Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, gazete ve dergide reklam yazarının yazma eylemine ne şekilde yaklaşacağı ile ilgili verilen bilgilerden biri değildir?
Tek bir reklam çalışması için onlarca fikir geliştirilip sayfalarca metin yazılabilir. |
Çok sayıda fikir ve metin oluşturabilmek, çalışma biçimini doğru yönlendirmekle mümkündür. |
Ham fikrin peşinde saatler harcamaktansa, başka fikirler aramaya yönelmek daha verimli olabilir. |
Yazmak bir disiplin işidir. Reklam yazarları sanatçıların aksine, yazmak için doğru zaman, yer ve ilham beklentisi içinde olamazlar. |
Tek bir yaratıcı fikir ve tek bir anlatım biçimi yeterlidir. |
Tek bir yaratıcı fikir ve tek bir anlatım biçimi yeterli değildir. Reklam sanattan beslenen bir çalışma alanı olsa da günün sonunda ortaya çıkan ürün sanatsal bir değer taşımaz. Reklam veren firmalar pek çok sebeple yaratıcı fikri veya reklam metnini onaylamayabilirler. Dolayısıyla bir reklam yazarı için “fikrini öldürmeyi bilmek” önemli bir meziyettir.
2.Soru
I. Ernest Hemingway
II. George Bernard Shaw
III. David Ogilvy
IV. Charles Saatchi
V. Rosser Reeves
Reklam yazarlığı ve edebi yazarlık ilişkisi yabancı reklam ustaları tarafından ise olumsuz bir tutumla karşılanmaktadır. Yukarıdaki yazarlardan hangileri reklam yazarlığı ve edebi yazarlık ilişkisine karşı olumsuz bir görüş benimsemişlerdir?
I, II, III |
I, II, IV |
I, II, V |
II, III, V |
III, IV, V |
Reklam yazarlığı ve edebi yazarlık ilişkisi yabancı reklam ustaları tarafından ise olumsuz bir tutumla karşılanmaktadır. Ernest Hemingway ve George Bernard Shaw reklam yazarlığını denemiş ünlü edebi yazarlardır. David Ogilvy bu ve benzeri edebiyat kökenli reklam yazarlarının başarısız olduklarını savunurken, kendisinin de edebi bir eser ortaya koyamayacağını söylemiştir. Bu görüşün destekçilerinden Charles Saatchi de reklam hariç hiçbir yazın türüne ilgi duymadığını, hatta reklamcılık üzerine makale yazmaktan bile kaçındığını belirtmiştir. Görüşü destekleyen ve bu iki uzmanlık alanını “tamamen farklı” olarak niteleyen ustalardan biri de Rosser Reeves’dir.
3.Soru
Dinleyicilerin aklına markayı veya markanın çok belirgin bir özelliğini “kazımak” için kullanılan yaklaşıma ne ad verilir?
Sesten Duvar Kağıdı |
Zihnin Tiyatrosu |
Ürünün Sesi |
Müziğin Beklenmedik Bir Şekilde İcrası |
Sinopsis |
Sesten Duvar Kağıdı: Bu yaratıcı yaklaşım, dinleyicilerin aklına markayı veya markanın çok belirgin bir özelliğini “kazımak” için kullanılır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde reklamveren ajansa kendisi hakkındaki bilgileri ayrıntılı bir şekilde raporlayarak sunmaktadır?
Ön eleme kriterleri |
Müşteri profili |
Ajans için alışveriş |
Uygun ajans deneyimi |
Reklam felsefesi |
Reklamverenlerin, reklam ajansı seçiminde yararlandığı yöntemlerden biri Müşteri Profili çıkararak ilgilendikleri reklam ajansına bunu göndermeleridir. Doğru yanıt B'dir.
5.Soru
Forceville, ikincil öznenin doğasına dayanarak görsel metafor sınıflandırması yapmıştır. Kullanılan
resme bağlı olarak 4 tip görsel metafor tanımlar. Aşağıdakilerden hangisi Forceville’in görsel metafor
sınıflandırmasındaki metafor türlerinden biri değildir?
Sözel-resimsel metaforlar |
Üç resimle oluşturulan metaforlar |
Tek resimle oluşturulan metaforlar |
Resimsel temsiller |
İki resimle oluşturulan metaforlar |
Forceville, ikincil öznenin doğasına dayanarak görsel metafor sınıflandırması yapmıştır. Kullanılan
resme bağlı olarak 4 tip görsel metafor tanımlar:
1. Tek resimle oluşturulan metaforlar
2. İki resimle oluşturulan metaforlar
3. Resimsel temsiller (benzetmeler)
4. Sözel – Resimsel metaforlar
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin reklamverenin reklam ajansı seçim sürecinde etkili olan özellikler açısından doğru bir varsayım olduğu söylenebilir?
