Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığı ile sunulmasıdır
- İki obje arasında özellik aktarımı söz konusudur
- İki obje arasında önceden belirlenmiş bir benzerlik olmalıdır
- Mecazi bir anlatım kullanılır
- Birbiriyle ilişkili olması beklenmeyen iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer
Yukarıda metafor ile ilgili verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I, II, III, IV |
I, III, IV |
II, III, IV |
I, II, IV, V |
II, IV, V |
Metafor bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığıyla sunulmasıdır. Diğer bir deyişle metafor; başka bir varlığı ya da düşünceyi anlatmak için onun yerine kullanılan, böylece onunla arasında bir bağ kurulan varlıktır. Metafor birbiriyle ilişkili olması beklenmeyen iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer ve böylece yeni çıkarımlarda bulunabilir (McQuarrie and Mick 1996; Tanaka 1994). İki objeyi, birbirlerinden tamamen farklı olsalar da, benzerlik yoluyla birinin diğerine mecazi olarak benzediği şeklinde açıklayarak karşılaştırır (Stern 1990). Bununla birlikte, bir kere karşılaştırma yapıldı mı, iki obje arasındaki benzerlik makul görülür.
2.Soru
Yaratıcı fikri başarılı bir şekilde anlatmak ve konkur sonucunda olumlu bir izlenim yaratmak isteniyorsa aşağıdakilerden hangisi yapılması gerekenlerden biri değildir?
Sunum öncesinde; sunuşla ilgili yeterli kadar araştırma yapılmalı. |
Konkura katılan diğer ajanslar ve dinleyiciler hakkında bilgi edinilmeli. |
Sunuşun gerçekleşeceği ortam ve koşullar yeniden dizayn edilmeli. |
Sunuş öncesinde denemeler yapılmalı. |
Ne sunulacağını ve nasıl sunulacağı hakkında iyice çalışılmalı, mevcut durum kavranmalı. |
Sunuma Hazırlık Yaratıcı fikrin sunumu aşamasında, ajansın ürettiği işin müşteriye aktarılması gerçekleşmektedir. Sözkonusu sürecin ajansın lehinde sonuçlanması için ajans tarafından dikkat edilmesi gereken unsurların en başında; sunuşun planlanması yer almaktadır. Sunuma hazırlanırken; sunuşun yapılma neden/amaç, sunuşun içeriği ve bunların düzenlenmesi yapılmalıdır. Yaratıcı fikir, ana başlıklar, kısa açıklamalarla reklemverene anlatılacak hale getirilmelidir. Sunuşta, PowerPoint, ve benzeri sunum programları kullanılacaksa; aktarılacak bilgiler slayta yazılacak ve konuşarak belirtilecekler ayrı bir şekilde düzenlenmelidir. Sunuş, ortam ve ortamdaki donanım, fiziksel koşullar, dinleyicilerin özellikleri, sunucunun yeterlilikleri dahilinde hazır hale getirilmelidir. Sunumdan önceki yeterli hazırlık yapılmamasının, yaratıcı bir fikrin heba olmasına, reklam ajansının itibarının zarar görmesine sebebiyet vereceği, unutulmamalıdır. Yaratıcı fikri başarılı bir şekilde anlatmak ve konkur sonucunda olumlu bir izlenim yaratmak isteniyorsa: • Sunum öncesinde; sunuşla ilgili yeterli kadar araştırma yapılmalı, • Konkura katılan diğer ajanslar ve dinleyiciler hakkında bilgi edinilmeli, • Sunuşun gerçekleşeceği ortam ve koşulllar öğrenilerek; bunlara uyum sağlanmalı, • Sunuş öncesinde denemeler yapılmalı, • Ne sunulacağını ve nasıl sunulacağı hakkında iyice çalışılmalı, mevcut durum kavranmalıdır.
3.Soru
Sosyal medya ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Sosyal medya yalnızca bilgi vermeyen, bu bilgiyi verirken aynı zamanda kullanıcıyla etkileşime giren bir web sitesidir. |
Sosyal medya, iletişim kurmaya yönelik sosyal bir enstrümandır. |
Sosyal medya, konuyla ilgili herkesten katkı ve geribildirim almayı amaç edinmez. |
Sosyal medya kişiye iletişimde bulunma imkanı da veren çift yönlü bir yoldur. |
Sosyal medya, toplulukların hızla oluşmasını ve etkin iletişim kurmasını sağlar. |
Katılım: Sosyal medya, konuyla ilgili herkesten katkı ve geribildirim almayı teşvik eder. Medya
ve hedef kitle arasındaki çizgiyi belirsizleştirir.
