Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Radyo programının sunuş tekniği, programın hazırlanması sırasında üzerinde durulması gereken hangi ögeyi kapsamaktadır?
Programın konusu |
Programın biçimi |
Programın dili |
Programın bütçesi |
Programın süresi |
Radyo programının sunuş tekniği o programın biçimidir. Konuya göre biçim belirlenir. Programın amacı eğlendirmek ise sunuş tekniği de bu doğrultuda olmalıdır. Bir eğlence programını ciddi bir haber programı tarzında sunmak programın dinlenmemesi anlamına gelir. Hedef kitlesi çocuklar olan bir programda uzun uzun röportajlara yer vermek yerine oyunlaştırılmış biçimde konuları aktarmaya ve kısa cümleler ile anlatıma çalışmak daha doğru bir program biçimidir.
2.Soru
Bir televizyon programının neyi nasıl söyleyeceği hangi aşamada ortaya çıkar?
Senaryoda |
Ana fikirde |
Araştırmada |
Taslak hazırlamada |
Öneride |
Program senaryosu programın kağıt üzerinde bitirilmiş halidir. Senaryo yazılırken programın neyi, nasıl söyleyeceği ortaya çıkar; düşünceler amaca uygun bir mantık içinde düzenlenir. Konu belirli bir düşünce sırası ile anlatılır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyoda program önerisi hazırlanırken dikkat edilmesi gereken özelliklerden biri değildir?
Konunun hangi dinleyici kitlesine, nasıl bir biçimde ve ne kadar süre ile yapılacağına ilişkin kararlar netleştirilmesi |
Programın bütçesinin belirlenmesi |
Program taslağının hazırlanması |
Programın kimliğinin belirlenmesi(adı, türü, alt türü, konusu, amacı, yayın dili, adedi, yayın yeri, vb ) |
Yayın sonrası araştırmanın yapılması |
Öneri formu hazırlama aşamasında konunun hangi dinleyici kitlesine, nasıl bir biçimde ve ne kadar süre ile yapılacağına ilişkin kararlar netleştirilir. Genel olarak araştırmalar yapıldıktan sonra olası programın bütçesi belirlenir ve program taslağı hazırlanır. Hazırlanan program taslağı ayrıntılandırılarak bir program önerisine dönüştürülür. Program önerisini değerlendirecek ya da onaylayacak kişiler radyo istasyonunun yapısına göre farklılaşır. Program önerisi kabul edilirse programcı hazırlamaya başlar. Ticari radyo istasyonlarında, programın dinleyicinin ilgisini çekip çekemeyeceği, program önerisi hazırlarken dikkate alınan en temel ölçüttür. Program öneri formu hazırlanırken kaç dakika olacağı önceden belirlenir. Süreyi hesaplarken programın amacını ve biçimini göz önünde bulundurmak gerekir. Öneri formu hazırlanması sırasında programın bütçesini hazırlamak gerekir. Program öneri formunda programa dair şu özellikler yer alır: Program öneri formunda programın adı, türü, alt türü, konusu, amacı, yayın dili, adedi, yayın yeri, yapım özellikleri, tahmini bütçe, yayın dönemi, periyodu, yayın günü, yayın saati ve süresi belirtilmelidir. Ayrıca program öneri formunda; programın yapım özellikleri nelerdir?, Canlı mıdır?, Banttan mıdır?, Tek midir?, Dizi midir?, Blok mudur?, Kaç kişi katılacaktır?, Ne gibi ögeler bulunacaktır?, bunlar açıklanır. Sonrasında ise programın içeriğindeki konular anlatılmalıdır. Hafta hafta programda neler anlatılacağı genel olarak belirtilir. Tek program ise daha ayrıntılı bir biçimde programın içeriği metne dökülmelidir.
4.Soru
Program desteklemesi aşağıda belirtilen hangi program türü içerisinde yer almaktadır?
Magazin programları |
Müzik programları |
Reklamlar |
Dramatik programlar |
Spor programları |
Televizyonda yayınlanan reklam türleri: kuşak reklamlar, özel tanıtıcı reklam programları ve spot reklamlar, doğrudan satış reklamlar, çerçeve, logo, altyazı, bant reklamlar, sanal reklam ve program desteklemesi olarak sınıflandırılmaktadır.
5.Soru
TRT-Radyo 3 ne tür programlar yayınlayan bir radyodur?
Müzik programları |
Haber programları |
Yorum programları |
Magazin programları |
Dini programlar |
TRT Radyo-3, kültür düzeyi yüksek bir dinleyici kitlesini hedefler ve çeşitli yabancı kaynaklı müzik türlerine yer verir.
6.Soru
Aşağıda canlı yayın ile ilgili verilen bilgilerde hangisi doğrudur?