Reklamveren, büyüklüğü kendisine denk olan ajansı tercih edecektir |
Reklamveren risk alarak, güvenilir olmadığını algıladığı ajansla çalışmayı tercih edecektir |
Reklamveren, kısıtlı sayıda hizmet veren ajansla çalışmayı tercih edecektir |
Reklamveren, deneyim sahibi olmayan fakat ekonomik bir ajansla çalışmayı tercih edecektir |
Reklamveren, kendilerini geliştirmesine fırsat tanımak için amatör çalışanlara sahip bir ajansla çalışmayı tercih edecektir |
Reklam ajansı seçiminde reklamverenin üzerinde durduğu özellikler: İki tarafın kimyasının uyuşması,iş yapma felsefelerinin benzemesi, iş etiği, işletme büyüklüklerin birbirine denk olması, ajansın yaratıcılık deneyimi ve ajansın sorun karşısında cevap verebilme yeteneği olarak özetlenebilmektedir (Wengel,1999).
Başka bir araştırmaya göre reklam ajansı seçiminde etkili olan kriterler: Reklamveren ve ajansın görece büyüklüklerinin denkliği, coğrafi konum veya yer ve erişilebilirlik, reklamverenin ihtiyacının türü/niteliği, ajansın uzmanı olduğu hizmet çeşiti, reklam ajansının tecrübesi/geçmiş dönemdeki işleri;ajansın uyum, empati geliştirme yeteneğinin olması; ajans ve reklamveren çalışanlarının kimyalarının uyuşması ve ajansın iş yeteneği (Brassington ve Pettitt, 2003) olarak sıralanmaktadır.
Reklamverenin ajanstan beklentisi koşullar, olanaklar, ihtiyaç ve beklentiler doğrultusundaşekillenmektedir. Bu bakımdan, bir reklamverenin önemli saydığı bir özellik diğer bir reklamveren için son derece önemsiz olarak nitelendirilebilmektedir. Dolayısıyla, bir ajansı seçilebilir kılan özellikler, reklamverenden reklamverene göre farklılık gösterdiğinden, ajansları seçilebilir kılan özelliklerin her birini birer varsayım olarak değerlendirmek mümkündür.
“Reklamveren, büyüklüğü kendisine denk olan ajansı tercih edecektir”
“Reklamveren, güvenilir algıladığı ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren, hizmet çeşitliliği olan ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren, deneyim sahibi bir ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren, sektörde olumlu itibara sahip bir ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren, yaratıcı bir ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren, nitelikli çalışanlara sahip bir ajansla çalışmayı tercih edecektir”
“Reklamveren reklam ajansıyla kimyalarının uyuşmasına dikkat edecektir”
7.Soru
Dijital medya “ailesine” ses hangi yıllarda eklenmiştir?
1990’lı yılların ortasında |
1990’lı yılların başında |
1980’lı yılların ortasında |
2000’li yılların başında |
1980'li yılların sonunda |
1990’lı yılların ortasında, dijital medya “ailesine” ses eklenmiş; MP3 dosyaları kullanılmaya
başlanmıştır. Ses paylaşımına izin veren siteler sayesinde müzik ve benzeri sesli dosyalar online
paylaşıma dahil olmuştur
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi basılı reklam ortamlarının avantajları dışında kalmaktadır?
Kalıcı bir yapı sergilerler. |
Daha kullanışlıdırlar |
Hedef kitleye belirlendikten sonra etkili bir yöntemdir |
Gerektiğinde tüketicinin arşivleme yapmasına olanak sağlamaktadırlar. |
Etkili olması için iyi tasarlanmış olması gerekmez |
El ilanı, katalog, broşür gibi malzemeler de benzer bir yapı sergileyebilir. Bu reklam ortamları tek bir okuyucudan
daha fazlasına da ulaşabilir. Basılı reklam ortamlarının bu avantajdan etkin şekilde yararlanabilmesi için, başarılı şekilde tasarlanmaları gerekir.
9.Soru
...........yazarken gereksiz ayrıntılardan ve duygu, düşünce, tutum gibi kameraya doğrudan yansıtılamayacak soyut
anlatımlardan kaçınılmalıdır. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi yukarıda verilen tanımın karşılığıdır?
