Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Ara 31. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye’de ilk özel televizyon yayıncılığı hangi yıl ve televizyonla başlamıştır?
Star-1990 |
Show-1995 |
CNN Türk 2000 |
Kanal D-1990 |
TRT 1-1990 |
Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerden ve dünyadaki ekonomi-politik değişimden etkilenen Türkiye’de, özel televizyon yayıncılığı 1990’da Star TV’de başlamıştır.
2.Soru
Bir program yönetmeni, televizyon iletişim sürecinde hangi sürece karşılık gelmektedir?
Kaynak |
Yaratım |
İletim |
Geri Besleme |
Etki/Tepki |
Televizyonun iletişim biçimleri içerisinde kaynak kavramı çok anlamlı olarak kullanılabilir. Genel anlamda kaynak kamu ya da ticari televizyon kanalına karşılık gelir. Daha dar anlamda ise bir programın yapımcısı ya da yönetmeni, kimi durumlarda ise ekranda görülen konu uzmanları, farklı kişi ya da kurumlar da birer kaynak olarak görülebilir. Kaynak bir televizyon programı olarak tasarlanan iletiyi kodlayan kişi ya da kurumdur. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Hangisi radyonun kitle iletişim aracı olarak özelliklerinden biridir?
Radyo kişiseldir. |
Radyo pahalıdır. |
Radyo uzun sürelidir. |
Radyo hayal gücüne seslenmez. |
Radyo hızlı değildir. |
Televizyonun, henüz insanların yaşamına dahil olmadığı, 1940'lı yıllar, radyonun altın çağlarını yaşadığı dönemlerdir. Bu dönemler, radyonun oturma odalarında başköşede yer aldığı ve hep birlikte dinlendiği zamanlardı. Sonrasında radyo, baş köşeyi televizyona bırakır. Artık radyo aynı anda dinlenen değil, sadece bir kişiye seslenen bir araç olmuştur. Radyo televizyona oranla çok daha kişisel bir araçtır. Dinleyici ile arasındaki mesafeyi en aza indirebilen radyo yayınları başarılı olmaktadır. Radyo yayınları dinleyiciyi farklı fiziksel ortamlarda yakalar. Radyo, evde, iş yerinde, okulda hatta yolda yürürken bile hedef kitlesine ulaşabilir. Diğer kitle iletişim araçlarından farklı olan radyo, sadece tek bir kişiye seslenirmişcesine yayın yapar. Radyonun en büyük avantajı insan sesinin gücüdür. Ses; acıyı, sevinci, üzüntüyü ve kahkahayı tüm çıplaklığıyla aktarır. İnsan sesi duyguları düşünceleri yazılı metinlerden daha iyi aktarır. Radyoda sunucunun verdiği bilgiden, metnin içeriğinden daha çok nasıl söylendiği önemlidir. Doğrudan bireye seslenen tek iletişim aracı radyodur. Bu seslenişte, dinleyici ve sunucu arasında tek bağ ise sunucunun dinleyene sesleniş biçimi ve sesidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyoculuğa ilişkin özelliklerden biri değildir?
Radyo Zihinde Resim Yaratır |
Radyo Bireyle Konuşur |
Radyo Yavaştır |
Radyonun Sınırları Yoktur |
Radyo Rahat ve Kolaydır |
Doğru cevap C'dir. Radyonun kitlelere ulaşımı hızlıdır.
5.Soru
Radyonun diğer kitle iletişim araçlarına göre farklı olan özelliği hangisidir?
Farklı özelliği yoktur. |
Kolay ulaşılabilir olması. |
Pahalı olması. |
Haberciliği yavaşlatması. |
Haberin maliyeti yükseltmesi. |
Radyonun diğer kitle iletişim araçlarına oranla en önemli özelliği kolay ulaşılabilmesidir. Radyo, dinleyici ile doğrudan iletişim kurar. Televizyonun, gazetenin ve internetin gerektirdiği özel dikkat seviyesine ihtiyaç duymaz. Radyonun, bu özelliğinden dolayı, kimi zaman arabada, kimi zaman mutfakta, kimi zaman da yolda dinleyicisine eşlik eder. Dinleyicinin tüm dikkatini almadan, yaşamı renklendirir ve sürpriz şarkılarla moral verir. Bu özelliğinden dolayı radyo bugün hala dinleyicinin hemen yanı başında, en özel zamanlarına eşlik eden önemli bir arkadaştır. Radyonun bir diğer özelliği ve avantajı da ucuz olmasıdır. Radyo, hem dinleyici hemde yayıncı açısından ucuz bir araçtır. Dinleyici, günümüzde çok düşük fiyatlara satılan radyolara ulaşabilmektedir. Yayın açısından ucuzdur, çünkü hem radyo yayıncılığı teknolojisini kurmak, hem de yayın yapmak açısından, diğer kitle iletişim araçlarına oranla çok daha düşük maliyeti vardır. Radyo habercilik açısından da en düşük maliyetle ve en hızlı biçimde yayın yapma gücüne sahiptir. Televizyon haberleri için görüntü ihtiyacı, gazete için fotoğraf ve baskı için gerekli süre radyo için söz konusu değildir. Üstelik cep telefonuyla olay yerinden canlı bağlantı yapılabilir. Radyo haberleri çok kısadır ve sadece olguları aktarmaya odaklanır. Radyonun ve radyo haberlerinin basitliği ona hızlılık olanağı vermektedir. Radyonun tüm avantajları gereği,dinleyicinin günlük yaşamında ona eşlik etmektedir. Hiç kuşkusuz teknolojik gelişmelerle birlikte radyoculuk da değişime uğramaktadır. Radyo, gelecekte de çoklu medya ortamına uyum sağlayarak dinleyici ile buluşmaya devam edecektir.
