Siyaset Sosyolojisi Ara 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Otoritenin kaynakları hangi perspektifle ele alınabilir?
Sosyolojik ve felsefi
|
Felsefi ve siyasal
|
Sosyolojik ve siyasal
|
Siyasal ve kurumsal
|
Kurumsal ve felsefi
|
2.Soru
Toplumu bireyler arasındaki sözleşmeye dayandıran ve "doğa durumu" olarak kavramlaştırdığı toplum öncesi durumu, bireylerin kendilerini korumak için sürekli daha fazla güç arayışında oldukları bir savaş durumu olarak niteleyen düşünür hangisidir?
John Rawls
|
Jean Jacques Rousseau
|
John Locke
|
Thomas Hobbes
|
Jürgen Habermas
|
3.Soru
Marx’ın siyaset düşüncesi göz önünde bulundurulduğunda doğru olmayan ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçek demokrasinin ancak komünist toplumda hayata geçebileceğini kabul etmesi.
|
Siyasal iktidarın hakim toplumsal sınıfa hizmet ettiğini varsayması.
|
Devlet iktidarının komünist partide olduğu bir toplumsal düzeni ideal toplumsal düzen olarak görmesi.
|
Siyasal mücadelenin gerisinde sınıf mücadelesinin bulunduğunu varsayması.
|
Devletin bulunduğu bir toplumsal düzende insanların gerçek anlamda özgür olamayacaklarını ileri sürmesi.
|
4.Soru
Giovanni Sartori’ye göre, siyasal özgürlükten anlaşılması gereken nedir?
Dilediğini yapabilme erki |
Ekonomik serbestlik |
İfade özgürlüğü |
Bir şeyden özgürlük |
Bir şey için özgürlük |
Giovanni Sartori, felsefi özgürlük (ahlaki özgürlük, irade özgürlüğü, özerklik vb.) ile siyasal özgürlük arasındaki en önemli farkın, ikincisinin ilişkisel bir mahiyete sahip olmasından kaynaklandığını belirtir. Sartori’nin, siyasal özgürlüğün, “bir şeyden özgürlük” olarak anlaşılması gerektiğini belirtmesi, kavramın ilişkisel mahiyetini göstermesi açısından önemlidir
5.Soru
Cumhuriyet döneminde sivil toplumun canlanmasında etkili olan en önemli gelişme aşağıdakilerden hangisidir?
2. Dünya Savaşı'nın çıkması |
27 Mayıs 1960 darbesi |
12 Eylül 1980 darbesi |
1950'de tek parti döneminin sona ermesiyle çok partili hayata geçiş |
1982 Anayasası'nın uygulamaya konması |
Cumhuriyet döneminde sivil toplumun canlanışı toplumsal yaşamın tümüne hakim olan tek parti döneminin bitişiyle 1950’den sonra gerçekleşmiştir. Temel hak ve özgürlüklerle birlikte örgütlenmeye yönelik yapılan yasal düzenlemelerle muhalefet örgütlenme imkânı bulabilmiş; çeşitli partiler, basın kuruluşları, dernek ve sendikalar kurulmuştur. Çok partili hayata geçişle birlikte 1960’a kadar 37 yeni parti ve 18958 yeni dernek kurulmuştur.
6.Soru
Siyasal olanı karakterize eden şeyin dost-düşman ayrımı olduğunu belirten siyaset bilimci aşağıdakilerden hangisidir?
J. Locke |
N. Machiavelli |
A. Gramsci |
C. Schmitt |
M. Foucault |
Siyasal olanı karakterize eden şeyin dost-düşman ayrımı olduğunu belirten siyaset bilimci C. Schmitt'tir.
7.Soru
Siyaset olgusunu ele alan modern sosyolojik araştırmalar ne zaman ortaya çıkmıştır?
I. Dünyaa Savaşı'ndan sonra |
II. Dünya Savaşı'ndan sonra |
1970'lerde |
1980'lerde |
2000'lerde |
Genel olarak siyaset olgusunu ele alan modern sosyolojik araştırmaların ortaya çıkışı kinci Dünya Savaşı'ndan sonra olmuştur.
8.Soru
Sivil topluma yönelik postmodern dönemdeki kavrayışın şekillenmesindeki en etkili olgu ne olmuştur?
Sivil toplum kavramının modern dönemde yeniden önemli bir kavram olarak siyasal düşüncede yer alması
|
İşçi sınıfının sivil toplumun demokratik kontrolünü ele geçirmesi.
|
Sivil toplumun yanlışlarını düzeltme yetkisine ve yeteneğine sahip olması.
|
Sivil toplumun doğal olarak sürekli çatışma ve eşitsizliklerin yaşandığı bir alan olası
|
Komünizmin Sovyet ve Doğu Avrupa ülkelerinde temsil edilen biçimine karşı muhalif düşüncenin gelişmesidir.
|
9.Soru
Modern dönem siyaset yaklaşımlarından kurumsalcı ve liberal yaklaşımların siyasetin ilişkisel doğasına ilişkin ortak yanları aşağıdakilerden hangisidir?
