Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Radyo yayınının sürekli olması, programcının hangi yönünü ortaya çıkarır?
Eğitim |
Yazarlık |
Yaratıcılık |
Çevreden kopuk olma |
Yanlı düşünme |
Programcı, yaratıcı olmalıdır. Çünkü yayın süreklilik ister. Bu sürekliliğin ise izlenebilme koşulu vardır. Her yeni programın aynı ilgi ile izlenmesi gerekir. Bu da, yeni düşüncelerin ortaya çıkmasını, bir başka deyişle yaratıcılığı gerektirir. Alışılagelmiş program kalıplarının, aynı bilgileri vermesi izleyiciye bıkkınlık getirebilir. Programın yaratıcı olması onun izleme (dinleme) şansını arttırır.
2.Soru
I-Düz programlar II-Tek kişilik programlar III-Çok sesli programlar IV-Oyunlaştırılmış programlar Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri program biçimlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I-II ve III |
I-III ve IV |
Programları biçimlerine göre; düz programlar, çok sesli programlar, oyunlaştırılmış ya da dramatik programlar, müzik formatı ve karma programlar olarak sınıflandırılmaktadır. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Bir televizyon programı; bedensel engelli bir masa tenisçisinin ulusal ve uluslararası başarılarını kazanma sürecini anlatarak başlamakta ve bedensel engellerin başarıya engel olamayacağı, çalışma ve istekle bu engellerin yenilebileceği ana fikrini işlemektedir. Bu programda kullanılan tasarım yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?
Özelden genele yaklaşımı
|
Genelden özele yaklaşımı
|
Neden-sonuç yaklaşımı
|
Sorun-çözüm yaklaşımı
|
Sav-karşıt sav yaklaşımı
|
4.Soru
Bir yapımın finansal çözümleri ile ilgili olan ve yapım sürecinin planlandığı gibi gidip gitmediğini gözlemleyerek raporlayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Uygulayıcı yapımcı |
Sorumlu yapım yönetmeni |
Sanat yönetmeni |
Yönetmen |
Yardımcı yönetmen |
Sorumlu yapım yönetmeni; bir yapımın finansal çözümleri ile ilgili kişidir. Yapım sürecinin planlandığı gibi gidip gitmediğini gözlemler ve raporlar. Bir ülkede bu mesleği yapabilecek deneyimde çok az kişi vardır ve bu kişilerin sorumlu yapım yönetmenliği bilgi ve becerilerine sahip olabilmesi için uzun yıllar sektörde çalışmış olmaları gerekir. Yapım şirketlerine ya da yönetim kurullarına karşı sorumludur. Cevap C'dir.
5.Soru
Radyo programlarında işlenen konulara canlılık, gerçeklik ve derinlik kazandırmak amacıyla kullanılan yardımcı unsurlara ne ad verilmektedir?
Ses |
Müzik |
Mikrofon |
Efekt |
Yapım |
Soruda verilen açıklama, efekt kavramına aittir. Daha çok dramatik yapımlarda kullanılan efektler doğal ve yapay efektler olarak ikiye ayrılmaktadır ve daha çok yer belirleme, Sözün etkisini güçlendirme, zaman belirleme, atmosferi belirleme, program giriş ve çıkışlarını belirleme, geçişleri belirleme amaçlarıyla kullanılırlar.
6.Soru
Mekân röportajları yapılırken aşağıdaki hangi hususa dikkat edilmez ise olumsuzluklarla karşılaşılabilir?
Kayıt öncesinde mikrofon ve ses kayıt cihazı kontrol edilmeli
|
Yedek piller mutlaka alınmalı
|
Dış kayıt yaparken mikrofon rüzgârlığı takılmalı
|
Ses düzeyleri, konuğa ve röportajı yapan kişiye farklı uzaklıkta tutulmalı
|
Ses kaydının sorunsuz yapılıp yapılmadığı kontrol edilmeli
|
7.Soru
Kamera üzerindeki mercekler ile diyafram özelliklerini dikkate alarak net alan derinliğini hesaplayan ve kamera önündeki hareketli ya da sabit nesnelerin net olarak kaydedilmesini sağlayan yapım ekibi görevlisi aşağıdakilerden hangisidir?
