Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 10. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Eriugena'nın "füsis" (doğa) ve "ousia" (öz) kavramlarına dair yaptığı ayrım aşağıdakilerden hangisinde doğru bir şekilde ifade edilmiştir?


"Ousia"nın bulunduğu varlıklarda bozulma, çürüme ve azalma söz konusu değildir. Fakat "füsis"in yer aldığı varlıklarda bu durum görülebilir.

"Füsis"in bulunduğu varlıklarda bozulma, çürüme ve azalma söz konusu değildir. Fakat "Ousia"nın yer aldığı varlıklarda bu durum görülebilir.

Kendi akılsallığı içinde devamlılık gösteren her varlık bir "füsis"dir. Bununla birlikte, herhangi bir şekilde bir maddesellik katılımı gerçekleştiğinde o bir “ousia"dır

"Füsis" ve "ousia" kelimeleri birbirinin yerine hiç bir zaman kullanılmamıştır ve Grekler döneminde bu ayrım yapılmıştır.

"Ousia" yaratılan, "füsis" ise yaratandır


2.Soru

Negatif ilahiyata göre, insani niteliklerin en üstünlerini kullanarak yapılacak Tanrı tanımlamaları için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Tanrıya ulaşılmasını kolayladığı için doğrudur

Tanrıyı insan akıl düzlemine indirgediğinden yanlıştır

Tanrıyı çelişkilere soktuğu için yanlıştır

Tanrıya olumlu nitelikler yüklediği için doğrudur

Tanrının anlaşılmasını kolaylaştırdığı için doğrudur


3.Soru

Aquinas'a göre yaratılmışlık aşağıdakilerden hangisini zorunlu olarak beraberinde getirir? 


Ölümsüzlük

Belirsizlik

Sınırsızlık

Yetkinlik

Belirlenmişlik


4.Soru

Augustinus'a göre akla kendi içindeki hakikati görme gücünü veren ilahi eylem hangisidir?


Açılım
Kapanma
Soyutlama
Aydınlanma
Yaratılış

5.Soru

Thomas Aquinas’a göre “bir şeyin kendi kendisinden önce gelmesinin aklen imkânsız olması” aşağıdakilerden hangisinin varlığını kabul etmeyi zorunlu hale getirir? 


Ruh 
İlk neden
Evren 
İlk madde 
Töz 

6.Soru

Eriugena’nın doğa ayrımındaki “yaratılan ve yaratan” doğa ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?


İnsanoğlu
İlahi idealar
Akıl
Fiziksel doğa
Öz

7.Soru

Augustinus'un, bu hayattaki önderlerin, devlette kral, ailede de erkek olduğunu söylediği toplum ve devlet felsefelerine yön vermiş olan eseri hangisidir?


İtiraflar

Tanrı Devleti

Mutlu Hayat Hakkında

Soliloquia

Seçme Özgürlüğü Hakkında


8.Soru

Abelardus'a göre ahlak anlayışında ön planda olan nedir?


İrade
Birey
İlahi Güç
Tanrının emirleri
Düşünce

9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Anselmus'un hayatıyla ilgili ana kaynaklardan biridir? 


Vita anselmi 

Peurbio Ancieri

Consolatiae Philosophia 

Patrolagiae Graeca

Patrologia Latina


10.Soru

Yaratılmış bir şeyi sınırlayan şey, Aquinas'a göre aşağıdakilerden hangisidir? 


Bağlam

Tanım

Şeylik

Nelik 

Anlam


11.Soru

Eriugena’nın bilgi anlayışı bakımından, aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? 


