Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
‘‘Bir oynatıcı (playback) ile kayıt cihazından (recorder) oluşan banttan banda yapılan kurgudur’’ tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir?
Sayısal kurgu |
FireWire |
Kaynak band |
Analog kurgu |
Resim seçici |
Analog kurgu; bir oynatıcı (playback) ile kayıt cihazından (recorder) oluşan banttan banda yapılan kurgudur.
2.Soru
Çekimler arasında sürekliliğin sağlanabilmesi için, yönetmenin hayali bir çizgi gibi yararlandığı ve 180 derece kuralı olarak da bilinen, çizgiye ne ad verilir?
Aksiyon çizgisi
|
Dönüş çizgisi
|
Paralel çizgi
|
Düz çizgi
|
Geliş çizgisi
|
3.Soru
Işığın özelliklerinden değildir?
Işığın niteliği |
Dolgu ışığı |
Işığın şiddeti |
Işık Kaynakları ve Özellikleri |
Işığın yönü |
Işığın niteliği, şiddeti, yönü ve ışık kaynakları ışığın özellikleri arasında yer almaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi genel olarak televizyon programlarında kurgu işleminin basamaklarından biridir?
Zaman kodunun hazırlanması
|
Yayın kopyasının çıkarılması
|
Dublaj yapılması
|
Kesme yapılması
|
Insert kurgunun yapılması
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kameranın sabit bir noktadan yaptığı hareketlerden biri değildir?
Sağa çevrinme
|
Sola çevrinme
|
Optik kaydırma
|
Dikey yükselme ve düşey alçalma
|
Kaydırma
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitle iletişim araçlarından biri değildir?
Gazete |
Radyo |
Sinema |
Televizyon |
Telefon |
Gazete, radyo, sinema, televizyon, internet vb. gibi araçlar geniş kitlelere hitap ettiğinden kitle iletişim aracıdır. Telefon geniş kitlelere hitap etmediğinden kitle iletişim aracı değildir.
7.Soru
Tekdüzeliği kırar.
Ana olayı güçlendirir.
Senaryoyu ilginç hale getirir.
Yukarıdaki tanımlamalar olay örgüsünü oluşturan hangi temel öğede yer almaktadır?
Düğüm |
Çözüm |
Çatışma |
Gelişim |
Serim |
Bir öyküde, olaylar dizisinin gelişimi sırasında, gerilimin ve merakın arttığı, işlerin karıştığı, çapraştığı yerlerde bir takım duygusal odak noktaları ortaya çıkar. Bunlara bunalım ya da düğüm noktaları denilir. Düğüm ögesi, çatışmalardan, çevrilen dolaplardan, gizlerden ya da kişilerin kişilik özellikleriyle yaratılır. Düğümlerin yoğunluğu kahramana, duruma ve devinime göre değişir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kameramanın görevidir?
Aydınlatma ekibinin çalışmasından sorumludur
|
Çekim sırasında iyi bir görüntü elde edebilmek için tüm hazırlıkları yapar
|
Çekimleri ayrıntılı olarak planlar
|
Çekim yapılacak mekanların izinlerini alır
|
Kaydın kontrolü ve görüntünün kalitesinden sorumludur
|
9.Soru
Renk anahtarında seçilen bir renk elektronik olarak yok edilip, yok edilen bu rengin yerine bir başka görüntü kaynağından gelen görüntü yerleştirilebilir. Bu teknik dijital işleme ne ad verilir?
Chroma Key
|
Fade in
|
wipe out
|
Fade out
|
mix
|
10.Soru
I- Yapımcı II- Yönetmen III- Görüntü yönetmeni IV- Dil uzmanı V- Yapım yardımcıları Yapım ve yönetim ekibinde hangisi ya da hangileri bulunur.
I ve IV
|
I- II- III- V
|
III- IV-V
|
I- III- IV
|
II-IV-V
|
11.Soru
Senaryonun görüntü diliyle anlatılması ve yorumlanması aşamasında yönetmenin en büyük yardımcısı aşağıdakilerden hangisidir?
