Osmanlı Türkçesi 2 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
bu parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Anı beyân eder ki Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr Şâh-süvâr üzerine. |
Onu beyân ider ki Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr Şâh-süvâr üzerine. |
Anı beyân ider ki Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr Şâh-suvâr üzerine. |
Anı beyân ider kim Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr Şâh-süvâr üzerine. |
Anı beyân eder kim Mısır sultânı leşker gönderti tekrâr Şâh-süvâr üzerine. |
Anı beyân ider kim Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr Şâh-süvâr üzerine.
2.Soru
Farsçada çoğul yaparken isim uzun â ile bitiyorsa ان ekinden önce hangi harf konur?
ت |
گ |
ه |
و |
ی |
Farsaçada çoğul yaparken isim uzun â ile bitiyorsa ان ekinden önce ی konur: کدا → کدايان gedâ → gedâyân = dilenci → dilenciler.
3.Soru
Hangisi Arap alfabesiyle yazımında Farsçanın kendisine has sesler için eklenen yeni harf değildir?
پ |
چ |
ژ |
گ |
ﻻ |
Farsça, Arap alfabesiyle yazılmakla birlikte kendisine has bazı sesler için yeni harfler kullanılmıştır. Bunlar گ ,ژ ,چ ,پ harfleridir. E seçeneğindeki ﻻ bu kategoride yer almaz. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
4.Soru
Hangi seçenekte el takısının lam harfi okunur?
الزمان |
الترك |
الرحيم |
التواب |
الامان |
A seçeneğindeki kelime “ez-zaman”, B’deki “et-Türk”, C’deki “er-Rahîm”, D’deki “et-tevvâb” olarak okunur. Ancak E’deki kelime “el-amân” olarak okunur.
5.Soru
Hangi kelimede Farsça bir çoğul eki bulunmaz?
شيران |
خواجگان |
باغبان |
ايرانيان |
لالها |
A seçeneğindeki شيران şîrân “arslanlar”, B’deki خواجگان hâcegân “hocalar”, D’deki ايرانيان İrâniyân “İranlılar” ve E’deki لالها lâlehâ “lâleler” kelimelerinde Farsça çoğul eklerinden birisi bulunmaktadır. Oysa C seçeneğindeki باغبان bâğ-bân “bağ bekçisi, bahçevan” kelimesinde ise böyle bir durum bulunmaz. Dolayısıyla C doğru seçenektir.
6.Soru
Aşağıdaki isim ve çoğulu verilen eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
باغها - باغ |
مردان - مرد |
شبها - شب |
شيران - شير |
بندگان – بنده |
شب (şeb) kelimesinin çoğulu شبان (şebân) olarak yazılmaktadır. Doğru yanıt “C” şıkkıdır.
7.Soru
Hangisi Farsça isim tamlamasıdır?
لغتفارسی |
دل شکسته |
دلداده |
خوش اندام |
شيرين زبان |
A seçeneğinde verilen لغتفارسی lügât-ı Fârisî “Farsça sözlüğü” anlamında Farsça isim tamlamasıdır. B ve C seçeneğindekiler ism-i mef ‘ûlle yapılan birleşik sıfat, D ve E seçeneğindekiler ise sıfat tamlaması tersine çevirilerek yapılan birleşik sıfatlardır. Dolayısıyla A doğru seçenektir.
8.Soru
Metinde işaretli kısmın gramere türü nedir?
Farsça isim tamlaması |
Arapça isim tamlaması |
Farsça sıfat tamlaması |
Farsça türemiş isim |
Türkçe isim tamlaması |
Metinde altı çizili olan Hâdim-i Hâremeyn Farsça isim tamlamasıdır. Dolayısıyla A doğru seçenektir.
9.Soru
Farsça gramere göre kurulan sıfat tamlamalarda Arapçada kelimeler çoğul (cem) halinde bulunduklarında dişil kabul edildiklerinden çoğul isimler sıfatla tamlandıklarında sıfatlar da dişil halde yazılırlar. Hangi seçenekteki tamlama bu kurala göre yapılmıştır?