Sinopsis |
Tretman |
Çekim senaryosu |
Bant senaryosu |
Storyboard |
Tretman; sinopsisin genişletilmiş haline verilen isimdir. Tretman aşamasında artık reklam filmindeki olay örgüsü ayrıntılarıyla anlatılır, sahnelerin çekileceği mekânlar tasvir edilir. Tretman yazarken gereksiz ayrıntılardan ve duygu, düşünce, tutum gibi kameraya doğrudan yansıtılamayacak soyut anlatımlardan kaçınılmalıdır.
10.Soru
I. Yaratıcı kişiliği tanımlama
II. Örgütsel faktörler
III. Eğitim ve geliştirme
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri yaratıcılığa ilişkin çalışmalar ile ilgilidir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Seçeneklerin tamamı yaratıcılığa ilişkin çalışmalar ile ilgilidir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
11.Soru
Her mecranın kendine özgü dinamikleri olsa da reklam yazarı eninde sonunda bir metin kaleme alacaktır. Dolayısıyla yazma eylemine ne şekilde yaklaşacağı son derece önemlidir. Aşağıdakilerden hangisi gazete ve dergi için reklam yazımı konusundaki önerilerdendir?
Her mecranın kendine özgü dinamikleri olsa da reklam yazarı eninde sonunda bir metin kaleme alacaktır. Dolayısıyla yazma eylemine ne şekilde yaklaşacağı son derece önemlidir. Aşağıdakilerden hangisi gazete ve dergi için reklam yazımı konusundaki önerilerdendir?
Mutlaka tek bir iş üzerinde yoğunlaşılmalıdır. |
Yazmak bir disiplin işidir. |
Metin kısa ve anlaşılır olmalıdır. |
En kestirme iletişim yolu kurulmalıdır. |
Bir yönlendirme levhası gibi işlev görür. |
Reklam yazarları mecralar üzerinde uzmanlaşma şeklinde bir çalışma disiplinine sahip değildirler. Yani bir reklam yazarı sadece gazete veya sadece radyo reklamı yazmaz. Bunun yerine her mecranın kendine has özelliklerini bilir, hazırladığı yaratıcı fikir ve metinleri buna göre adapte eder. Dolayısıyla her mecranın kendine özgü dinamikleri olsa da reklam yazarı eninde sonunda bir metin kaleme alacaktır. Dolayısıyla yazma eylemine ne şekilde yaklaşacağı son derece önemlidir. Bu konuda çeşitli öneriler getirilebilir:
-
Tek bir yaratıcı fikir ve tek bir anlatım biçimi yeterli değildir.
-
C¸ok sayıda fikir ve metin oluşturabilmek, çalışma biçimini doğru yönlendirmekle mümkündür.
-
Yazmak bir disiplin işidir. Reklam yazarları sanatçıların aksine, yazmak için doğru zaman, yer ve ilham beklentisi içinde olamazlar.
-
Reklamcılık çok yoğun çalışılan bir alanıdır. Bu tarz bir ortamda tek bir iş üzerinde yoğunlaşmak her zaman mümkün değildir.
- Başarılı bir reklam yazarının yeniden değerlendirme yeteneği son derece önemlidir.
12.Soru
Reklam yazarı televizyon reklamını kaç aşamada yazmaktadır?
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Reklam yazarı televizyon reklamını üç aşamada yazar. Her üç aşamanın kendine özgü teknik bir yazım dili söz konusudur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dergi ile verilen bilgilerden doğrudur?
Gazeteden sonra geniş kitlelere ulaşmak amacıyla kullanılan birinci araç dergidir. |
Dergiler, reklamcılara yaratıcı fikirler sağlayacak farklı sayfa tasarımlarına sahip olabilirler. |
Yayın konuları ve okuyucu profilleri değişken ve belirsizdir. |
Tekrar göz gezdirilen dergilerde yer alan reklamlar da bu açıdan etkisini yitirirler. |
Reklam mecrası olarak görülen dergilerin alt sosyo-ekonomik sınıfa mensup insanlarca okunduğunu söylemek yanlış |
Dergiler, reklamcılara yaratıcı fikirler sağlayacak farklı sayfa tasarımlarına sahip olabilirler. Katlanabilen kapaklar, örnek ürünlerin sayfalara yapıştırılabilmesi, şeffaf ek sayfalar ve daha pek çok yaratıcı uygulama, gelişen teknolojiyle beraber dergi reklamcılığında kullanılmaktadır.
14.Soru
Müşteriye istediği hizmeti zamanında verebilmek için ajansın, üretim faaliyetlerini bir takvim dahilinde yürütmesinden sorumlu olan kişi kimdir?