Yapımcı |
Mekan sorumlusu |
Devamlılık sorumlusu |
Sekreter |
Görüntü yönetmeni |
Görüntü yönetmeni, senaryonun görüntü diliyle anlatılması ve yorumlanması aşamasında yönetmenin en büyük yardımcısıdır. İyi bir görüntü yönetmeni, yönetmen ile iyi iletişim kurabilen, yönetmenin kurmak istediği görsel dünyayı kavrayabilen, ışık, renk, kamera açıları, kamera hareketleri, objektif kullanımı gibi konularda teknik ve estetik bilgi ve becerilerini programa katabilen kişidir. İyi bir görüntü yönetmeni yapım öncesi toplantıda program için zorunlu kılınan özel istekleri ayrıntılı bir şekilde tartışır. Çekim mekanlarının saptanmasında, ön araştırma gezilerinde görüntü yönetmeni mutlaka programın yönetmeni ile birlikte olmalıdır. Çekim mekanlarını tanıyan görüntü yönetmeni, kullanacağı araç ve gereçlerin neler olacağına, bu gözlemleri sonucunda karar verir. İyi bir görüntü yönetmeni alanındaki tüm teknik gelişmeleri yakından izlemeli, kamera ve kamera aksesurları ile aydınlatma araçlarını iyi bilmeli, tüm bu bilgilerini yerinde ve doğru olarak yönetmenin istekleri doğrultusunda kullanmaya çalışmalıdır. Görüntü yönetmeni, aydınlatma ekibinin de sorumlusudur. Birlikte çalışacağı ışıkçılara her sahne için nasıl bir aydınlatma istediğini açık ve seçik bir şekilde anlatabilmelidir.
12.Soru
Hangisi televizyon dizilerinin yapısal özelliklerinden biri değildir?
Televizyon yayın kuşağında izlenme oranı yüksektir ve çoğunlukla prime-time kuşağında yayınlanır. |
Televizyon dizilerinin zamanı kısıtlıdır ve reklamlar nedeniyle zorlanan dışsal bir yapısı vardır. |
Haftada bir kez belirlenen gün ve saatte gösterilir. Her serüven bir bölüme sığdırılır, sonraki bölüme taşınmaz. |
Her bölüm, toplumun ilgisini çeken görüntü ve şarkıyla, kişilikleri, zamanı, çevreyi ve temel durumu saptayan bir açılışla başlar. |
Dizilerde her bölümde farklı ana kişilik/kişiliklere yer verir. |
Diziler her bölümde aynı ana kişilik/kişiliklere yer verir. Farklı ana kişiliklere yer verilmez. Her bir bölüm sürekli ana ve yan kişilikler ve o günkü konuya katılan geçici kişiliklerle sürer.
13.Soru
Satılmak için profesyonel olarak çekilmiş görüntülere ne ad verilir?
Stok görüntü
|
Arşiv görüntü
|
Görüntü efekti
|
Kamera çekimleri
|
Fotograf görüntüsü
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kameramanın görevlerinden biridir?
Provalar sırasında aksiyonu izler. |
Programın ana temasını belirler |
Ekibin ulaşım ihtiyacını karşılar |
Hataları kaydeder |
Sahne numaralarını belirler |
Kameraman, çekimlerde kamerayı kullanmaktan, görüntü yönetmeninin önerdiği ve yönetmenin uygulamak istediği çekimleri gerçekleştirmekten sorumludur. Kameraman sadece kamerayı kullanmakla kalmaz, aynı zamanda kameranın konumlandırılmasından, teknik denetimini yapmaktan, yönetmen, ışık yönetmeni ve ses teknisyeni ile birlikte çalışmaktan ve sahnelerin çekimini yapmaktan sorumludur. Kameramanın çekimdeki görevleri şu şekilde sıralanabilir: • Kamera ve kameranın aksesuarlarından (filtreler, kamera sehpası, objektişer, bant vs) sorumludur. • Provalar sırasında aksiyonu izler, çekim sırasında iyi bir görüntü elde edebilmek için tüm hazırlıkları yapar. (Akü bağlantısı, kablolar, güç kaynağı, doğru objektif kullanımı, doğru diyafram ve netlik, doğru filtre takılması, gibi) • Kameranın konumunu belirler, sette uygun yere yerleştirir, kameranın dengesini yapar ve çekim için hazır tutar. • Yönetmen tarafından istendiğinde kamerayı dolly, vinç, gibi özel araçlar üzerine yerleştirir. • Kamera ve donanımlarının güvenliğinden sorumludur.