Her iki yaklaşım da siyaseti devlet ve devleti oluşturan kurumların işleyişine ilişkin bir faaliyet olarak ele almıştır |
Her iki yaklaşım da siyaseti bireysel (evrensel) hakların korunmasına yönelik sınırlı bir fonksiyonla tanımlamıştır |
Her iki yaklaşımda da kurumların gerisindeki toplumsal ilişkiler ihmal edilmiştir |
Her iki yaklaşımda da iktidar, toplumsal yaşamın her yerinde kendini gösteren bir ilişki biçimi olarak ele alınmıştır |
Her iki yaklaşımda da siyaset toplumsal ilişki temelinde ele alınmıştır |
Modern dönemde, siyaseti devlet ve devleti oluşturan kurumların işleyişine ilişkin bir faaliyet olarak ele alan kurumsalcı yaklaşım ve siyaseti bireysel (evrensel) hakların korunmasına yönelik sınırlı bir fonksiyonla tanımlayan liberal siyasal düşüncenin hâkimiyeti, siyasetin çatışmacı ve dinamik doğasını anlamayı zorlaştırmıştır. Her iki yaklaşımda da kurumların gerisindeki toplumsal ilişkiler ihmal edilmiştir. Kurumsalcı yaklaşım, iktidarı, toplumsal yaşamın her yerinde kendini gösteren bir ilişki biçimi olarak almak yerine, devlet aygıtıyla özdeşleştirerek; liberal yaklaşım ise, iktidar ilişkilerinden ari hakların, dolayısıyla da evrensel bir konsensüs imkânının var olabileceğini kabul ederek, siyasal ilişkiyi mümkün kılan antagonizmayı ihmal etmişlerdir. Günümüzde, liberal birey eleştirisi bağlamında topluluğu öne çıkaran komüniteryen siyasal düşünce ve kimliğe, farklılığa ve toplumsal yaşamı düzenleyen kuralların olumsallığına vurgu yapan post-marksist, post-yapısalcı ve post-modern siyasal düşünceler ile birlikte, siyasetin ilişkisel doğası yeniden gün yüzüne çıkmaya başlamıştır.
10.Soru
Toplum sözleşmesi düşüncesinin Lockeçu versiyonunu temel alan düşünce hangisidir?
Toplum sözleşmesi düşüncesinin Lockeçu versiyonunu temel alan düşünce hangisidir?
Marksist teori |
Liberal teori |
Pozitif hukuk teorisi |
Elit teorisi |
Sosyalist teori |
Liberal siyasal teori, toplum sözleşmesi düşüncesinin Lockeçu versiyonunu temel alır. Buna göre devlet öncesi durum, yani doğa durumunda doğal hukuk ha^kimdir ve bireyler bu hukuktan kaynaklanan do¤al haklara sahiptirler
11.Soru
Sivil toplum kuruluşları hangi farklı gruplardan oluşur?
Sivil toplum kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, Halk kuruluşları, Siyasi örgütler
|
Sivil toplum kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, Halk kuruluşları, Sivil toplum kurumları
|
Siyasi örgütler, Sivil toplum örgütleri, Halk kuruluşları, Sivil toplum kurumları
|
Sivil toplum kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, Sivil toplum kurumları, Gönüllü kuruluşlar
|
Gönüllü kuruluşlar, Halk kuruluşları, Sivil toplum kuruluşları, Sivil toplum örgütleri
|
12.Soru
Aşağıdakil teorilerden hangisi devleti siyasal güç alanı sivil toplumu ise özgürlük alanı olarak tanımlar?
Marksist Teori |
Liberal Teori |
Muhafazakar Teori |
Ekonomik Determinizm |
Siyasal Antropoloji |
Liberal teori devleti siyasal güç alanı sivil toplumu ise özgürlük alanı olarak kabul eder.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "sivil toplum" kavramının tanımı için doğrudur?
Batı temelli olan ve devlet-toplum ilişkisini ele alan tanımdır.
|
Demokrasi yönetim anlayışında yeniden gündeme gelmiş olan bir düşüncedir.
|
Modernleşme sürecinde Türkiye'nin gelmiş olduğu noktadır.
|
Sivil toplum teorisine dayanan siyasal düşünce odaklı politik görüştür.
|
Bir toplumun tarihsel olarak geldiği noktayı işaret eden özgürlüğün sınırlarıdır.
|
14.Soru
Foucault’nun iktidar düşüncesiyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
İktidar, makro düzeylerde işler ve gözlemlenir. |
İktidar bireylerin bedenleri üzerinden dahi kendi üretebilir. |
İktidarın ilk, asıl ve sürekli işlevi yasaklama ve sınırlandırma eylemidir. |
İktidar ilişkisinde yönlendirme eylemine maruz kalan taraf pasiftir. |
İktidar, devletin toplumun yönlendirdiği tek yönlü bir ilişkidir. |
Mikro iktidar anlayışına sahip Foucault, iktidarı, bir tarafın, diğer tarafın eylemleri üzerinde eylemde bulunduğu bir ilişki olarak görmekte olup iktidarla birlikte direnişin de olacağını kabul eder. Ancak iktidar sürekli olarak kendini üretebilme kapasitesine sahiptir. Hatta kendisi öznelerin toplumsal bedenlerinin biçimlendirerek de yapar. Yanıt B şıkkıdır.