4.Soru
Reklamcılık tarihinde sübjektif kamera bakış açısının başarıyla kullanıldığı en önde gelen örneklerden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Akbank reklamı |
IKEA firmasına ait “Lamp” (lamba) reklamı |
Algida Fruttare dondurma reklamı |
Fiery çamaşır yumuşatıcısı reklamı |
Apple markasını temsil eden 1984 reklamı |
Reklamcılık tarihinde sübjektif kamera bakış açısının başarıyla kullanıldığı pek çok örnek mevcuttur ama IKEA firmasına ait “Lamp” (lamba) adlı reklam bu konuda tartışmasız en önlerde gelmektedir. 2003 Yılında Cannes Uluslararası Reklamcılık Festivalinde televizyon reklamı kategorisinde büyük ödülü kazanan reklam, sahibi tarafından çöpe atılan bir lambanın hüzünlü hikayesini anlatmaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi orta ölçekli çekime karşılık gelir?
Baş Çekim |
Göğüs Çekim |
Ayrıntı (Detay) Çekim |
Genel Çekim |
Boy Çekim |
Göğüs Çekim: Orta ölçekli çekime karşılık gelir. İnsanlı sahnelerde kişiler arasındaki çeşitli etkileşimleri yansıtmak için doğru bir seçimdir. Karşılaştırmalı reklam uygulamaları için de doğru bir yaklaşımdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, reklamın yaratıcılığının değerlendirilmesinde kullanılan CPSS ölçeğinin ‘ayrıntılandırma boyutu’nu oluşturan bileşenlerden birisi değildir?
Titiz-özenli Dağınık |
Dikkatli- Dikkatsiz |
İyi yapılmış- Baştan savma |
Uygun -Uygunsuz |
İşlenmiş (olgun)- İyi işlenmemiş (ham) |
Ayrıntılandırma ve Sentez Boyutu – İyi işlenmiş alt başlığı
Yetenekli-becerikli Yeteneksiz-beceriksiz
İyi yapılmış Baştan savma
İşlenmiş (olgun) İyi işlenmemiş (ham)
Titiz-özenli Dağınık
Dikkatli Dikkatsiz
7.Soru
I. Hareketli Reklamlar
II. Yapısal Reklamlar
III. Hareketsiz Reklamlar
IV. Bant Reklamlar
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri televizyon reklam türlerindendir?
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
Üç temel türde televizyon reklamından söz edilebilir:Hareketsiz reklamlar; hareketli reklamlar ve bant reklamlardır.
8.Soru
Televizyon reklamları yapım formatlarının hangisinde ekrandaki görüntüye eşlik eden, senaryoya göre çekici, samimi veya otoriter olabilen bir oyuncu söz konusudur?
Öykü |
Sunucu |
Örnek Olay |
Tanıklık |
Müzikal |
“Sunucu” formatında, ekrandaki görüntüye eşlik eden, senaryoya göre çekici, samimi veya otoriter olabilen bir oyuncu söz konusudur. Sunucu kimi zaman bir satış danışmanını, bir uzmanı veya doğrudan reklamverenin kendini canlandırabilir.
9.Soru
I. Ürün/hizmet hakkında detaylı bilgi verir.
II. Metinlerini okunur kılmak son derece önemlidir.
III. Tüketiciler bir sonraki sayfayı merak etmelidir.
IV. Farklı dinamikler üzerine tasarlanır.
V. Görsel yönüyle ön plana çıkar.
Yukarıdakilerden hangileri doğrudan reklam ortamı olarak planlanan basılı araçlarından broşür/katalogların özelliklerindedir?
I, II, III, IV |
I, II, IV, V |
I, III, IV, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Broşür ürün/hizmet hakkında detaylı bilgi vermenin yanı sıra görsel yönüyle de ön plana çıkan bir basılıreklam aracıdır. Broşürler az sayfalı, küçük boyutlu ve ortalama baskı kalitesinde tasarlanabileceği gibi, prestij kataloğu biçiminde çok sayfalı ve çok pahalı da olabilirler. Bir süpermarketin belli bir haftadaki indirimlerini duyurduğu az sayfalı broşürüyle, otomobil firmasının yeni modelini potansiyel hedef kitlesine duyurmayı amaçladığı kataloğu elbette farklı dinamikler üzerine tasarlanır. Bazı broşür ve kataloglar görsel ağırlıklıyken, bazıları yoğun metne ihtiyaç duyabilir. Broşür ve katalog metinlerini okunur kılmak son derece önemlidir. Tüketiciler bir sonraki sayfayı merak etmelidirler.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklam metninin temel parçalarından biri değildir?
Başlık |
Ana metin |
Kapanış |
Alt başlık |
Seri ilan |
Seri ilanlar, bir reklam metnin temel parçalarından biri değilidir.
11.Soru
Markanın mesajını tüketiciye iletmek için tasarlanmış bir iletiye ne ad verilir?
Logo |
Görsel |
Reklam |
İmaj |
Bant |
Reklam, markanın mesajını tüketiciye iletmek için tasarlanmış bir iletidir.
12.Soru
Yerel radyo reklamlarında sıklıkla kullanılan sunucu veya hayali karakterler tarafından canlandırılarak oluşturulan radyo reklam formu hangisidir?
