Sayısal Fotoğraf Makineleri Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
USB kablosu gibi harici araçları bilgisayara bağlamakta kullanılan yüksek hızlı ara yüz bağlantısının aşağıdakilerden hangisidir?
Kablosuz (Wi-Fi) Yerel Ağa Fotoğraf Aktarımı |
Kızılötesi Sistem |
Bluetooth Sistem |
USB Kablosu |
FireWire Kablosu |
USB kablosu gibi harici araçları bilgisayara bağlamakta kullanılan yüksek hızlı ara yüz bağlantısı FireWire Kablosudur. Doğru cevap E şıkkıdır.
2.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Tek Raylı Fotoğraf Makineleri için söylenebilir?
Eğme ve kayma hareketleri zorlukla gerçekleştirebilir.
|
Özellikle kapalı mekan çekimleri için tercih edilir.
|
Kamera hareketleri sınırlıdır.
|
Üçayak kullanımı zorunludur.
|
Objektif düzlemi ve sayısal arkalık aynı eksende hareket eder. |
Monoray (Tek Raylı) Fotoğraf Makineleri
Film ya da sayısal algılayıcı düzlemi (arka standart) ve objektif düzlemleri (ön standart)hareketlidir ve söz konusu paneller tek bir ray üzerinde konumlanırlar. Makine tek bir uzun ray üzerine konumlandığından, birçok büyük format fotoğraf makinesi gibi, bu makinelerde de üçayak kullanımı bir zorunluluktur. Film ve objektif düzlemleri birbirlerinden bağımsız eğme ve kayma hareketlerini gerçekleştirebilir.
Monoray fotoğraf makineleri iki türlüdür;
• Mekanik Donanımlı Büyük Format Makineler
• Elektronik Donanımlı Büyük Format Makineler
Her iki tasarımda da -aynı markanın üretimi olması koşulu ile sistemi bir arayagetiren unsurlar, değiştirilebilir ve birbirleri ile uyumlu modüler parçalardan oluşur. Ancak film, sayısal arkalık ve objektişer, marka ya da model gözetmeksizin tüm büyük format fotoğraf makineleri ile uyumlu olarak çalışırlar. Farklı amaçlar doğrultusunda tercih edilen film formatı ya da sayısal arkalık seçimine göre
başta objektişer olmak üzere, fotoğraf makinesi sisteminin kurgusu da değişikliklere uğrar.
3.Soru
HDSLR’ların kaset yerine SD veya CF gibi bellek kartları kullanması film kameralara göre hangi açıdan bir üstünlük olarak değerlendirilebilir?
Aktarım kolaylığı
|
Yüksek dinamik aralık
|
Form faktörü
|
Büyük algılayıcı
|
Mercek zenginliği
|
4.Soru
HDSLR ile çekilmiş karelerde Rolling Shutter etkisi nedir?
netlik sorunu |
çıkış sorunu |
kayıt süresi sınırı |
algılayıcı ısınması |
video çekimlerinde hareketli nesnelerin farklı görünmesi |
Video çekimlerinde hareketli nesneler düz değil, yana yatmış şekilde görünür.
5.Soru
Objektif ile bakacın konuya bakış eksenlerindeki seviye farkından dolayı, bakaçtan görülen ile kayıt edilen görüntü arasında oluşan çerçeve farklılığına ne ad verilir?
paralaks
|
vizör
|
pentaprizma
|
bakaç
|
örtücü
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayısal fotoğraf teknolojisinin, özellikle reklam ve tanıtım fotoğrafçılığına sağladığı avantajdır?
İnternet sayesinde veriyi hızlı ulaştırabilme olanağı sağlamıştır. |
Yaratıcı çalışmaları hızlandırmıştır. |
Yüksek kapasiteli hafıza kartları kullanılmaya başlanmıştır. |
Ajanslarla fotoğrafların daha hızlı paylaşımı sağlanmıştır. |
Yapılacak hataları önceden ortadan kaldırma olanağı sunmuştur. |
Reklam fotoğrafçılığında, sayısal fotoğrafa geçişin temel nedeni ekonomik olmaktan çok yaratıcı çalışmaları hızlandırmıştır.
7.Soru
Çoğunlukla büyük format körüklü fotoğraf makinelerinde kullanılan asetat ya da polyester taşıyıcı tabanlı tekil plaka filmlere ne ad verilir?
