. |
Müzeyi ve hazırlanan eğitim programlarını tanıtmak için okullarla iletişim kurmak. |
Öğretmenler için hizmet içi eğitim kursları düzenlemek. |
Öğrenme sürecinde öğrencilere kazandırılması planlanan konular ve bilgiler ile nesne ve koleksiyonları belirlemek. |
E şıkkındaki açıklama Etkili bir eğitim programı planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinden olan planlamanın içerik açıklamasına aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