Görüntü yönetmeni |
Kamera operatörü |
Birinci kamera asistanı |
İkinci kamera asistanı |
Kayıt operatörü |
Kamera üzerindeki mercekler ile diyafram özelliklerini dikkate alarak net alan derinliğini hesaplayan ve kamera önündeki hareketli ya da sabit nesnelerin net olarak kaydedilmesini sağlayan yapım ekibi görevlisi birinci kamera asistanıdır. Doğru cevap C’dir.
8.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi bir radyo programcısından beklenen özelliklerden biri değildir ?
Eğitim |
Yaratıcılık |
Kültür |
Araştırma ve gözlem |
Taraflı tutum |
Bir radyo programcısı tarafsız ve objektif olmalıdır. Taraflı tutum,beklenen ve istenen bir özellik değildir.
Doğru yanıt E seçeneğidir.
9.Soru
Enflasyonla ilgili bir programda; esnaf ve müşterilerle enflasyon-zam ve pahalılık üzerine yapılan röportajlar, ekonomi uzmanlarından alınan bilgiler, program tasarımında hangi yaklaşım grubuna girer?
Sav-karşıt sav yaklaşımı
|
Neden-sonuç yaklaşımı
|
Zamandizinsel yaklaşım
|
Kategori yaklaşımı
|
Sorun-çözüm yaklaşımı
|
10.Soru
Toplum içinde farklı görüşlerden, farklı inançlardan, farklı kültürlerden insanları barındırır. Bu farklı özellikleri taşıyan gruplar her zaman uyum içinde değildir. Farklılıklar çatışmalara neden olabilir. Ortaya çıkan her çatışma doğrudan ya da dolaylı, toplumu ilgilendirir.
Yukarıdaki açıklama haber değerinin hangi unsuruyla ilişkilendirilebilir?
Toplum içinde farklı görüşlerden, farklı inançlardan, farklı kültürlerden insanları barındırır. Bu farklı özellikleri taşıyan gruplar her zaman uyum içinde değildir. Farklılıklar çatışmalara neden olabilir. Ortaya çıkan her çatışma doğrudan ya da dolaylı, toplumu ilgilendirir.
Yukarıdaki açıklama haber değerinin hangi unsuruyla ilişkilendirilebilir?
Anilik |
Etkililik |
Yakınlık |
Doğruluk |
Anlaşmazlık |
Toplum içinde farklı görüşlerden, farklı inançlardan, farklı kültürlerden insanları barındırır. Bu farklı özellikleri taşıyan gruplar her zaman uyum içinde değildir. Farklılıklar çatışmalara neden olabilir. Ortaya çıkan her çatışma doğrudan ya da dolaylı, toplumu ilgilendirir. Anlaşmazlık unsuru ile ilişkilendirileceğinden doğru cevap E'dir.
11.Soru
Ergenlik döneminde sağlıklı beslenmenin önemi konusunda bir televizyon programı hazırlamak istiyorsunuz. Araştırma aşamasında, aşağıdaki kaynaklardan hangisi, olmazsa olmaz kaynaktır?
Konuyla ilgili kitaplar
|
Konuyla ilgili internet ortamındaki paylaşımlar
|
Beslenme uzmanları
|
Akademisyenler
|
Yiyecek-içecek üreticileri
|
12.Soru
Paranın tarihi ile başlayan bir belgesel programın, günümüzde paranın kullanımıyla devam etmesi, hangi yaklaşıma uygun tasarımlardan biridir?