Sheet (plan) film |
Shift film |
Tilt film |
Merkezi film |
Copal film |
Çoğunlukla büyük format körüklü fotoğraf makinelerinde kullanılan asetat ya da polyester taşıyıcı tabanlı tekil plaka filmlere sheet (plan) film adı verilir. Dolayısıyla doğru cevap A şıkkıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir HDSLR ile çekim yaparken dikkat edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
Netlik
|
Pozlama
|
Beyaz ayarı
|
Dinamik aralık
|
ND filtre |
BİR HDSLR İLE ÇEKİM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR
Her kamera ile çekim yaparken dikkat edilmesi gereken noktalar aslında aynıdır ama söz konusu HDSLR olunca biraz daha özenli olmak şart. Aşağıda bununla ilgili uyarılar bulacaksınız: Pozlama: Her tür video kaydı için geçerli olmakla birlikte HDSLR ile video çekerken aşırı pozlamadan özellikle kaçınmak gerekir. 8 bit olarak sıkıştırılmış bir kayıt yaptığı için herhangi bir piksel patlama noktasına ulaşırsa (over exposure) bir daha o pikselden veri (ton) çıkarmak söz konusu olamayacaktır. Bu nedenle normalden biraz az pozlamak (underexposure) tavsiye edilir. Pozlama değerini asla LCD’den bakarak belirlemeyin. Kameraların içinde “histogram” var. Onu kullanın. En doğru veriyi ancak o şekilde izleyebilirsiniz. Beyaz Ayarı: Beyaz ayarı kesinlikle doğru yapılmalıdır çünkü RAW fotoğraf çekerken yaptığımız gibi sonradan beyaz dengesini değiştirme şansımız yoktur. Elimizdeki sıkıştırılmış video dosyası böyle bir düzeltmeye olanak vermez. Profil: Doğru profille çalışmalısınız. Bu özellik her kamerada değişik isim alsa da aslında aynı şeyi ifade ediyor. Üreticiler kameranın algılayıcıdan gelen veriyi nasıl yorumlaması gerektiğini belirleyen profiller (canlı, doğal, siyah beyaz vs.) yaratıyorlar. Hatta bu profillerin bazı değişkenleri (doygunluk, kontrast; parlaklık, keskinlik vs.) kullanıcı tarafından değiştirilebiliyor. Bu parametreleri mutlaka inceleyin ve değiştirin. Üreticiler genelde göze hoş gelmesi açısından renkleri, kontrastı ve keskinliği sonuna kadar zorluyor. Oysa çekim sonrası işlemler için bunların minimumda tutulması çok daha uygun olmaktadır. Netlik: Netliğe çok dikkat edin. Yukarıda açıkladığımız gibi HDSLR’ların alan derinlikleri çok düşük. Netliğin özellikle hareketli bir konuyu çekerken korunması ciddi bir ustalık gerektiriyor. 35 mm sinema filmlerinde sadece bu işle uğraşan bir kişi olduğun belirtilmişti.Netliği asla sadece LCD’den değerlendirmeyin. Mutlaka 10X gibi büyütme seçeneklerini kullanarak 1:1 kontrol edin. Mümkünse çektiklerinizi büyük bir monitörde izlemeye çalışın. Netlik bir HDSLR için en kritik sorunlardan biri. Eğer netliği sağlayamıyorsanız daha kısık diyaframla çalışın böylece alan derinliğiniz bir miktar artacaktır. ND Filtre: Bir HDSLR kameramanının kesinlikle yanından ayırmaması gereken filtreler ND (Neutral Density) filtreleridir. Bunlar rengi ve kontrastı etkilemez sadece ışığı azaltır. Böylece gün ışığında çekim yaparken açık diyafram kullanabilmenizi ve dar alan derinliğini korumanızı sağlar. Aksi takdirde zaten çok duyarlı olan algılayıcılar ve çok ışık geçiren mercekleri sayesinde HDSLR lar gün ışığında size çok yüksek diyafram verirler. Tabii örtücü hızı (PAL video için standar 1/50 dir) daha yukarı çekilebilir ancak bu da görüntüde istenmeyen bir etki yaratacaktır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayısal fotoğrafın olumsuz yönlerinden biridir?
