Ortaçağ Felsefesi 1 Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Boethius Dacus’un en temel bilgikuramsal anlayışı nedir?
Bilimi akılsal ilkeler bağlamında biçimlendirmiş olması |
Eskiçağ Felsefesindeki physis varolanları kendisine araştırma konusu olarak alması |
Metafizikçi yönünün ağır basması |
Doğa filozofu oluşu |
Zamanın ötesinde önermeler getirmesi |
Bilimin sınırları konusunda, son derecede hassas bir yapısı olduğu anlaşılan
Boethius Dacus’un en temel bilgikuramsal anlayışı, bilimi akılsal ilkeler bağlamında
biçimlendirmiş olmasıdır.
2.Soru
Rogerus Baco’ya göre dünya üzerinde bilinmesi gereken en temel bilim hangisidir?
Felsefe |
İlahiyat |
Matematik |
Astronomi |
Fen |
Rogerus Baco’ya göre dünya üzerinde bilinmesi gereken en temel bilim, diğer
tüm bilimler için hem kapı, hem de kilit görevi gören matematiktir.
3.Soru
Ortaçağda Thomas Aquinas ve Duns Scotus gibi kendisinden önce gelen düşünürlerin ortalama bir gerçekçilik izlediğini söyleyen Ockham’ın tümeller yaklaşımı .......... (nominalizm) şeklinde belirlenmektedir.Boşluğa hangi sözcüğü koymak mümkün olabilir?
Akılcılık |
Tanrıcılık |
Adcılık |
Realist |
Sofist |
Ortaçağda Thomas Aquinas ve Duns Scotus gibi kendisinden önce gelen düşünürlerin ortalama bir gerçekçilik izlediğini söyleyen Ockham’ın tümeller yaklaşımı adcılık (nominalizm) şeklinde belirlenmektedir.
4.Soru
Bonaventura'nın ahlak düşüncesinin temelinde yer alan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ödev Düşüncesi |
İlahi Erdemler |
Maksimum Fayda |
Pragmata |
Ousia |
Bonaventura'nın ahlak anlayışıns göre İlahi Erdemler aracılığıyla Tanrı insani ruhu güçlendirir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
5.Soru
Francisco Suarez’e göre irade, bütün “insan eylemlerinin biricik ..........................” cümlesindeki boşluğa hangi şık gelmelidir?
Ölçütü ve kuralıdır |
Ölçüsü ve sonucudur |
Olmazsa olmazıdır |
Şaşmaz gerçeğidir |
Kaçınılmaz getirisidir |
Francisco Suarez’e göre irade, bütün “insan eylemlerinin biricik ölçütü ve kuralıdır”
6.Soru
Augustinus’un aydınlanma anlayışındaki tarz ile Platon’un hatırlama (anamnesis) öğretisi arasındaki yakınlık aşağıdaki cümlelerden hangisinde bulunmaktadır?
Ruhun bedene girmesiyle unuttuğumuz bilgiler saf akılsal bir farkındalık (hatırlama) sonucunda ortaya çıkmıştır.
|
Zihinsel akıl ideaları veya kavramları (örneğin geometrininkileri) benzersiz bir çeşit cisimsiz ışıkta görür.
|
Tanrı ruhsal ışıktır ve bütün insanları (onların akıllarını) aydınlatır.
|
Belli türden nesnelerin ve hakikatin bilgisi için dolaysız bir zihinsel farkındalık zorunluluğunu işaret etmektedir.
|
Tanrı tarafından, dünyadaki her şey bir anda yaratılmıştır.
|
7.Soru
Bonaventura’nın bilgi anlayışı ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bilgi hem duyulara hem zihinsel etkinliklere dayanır. |
Bilgi duyulama ile başlar. |
Görme ve dokunma nesneleri dolaysızdır, diğer duyu nesneleri aracı bir ortam gerektirir. |
Duyulanabilir nesnelerin bilgisi, akıl tarafından bir soyutlama ile elde edilir. |
Bilginin elde edilmesinde tanrısal aydınlanmanın herhangi bir rolü yoktur. |
Bir yaratılmış hakikat olan ruh, tamamen Tanrı’ya benzemek ister; bu yönde bir varoluş sergiler. Böyle bir benzemenin gerçekleşebilmesi için, ezeli-ebedi bir ölçünün olması gerekir. Bu ölçü Tanrı’nın kendisinden başka bir şey değildir ve bu ölçü aynı zamanda bilginin de anahtarıdır.