Yaratıcı Grubu |
Yaratıcı Bölüm Sorumlusu |
Müşteri Bölümü Denetçisi |
Yönetim Denetçisi |
Müşteri Bölümü Yöneticisi |
Müşteri Bölümü Yöneticisi müşteriye istediği hizmeti zamanında verebilmek için ajansın, üretim faaliyetlerini bir takvim dahilinde yürütmesinden sorumludur.
15.Soru
Radyo reklamı yazımı ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Konuşur gibi yazmak önemlidir. |
Ses, müzik ve efektler yegâne enstrümanlardır. |
Dinleyicinin zihninde imgeler yaratılması gerekmektedir. |
Dinleyicinin zihninde canlandırabileceği sahneler tercih edilmelidir. |
Radyo reklamı yazımı televizyon reklamı yazımından daha kolaydır. |
Radyo reklam yazarları için oldukça zor bir mecradır. Ses, müzik ve efektler radyo reklamı yazarken reklam yazarının kullanabileceği yegâne enstrümanlardır. Görüntünün olmadığı bu mecra için
dinleyicinin zihninde imgeler yaratılması gerekmektedir. Bu ise çok başarılı bir yazım becerisi gerektirmektedir.
16.Soru
- Müziğin beklenmedik şekilde icrası
- Müziğin tiyatrosu
- Ürünün sesi
- Zihnin tiyatrosu
- Sesten duvar kağıdı
Yukarıdakilerden hangileri radyo reklamlarında kullanılan yaratıcı yaklaşımlar arasındadır?
I, III, IV, V |
I, II, III, V |
III, IV, V |
II, IV, V |
II, III, V |
Yaratıcı radyo reklamları yazabilmek için çeşitli yaratıcı yaklaşımlardan söz edilebilir;
Müziğin Beklenmedik Bir Şekilde İcrası
Ürünün Sesi
Zihnin Tiyatrosu
Sesten Duvar Kağıdı
17.Soru
Sinopsisin genişletilmiş haline ne ad verilir?
Tretman |
Storyboard |
Çekim senaryosu |
Sunucu |
Müzikal |
Tretman; sinopsisin genişletilmiş haline verilen isimdir. Tretman aşamasında artık reklam filmindeki olay örgüsü ayrıntılarıyla anlatılır, sahnelerin çekileceği mekânlar tasvir edilir. Tretman yazarken
gereksiz ayrıntılardan ve duygu, düşünce, tutum gibi kameraya doğrudan yansıtılamayacak soyut anlatımlardan kaçınılmalıdır. “Onun kötü biri olduğunu hemen anlar” cümlesi yerine oyuncunun ne tür
bir mimik sergilemesi gerektiğini yazmak daha doğru olacaktır.
18.Soru
- Hareketsiz reklamlar
- Sessiz reklamlar
- Hareketli reklamlar
- Bant reklamlar
- Siyah-beyaz reklamlar
Yukarıdakilerden hangileri temel televizyon reklam türleri arasındadır?
I, III, V |
I, II, III, IV, V |
II, IV, V |
I, III, IV |
I, II, III |
Üç temel türde televizyon reklamından söz edilebilir:
• Hareketsiz reklamlar
• Hareketli reklamlar
• Bant reklamlar
19.Soru
Aşağıdakilerden angisi web sitesine içerik yazarken göz önünde tutulması gereken noktalar arasında yer almaz?
Başkalarının anlayabileceği sadelikte ve ilginç konuları yazmak |
Anlaşılmayan bir şeyi yazmamak |
Kısa ve öz yazmak |
Tekrarlayan içerikten kaçınmak |
Hedef kitleye göre yazmak |
Sosyal medyada yazarken göz önünde tutulması gereken hususlar aşağıda özetlenmiştir:
• Kısa ve öz yazmak
20.Soru
Online reklamlar ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Online reklam tüketicinin ürün üzerinde kontrolü bulunmamasına neden olur. |
Online reklamlarda, farklı animasyon türleri kullanılabilir. |
Bilgi ve içerik coğrafya ve zamandan bağımsız olarak anında yayınlanır. |
Banner ilanlar, bloglar, zenginleştirilmiş medya ilanları online reklamlar arasındadır. |
Online reklamcılık, reklam verenin yaptığı yatırımdan en etkili geri dönüşü almasını sağlar. |
Online reklamın bir avantajı, tüketicinin ürün üzerinde kontrolünün olmasıdır. Başka bir deyişle
tüketici, ürünle ilgili reklamı açıp açmama özgürlüğüne sahiptir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