6.Soru
Aşağıdaki eşleşmelerden hangisi, bir televizyon programı ve alt türü hakkında doğru bir örnek değildir?
Haber programı- hava ve yol durumu |
Spor programı- spor magazin |
Kültür programı- sohbet programı |
Din ve Moral Programlar- dini tören yayını |
Eğitim programı-belgesel |
Haber program türleri: haber bülteni, hava ve yol durumu, ekonomi bülteni, haber programları, yorum programları ve güncel programlardan; spor programı türleri: spor bülteni, spor karşılaşmaları, spor haber programları, spor belgeselleri, spor magazin programları ve spor eğitim programlarından; kültür programları: belgeseller, bilgi-kültür yarışmaları, sanat programları, sohbet programları ve gösteri sanatı ile ilgili programlardan; din ve moral programlar ise: dini tören yayınları, dini ve moral sohbet programları, dini eğitim programlarından oluşmaktadır. Televizyonda yayınlanan eğitim programları; çocuk programları, örgün eğitim programları, yaygın eğitim programları, eğitim spotları, bilgi-beceri programları, sağlık programları ve gençlik programları alt türleri şeklinde sınıflandırılabilmektedir. Belgesel ise kültür programları kapsamında ele alınmaktadır.
7.Soru
Bir televizyon programını ya da bir film öyküsünü kısaca anlatan, beş-altı cümlelik özete ne ad verilir?
Tretman |
Sinopsis |
Senaryo |
Çekim senaryosu |
Görselleştirme kağıdı |
Sinopsis: Bir televizyon programını ya da bir film öyküsünü kısaca anlatan, beş-altı cümlelik özettir. Programın başından sonuna kadar oluşturulması planlanan süreçler bir kaç cümle ile özetlenmeye çalışılır.
8.Soru
Televizyonun anlatı yapısında, farklı türlerin bulunması, anlatı yapısını etkiler mi?
Anlatı akışkanlığını korur, |
Farklı türler birleştirilemez, |
Metinler arası ayrım ortaya çıkar, |
Bir üst anlatımı yoktur, |
Anlatı yapısı etkilenmez, |
Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun anlatı yapısı kurmacaya ve gerçeğe dayalı metinler olarak iki farklı şekilde değerlendirilebilir. '' Kurmaca metinlerin düşsel öykülerle eşitlenirken, kurmaca olmayan metinlerin doğrudan 'gerçeğin' ta kendisi olarak eşitlenmesi'' olarak değerlendirmektedir, Ellis. Ancak televizyon metinlerindeki bu ayrımın artık değişmeye ve sınırlarının daha geçişken bir hale gelmeye başladığı söylenebilir.
Televizyonun türlere ayrılmış ve bölünmüş anlatı yapısı vardır ve bölünmeye rağmen anlatı akışkanlığını korur. Özellikle 24 saat sürekli ve kesintisiz yayın vaat eden günümüz televizyon yayıncılığının anlatı yapısının bu tanımla örtüştüğü söylenebilir. Türlerden ortaya çıkan bölümlemeler, 24 saatlik yayının genel sürekliliğini sekteye uğratmadan yayın devam eder. Televizyonun parçalanarak akan anlatısı onun geleneksel anlatının denge, dengenin bozulması ve farklı biçimde yeniden kurulmasına dayalı yapısından uzaklaştırır; onu süren, sonlanmayan, sürekli devam eden bir üst anlatı haline getirir. Parçalarla akan televizyon anlatısı farklı türleri ortak bir paydada birleştirir. Televizyon anlatısı türsel uzlaşmaların ötesinde, türleri içine alarak birbirine benzeştirir.