8.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisinin Rogerus Baco’nun düşünceleri üzerinde herhangi bir etkisi olmamıştır?
İbn’ül Heysem |
Robertus Grossetesta |
Sahte Aristoteles |
Francis Bacon |
Aristoteles |
Rogerus Baco, ya da daha tanınmış adıyla Roger Bacon, genellikle bir 17. yüzyıl düşünürü olan Francis Bacon ile karıştırılır. Her iki filozof da deneyden türetilmiş bilgiyi önceleyen bir felsefe anlayışına sahiptiler. Francis Bacon’dan çok önce yaşamış olan Rogerus Baco’nun yaşamı hakkında bildiklerimiz bazı çelişkili malumatlara dayanmaktadır.
9.Soru
Herkes için olduğu gibi Francisco Suarez için de Tanrı’nın özü nedir?
Varlığının kanıtlanması |
O’nun varolması |
Metafiziksel açıklaması |
Varoluş ve özün ayrılması |
İnsan |
Herkes için olduğu gibi Francisco Suarez içinde Tanrı’nın özü O’nun varolmasıdır.
10.Soru
Francisco Suarez’e göre, Tanrının bir olduğunu kanıtlamanın kaç değişik biçimi bulunmaktadır?
Beş değişik biçimi bulunmaktadır.
|
Dört değişik biçimi bulunmaktadır.
|
Üç değişik biçimi bulunmaktadır.
|
İki değişik biçimi bulunmaktadır.
|
Bir değişik biçimi bulunmaktadır.
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Boethius düşüncesine göre söylenemez?
Duyular önemlidir. |
Zihin, boş bir levhadır. |
İnsan, ruh ve bedenin bir bileşimidir. |
Hakikat, ruhun içinde yer almaktadır. |
Tanrı, salt formdur. |
Boethius'a göre, insan aklını, boş bir levha olarak düşünmek imkansızdır. Doğru cevap, B'dir.
12.Soru
Aşağıda verilen bilgilerin hangileri Francisco Suarez'in varlık anlayışına göre doğrudur?
I- Metafizikçinin ilgi alanında hem maddi hem de maddi olmayan nesneler söz konusuysa, o takdirde varlığın formel bir kavrayışının bulunması zorunludur.
II- Varlık terimini ikiye ayırarak anlamaya çalışır.
III- Herhangi bir şeyin varoluşu, ya bir imkan şeklinde anlaşılmalıdır veya zaten var olmakta
olanın durumu için düşünülmelidir.
IV- Varlık, sadece gerçekten varolanlar değil; fakat aynı zamanda, varolsunlar veya olmasınlar kendinde gerçek varlıkları da içermektedir.
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
Yukarıda verilen bilgilerin hepsi Francisco Suarez'in varlık anlayışına göre doğrudur.
13.Soru
Aşağıda isimleri verilen filozoflardan hangileri öz ve varoluş ilişkisindeki temel görüşlere sahiptir?
I- Duns Scotus
II-Francisco Suarez
III-Augustinus
IV- Thomas Aquinas
I-II-IV |
I-IV |
I-II-III |
II-III-IV |
III-IV |
Duns Scotus, Francisco Suarez ve Thomas Aquinas öz ve varoluş ilişkisindeki temel görüşlere sahiptir.
14.Soru
Ockhamlı William’a göre aşağıdakilerden hangisi, Tanrı’nın şeklen olumsuz ama anlamca olumlu sıfatlarından biridir?
Ölümsüzlük
|
Akıl
|
İrade
|
Yaratıcılık
|
Kanıtlanamazlık
|
15.Soru
Paris’teki üniversitede Aristoteles’in Fizik ve Metafizik isimli eserlerinin okutulması kaç yılında kesinlikle yasaklanmıştır?
Paris’teki üniversitede Aristoteles’in Fizik ve Metafizik isimli eserlerinin okutulması kaç yılında kesinlikle yasaklanmıştır?
1220 yılında |
1200 yılında |
1210 yılında |
1250 yılında |
1260 yılında |
1210 yılında Paris’teki üniversitede Aristoteles’in Fizik ve Metafizik isimli eserlerinin okutulması “kesinlikle” yasaklanmış ve bu yasak 1215 ve 1228 yıllarındaki Papalık emirleriyle pekişltirilmişti. Doğru cevap C' dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abelardus'un tümel öğretisine göre yanlış bilgi içermektedir?
