Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Duhter-i Hindu kimin eseridir?


Abdülhak Hamid

Namık Kemal

Şinasi

Recaizade Mahmud Ekrem

Ahmed Vefik Paşa


2.Soru

Namık Kemal’in İntibah adlı romanının asıl adı nedir?


Son Pişmanlık

Gülnihal

Kara Bela

Cezmi

Vatan Yahut Silistre


3.Soru

Ahmet Midhat Efendinin hikaye ve romanlarıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Hikaye ve romanlarında kendi kişiliğini gizlemez.

Ara sıra hikayeyi keser okuyucuya bilgiler verir.

Romanlarında okuyucuyu adeta bir seyahate çıkarır, değişik mekanları olayları göstermek ister.

Sadece olayları anlatmakla yetinmez, kahramanların psikolojik dünyalarını, istek ve arzularını anlatır.

Hikaye ve romanlarında natüralist akımdan çok fazla yararlanır.


4.Soru

  1. Yusuf Kâmil Paşa
  2. Abdurrahman Sâmi Paşa
  3. Münif Paşa
  4. Mehmed Ali Paşa
  5. Subhi Paşa

Tanzimat Döneminde Fransızcadan ilk edebî tercümeleri yukarıdaki yazarların hangileri yapmıştır?


I, II

II, III, IV

III, V

I, III

IV, V


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi İkinci Kuşak ve Çeviri Faaliyetlerine ilişkin yanlış bir bilgidir?


Tanzimat Dönemi ikinci kuşak yazarlarında yoğun bir çeviri faaliyeti
gözlemlenmektedir.

Recaizâde Ekrem Terakki gazetesinde tefrika olarak yayımlanan Silvio Pelico’dan Mes Prisons'ı çevirmiştir

Sami Paşazâde Sezai, Alphonse Daudet’nin Değirmenimdem Mektuplar adlı
kitabından “Arles’li Kız” adlı hikâyeyi sağlam yapısını ve üslubunu beğendiği gerekçesiyle “Arlezyalı Kız” adıyla çevirir.

Muallim Naci’nin Farsça ve Arapçadan tercüme ettiği örnekler Hurde-i Furûş I ve II’de yer almaktadır

çeviriler kitap hâlinde yayımlanan ve dergi ve gazetelerde neşredilen çeviriler olarak iki grupta tasnif edilebilir.


6.Soru

I. Osman Nûreddin Şems Efendi
II. Koniçeli Mûsâ Kâzım Bey
III. İsmâil Paşa-zâde İbrahim Hakkı Bey
IV. Manastırlı Hoca Sâlih Nâili Efendi

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Encümen-i Şuara'da yer alan şairlerdendir?


Yalnız I

Yalnız II

II ve III

I, II, III ve IV

I, II ve III


7.Soru

Devlet işleri için yabancı dil bilen gençlere duyulan ihtiyacı karşılamak, memurlara yabancı dil öğretmek üzere 1821’de kurulan okul, aşağıdakilerden hangisidir?


Tıbhane

Mekteb-i Harbiye

Encümen-i Dâniş

Tercüme Odası

Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye’


8.Soru

Bu çevirilerde çevirmen metnin anlamına sadık kalmasına karşılık kendi kültürü ve toplumu için yabancı kalabilecek kültürel ve dinî unsurları atlarlar.
Yukarıda sözü edilen çeviri türü aşağıdakilerden hangisidir?


Genişletilmiş çeviriler

Özetlenmiş çeviriler

Aslına sadık çeviriler

Mealen çeviriler

Mot à mot çeviri


9.Soru

Şeyh Galip’in mesnevi nazım şekliyle yazdığı tasavvufi manzum bir hikâye aşağıdakilerden hangisidir?


Hüsn-ü Aşk

İlahi Aşk

Ölümsüz Aşk

Aşk

Romeo ve Juliet


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tasavvuf literatüründe sıkça kullanılan, Ruhların yaratılması sırasında Tanrı’yla insanlar arasında yapıldığı kabul edilen sözleşmeye verilen addır? 


Bekâbillâh

Elest meclisi

Kaside-i Adem

Tabsıra

Mersiye


11.Soru

Ölüm düşüncesi çevresinde yazdığı “Mersiye”sinde mezarlığın içine eğilip cesetteki değişimi ele almasıyla dikkat çeken şair kimdir?


Namık Kemal 

Akif Paşa

Ziya Paşa

İbrahim Şinasi

Sadullah Paşa


12.Soru

Batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımına verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


Gotik

Barok

Postmodern

Hame

Postmodern


13.Soru

Fatin Tezkiresi ne zaman yayınlanmıştır?


1853

1855

1858

1860

1864


14.Soru

Namık Kemal Ziya Paşa'nın eserini eleştirmek için kaleme aldığı eleştiri hangisidir?


Tahrib-i Harâbât

Mes-Prison Muâhezesi

Bahâr-ı Dâniş Mukaddimesi

Mukaddime-i Celal

Mikro Mega Tercümesi Muâhezesi


15.Soru

Osmanlı saraylarındaki düğün, sünnet gibi eğlencelerde yer alan cambazlar, hokkabazlar ve sihirbazlar tiyatronun kökenine ilişkin ipuçları sunmaktadırlar. Düğün, sünnet gibi saray eğlenceleri ve şenlikleri Osmanlı toprakları içinde gösteri sanatlarının gelişmesine etki eder. Aşağıdaki padişahlardan hangisi hazırlattığı sünnet düğünü şenliklerindeki gösteriler, tiyatronun gelişmesine ve tiyatro zevkinin oluşumuna hizmet etmiştir?


II.Mehmet

III. Murat

I. Selim

II.Osman

I. Ahmet


16.Soru

Moliére’den L’Avare (Cimri) adlı oyunundan ilham alıp Pinti Hamit karakterini yaratan yazar aşağıdakilerden hangisidir?


Ahmet Vefik Paşa

Teodor Kasap

Direktör Ali bey

Feraizcizâde Mehmet Şakir

Ali Haydar Bey


17.Soru

Osmanlı Türkçesinin Eski Anadolu Türkçesinin yerini almaya başladığı XV. Yüzyılın ikinci yarısı ve XVI. yüzyılın başlarında bazı şairler tarafından bilinçli bir şekilde başlatılan dilin sadeliğini koruma hareketi aşağıdakilerin hangisidir?


Sebk-i hindî

Barok

Türkî-i Basit

Gotik

Modern


18.Soru

Türk edebiyatında Batı tarzı ilk romanın aşağıdakilerden hangisi olduğu kabul edilir?


Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat

Cezmi

Sergüzeşt

İntibah

Araba Sevdası


19.Soru

I. Türk edebiyatında pek az kullanılmış nazım biçimidir.

II. 18. yy. şairi Şeyh Galib çok önem vermiştir.

III. Muhammesin özel bir biçimidir.

IV. Aruzun Mef’ûlü, Mefâilün, Feûlün kalıbıyla yazılır.

Tardiye ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangileri doğrudur?


I ve II

II ve III

I, II ve III

II, III ve IV

I, II, III ve IV


20.Soru

Tiyatronun Türk gençleri tarafından icra edilmeye başlanması hangi padişah döneminde gerçekleşmiştir?


I. Abdülmecid

I. Mahmut

III. Selim

II. Mahmut

II. Abdülhamit