Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Programcının aynı zamanda bir gazeteci merakına ve araştırmacı ruhuna sahip olması hangi özelliği ile ilgilidir?
Bu tür bir özelliğe ihtiyaç yoktur |
Çevreye duyarsız olma özelliği |
Çevresindeki olaylardan etkilenmeme özelliği |
Araştırma yapmama özelliği |
Araştırma ve gözlem özelliği |
Programcı, iyi bir araştırmacı ve gözlemci olmalıdır. Araştırma yapmasını bilmek, hangi bilgiye nasıl ulaşacağını ve kimlerle görüşmesi gerektiğini bilmek programcının en önemli özelliğidir. Programcı aynı zamanda bir gazeteci merakına ve araştırmacı ruhuna sahip olmalıdır. Çevrede olup bitene karşı duyarlı ve gözlemci olarak bakmayan kişinin iyi programcı olacağı pek söylenemez.
2.Soru
Radyo ve Televizyon Yayınlarının Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik’in 29. maddesinde göre bir kanalın haftalık yayın televizyon süresinin yüzde kaçı Türk Halk ve Türk Sanat Müziği programlarına ayrılır?
Radyo ve Televizyon Yayınlarının Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik’in 29. maddesinde göre bir kanalın haftalık yayın televizyon süresinin yüzde kaçı Türk Halk ve Türk Sanat Müziği programlarına ayrılır?
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Radyo ve Televizyon Yayınlarının Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik’in 29. maddesinde göre bir kanalın haftalık yayın televizyon süresinin yüzde %5' i Türk Halk ve Türk Sanat Müziği programlarına ayrılır.
3.Soru
Bir televizyon iletisini tasarlayan kişi ya da kuruma ne ad verilir?
Kaynak |
Yaratım |
İzler kitle |
Geri besleme |
İletim |
Kaynak bir televizyon programı olarak tasarlanan iletiyi, kodlayan kişi ya da kurumdur.
4.Soru
I- Frekans büyüdükçe dalga boyu büyür.
II- Uzun dalga düşük frekanslıdır.
III- Kısa dalga, yüksek frekanslıdır.
IV- FM çok düşük frekanslıdır.
Radyo frekansları ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız IV |
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
Radyo dalgaları, ses dalgaları ile aynıdır. Belli frekanslar, belli dalga boylarıyla ifade edilmektedir. Frekans büyüdükçe dalga boyu küçülmektedir. • Uzun dalga, düşük frekanslıdır. • Orta dalga, orta frekanslıdır. • Kısa dalga, yüksek frekanslıdır. • FM, çok yüksek frekanslıdır. Bu bilgiler doğrultusunda verilen önermelerden doğru olan II ve III’tür.
5.Soru
Programın yapımında birden fazla program biçiminin kullanıldığı programlar aşağıdakilerden hangisidir?
Çok sesli programlar |
Oyunlaştırılmış veya dramatik programlar |
Müzikli programlar |
Karma programlar |
Düz programlar |
Karma Programlar; programın yapımında birden fazla program biçiminin kullanıldığı programlardır. Bu programlarda hem röportaj biçimi, hem müzik, hem de dramatik biçimde bir konu yer alıyorsa bu program biçimine karma programlar denir. Karma programlar daha çok magazin programları için kullanılırlar. Karma programlar, yaklaşık bir saat gibi daha çok uzun süreli programlarda kullanılırlar. Sürekliliği ve dinamizmi sağlamak amaçlanır. Bu nedenle konu bütünlüğü yoktur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iyi bir sunucuda bulunması gereken özelliklerden biri değildir?
İyi bir sunucu ana dilini güzel ve yetkin bir şekilde konuşmalıdır. |
İyi bir sunucu sesini ve nefesini kontrol edebilmelidir. |
İyi bir sunucu sunduğu metnin ne anlama geldiğini bilmelidir. |
İyi bir sunucu fikirleri ve haberleri dolaylı anlatım kullanarak aktarmalıdır. |
İyi bir sunucu hem sesini beğenen bir kişi hem de otoriter bir kişi olmalıdır. |
İyi bir sunucuda bulunması gereken bazı özellikler:
• Her sunucu için en temel özellik olan ana dilini güzel ve yetkin konuşmasıdır. • İyi bir sunucu sesini ve nefesini kontrol edebilmelidir. • Sunucu, sunduğu metnin ne anlama geldiğini bilmelidir. • İyi bir sunucu aşırıya kaçmamak şartıyla beli bir dozda kendi sesini beğenmelidir. Bu beğeni sesine ve doğal olarak dinleyiciye olumlu bir biçimde yansır.. • İyi bir sunucu aynı zamanda otoriter olmalıdır. Program türü ne olursa olsun sunucu konusunda yetkin görünmek zorundadır. Aksi halde inandırıcı olamaz. • İyi bir sunucu konuşurken basit kelimeleri seçmekten ürkmez. Basit kelimeler anlamayı kolaylaştırır. • Dolaylı anlatım yerine doğrudan, basit ve canlı anlatım seçilmelidir. Cevap D'dir.