15.Soru
Aşağıdaki görevlilerden hangisi çekimler tamamlandıktan sonra programın amacına, süresine ve senaryosuna bağlı kalarak görüntüleri, sesleri seçen ve teknik ile sanatsal açıdan onları birbirine bağlayan kişidir?
Kurgucu |
Sanat Yönetmeni |
Yönetmen |
Yapımcı |
Stilist |
Kurgucunun görevi bu görüntüleri birbirine bağlamaktır.
16.Soru
Asağıdakilerden hangisi konuşma örgüsünün özellikleri arasında yer almaz?
Öykünün iletisini ve olayları aktarmada gereklidir |
Kişiliği açıklayıcı bilgi verir. |
Duygusal bir anlam taşır |
Öykünün gelişimine katkı sağlar. |
Yazın dili ile benzer özelliklere sahiptir. |
Senaryo konuşma örgüsünün işlevi üç ana başlık altında açıklanabilir: Bilgi verir, duygusal bir anlam taşır ve öykünün gelişimine katkıda bulunur. Konuşma örgüsü, öykünün iletisini, olayları ve gerekli bilgileri aktarmada, bunlar arasındaki ilişkileri kurma ve yorumlamada gereklidir. Bu anlamda, iki oyuncu arasındaki konuşma birbiri için değil, izleyici içindir. Konuşma örgüsü, çeşitli nedenlerle görüntüye gelmeyecek önceki olaylar, olayların geçtiği zaman ve mekan, öyküde görünmeyen çeşitli kişi/ler durum ve davranışları, dolaylı konuşma örgüsüyle izleyiciye aktarılabilir. Konuşma örğüsü kişiliği açıklayıcı bilgi verir. Konuşma örgüsü, yalnızca düzenlenmiş durumları değil, aynı zamanda kişiliği de belirtir. İzleyiciye, kişinin kim olduğunu söyleyen ve ileride ne olabileceğini duyumsatan -bir sözcük olsa bile- her konuşma, temanın gereklerine, konuşanın fizyolojik, toplumsal ve psikolojik üç boyutlu kişiliğine bağlı uygun biçemle yazılır. Dizilerde, konuşma örgüsü, izleyicinin bireysel belleği ile yüz yüze olduğundan, doğrudan günlük konuşma ile yakınlık gösterir. Ama gerçek yaşamdaki konuşma örgüsü, çoğu kez yerinde sayan, aynı şeyleri yineleyen ve konudan konuya atlayan bir akış gösterir. Senaryo yazarı, konuşma örgüsünü öykünün gerektirdiği anlatım ve tanımlamaların içinde kalarak, günlük konuşma içinden en uygun tümceleri seçip ve ayıklayarak, bayağılıktan, yapaylıktan kaçınarak, anlamlı ve ekonomik bir biçimde yazar. Hangi tür dizi olursa olsun, konuşma örgüsü yazarken bilinmesi gereken şey, yazın dilinden çok ayrı bir şey olduğunu unutmamaktır. “Okunmak için yazılmış sözlerle, söylenmek için yazılmış sözler ayrı ayrı seçilmelidir.” Romanda / öyküderahatlıkla yazılan her bilgi, düşünce senaryoda -romandaki ya da öyküdeki gibi verilemez. Öte yandan senaryoda iyi bir konuşma örgüsü ‘yazılı dil’ ya da ‘yazın biçemlerine’ göre yazılmaz.