Göndermek istediğiniz veriyi, anında istediğiniz yere ulaştırabilme
|
Yüksek kapasiteli hafıza kartları kullanabilme
|
Hızlı bir şekilde ajanslara servis edilebilme
|
Filme oranla daha az yer kaplama
|
Sayısal teknolojinin getirdiği fotoğrafı değiştirme ve gerçeklikten uzaklaştırma imkanlarını kullanma
|
10.Soru
Reklam, tanıtım fotoğrafının sayısal fotoğrafa geçmesinde aşağıdakilerden hangisinin katkısı yoktur?
ISO değerlerinin düşük olması
|
Beyaz dengesinin sağlanabilmesi
|
Yaratıcı çalışmalara olanak sağlaması
|
Zaman kazandırması
|
Hata payının daha az olması
|
11.Soru
Aşağıdaki üreticilerden hangisi 4/3 (Four Thirds) sistemi düşüncesini ortaya koymuş ve küçük algılayıcılar üretmenin doğru olduğunu savunmuştur?
Sony |
Nikon |
Olympus |
Pentax |
Minolta |
4/3 (Four Thirds) Sistemi
4/3 sistemi, makul fiyatlı aynalı sayısal fotoğraf makinelerinin (DSLR) ilk örneklerinin piyasaya çıkmaya başladığı dönemde, diğer üreticilerden farklı bir yaklaşımla Olympus tarafından ortaya atılan ve uygulanan bir düşünceydi. Bu sistemin farkı şuydu: “Mevcut objektiflerle dijital algılayıcıların uygun bir ikili oluşturmaları olanaksızdır ve bu nedenle yeni objektif tasarımlarının yapılması gereklidir”. Diğer firmaların hepsi bu işi yavaş yavaş ve tüketiciyi ürkütmeden yapma yolunu seçerken, tek bir firmanın farklı bir yolu seçmesi ilginç bir yaklaşımdı. Zaman içinde bu söylemin doğruluğu daha net ortaya çıktı ve tam çerçeve algılayıcıların köşelerinde beliren sorunlar (kararma, netsizlik ve renk saçılmaları) nedeniyle pekçok firma APS olarak bilinen boyuta yöneldiler. Açıkçası, eldeki optikler için en uygun sistem APS-C adı verilen ve tam çerçevenin yaklaşık yarısı büyüklüğündeki algılayıcılardı. Bu sorunu en başında görerek, küçük algılayıcılar üretmenin doğru olduğunu savunan Olympus daha da radikal bir şekilde optiklerin çaplarını da büyüterek, algılayıcı üzerine gelen ışınların her noktada dik olmasını (böylece görüntünün merkezi ile köşesi arasındaki farkların azalmasını) sağladı. Sonuçta, optik çarpanı 2 olan (18x13,5 mm) ve boy/en oranı da 4/3 olan “Four Thirds” sistemi ortaya çıktı. 2006 yılında Panasonic ve Leica firmaları da bu açık sisteme üye olarak aynı bayonete sahip objektif ve makineler üretmeye başladılar. 2007 yılından beri Sigma, Tamron, Cosina (Voigtlander), Samyang gibi bağımsız optik üreticileri de bu sistem için objektif üretmektedirler.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğrafların çıktılarını almak için kullanılan cihazlardan değildir?
Mürekkep püskürtmeli yazıcılar |
Fotorealistik baskı cihazı |
Renkli lazer yazıcı |
Film çıktı sistemi |
Tifdruk |
Tifdruk bir matbaa baskı sistemidir. Doğru cevap E’dir.
13.Soru
HDR uygulaması için en sık kullanılan yazılım aşağıdakilerden hangisidir?
Photomatix Pro
|
Picasa
|
PTGui Pro
|
Capture One
|
Aperture
|
14.Soru
Belgesel fotoğrafçılık çevremizde yaşanan toplumsal olayların, felaketlerin, kültürel olayların bir fotoğraf dili kullanılarak okuyucularına aktarmasıdır. Kısaca bir belgesel fotoğrafçı, sonuç olarak tarihe tanıklık edecek, çektiği fotoğraflar defalarca insanlar tarafından görülecektir. Bu açıdan bakıldığında bir belgesel fotoğraf çeken kişinin en önemli ilkesi ne olmalıdır.