اوردوى همايون |
دل آرا |
شعر رنكين |
دول معظمه |
دختر جميله |
Sıfat tamlamasında nitelenen ve niteleyenin her ikisi de Arapça ise bu takdirde özellikle Osmanlıca’da ikisi arasında çokluk uyumu ve erillik-dişilik uyumu olmasına dikkat edilir. Yani nitelenen dişil(müennes) ise sıfat da dişil olmalıdır. Nitelenen (mevsûf) çoğul (cem) ise, sıfat (niteleyen) da çoğul durumda; nitelenen tekil(müfred) ise niteleyen de tekil (müfred) olmak durumundadır; وظيفۀ مشکله vazîfe-i müşkile de olduğu gibi. Arapçada kelimeler çoğul (cem) halinde bulunduklarında dişil kabul edildiklerinden çoğul isimler sıfatla tamlandıklarında sıfatlar da dişil halde yazılırlar:دول معظمه düvel-i muazzama
, وزرای عظام vüzerâ-yı izâm, علمای کرام ulemâ-yı kirâm, ممالك محروسه memâlik-i mahrûse, خدمات مبروره hıdemât-ı mebrûre vb. gibi. Görüldüğü gibi D doğru seçenektir.
10.Soru
Hangi kelime Farsça isim tamlamasında tamlanan durumdaysa izâfet kesresi, izâfet yâsı da denilen ye (ى) ile yapılır?
سفر |
ورزآ |
جدل |
كرام |
ولايت |
Tamlanacak kelime (muzâf) elif ile ( آ / â) veya sesli durumunda olan vav (و / û) ile bitiyorsa o zaman izafet kesresi, izâfet yâsı da denilen ye (ى) ile yapılır. A seçeneğindeki sefer, C’deki cedel, D’deki kirâm, E’deki vilâyet kelimeleri bu kurala uymaz. Görüldüğü gibi yalnızca B’deki ârzû kelimesi bu kurala uyar: جدل آرزوى “ârzû-yı cedel”.
11.Soru
"Üsküdar Kadîsı Bozoklu Osman Efendi dahi ba‘zı irtikâbât ile ithâm olundığından henüz
müddet-i örfiyyesi hıtâm bulmadan bu sırada azl olundı."
Yukarıdaki parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Üsküdar kadısı Bozoklu Osman Efendi de makamına yakışan davranışlarla suçlandığından, henüz kanuni süresi dolmamasına rağmen bu sırada görevinden alındı. |
Üsküdar kadısı Bozoklu Osman Efendi de makamına yakışmayan davranışlarla suçlanmadığından, henüz kanuni süresi dolmamasına rağmen bu sırada görevinden alındı. |
Üsküdar kadısı Bozoklu Osman Efendi de makamına yakışmayan davranışlarla suçlandığından, henüz kanuni süresi dolmasına rağmen bu sırada görevinden alındı. |
Üsküdar kadısı Bozoklu Osman Efendi de makamına yakışmayan davranışlarla suçlandığından, henüz kanuni süresi dolmamasına rağmen bu sırada görevinden alındı. |
Üsküdar kaymakamı Bozoklu Osman Efendi makamına yakışmayan davranışlarla suçlandığından, henüz kanuni süresi dolmamasına rağmen bu sırada görevinden alındı. |
Üsküdar Kadîsı Bozoklu Osman Efendi dahi ba‘zı irtikâbât ile ithâm olundığından henüz
müddet-i örfiyyesi hıtâm bulmadan bu sırada azl olundı.
12.Soru
Hangisinde atıf vav’ı bulunmaktadır?
متبحرين مؤلفين |
مبارکه مخلوقات |
جميله دختر |
آرا دل باغ |
کامل و فاضل خواجۀ |
Farsça sıfat tamlamalarında bazen ismin ardına birkaç sıfat peş peşe getirilerek nitemele yapılabilir. Bunlar yine izafet kesresi dediğimiz –i ile veya zaman zaman aralarına atıf vav’ı denilen (و /u, ü) sesleri getirilerek birbirine bağlanır. Bu, yalnızca E seçeneğinde bulunmaktadır: کامل و فاضل خواجهٔ “Hâce-i fâzıl u kâmil” gibi. Burada اضل خواجهٔ “hâce-i fâzıl” ve کامل خواجۀ “hâce-i kâmil’ şeklinde her iki sıfatla ayrı ayrı sıfat tamlaması yapmak yerine arada bir atıf vavı /و ile iki sıfatlı tek tamlama yapılmıştır.
13.Soru
دارالسعاده tamlamasının anlamı nedir?
mutluluk ağacı |
mutluluk evi |
mutluluk zamanı |
mutluluk sebebi |
mutluluk insanı |
Dârü’s-sa‘âde tamlaması “mutluluk evi” anlamına gelmektedir.