9.Soru
• Birikimli kişiler, uzman konuklar ile tarihin, sanatın, kültürün çeşitli alanlarında derinlemesine görüşüldüğü programlardır. • Programda konu ve konuk ilgi odağındadır. • Amacı, “Kültürel değerleri aktarmak, tüm dünyadaki kültürlerin tanınmasını sağlamak, bireyi çağdaş kültürel birikimlerle donatmak” olarak tanımlamaktadır. Yukarıda temel özellikleri verilen program türü, aşağıdakilerden hangisidir?
Kültür-Sanat Programları
|
Belgesel Programlar
|
Bilgi kültür yarışmaları
|
Sanat programları
|
Sohbet programları
|
10.Soru
Ses ve görüntünün elektromanyetik sinyallere dönüştürülerek belirli frekanslardan yine elektromanyetik dalgalar aracılığıyla iletildiği televizyon yayın türü aşağıdakilerden hangisidir?
Kablolu Yayın
|
Karasal Yayın
|
Uydu Yayını
|
Şifreli Yayın
|
Veri Yayını
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyoyu diğer kitle iletişim araçlarından daha üstün kılan en temel özelliğidir?
Dinleyicinin hayal gücünü genişletmesi |
Dinleyiciyi motive etmesi |
Dinleyiciyi daha kolay ikna etmesi |
Dinleyicinin işitsel algını genişletmesi |
Dinleyicinin kolayına gelmesi |
Radyoyu diğer kitle iletişim araçlarından daha üstün kılan en temel özelliği; dinleyicinin hayal gücünü genişleterek yaratıcılığına seslenmesidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyonun dinleyicilerin hayal gücüne hitap etmesi özelliğini en iyi şekilde ortaya çıkaran program türüdür?
Magazin programları |
Belgesel programları |
Yorum programları |
Drama programları |
Eğitim programları |
Drama programları aracılığı ile dinleyicilerin hayal gücüne seslenmek amaçlanmaktadır. Bu programlar radyo oyunları, arkası yarınlar ve radyo tiyatrosu olarak yapım biçiminden dolayı farklılaşmaktadırlar. Özellikle radyo oyunları, dinleyicinin hayal gücüne seslenerek ve dinlediklerini zihninde canlandırmasına olanak sağlar. Radyonun bu özelliğini en iyi ortaya çıkaran program türü ise radyo oyunlarıdır.
13.Soru
Konu ve konuğun ilgi odağı olduğu, bilgilendirici bir söyleşinin gerçekleştiği program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sohbet programı |
Dini programı |
Eğitim programı |
Spor programı |
Yarışma programı |
Bu tarz programlarda sunucu, sohbet için davet ettiği konuğuna sorular sorarak, onu ilgi ile dinleyerek söylediği sözlerden, program konusu hakkında yeni sorular üreterek programını yönlendirmektedir.
14.Soru
Gerçekleştirilen yayının anten aracılığı ile izleyiciye ulaşması ne tür bir yayındır?
Karasal yayın yapan |
Kablolu yayın yapan |
Aboneli yayın yapan |
Bölgesel yayın yapan |
Yerel yayın yapan |
Karasal yayın, ses ve görüntünün elektronik sinyallere dönüştürülerek belirli frekanslardan yine elektromanyetik dalgalar aracılığı ile alıcılara iletildiği yayındır. 90’lı yılların ortalarına kadar Türkiye’de gerçekleştirilen yayınların tamamı karasal yayınlardır ve halkın arasında anten yayını olarak adlandırılır. Karasal yayını alabilmek için televizyon alıcılarına anten bağlamak zorunluluğudur. Karasal televizyon yayınları devlet tarafından belirlenen frekanslar dahilinde yayın yapar ve bu frekanslar belirli süreler ile yayın kuruluşlarına ihale edilir.
15.Soru
Radyo stüdyolarında program yapımının gerçekleştirildiği bölüme ne ad verilir?
Kayıt stüdyosu
|
Yayın stüdyosu
|
Prodüksiyon
|
Ses masası
|
Teknik yapım
|
16.Soru
Radyonun gücünün insana bağlı sınırlılığı var mıdır?
Dinleyicinin hayal gücü, |
Dinleyiciye zor ulaşması, |
Radyonun pahalı olması, |
Yayının yavaş olması, |
Dinleyiciye uzaklığı, |
1950’lerde kuşkusuz, ülke gündemini belirleyen en önemli araç; gazete ve radyoydu.
Televizyon yayınını başlaması ve yaygınlaşmasıyla birlikte radyo eski altın dönemlerini geride bırakır. Artık oturma odalarının en değerli köşeleri, yerini televizyona bırakmıştır. Bu sırada radyo insana daha da yaklaşır ve dinleyiciye en yakın iletişim aracı olmayı başarır. Radyo, hayal gücünü en iyi kullanan yayın aracıdır. Ekranın görüntüleri, radyonun resimleri ile yarışamayacak kadar küçüktür. Radyonun sınırları dinleyicinin hayal gücü ile belirlenir. Bu nedenle
radyo; “zihin tiyatrosu” olarak da tanımlanır.