Bir belgesel fotoğrafçı için en önemli ilke, çekmek istediği fotoğraflar için olay yerine gittiğinde, fotoğraf çekmek için eksik malzemesinin olmaması, fotoğraf kalitesi için çok önemli bir ilkedir.
|
Bir belgesel çeken fotoğrafçının en çok önem verdiği konu çekilen fotoğrafları belgelemek için uygun arşivin hazırlamasıdır.
|
Bir belgesel fotoğraf çeken kişinin, fotoğrafını çektiği belgeleri en hızlı bir şekilde ajansa ulaştırması için internet ağının her zaman hazır tutmalıdır.
|
Bir belgesel fotoğraf çeken kişinin, çekilen belgesellerin farklı olması nedeniyle, her olaya göre farklı fotoğraf malzemeler kullanmasıdır.
|
Her sanatçı gibi her fotoğrafçı da yaşadığı çağın sorumluluğunu taşımasıdır. Bu sorumluluklardan biri de gerçekçi olma ilkesidir. Belgesel fotoğrafçı tanık olduğu olaylar karşısında kendi görüşünü aktarmakla birlikte tarafsızlık ilkesini de her zaman kor
|
15.Soru
Mum ışığı kaç Kelvin derecedir?
1900 |
3200 |
5500 |
8000 |
9500 |
Işığın renk ısısının belirli bir matematik sistemiyle rakamsal değerlerle ifade edilmesidir. Günışığı ve flaş 5500K, bulutlu günışığı 8000K, akkor lambalar 3200 K ve mum ışığı 1900 K derecedir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Geniş açı objektiflerle çekilmiş fotoğraflarda merkezle kenarlar arasında ışık yoğunluğu farkını dengelemek amacıyla üretilen ve objektif üzerine takılarak kullanılan, merkezi nötr gri kenarları şeffaf, degrade özel cam yüzey tasarıma ne ad verilir?
Centerfilter |
Monoray |
Körük |
Distorsiyon |
Bakaç-vizör |
Geniş açı objektiflerle çekilmiş fotoğraflarda merkezle kenarlar arasında ışık yoğunluğu farkını dengelemek amacıyla üretilen ve objektif üzerine takılarak kullanılan, merkezi nötr gri kenarları şeffaf, degrade özel cam yüzey tasarıma centerfilter adı verilir.
17.Soru
HDSLR makinelerinde ses kaydı sorunu niçin yaşanmaktadır?
mikrofon yapısı zayıftır |
makinelerde yerden kazanmak için tek bir soket bulunmaktadır |
toprak hattı zayıftır |
preamfi sistemi oldukça zayıftır |
kullanılan pil seviyeleri düşüktür |
Genelde yerden kazanmak için bu tür kameralarda tek bir yuva bulunur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi HDSLR kameraların üstün yönlerinden biri değildir?
Büyük algılayıcı |
Form Faktörü |
Fiyat |
Az sinyal gürültüsü |
Kayıt Süresi |
Kayıt Süresi, HDSLR kameraların üstün yönlerinden biri değildir. Doğru cevap E şıkkıdır.
19.Soru
Basın fotoğrafçılığında sayısal fotoğraf makinalarının tercih edilmesinin en önemli sebebi aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Sayısal fotoğraf makinaları zaman kaybını önler.
|
Sayısal fotoğraf makinaları para kaybını önler
|
Sayısal fotoğraf makinaları daha hızlı ve pratiktir.
|
Çekimde hata yapma riskini en aza indirger. Hatalı çekim yapılsa bile, çekilen fotoğrafa bakılarak, anında hatanın düzeltilme şansını yaratır.
|
Sayısal fotoğraf makinalarının görüntü boyutu ve kalitesinin basın için yeterli düzeyde olmasıdır.
|
20.Soru
Aşağıdaki yargılardan hangisi;Sayısal fotoğrafta internetin kullanımıyla ilgili grubun dışında yer alır?
Sanatçılar sergi açmak için internet ortamını kullanmaya başlamıştır.
|
Sanatın değeri düşürülmüştür.
|
Fotoğrafların çabuk paylaşımı gelişimini artırmıştır.
|
İnsanlar daha çok sanata katılır hale gelmiştir.
|
Sanat daha demokratik hale gelmiştir.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