Bir cümle, kelimelerin anlamını çarpıtacak bir içerikte olsa bile gramer olarak doğru olması, adların nesnelerle ilişkilendirilerek yargı oluşturması için yeterlidir. |
Tümeller, kavramlar olarak sadece zihnimizde bulunmalarına rağmen, gerçek şeyleri imlerler. |
Tümeller sözcükler olarak kaldıkları sürece cisimsel ve duyulanabilirler; ancak birbirine benzeyen pek çok bireyseli imleme yetenekleri yüzünden de cisimsizdirler. |
Tümeller, duyulanabilir şeylerin formlarını imledikleri sürece şeylerin içinde var olurlar; ancak soyut kavramları imlediklerinde duyulanabilir dünyanın ötesinde yer alırlar. |
Eğer bir tümel tarafından imlenen bireysellerin tümü ortadan kalksaydı, tümel karakterini kaybeder; ancak gene de zihnimizdeki anlamını devam ettirirdi. |
Abelardus'a göre tümeller voces (ses) değil; fakat sermones yani birer im gibi işlevi olan adlardır. Tam da bu yüzden her adın işaret ettiği bir nesne vardır ve hiç kimse bu adları keyfi bir şekilde nesnelerle ilişkilendirerek yargı oluşturamaz. Söz gelimi hiç kimse “insan bir arabadır.” ifadesini kullanamaz. Bu cümle gramer olarak doğru gibi gözükse de kelimelerin anlamını çarpıtacak bir içeriktedir. Ad ile nesne arasındaki bu sıkı bağdan dolayı sesin bir soyut kavrayışı kapsaması doğaldır ve bu yüzden ona nomen veya sermo (ad) denmektedir. Dolayısıyla ad, hakkında düşünülen bir gerçekliğin ifadesidir. A seçeneği dışındakiler tümellerle ilgili olarak doğru bilgi içermektedir.
17.Soru
Francisco Suarez’in yasa anlayışı ile ilgili düşüncelerinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Yasanın Tanrının iradesinin bir sonucu olduğunu, doğal yasanın buyruklarının da bu yasaya göre biçimlendiğini söylemektedir.
|
Doğal yasa akılsal özellikleri olan yaratılmış bir varlıkta ezeli-ebedi yasadan pay alma yoluyla ortaya çıkmaktadır.
|
Yasa, sadece insanın eylemlerinin ölçüsü ve kuralıdır.
|
Yasa sadece insanlarla ilgili değildir; her şeye uygulanabilir.
|
Yasa, adil ve düzgün bir irade eylemidir.
|
18.Soru
1572'de hocalık yapmaya başlayan Francisco Suarez çeşitli şehirlerde hangi iki alanda dersler vermiştir?
Felsefe ve matematik |
Matematik ve ilahiyat |
Felsefe ve ilahiyat |
Felsefe ve edebiyat |
Metafizik ve astronomi |
Suarez 1572’de hocalık yapmaya başladı ve sırasıyla Avila ve Segovia (1571), Valladolid (1576), Roma (Gregorianum) (1580-1585), Alcala (1582-1592), Salamanca (1592-1597) ve Coimbra (1597-1616)’da felsefe ve ilahiyat dersleri verdi.
19.Soru
Boethius Dacus’a göre fizik biliminin alanına girmeyen aşağıdakilerden hangisidir?
Bozuluş |
Doğa |
Hareket |
Yaratılış |
Oluş |
Boethius Dacus’a göre birkaç bilim söz konusudur. Bunlardan bir tanesi fizik ve doğa bilimidir. Fiziğin uğraş alanı doğanın kendisidir. Doğa, yani Eskiçağ Felsefesindeki physis varolanları kendisine araştırma konusu olarak alır. Bu, oluşa tabi olan yapılar anlamına gelmektedir. Dolayısıyla yaratma edimi bu bilimin kesinlikle alanı dışındadır.
20.Soru
Ockham'ın Aristoteles'in Kategorileri üzerine tartışma ve yorumlarının yer aldığı eseri hangisidir?
Summa Totius Logicae |
Expositio Super Librum Praedicamentorum |
Expositio Super Librum Porphyrii |
Expositio in Libros Physicorum |
Quaestiones Variae |
Mantık yapıtları arasında en önemlileri şunlardır: Expositio Super Librum Porphyrii ve Expositio Super Librum Praedicamentorum (Bu kitapta Aristoteles’in Kategorileri, yani töz ve dokuz ilinek üzerine tartışmalar ve yorumlar yer almaktadır).
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