Neden - Sonuç Yaklaşımı
|
Zamandizinsel Yaklaşım
|
Sorun - Çözüm Yaklaşımı
|
Özelden Genele Yaklaşımı
|
Genelden Özele Yaklaşımı
|
13.Soru
Radyoda çok sesli program türleri ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bu program biçiminde ikiden fazla ses kullanılır. |
Açık oturumlar, forumlar ve yuvarlak masa söyleşileri bu türün örnekleridir. |
Genel olarak gündemle ilgili bir konu seçilerek, farklı boyutları ile uzmanlar tarafından tartışılır. |
Bu programların süresi 30 dakikadan başlayıp 60 dakikaya kadar çıkabilir. |
Bu tür programlarda müzik önceliklidir, söz ikinci plandadır. |
Bu program biçiminde ikiden fazla ses kullanılır. Açık oturumlar, forumlar ve yuvarlak masa söyleşileri bu türün örnekleridir. Bu programlarda genel olarak gündemle ilgili bir konu seçilerek, farklı boyutları ile uzmanlar tarafından tartışılır. Bu programların süresi 30 dakikadan başlayıp 60 dakikaya kadar çıkabilir. Bu tür çok sesli program türleri daha çok haber radyoları tarafından tercih edilmektedir. Genellikle bu programlarda haberci kimliği ile öne çıkan bir kişi genel olarak soruları ile konukları yönlendirir. Yöneticinin bir diğer görevi, programda işlenen konunun tüm boyutları ile ortaya konulabilmesini ve sürenin eşit ve verimli kullanılmasını sağlamaktır. Çok sesli programlarda yönetici konumundaki kişi, radyonun sadece sese dayalı bir iletişim aracı olduğunu iyi bilmelidir. Konuşan kişilerin isimlerini ve unvanlarını, uzmanlık alanlarını ve ne hakkında konuştuklarını sıklıkla dinleyiciye hatırlatmalıdır.
14.Soru
Konuyu açmaya yönelik hazırlık soruları ile başlamalıdır.
Konuk röportaja davet edilmelidir.
Tüm dikkat söyleşiye verilmelidir ve yoğunlaşmalıdır.
Konu ve konuk hakkında mutlaka yeterince bilgi sahibi olunmalıdır.
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi veya hangileri röportaj sırasında yapılması gereken maddelerdendir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
II ve IV |
I ve IV |
Röportaj Sırasında Yapılması Gerekenler: • Konuyu açmaya yönelik hazırlık soruları ile başlamalıdır.. • Tüm dikkat söyleşiye verilmelidir ve yoğunlaşmalıdır. II ve IV. Maddeler ise röportaj öncesi yapılması gerekenlerdir.
15.Soru
Yönetmenin sahip olması gereken çok sayıda özellik vardır. Aşağıdakilerden hangisi yönetmenlik mesleğinde var olması çok önemli olan becerilerden birisidir?
Yöneticilik
|
Otoriterlik
|
Yaratıcılık
|
Bilimsellik
|
İkna Kabiliyeti
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir yapım oluşturulurken kullanılan ses öğelerinden biri değildir?
Diyaloglar |
Ortam sesleri |
Efektler |
Müzik |
Sessizlik |
Doğru cevap C'dir. Efektlerdir.
17.Soru
- I. Işık ve aydınlatma koşulları
- II. Kompozisyon bilgisi
- III. Çekim ölçeği
- IV. Çerçeveleme
- V. Ses tasarımı
Ekranda ya da beyazperdedeki bir görüntünün yönetmen tarafından kontrollü bir şekilde yapılandırılmasında önem taşıyan temel öğeler aşağıdaki seçeneklerin hangisinde tam olarak verilmiştir?
I, III ve IV |
I, III, ve V |
II, III ve IV |
II, IV ve V |
II, III ve V |
Ekranda ya da beyazperdedeki bir görüntünün yönetmen tarafından kontrollü bir şekilde yapılandırılmasında önem taşıyan üç temel öğe kompozisyon bilgisi, çekim ölçeği ve çerçevelemedir.Doğru cevap C' dir.