14.Soru
Hangisi Farsça کزاشتن “geçmek” masdarının emir veya hâlihazır gövdesidir?
کزاش |
کزاشته |
کزشا |
کزاريش |
کزار |
Sonu ش ş ile biten fiillerden emir veya hâlihazır gövdesi elde etmek için masdardaki -den دن çıkarıldıktan ش harfi; /ر r, /يس îş, / رد rd harflerine dönüşebilir: Dâş-ten = داشتن “mâlik olmak”, -ten / تن eki çıkartıldığında, dâr / ;دار Enbâş-ten = انباشتن “doldurmak”, -ten / تن eki çıkartıldığında, enbâr / ; انبار Güzâş-ten = کزاشتن “geçmek”, -ten / تن eki çıkartıldığında, güzâr / کزار gibi. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
15.Soru
Hangisi sıfat-ı müşebbehenin mü’ennes (dişi) şekli olan vezindedir?
كسلان |
اكبر |
صغير |
حمرا |
قوى |
Sıfat-ı müşebbehenin mü’ennes (dişi) şekli fa‘lâ (فَعْلأ) vezni ile yapılır. Burada yalnızca D seçeneğindeki احمر “ahmer” kelimesinden türetilen حمرا “hamrâ” (çok kırmızı, kızıl renk” fa‘lâ veznindedir.
16.Soru
Farsçada tamlanacak kelime (muzâf) elif ile ( / آ â) veya sesli durumunda olan vav ( /و û) ile bitiyorsa o zaman izafet kesresi hangi harfle yapılır?
ا |
م |
ل |
ه |
ى |
Tamlanacak kelime (muzâf) elif ile ( / آâ) veya sesli durumunda olan vav ( / وû) ile bitiyorsa o zaman izafet kesresi ye ( ى) ile yapılır. Bu ye’ye izâfet yâsı denir. Ordu-yı hümâyûn اوردوى همايون , safâ-yı hâtır صفای خاطر, sadâ-yı ceng صدای جنك, ârzû-yı cedel آرزوى جدل vb. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
17.Soru
Farsça sıfat tamlamaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Sıfat tamlamasında tamlananın sıfat oltması şarttır. |
Sıfat tamlamasında niteleyen konumundaki sıfat kelimenin Farsça olması zorunludur. |
Sıfat tamlamalarında tamlanan ve tamlayan kelimeler Farsça kökenli ise erillik-dişillik ilişkisi aranmaz. |
Sıfat tamlamalarında isimden sonra sadece tek bir sıfat kullanılabilir. |
Sıfat tamlamalarında tamlanan ve tamlayan Arapça kelimelerden oluşuyorsa teklik-çokluk ilişkisi aranmaz. |
Sıfat tamlamalarında tamlanan ve tamlayan kelimeler Farsça kökenli ise erillik-dişillik ilişkisi aranmaz.
18.Soru
Hangisi عفو “afv” kelimesinin ism-i fâilidir?
استعفاء |
استيفاء |
عفو |
معفو |
مستعفى |
Size sorulan عفو “afv” (bağışlama) kelimesinin ism-i fâili مستعفى “affedilmeyi talep eden” kelimesidir.
19.Soru
“tesmiye (تسميه)" kelimesinin Türkçe anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
şaşma, hayret etme |
Işık, parıltı, nur |
İsimlendirme. Ad verme |
Çevreleyen, içine alan, ihtivâ eden, kaplayan |
Zengin. Mal mülk sâhibi |
İsimlendirme. Ad verme
20.Soru
Farsça masdardaki –ten / تن kaldırıldıktan sonra kalan köklerin son harfi خ hı ile bitenlerde emir veya hâlihazır gövdesi nasıl olur?
خkalkar ve ز gelir. |
خkorunur. |
خkalkar ve ه gelir. |
خkalkar ve ا gelir. |
خkalkar ve و gelir. |
Farsça masdardaki –ten / تن kaldırıldıktan sonra kalan köklerin son harfi خ hı ile bitenlerde emir veya hâlihazır gövdesi elde ederken خ kalkar ve ز gelir: Endâh-ten = انداختن atmak –ten / تن kalktıktan sonra endâh/ انداخ yerine endâz / انداز olur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