Ortaçağ Felsefesi 1 Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) varlık anlayışına göre "zorunlu varlık" hangisidir?


İnsan

Melekler

Ruh

Tanrı

Öz


2.Soru

İbn Rüşdçüler, kendilerine model olarak kimi almaktaydılar?


Sofokles

Aristoteles

Descartes

Sokrates

Platon


3.Soru

“Niyet” kavramı konusunda aşağıdaki görüşlerden hangisi Abelardus’a atfedilemez?


Vahye uygun yaşamak Tanrı’nın niyetine uygun yaşamaktır. 
İnsanın niyetinin Tanrı’nın niyetine uygun olması gerekir. 
Niyet ilahi yasalarla gerçekleştirilecek en derin temastır. 
Niyette göreceli duruma düşmemek için nedensiz bir nedene dayanmak gerekir. 
Eylem niyetten önemlidir. 

4.Soru

Eriugena'nın Tanrı ve yaratılış anlayışı içinde Tanrı'nın nüfuz ve tarif edilemez bir varlık oluşuna sebep gösterilen özelliği aşağıdaki hangi kavramla ifade edilmiştir?


Ötekilik

Yücelik

Görünmezlik

Tekillik

Bilinmezlik


5.Soru

Hangisi Sigerus' un Aristoteles' in  yapıtları üzerine yazdığı kitaplardandır?


Nedenler Kitabı

Akılsal Ruh Hakkında

Oluş Hakkında

Evrenin Ezeli-Ebediliği Hakkında

Nedenlerin Zorunluluğu ve Olumsallığı Hakkında


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Francisco Suarez'in yapıtlarından biri değildir?


Metafizik Tartışmaları

İsa'nın Yeniden Vücud Bulması Hakkında

İmanın Savunması Hakkında

Varlık ve Öz Hakkında

Doğal ve İlahi Yasaları Soruşturması Hakkında


7.Soru

Cusanus, neden gezegenlerin eliptik yörüngeleri olduğuna dair düşüncenin  babası sayılabilir?


Nicolaus Cusanus’un evren anlayışı, insanın bu evreni hiçbir zaman tam anlamıyla bilemeyeceği düşüncesi ile bağlantılandırılmıştır.

Cusanus’a göre, insanın aynı zamanda nihai amacı da olan Tanrı’yı tanıması İsa’nın vahyi aracılığıyla gerçekleşmektedir.

Cusanus’a göre, evrende mükemmel denebilecek bir daire olmadığından

Cusanus, Tanrı’nın kendisini yaratılışta gösterdiğini ve bundan dolayı da O’nun
hakkında, en azından bir Yaratıcı olarak olumlu (pozitif) bir şeyler bilmemiz gerektiğini düşünmektedir.

İnsanın Tanrı’ya dönmesi, yaratılışın bizzat kendisinin Tanrı’ya dönmesi anlamına gelecektir.


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Boethius Dacus’un yapıtları arasında değildir?


De Generatione

De Aeternitate Mundi

De Summo Bono

Quaestiones Super Libros Physicorum

Quaestiones De Generatione et Corruptione,


9.Soru

Rogerus Baco'nun düşüncelerini olumlu yönde etkileyen islam filozofu aşağıdakilerden hangisidir?


İbn-i Rüşd

Aristotales

İbnü’l Heysem

İbn-i Sina

Platon


10.Soru

Albertus Magnus'un Platon ve Aristoteles dışında hem etkilendiği hem de bazı fikirlerine karşı çıktığı filozof kimdir?


İbn Rüşd

Sokrates

Thales

Bonaventura

İbn Haldun


11.Soru

Eriugena İncil kitabının hangi kısmı ile ilgili ilginç bir yorum yapmıştır?


Başlangıçta söz vardı ifadesi ile ilgili

İncil’in kendisi ile ilgili

İncil’in ilk duası ile ilgili

İncil kitabının sonu ile ilgili

Tanrı bölümleri ile ilgili


12.Soru

Bonaventura insani ruhu, “kendisinde varolan, hayatı, aklı ve özgürlüğü barındıran bir form” olarak anlamayı tercih etmiştir.

Bonaventura’nın bu tarz bir anlatım ile amaçladığı şey nedir? 


Aristotelesçi maddebiçimci teorinin ruhsal madde ile değişikliğini göstermek

Ahlaki yargılarımızın kaynağını ortaya çıkarmak

Ruh ile İdea'nın aynı kumaştan varolduğunu göstermek

Ruh'un etkin ve edilgin olmak üzere iki kısımdan oluştuğunu savunmak

Yaratılmış olan ile Yaratan arasındaki farkı anlamak


13.Soru

Francisco Suarez neden bazı felsefe tarihi kitaplarında Renaissance (Rönesans) Skolastisizminin en önemli temsilcisi olarak tanıtılır?


Renaissance, temel olarak içinde çok önemli bir skolastik ağırlık taşımıştır

Francisco Suarez Skolastizmin kurucusudur

Francisco Suarez Granada'da doğmuş ve Rönasansa yakın yerde büyümüştür

Francisco Suarez’in yapıtları, kendisinden sonraki pek çok filozofu derinden etkilemeyi
başarmış çalışmalardır.

Rönesans hareketinin başındaki isimdir


14.Soru

Ockham'a göre insan davranışlarının tek amacı nedir?


İyilik

Çıkar

Korunma

Uyum

Kötülük


15.Soru

Thomas Aquinas’ın “imgelem” anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 


İmgelem aktüel durumdaki duyulardan türeyen bir tür harekettir.  
İmgelem, insanın, işaret ettiği nesnelere ilişkin tavrını belirlemesine yardım eder. 
İmgelem insanın bireysel varoluşlara ilişkin ön-bilgisini ortaya çıkarır.  
İmgelem doğrudan hareket ettirici değil, hareket alıcı bir yapıdadır.  
İmgelem bazen adeta bir akıl gibi iş görür.

16.Soru

Augustinus'un etik anlayışına göre her şeyi ve herkesi bir arada tutan, merkezdeki Tanrı'ya yönelten en önemli kavram nedir?


Sevgi

Mutluluk

Güzellik

İnsan

İyilik


17.Soru

İnsan, kendisi dışında varlıklarda ancak parça halinde ya da kısmen bulunan tüm kozmik ögelere, hep birden ve aynı anda sahiptir. Bu özelliğiyle o bir anlamda küçük bir kosmos gibidir. Aşağıdaki filozofların hangisi bu özelliği nedeniyle insana mikrokosmos, kainatın kendisine ise makrokosmos adını vermiştir?


Thomas Aquinas

Guillelmus De Ockham

Duns Scotus

Scotus Erigena

Nicolaus Cusanus


18.Soru

 Schopenhauer'ın skolastisizmin gerçek bir giriş kitabı olarak adlandırdığı Disputationes Metaphysicae (Metafizik Tartışmaları)'nın yazarı kimdir?


Francisco Suarez

Scotus Eriugena

Petrus Abelardus

Duns Scotus

Hegel


19.Soru

Hangisi Ockham' ın Tanrı için kullandığı ikinci türden ilahi sıfatlarından biri değildir?


Mutlak üstün

Akıl

İrade

Ölümsüz

Bozulmaz


20.Soru

Augustinus’un hakikat anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 


Tanrı hakikattir.  
Akıl kendi başına hakikate ulaşmakta yetersiz kalır.  
Hakikat insan aklında ortaya çıkar.  
İnsan inanmak için hakikati bilmek zorundadır. 
Hakikat imanın nesnesidir.