7.Soru
Başka ülkelere yayın yapan ve hükümet destekli radyolara ne ad verilir?
Ulusal Radyo İstasyonları |
Uluslararası Radyo İstasyonları |
Bölge Radyoları |
Yerel Radyolar |
Devlet radyoları |
Başka ülkelere yayın yapan ve hükümet destekli radyolara Uluslararası Radyo İstasyonları adı verilir.
8.Soru
Belirli olaylar, olgular ya da durumlar karşısında yorum yapan, belirli bir bakış açısı getiren, ne gördüğümüzden çok ne anlatmak istediği üzerine yoğunlaşan işlevsel özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Dramatk işlev |
Tematik işlev |
Lirik işlev |
Gerçekçi işlev |
Güldürü işlevi |
Belirli olaylar, olgular ya da durumlar karşısında yorum yapan, belirli bir bakış açısı getiren, ne gördüğümüzden çok ne anlatmak istediği üzerine yoğunlaşan işlevsel özellik, tematik işlevdir. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
"Hedef kitlesini iyi tanımayan bir radyo istasyonu mesajlarını doğru iletemeyebilir."
Yukarıda verilen ifade radyo programının hazırlanması sırasında üzerinde önemle durulması gereken altı temel ögeden hangisiyle ilgilidir?
Dili |
Özü |
Biçimi |
Yayın zamanı |
Süresi |
Program konusu önerilirken radyo istasyonunun dinleyicisinin özellikleri iyi bilinmelidir. İstasyonun seslendiği dinleyici grubunu iyi tanıması program konusunu belirlerken göze alınması gereken en önemli özelliktir. Hedef kitlesini iyi tanımayan bir radyo istasyonu mesajlarını doğru iletemeyebilir. Doğru yanıt B'dir.
10.Soru
Belirli bir sorunla ilgili programlarda konunun etraflıca açıklandığı ve çözüm önerilerinin aktarıldığı tasarımda kullanan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Neden-sonuç yaklaşımı |
Zamandizimsel yaklaşım |
Sav-karşıt sav yaklaşımı |
Özelden genele yaklaşımı |
Sorun-çözüm yaklaşımı |
Sorun - Çözüm Yaklaşımında belirli bir sorunla ilgili programlarda konu etraflıca açıklanır ve çözüm önerileri aktarılır. Uzmanların, sorunu doğrudan yaşayanların, tanıkların, sivil toplum kuruluşlarının çözüm önerileri, sorunu çözme yetkisine sahip görevlilere yol gösterir. Örneğin, geri dönüşümle ilgili bir programda çevre kirliliği sorunu ortaya konup çözümlerden birinin de cam, plastik ve kâğıdın geri dönüşümünü sağlamak olduğu anlatılabilir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Müzik ve efekt olmaksızın sadece bir ya da iki kişinin karşılıklı konuştuğu programlara ne denir?
Karma programlar |
Müzik formatı |
Düz programlar |
Çok sesli programlar |
Oyunlaştırılmış ya da dramatik programlar |
Doğru cevap C'dir. Düz programlar adı verilir.
12.Soru
Televizyonun anlatı yapısı ile sinemanın anlatı yapısı aynı mıdır?
Televizyon ve sinemanın anlatı yapısı kurmacadır, |
Televizyon ve sinemanın anlatı yapısı romansaldır, |
Televizyonda metin yoktur, |
Televizyon ve sinema anlatı yapısı aynıdır, |
Televizyonun anlatı yapısında, tür anlatıyı oluşturan temel kavramdır, |
Televizyonun anlatı yapısı ile sinemanın anlatı yapısı önemli benzerlikler içerir; ancak aralarında önemli ayrımların olduğunu da bilmek gerekir. Sinemada anlatı yapısı geleneksel ve modern olmak üzere ikiye ayrılır. Geleneksel anlatı yapısının kökeni Melies'e, hatta Aristoteles'e dek uzanır ve merkezinde bir öykü vardır. Bu öykü giriş, gelişme ve sonuç modeli üzerine temellenir. Bu üç bölüm tek bir öyküye dayanır ve olaylar sebep-sonuç zinciri içerisinde gerçekleşir. Geleneksel anlatı belli bir dengeyle başlar. Dengenin bozulmasına neden olan ana bir çatışma vardır ve çatışmanın ortaya çıkmasıyla olay örgüsü yavaş yavaş ilerlemeye başlar. Bu ilerleyişte yan çatışmalar da devreye girer. Geleneksel anlatı yapısının özü, bozulan dengenin yeni bir yapıya dönüşerek tekrar kurulması üzerinedir.