18.Soru
Türkiye’de medya alanındaki diğer meslekler gibi, yönetmenlik mesleği ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Medya alanındaki diğer meslekler gibi, yönetmenlik yapabilmek için eğitim almak, eğitim sonucunda da sertifika ya da diploma almak zorunluluğu yoktur. |
Türkiye’deki medya çalışanlarının ve yönetmenlerin çalışma koşullarını düzenleyen mesleğe özgü tatminkar bir hukuksal düzenlemeler bulunmaktadır. |
Yönetmenlik mesleğine ait edinilmesi gereken bilgi ve becerilerin öğrenim dışında da elde edilebileceğinin düşünülmektedir. |
Yönetmenlik mesleğini icra etmek için gerekli beceriler arasında en önemlisi “yaratıcı olma” koşuludur. |
Yönetmenlik mesleği, yaratıcılık becerisini kadar, yorumlama becerisi de gerektirir. |
Türkiye’deki medya yapılanmasında yönetmenlik mesleği için herhangi bir diploma gereksiniminin duyulmadığı bilinmektedir. Sadece yönetmenlik değil, film ve televizyon sektöründe icra edilen tüm alt meslek grupları için durum aynıdır. Türkiye’deki medya çalışanlarının çalışma koşullarını düzenleyen mesleğe özgü tatminkar bir hukuksal düzenlemenin olmaması ciddi bir sorundur. Medyaya özgü mesleklerde yaşanan bu karmaşanın en temel nedenlerinden biri, mesleğe ait edinilmesi gereken bilgi ve becerilerin öğrenim dışında da elde edilebileceğinin düşünülmesi ve gerekli beceriler arasında da “yaratıcı olma” koşulunun olması sayılabilir. Yaratıcılık ne yazık ki okullarda öğretilebilecek bir beceri değildir; ancak yaratıcılığın ortaya çıkması için gerekli koşulları bu okullar oluşturmaya çalışabilir. Yönetmenin meslek tanımları arasında yaptığı işler göz önünde bulundurulduğunda, aslında televizyon yönetmeni de olsa ortaya konulan bilgi ve beceri bütününün düşünüldüğü gibi yaratıcılıktan uzak etkinlikler değildir. Yönetmen kimi durumlarda kendisinin oluşturmadığı metinler üzerinde çalışabilir; ancak yönetmenin ortaya koyduğu görsel-işitsel metin de daha önce var olan bir metin değildir. Yönetmen yazılı bir metni görsel-işitsel bir metin haline dönüştürürken, henüz görsel-işitsel bir karşılığı olmayan bir metni kendi hayal gücü ve yaratıcılığını kullanarak bir televizyon metni haline dönüştürür. Bu nedenle yönetmenlik mesleği yorumlama becerisi kadar, yaratıcılık becerisini de bünyesinde taşır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir programın hedef kitleye ulaşmasını etkileyen faktörlerden biri değildir?
Yayın saati |
Konu |
Konunun aktarılma biçimi |
Yayının maliyeti |
Konunun duyurulması |
Yayın saati, konu, konunun aktarılma biçimi ve duyurulması da hedeflenen izleyiciye ulaşma oranını etkiler. Maliyet bu konuda etken değildir. Doğru cevap D' dir.
20.Soru
Türkiye'de ilk radyo yayını hangi tarihte başlamıştır?
1920 |
1927 |
1930 |
1935 |
1940 |
Radyonun çok ucuz pratik ve süratli bir teknoloji olması 20. yüzyılın ilk çeyreğinde bütün dünyaya yayılmasını sağlamıştır. Türkiye’de 6 Mayıs 1927’de ilk resmi radyo yayını başladığında Amerika Birleşik Devletleri’nde ticari, Avrupa’da kamusal radyoculuk önemli atılımlar kaydetmiştir. Reklam gelirleri ile yaşayan Amerikan radyoları halkın nabzını çok iyi tutmuş ve popüler değerlere dayalı bir yayın anlayışını benimsemiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