15.Soru
Althusser’in düşünceleri bağlamında düşünüldüğünde Devletin Baskı Aygıtları ve Devletin ideolojik Aygıtları ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Devletin Baskı Aygıtları kontrol altına alındığında Devletin ideolojik Aygıtları da otomatik olarak kontrol altına alınmış olur.
|
Her ikisi de üretim ilişkilerinin yeniden üretiminde işlev görür.
|
Her ikisi de kamuya aittir.
|
Devletin Baskı Aygıtları yalnızca güç Devletin ideolojik Aygıtları ise yalnızca ideoloji yoluyla faaliyet gösterir.
|
Her ikisi de bütünüyle egemen sınıfın kontrolündedir.
|
16.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi; siyasal yapı, siyasal rejim, cumhuriyet ve vatandaşların hakkı anlamlarını içerir?
Ethos
|
Politicos
|
Nomos
|
Politeia
|
Politoloji
|
17.Soru
Türkiye’de siyaset konusuna ilişkin çalışmaların gelişim çizgisinin çok eskilere uzanmasına rağmen görgül siyaset bilimi çalışmalarının geç bir dönemde ortaya çıkmasının sebebi nedir?
Siyasete dair incelemelerde felsefi yaklaşımın hakim olması
|
II. Dünya Savaşı’ndan sonra artmaya başlayan Amerikan etkisi
|
Üniversitelerin personel yetiştirme işlevini terk edip bilimsel araştırma yapan kurumlar haline gelmesi
|
Çok partili siyasal hayata geçişle yaşanan toplumsal dönüşümler
|
Devlet mekanizmasının işleyişini anlamaya çalışan yeni disiplinlerin popülerlik kazanması
|
18.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi davranışçı yaklaşımı çok dar bularak siyasetin çözümlenmesinde sosyolojiden çok daha fazla yararlanılması gerektiğini öne sürmüştür?
R. Nispet |
S. M. Lipset |
M. Foucault |
G. Sartori |
F. Neumann |
F. Neumann davranışçı yaklaşımı çok dar bularak siyasetin çözümlenmesinde sosyolojiden çok daha fazla yararlanılması gerektiğini öne sürmüştür.
19.Soru
Demokrasi düşüncesini Amerika seyahatindeki gözlemleriyle destekleyen düşünür kimdir?
Demokrasi düşüncesini Amerika seyahatindeki gözlemleriyle destekleyen düşünür kimdir?
Hegel |
Marx |
Hobbes |
Locke |
Tocqueville |
Demokrasi düşüncesini Amerika seyahatindeki gözlemleriyle destekleyen Tocqueville, demokratik Amerika ile despotik olarak nitelediği Fransa arasında karşılaştırmalar yapmıştır. Sivil ve siyasal düzeydeki örgüt, parti ve derneklerden oluşan bir siyasal sistemi liberal bireycilik ve devletin merkezileşmesine karşı bir denge unsuru olarak olarak gören Tocqueville bu düflüncesiyle Hegel’den farklılaşır.
20.Soru
Egemenliğin (ve tabi olmanın) tıpkı çatışma gibi insan ilişkilerinin doğal bir parçası olmadığını, her ikisinin de sınıflı toplumlara özgü olduğunu, bu tür toplumların üretim biçimlerinin kendine has ve somut özelliklerinden kaynaklandığını ve bu bağlamda devletin hâkim sosyal sınıfların hâkimiyetini sürdürme gayesi üzerine inşa olmuş bir yapı olduğunu ileri süren Avrupalı düşünür kimdir?
Max Weber |
Jean Bodin |
John Locke |
Thomas Hobbes |
Karl Marx |
Karl Marx doğrudan siyaset üzerine yazmamıştır ama yaptığı çözümlemelerde sosyal sınıflar arasındaki mücadeleyi anlamanın yolu olarak siyasetin toplumsal kökenlerine dikkat çekmiştir. Marx’a göre siyaset, yöneten-yönetilen ilişkisinde baskı, kabul veya iknayı sağlamada, kısacası hâkim olmayı ve tabi olmayı belirlemede güce dayanan en önemli araçtı. Bununla beraber Marx, hâkimiyetin (ve tabi olmanın) tıpkı çatışma gibi insan ilişkilerinin doğal bir parçası olmadığını, her ikisinin de sınıflı toplumlara özgü olduğunu, bu tür toplumların üretim biçimlerinin kendine has ve somut özelliklerinden kaynaklandığını savunuyordu. Devleti de bu bağlamda hâkim sosyal sınıfların hâkimiyetini sürdürme gayesi üzerine inşa olmuş bir yapı olarak görüyordu. Bu ise devletin toplum tarafından biçimlendirildiğinin açık bir ifadesiydi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