Elektronik medya dışında da uygulanabilir |
Televizyondansa radyo için daha etkin bir işlevi vardır |
İzleyiciler canlı yayına konu olan durumları görmekten çok, duymak ister |
Yayın maliyetlerinin düşmesi canlı yayınları cazip bir yapım türü haline dönüştürmüştür |
Kurmaca metinlere dayalı kurmaca yapımlar canlı yayın için çok uygun program türleridir |
Canlı yayın sadece elektronik medyaya ait bir olanaktır ve bu yayınlar ancak radyo ve televizyon yayın sisteminde uygulamak mümkündür. Sadece işitsel bir kitle iletişim ortamı olan radyo için canlı yayınlar televizyon kadar etkin bir işleve sahip değildir. Canlı olarak iletilen iletileri sadece duymak çoğunlukla yeterli değildir. İzleyiciler canlı yayına konu olan durumları duymaktan çok, görmek isteyecektir. Bu nedenle canlı yayının temel kitle iletişim ortamı televizyon yayınlarıdır ve canlı televizyon yapımcılığı ve yönetmenliği diğer televizyon yapımlarından ayrı bir yere ve öneme sahiptir. Ayrıca yapım maliyetlerinin diğer türlere göre daha masrafsız olması, yapım ve yayın donanımlarında yaşanan gelişmeler, uydu iletişiminde yaşanan gelişmelerle yayın maliyetlerinin düşmesi canlı yayınları eskisine oranla daha cazip bir yapım türü haline dönüştürmüştür. Canlı bir yayın gerçekleştirmeden önce sorulması gereken ilk soru program içeriğinin canlı yayına uygun olup olmadığıdır. Örneğin, kurmaca metinlere dayalı kurmaca yapımlar canlı yayın için çok uygun program türlerinden değildir. Görüldüğü üzere tek doğru cevap D şıkkıdır.
7.Soru
Kurgu sırasında da asıl sorumluluk ve karar verme yetkisi kime aittir?
Yönetmen |
Programcı |
Spiker |
Kurgucu |
Denetçi |
Kurgu sırasında da asıl sorumluluk ve karar verme yetkisi programcıya aittir.
8.Soru
Radyo yayınlarının işlevlerini belirleyen unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Radyo istasyonunun yayın amacı
|
Radyo Televizyon Üst Kurulu
|
Uluslararası medya kartelleri
|
Egemen erk
|
Radyo yayın örgütleri
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde program amacının tanımı verilmiştir?
Programla elde edilmek istenen sonuçtur. |
Programın yapma nedenidir. |
Programı izlemesi istenilen insan topluluğudur. |
Program için yapılacak harcamalardır. |
Program süresinin belirlenmesidir. |
Program amacı; programla elde edilmek istenen sonuçtur. Bir televizyon programı izleyiciye bilgi verebilir. Bir konuya ya da soruna ilişkin tutumunu hatta davranışlarını değiştirebilir. Bir program yalnızca bilgi vermek amacıyla da yapılabilir. Programcı, konunun, izleyicinin özelliklerine, ele aldığı meselenin önemine ya da konunun insan ve toplum hayatını etkilemesi açısından olası sonuçlarına göre bir tasarım yapar ve amacını belirler. Doğru cevap A'dır.
10.Soru
Radyoda haberciliği bilen, haberi yazan ve sunan kişiler aşağıdakilerden hangisidir?
Editör spiker |
Yayın müdürü |
Muhabir |
Haber elemanı |
Program yapımcısı |
Radyo sunumları açısından bakıldığında sunuculukta da uzmanlaşma gerçekleşmiştir: Haber sunuculuğu, canlı yayın sunuculuğu, spor haberleri sunuculuğu gibi. Oysa özel radyolarla birlikte radyo sunucuları artık haberi hem yazmakta hem de sunmaktadırlar. Radyoda haberciliği bilen, haberi yazan ve sunan kişilere editör spiker denir. DJ’ler dışında bugün en yaygın olan programcıların kendi programlarını sunmalarıdır. Cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sesin işlevlerinden değildir?
Zaman ve mekan boyutu yaratmak |
Karakter yaratmak |
Eğlenceye katkı sağlamak |
Atmosfer yaratmak |
Sahneler arasındaki geçişleri düzenlemek ve süreklilik sağlamak |
Sesin işlevleri aşağıdaki gibi maddeleştirilebilir: • Zaman ve mekan boyutu yaratmak • Karakterler yaratmak • Atmosfer yaratmak • Duyusal ve duygusal dramatik etkiler yaratmak • Sahneler arasındaki geçişleri düzenlemek ve süreklilik sağlamak.
12.Soru
AM harfleri ile yazılan kısaltmanın açılımı nedir?