Televizyon metinleri masal, roman ve film gibi anlatısal metinlerdir. Bununla birlikte televizyon anlatısı farklı bir anlatıdır. Televizyon ilk bakışta filme ait anlatı yapısı özelliklerini taşıyor gibi görünebilir, çünkü filmler, farklı drama türleri ve bunlara benzer metinler televizyon yayınları içerisinde sıklıkla yer alır. Oysa anlatı yapısı kavramını televizyon için ortaya koyarken durum oldukça farklıdır. ''Filmlerde çatışmanın çözülmesiyle birlikte sonlanan, bütünlüklü bir anlatı yapısı varken, televizyonda bu tür bir bütünlüğe çok fazla rastlanmaz. Televizyonda filmlerdekine benzer bir birlik, bütünlük bulunmaz. Televizyon programlarının anlatı yapısının kendi içinde oluşturduğu bütünlük, televizyon yayınının bütünü için aynı şekilde gerçekleşmeyebilir. Ardı ardına dizilen çeşitli türdeki programlarla televizyonun anlatı yapısı önemli farklılıklar oluşturabilir. Televizyon anlatı yapısını art ardına sıralanan farklı türler oluşturduğu için, tür kavramı bu yapıyı oluşturan temel ögelerden bir olarak görülebilir.
13.Soru
Pedagojik araştırmalar ve pedagoglar hangi tür televizyon programlarında başvurulan kaynaklar arasında ilk sırada gelmektedir?
Eğitim programları |
Kültür programları |
Haber programları |
Eğlence programları |
Çocuk programları |
Genel gözlem ve tahminler, bir çocuk programı tasarımında yanıltıcı sonuçlara neden olabilir. Programcı, mutlaka uzmanlardan yardım almalı, programın içeriği ve nasıl aktarılacağı konusunda bilimsel verilere uygun kararlar vermelidir. Pedagojik araştırmalar ve pedagoglar, çocuk programcısının vazgeçilmez başvuru kaynaklarıdır. Doğru cevap E’dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımda kullanılan yaklaşımlardan biri değildir?
Genelden özele yaklaşımı
|
Neden - sonuç yaklasımı
|
Özelden genele yaklaşımı
|
Sav-sav yaklaşımı
|
Zamandizinsel yaklaşım
|
15.Soru
Radyo programcısı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Radyo programcısı, radyo istasyonunun en temel kişisidir. |
Programcı radyonun dinleyici ile arasındaki en önemli bağdır. |
Programcı radyonun kalbidir. |
Radyo programın yapımından doğrudan sorumlu kişidir. |
Programın tüm sorumluluğu yayıncı kuruluşa aittir. |
Radyo programcısı, radyo istasyonunun en temel kişisidir. Programcı radyonun dinleyici ile arasındaki en önemli bağdır. Radyo istasyonunu, dinleyici, sevdiği programcıyı dinlemek için takip eder. Hatta çoğu zaman radyo programcısı ile birlikte dinleyicilerin bir kısmı radyo istasyonunu da değiştirir. Bu nedenle programcı radyonun kalbidir de denebilir. Programcının, ses teknisyeninin, müzik direktörünün, spikerin ve haber muhabirlerinin bir arada çalışması ile radyo programları dinleyici ile buluşur. Ancak programın yapımından doğrudan sorumlu kişi programcıdır. Programın tüm sorumluluğu programcıdadır. Program yapımında bu denli sorumluluğu olan kişinin bunları yapabilmesi için bir takım özelliklere sahip olması gerekir. Batı radyoculuğunda kişilerin eğitimle radyocu olamayacağı ancak doğuştan gelen özellikleri geliştirerek radyocu olunacağı ileri sürülmektedir. Ancak hem eğitim hem de geliştirilen bireysel özelliklerin hepsinin bir arada olması ile radyo programcısı olmak olasıdır.
16.Soru
Programın konusunu belirlenirken aşağıdakilerden hangisi temel belirleyicidir?
Yönetici ya da yapımcının önerisi |
Radyo istasyonunun benimsediği yayıncılık anlayışı |
Program sponsorlarının istekleri |
Dinleyicisinin özellikleri |
Programın bir benzerinin diğer radyo istasyonlarında yer alması |
Radyo istasyonunun benimsediği yayıncılık anlayışı programın konusu belirlenirken temel belirleyicidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konuşma eylemin dört ayrı sürecinden biri değildir?
Fiziki Etmen |
Psikolojik Etmen |
Sosyolojik Etmen |
Ekonomik Etmen |
Fizyolojik Etmen |
Ekonomik Etmen
18.Soru
Talk showlar, fiziksel beceriye ya da şansa dayalı yarışmalar hangi program türü altında yer almaktadır?
Çocuk Programları |
Spor Programları |
Kültür Programları |
Eğitim Programları |
Eğlence Programları |
Talk showlar, fiziksel beceriye ya da şansa dayalı yarışmalar, eğlence programları kategorisinde yer almaktadır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi programın konuyu hangi düşünce dizisiyle anlatacağına ilişkin yaklaşımlar arasında yer almaz?
Genelden özele yaklaşımı |
Sorun-çözüm yaklaşımı |
Yalnızlık duygusu yaklaşımı |
Sav-karşıt sav yaklaşımı |
Geleneksel yaklaşım |
Geleneksel yaklaşım programın konuyu hangi düşünce dizisiyle anlatacağına ilişkin yaklaşımlar arasında yer almaz.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi stüdyo dışı röportaj türlerinden birisidir?
Açıklama röportajı
|
Mekan röportajı
|
Telefonla yapılan röportajlar
|
Portre röportaj
|
Açıklayıcı röportaj
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