Radyonun diğer kitle iletişim araçlarına oranla en önemli özelliği kolay ulaşılabilmesidir. Radyo,dinleyicisi ile doğrudan iletişim kurar. Televizyonun, gazetenin ve internetin gerektirdiği özel dikkat seviyesine ihtiyaç duymaz. Radyo, bu özelliğinden dolayı, kimi zaman arabada, kimi zaman mutfakta, kimi zaman da yolda dinleyicisine eşlik eder. Dinleyicinin tüm dikkatini almadan, yaşamını renklendirir ve sürpriz şarkılarla moral verir. Bu özelliğinden dolayı radyo bugün hala dinleyicinin hemen yanı başında, en özel zamanlarına eşlik eden önemli bir arkadaştır.
Radyonun bir diğer önemli özelliği ve avantajı da ucuz olmasıdır. Radyo, hem dinleyici açısından hem de yayıncı açısından ucuz bir araçtır. Dinleyici açısından ucuzdur, çünkü; günümüzde çok düşük fiyatlara satılan radyolara ulaşmak mümkündür. Yayıncı açısından ucuzdur, çünkü hem radyo yayıncılığı teknolojisini kurmak, hem de yayın yapmak açısından, diğer kitle iletişim araçlarına oranla çok daha düşük maliyetlerle yapılabilmektedir.
Radyo habercilik açısından da en düşük maliyetle ve en hızlı bir biçimde yayın yapma gücüne sahiptir. Televizyon haberleri için görüntü ihtiyacı, gazete için fotoğraf ve baskı için gerekli süre radyo için söz konusu değildir. Gerektiğinde cep telefonu ile programa bağlanarak olay yerinden canlı bağlantılar yapılabilir. Radyo haberleri çok kısadır ve sadece olguları aktarmaya odaklanır. Radyonun ve radyo haberlerinin basitliği ona hızlılık olanağını vermektedir. Radyo tüm bu avantajları gereği, dinleyicinin gündelik yaşamında ona eşlik etmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tretmanın tanımıdır?
Kurmaca veya gerçeğe dayalı olsun programda neyin, nasıl anlatılacağının belirlenmesidir. |
Bir televizyon programını oluşturan görsel anlatı öğelerinin çizilerek görselleştirilmesidir. |
Bir televizyon programını ya da bir film öyküsünü kısaca anlatan özettir. |
Senaryonun görselleşmiş halidir. |
Görüntü ve sese dönüşecek her şeyin yazılı halidir. |
Kurmaca veya gerçeğe dayalı olsun programda neyin, nasıl anlatılacağının belirlenmesidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon yayınları için gerçekleştirilecek dramatik programlar içerisinde yer almaz?
Çizgi Filmler |
Dramatik Belgeseller |
Dramatik Diziler |
Dramatik Konserler |
Sinema ve Televizyon Filmleri |
Çizgi Filmler, Dramatik Belgeseller, Dramatik Diziler, Sinema ve Televizyon Filmleri televizyon yayınları için gerçekleştirilecek dramatik programlar içerisinde yer alır. Dramatik konserler dramatik programlar içerisinde yer almaz.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir radyoda haber bülteni sunacak olan bir spikerin öncelikli olarak sahip olması beklenen özelliklerindendir?
Genç bir sese sahip olması |
Erkek olması |
Sıcak bir iletişim kurması |
İkna edici bir sese sahip olması |
İyi bir araştırmacı olması |
İyi bir sesin kendine özgü rengi vardır. Programın amacına göre seçilen sunucu sesleri de farklılık gösterir. Bu nedenle, ana haber bültenini sunan sesin güçlü ve ikna edici olması gerekir. Haberin inandırıcılığını zedelememesi açısından genç ve tecrübesiz bir ses seçilmemelidir. İyi bir araştırmacı olma ise daha çok programcı olarak çalışan kişilerden beklenen bir özelliktir. Cinsiyet ise iyi bir spikerin sahip olduğu özelliklerden bağımsızdır.
20.Soru
Başlangıçta Türkiye'de radyo yayınlarından en çok hangi amaçla yararlanılmıştır?
Cumhuriyet Devrimlerini ve İlkeleri’ni hayata geçirmek
|
Okuma yazma bilmeyenler için bir eğitim aracı olmak
|
Halkın her kesimine haber ve bilgi iletebilmek
|
Kurtuluş Savaşı sırasında haberleşme ihtiyacını karşılamak
|
Dinleyicinin dikkatini önemli toplumsal konulardan ve eşitsizliklerden başka yöne çevirmek
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