17.Soru
Farklı olaylar, karakterler ya da mekânlar arasında yapılan ve kesmelerle geliştirilen bir anlatım tarzı olan, kovalama sahnesi gibi aksiyonun yoğun olduğu sahnelerde kullanılan kurgu türü aşağıdakilerden hangisidir?
Paralel kurgu |
Montaj kurgu |
Akıcı kurgu |
Ritmik kurgu |
Çapraz kurgu |
Çapraz kurgu, farklı olaylar, karakterler ya da mekânlar arasında yapılan ve kesmelerle geliştirilen bir anlatım tarzıdır. Çapraz kurgu, kovalama sahnesi gibi aksiyonun yoğun olduğu sahnelerde kullanılır.
18.Soru
Sayısal kurguda kullanılan yüksek hızlı ve görüntüleri kayıpsız aktaran standart bilgi transfer programı aşağıdakilerden hangisidir?
Codec |
FireWire |
USB |
Mini-DV |
VGA |
FireWire yüksek hızlı, kısa süreli standart bilgi transfer programıdır. Bu işlemde veriler kendi doğal sıkıştırılma ve çözülme özelliğine (codec) sahip olarak depolanır. FireWire kuramsal olarak görüntüleri sayısal ortama kayıpsız aktaran bir sistemdir.
19.Soru
Televizyon dizilerinin yapısal özelliklerine ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Televizyon yayın kuşağında izlenme oranı yüksektir. |
Her bölümde aynı ana kişilik/kişiliklere yer verir. |
Haftada bir kez belirlenen gün ve saatte gösterilir. |
Genellikle giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç bölümden oluşur. |
Genellikle her bir bölümün konusu dizinin diğer konuları ile aynıdır. |
Televizyon dizilerinin yapısal özellikleri diğer program türlerine göre ayrımlar gösterir. Bunlar genel olarak şöyle sıralanmıştır:• Televizyon yayın kuşağında izlenme oranı yüksektir ve çoğunlukla prime-time kuşağında yayınlanır. • Televizyon dizilerinin zamanı kısıtlıdır ve reklamlar nedeniyle zorlanan dışsal bir yapısı vardır. • Haftada bir kez belirlenen gün ve saatte gösterilir. Her serüven bir bölüme sığdırılır, sonraki bölüme taşınmaz. • Dizilerin her bir bölümünün, ortalama yarım saati kapsayan ve kalıplaşan bir süresi vardır. Reklam yayınları da bu sürenin içindedir. Genellikle 30-45-60 dakika olup giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç bölümden oluşur. • Her bölüm, toplumun ilgisini çeken görüntü ve şarkıyla, kişilikleri, zamanı, çevreyi ve temel durumu saptayan bir açılışla başlar. • Diziler her bölümde aynı ana kişilik/kişiliklere yer verir. Her bir bölüm sürekli ana ve yan kişilikler ve o günkü konuya katılan geçici kişiliklerle sürer. • Genellikle her bir bölümün konusu dizinin diğer konularından ayrıdır. Olayın geçtiği çevre, format değiştirilmediği sürece aynıdır. • Diziler, ana öykü ve yan öykücüklerle sürekli (ana ve yan) aynı kişiliklerle sürdürülür. Ana öykünün olayları çok sayıda bölüme yayılır. Kişiliklerin ilişkileri, format değiştirilmediği sürece, dizi boyunca aynıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryodaki sahne başlığında yer alır?
Mekan |
Kişi adı |
Geçiş |
Görsel anlatım |
Genişleme |
Sahne Başlığı’ndaki ikinci açıklama, çekimin nerede (hangi mekânda) yapılacağını belirtir. Buradaki kural, mekânı belirten bir anahtarın olması: ev, banka, park, bahçe, kahvehane, hastahane... vb.).
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