Amplütüd modülasyonu
|
Uzun dalga
|
Yerel ağ
|
Ulusal ağ
|
Kısa dalga
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konuşma eylemini bir takım ışık ve ses dalgalarından oluşan süreç biçiminde gören etmen olarak tanımlanır?
Fiziki etmen |
Fizyolojik etmen |
Sosyolojik etmen |
Psikolojik etmen |
Antropolojik etmen |
Sosyal bir varlık olarak insanoğlu gündelik yaşamında çevresiyle iletişim kurabilmek için konuşmak zorundadır. Konuşma, insanın karşısındaki kişi ya da kişileri etkilemek amacıyla ses kaslarının hareketliliğinden doğan, ses-ışık dalgalarının oluşturduğu psiko-fizyolojik bir süreçtir. Bu tanımdan hareketle konuşma eyleminin dört ayrı bilimsel sürecinin olduğu söylenebilir. Bunlardan ilki konuşma eylemini bir takım ışık ve ses dalgalarından oluşan süreç biçiminde gören fiziki etmen; ikincisi konuşmayı organizmanın çiğneme, yutma, soluk alıp verme, koklama, ciğerlere yabancı cisimlerin girmesini önleme gibi asal işlevlerinin yanında tali bir eylem olarak değerlendiren fizyolojik etmendir. Üçüncüsü konuşmayı, uyarma ve uyaranlara karşılık verilen tepkiler biçiminde algılayan psikolojik etmen, dördüncüsü ise kavramı toplumsal hayatın ürünü diye yorumlayan sosyolojik etmendir.
14.Soru
Televizyon yayınlarında sadece belirli konularda yayın yapan kanal olabilir mi?
Ulusal yayın yapan kanal, |
Tematik yayın yapan kanal, |
Bölgesel yayın yapan kanal, |
Uydu yayını yapan kanal, |
Kablo yayını yapan kanal, |
Tematik kanal: Yalnızca türdeş programları yayınlayan kanal olarak tanımlanabilir. Diğer değişle, içerik bakımından ortak özelliklere olan haber, belgesel, müzik, eğitim gibi yalnızca belirli bir konuda programların yayınlarının yapıldığı televizyon kanalı anlamına gelmektedir.
Diğer seçenekler, televizyon yayın alanlarına göre yapılan bir tasnifleştirmedir.
15.Soru
Türkiye'de eğitim programlarında belli bir gruba yapılan programlarda yetersizlik olabilir mi?
Örgün Eğitim Programı, |
Yaygın Eğitim Programı, |
Çocuk Programları, |
Eğitim Spotları, |
Sağlık Programları, |
Eğitim Programları: Toplumu oluşturan fertlerin sosyal ve kültürel olarak gelişmesine katkıda bulunan programlardır. Dinleyicilerin sosyal, kültürel, ekonomik ve hukuki gelişmeler hakkında bilgi ve kültür düzeyinin yükseltilmesini amaçlar.
Çocuk Programları: Çocuk programları, hedef kitlesi özellikle çocuklardır. Gelişmiş ülkelerde iyi örneklerine çokça rastlanırken, Türkiye’de çocuklara yönelik programlar neredeyse yapılmamaktadır. Çocuklara yönelik olarak hazırlanan programlarda yaş ve eğitim düzeyleri dikkate alınır. Çocukların gelişim düzeyleri dikkate alınarak, pedagoglarla birlikte işlenen bu tür programlar çocuğa olumlu davranışlar kazandırmayı amaçlar. Kişilik gelişimini sağlamak ve bilinç düzeyini artırmak öncelikli amaçlar arasında yer almalıdır.
Çocuk programlarında çocukların ilgisini çekebilmek için çocuk seslerine ve efekt kullanımına özen gösterilir. Çocuk dinleyiciye yönelik programlarda çocuğu sosyal yaşama hazırlayabilecek, duygusal, zihinsel, ahlaki gelişimlerine katkıda bulunabilecek içeriklerle beslemek önemlidir. Çocuk programlarının yayın saatleri de çocukların dinleyebilecekleri düşünülerek planlanmalıdır. Çocuk şarkılarının, çocuk radyo oyunlarının yer alabileceği programlar içinde bölümler daha az olduğu bilinciyle kısa tutulmalıdır.
Örgün Eğitim Programları: Her seviyede okul eğitimine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Yaygın Eğitim Programları: Okula devam etme olanağı bulamayan insanlara yönelik olarak, hazırlanan programlar başka bir iş yaparken bile dinlenebilen radyo aracılığı ile ulaştırılabilir.
Eğitim Spotları: Yayınlanması kanunen zorunludur. Reklam gibi, kısa dikkat çekici yapımlardır.