Tanıklık formatı |
Doğrudan reklam |
Müzikli reklam |
Diyalog reklam |
Örnek olay/sorun çözme formatı |
“Diyalog reklam” yerel radyo reklamlarında sıklıkla rastlanan bir formattır. İki kişinin arasındaki konuşma vasıtasıyla aktarılan mesaj, sunucu veya hayali karakterler tarafından canlandırılır. Marka hakkında bilgili birinin diğerine tecrübesini aktardığı senaryolar en sık rastlanılanlardır.
13.Soru
Reklamı yapılan ürün/hizmetin özelliklerini anlatan sözlü müziğe verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Reklam şöleni |
Reklam cümbüşü |
Reklam cıngılı |
reklam analojisi |
reklam metaforu |
Müzikal” televizyon reklamlarında kullanılan bir diğer formattır. Müzik, reklamın fonunda yer alan tamamlayıcı bir eleman olarak kullanılabileceği gibi, tüm reklam mesajını barındıran müzikal bir gösteri olarak başrole de çıkabilir. Ayrıca müzik, reklam cıngılı denilen ve reklamı yapılan ürün/hizmetin özelliklerini anlatan sözlü müzik olarak da planlanabilir. Tüketicinin diline takılan bir reklam müziği amacına ulaşmış demektir.
14.Soru
"Adını unutabilirsiniz, tadını asla" moddosuyla yola çıkan bir reklam başlığı hangi kategori altına girmektedir?
Vaat-yarar başlık |
Meydan okuyan başlık |
Haber başlık |
Meraklandırıcı başlık |
Buyurgan başlık |
Meydan okuma önemli bir marka stratejisidir. Eğer markanın vaadi
veya iddiası çok net ve kanıtlanabilir durumdaysa, bu bir meydan okumaya dönüşebilir. “X
marka benzin alın, her depoda 20 km fazladan yol yapın” başlığı buna örnek olarak verilebilir.
Unutulmaması gereken; meydan okuyan başlığın tüketiciye bir söz verdiğidir. Eğer bu söz
yerine getirilemezse, marka bundan ciddi zarar görür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, sinopsisin genişletilmiş haline verilen isimdir?
Tretman |
Cıngıl |
Müzikal |
Senaryo |
Çekim senaryosu |
Tretman; sinopsisin genişletilmiş haline verilen isimdir.
16.Soru
..............; bir basın reklamının sonunda, söylenenlerin hepsinin altına markanın attığı bir imza niteliğindedir.
Yukarıda boş bırakılan alana getirilmesi gereken kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Başlık |
Ana Metin |
Kapanış |
Slogan |
Alt başlık |
Slogan bir basın reklamının sonunda, söylenenlerin hepsinin altına markanın attığı bir imza niteliğindedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangileri internette etkili sonuçlar veren reklam metinleri yazmanın bazı püf noktaları arasında yer alır?
I. Önce metni, sonra teklifi oluşturmak
II. Anahtar kelimelerle düşünmek
III. Hedefi tanımlamak
IV. Belli bir aksiyon çağrısı yapmak
V. Kitleye yazmak
I, II, III |
I, II, III, IV |
II, III, IV, |
II, IV, V |
I, II, III, IV, V |
- Önce teklifi, sonra metni oluşturmak: Herhangi bir yarışma söz konusu değildir. Sunulan teklif,
metinden daha önemlidir. Dünyanın en iyi metni bile teklifin kendisi sönük ise daha baştan
etkisini yitirmeye mahkumdur. Önce reklamın temel önermesi ya da içeriği geliştirilmeli,
ardından metin oluşturulmalıdır - Kişiye yazmak: Hedef kitleyi kişileştirmek gerekir. Bu kitle, demografi ya da psikografi değildir,
insanlardan meydana gelir. Hedef kitlenin içinde birden fazla hedef kitle varsa (ki genellikle
öyledir), bu grup içindeki temsilciye bir isim verilmelidir. Ardından bu kişiye odaklanılmalıdır.
Aynı zamanda okuyucu birinci sıraya yerleştirilmelidir. “Biz” yerine “siz” denmelidir. Kimse
kendisiyle dolaylı konuşulmasından hoşlanmaz.
18.Soru
I. Normlara aşırı eğer verilmesi
II. Hayal kurmanın zaman kaybı olarak görülmesi
III. Yaratıcılığın çocuk işi olarak düşünülmesi
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri yaratıcı düşüncenin önündeki toplumsal sorunlardır?
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Seçeneklerin tamamı yaratıcı düşüncenin önündeki toplumsal sorunlardır. Doğru yanıt E seçeneğidir.
19.Soru
Reklam filminin kare kare çizilmiş haline ne ad verilir?
Storyboard |
Kareboard |
Fotoboard |
Videoboard |
Resimboard |
Storyboard; reklam filminin kare kare çizilmiş halidir. Bir çizgi romana benzeyen storyboard, reklam filminin gözde canlanması amacıyla kullanılan bir taslak çalışmadır.
20.Soru
Reklam filminin kare kare çizilmiş haline ne ad verilir?
Sinopsis |
Trailer |
Tretman |
Çekim senaryosu |
Storyboard |
Storyboard; reklam filminin kare kare çizilmiş halidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