İlahi bilgi insana has bir bilgidir ve Tanrı’nın bir bütün olarak bilinmesi anlamına gelir. 
İnsan Tanrı’nın zihninde yer alan zihinsel bir kavram olduğu için bilginin içine doğmuştur. 
İnsan işlediği günahtan dolayı Tanrı’ya yabancılaştığı için bilgi edinmesi tedrici bir süreçle mümkündür. 
Bilgi ilahi ve insani olmak üzere ikiye ayrılır ve bu iki bilgi türü bir ve aynı özün iki farklı bakış açısına göre temaşa edilmesi anlamına gelir. 
Tanrı’nın zihnindekilerle insanın zihnindekiler arasında bir kavrayış farkı bulunur. 

12.Soru

Ioannes Scotus Eriugena, bir Ortaçağ filozofu olarak, tıplı çağdaşları gibi, en temelde .......................  kendisi için bir ilgi konusu yapmıştır. 

Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


Tanrı ile dünya arasındaki bağlantıyı

etik ve estetik problemlerini

bilen öznenin epistemolojik statüsünü

politikaya ve devlete dair sorunları

mantığın felsefedeki yerini


13.Soru

Eriugena'ya göre yaratılanlar Tanrı'dan uzaklaştıkça hangi özellikleri belirginleşir?


Dinginlik

Yaratılmışlık

Öznellik

Denksizlik

Belirsizlik


14.Soru

Eriugena, Periphyseon’da biçimlenen doğayı dörde ayırmaktadır, aşağıdakilerden hangisi onlardan değildir?


Yaratan ve yaratılmayan doğa

 Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa

Yaratılan ve yaratmayan doğa

Ne yaratan ne de yaratılan doğa.

Yaratılmamış ama yaratmaya elverişli doğa


15.Soru

I. Bütün bir yaratılış beş parçaya ayrılmıştır.II. İnsan akılsal özellikleri olan tek hayvandır.III. Dünyanın sonunda (kıyamette) cinsiyet farkı ortadan kalkacaktır.IV. İlahi idealar yaratılmıştır ve yaratırlar.Yukarıdaki Eriugena'nın görüşlerinden hangisi ya da hangileri Papa III. Honorius zamanında suçlanmasına ve yargılanmasına sebep olmuştur?


I ve II

Yalnız II

II ve III

Yalnız III

III ve IV


16.Soru

Aquinas’a göre imgelem nedir?


ilki madde ile birleşmiş, öteki de yalın anlamda formdur

aktüel durumdaki duyulardan türeyen bir tür harekettir

Tanrı’nın bilgisine ulaşmak için fizik evrenden hareket edilebileceğinin kanıtlanmış olmasıdır

şeyler arasında en sıcak olan şeydir

Varoluş içinde sadece olasılık taşıyan şeyler


17.Soru

Aquinasçı sistemde yaratılanların Tanrıya dönüşü hangi kavramla anılır?


Synthesis

Terraria

Exemplatio

Coagulaito

Paralythos


18.Soru

Abelardus’un herhangi bir eserin yorumu olmayıp bizzat kendi düşüncelerini içeren yapıtı hangisidir?


 Logica

 Nostrorum Petitioni Sociorum

 Dialectica

 Theologia Christiana

 Sic et Non


19.Soru

Hangisi Abelardus'un eserlerinden biri değildir?


İlahi Birlik ve Teslis Hakkında
Benim felaketimin tarihi
Kendini Bil
Evet ve Yeniden
Hristiyan İlahiyatı

20.Soru

Boethius’un tümellik anlayışına ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? 


Tümeller insan zihninde herhangi bir varoluşa sahip değildirler, onun ötesinde bulunurlar. 
Tümeller ya da kavramlar insan aklında doğuştan bulunur ve bunlar daha önceki yaşamımızda şekillenmişlerdir. 
Tümellerin ya da kavramların oluşmasında duyularımızın ürettiklerinden soyutlanan herhangi bir içerik bulunmaz. 
Tümeller yalın anlamda akılda yer alan kavramlar değil, kendi başlarına varoluşları olan gerçekliklerdir. 
Tümeller cisimsiz olsalar da bu onların doğalarının gereği değil, bir soyutlama sonucudur.