Sağlık programları: Dinleyiciyi sağlık sorunları hakkında bilgilendirmesi için sağlığa ilişkin her konu hakkında hazırlanan programlardır.
16.Soru
Bir televizyon kanalı ülkenin en az yüzde yetmişine yayın yapıyorsa, bu yayına ne ad verilebilir?
Yerel yayın |
Bölgesel yayın |
Kitlesel yayın |
Ulusal yayın |
Küresel yayın |
Televizyon yayınları, ulusal, bölgesel ve yerel olmak üzere üç ana başlıkta toplanır. Ulusal yayın, bütün ülkenin yerleşik alanının % 70’den az olmamak üzere gerçekleştirilen yayınlara verilen addır. Bölgesel yayın ise; birbirine komşu en az üç il veya en çok bir coğrafî bölge alanının asgari % 70’ine yapılan yayınlardır. Mülki taksimat itibarıyla en az bir ilçe (merkez ilçe dahil) veya bir ilin alanının en az % 70 ‘ine yapılan yayınlar ise yerel yayın olarak adlandırılır. Bir ulusun en az yüzde 70’ine yönelik bir yayın ulusal bir yayındır.
17.Soru
Program biçimi ile hangisi yanlıştır?
Seçilen program biçimine göre, konular arasında denge sağlanmalıdır |
Program materyallerinin dengeli kullanılmasına özen gösterilmelidir |
Program biçimi konudan önemlidir |
Programın süresi göz önünde bulundurulmalıdır |
Konuya göre biçim belirlenir |
Doğru cevap C'dir. Program biçiminin konudan önemli olması ifadesi yanlıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuk programlarının tasarımında dikkat edilmesi gereken noktalar doğru verilmiştir?
Şiddet ve travma yaratıcı öğeler içerebilir. |
Uzman ve pedagog yardımı gereklidir. |
Program süresi uzun tutulmalıdır. |
Tasarımda çocukların algılama düzeyi göz ardı edilebilir. |
Programlar sabit bir yaş için hazırlanmalıdır. |
Çocuk programlarının tasarımı, pedagogların ve eğitimcilerin görüşlerinden yararlanılarak, hedef kitlenin yaş grubundaki algılama, dikkat yoğunlaştırma, bilgi, beceri düzeylerine göre yapılır. Yaş grubunu ve hedef kitle olarak özelliklerini belirlemek için uzmanlarla birlikte çalışılmalıdır. Çocukların dikkatlerini yoğunlaştırma süreliği önemli bir noktadır. Bu nedenle program süresi kısa tutulmalıdır. Hedef kitle olarak belirlenen yaş grubundaki çocukların bilgi, beceri, soyut ve somut kavramları algılama düzeyleri de önemlidir. Çocuk programlarının tasarımında dikkat edilmesi gereken diğer bir nokta da içerikte şiddet, cinsellik, değer yoksunluğu gibi travma yaratıcı öğelerin olmamasıdır. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yayın sonrası değerlendirme yapılmasının sebepleri arasında yer almaz?
Yayının hedef kitle üzerinde ne gibi etkisinin olduğunu ölçmek |
Reyting sonuçlarını almak |
Yayının etkisine göre programın devamlılığına karar vermek |
Verilen mesajın hedef kitle tarafından alınıp alınmadığını ölçmek |
Verilen mesajdan hedef kitlenin yararlanılıp yararlandırmadığını saptamak |
Reyting sonuçlarının alınması yayın sonrası değerlendirme yapılmasının sebepleri arasında yer almamaktadır. Doğru cevap B'dir.
20.Soru
I. Işık ve aydınlatma koşulları
II. Ortam sesi ve ses kayıt koşulları
III. Elektrik gereksinimleri ile ilgili koşullar
IV. Kamera açıları
V. Hava durumu koşulları
Yukarıdakilerden hangileri stüdyo temelli yapımlar dışındaki mekânlarda denetlenmesi gereken başlıklar arasında yer almaktadır?
I ve II |
I, II, III |
I, II, III, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Bir yapımın gerçekleştirilmesindeki tüm katmanların kontrollü olarak gerçekleştirilebildiği stüdyo yapımları dışında gerçekleştirilecek mekanlardaki farklı koşullar, aşağıdaki konu başlıklarının ayrıca denetlenmesini de gerektirir: Işık ve aydınlatma koşulları, Ortam sesi ve ses kayıt koşulları, Elektrik gereksinimleri ile ilgili koşullar, Kamera açıları, Kamera önündeki program karakter ya da kişilerinin mizansenleri ve kontrolleri, Kamera önündeki olası program dışı kişilerin kontrolleri, Hava durumu koşulları. Görüldüğü üzere tüm maddeler bu başlıklar arasında bulunmaktadır. Doğru cevap E’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