Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 22. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Romanda Türk-İran savaşında gösterdiği kahramanlıklarla yine aynı savaşta tanışıp dost olduğu Adil Giray’ı kurtarma çabası içinde olan kahramanımız idealist bir kişidir. Sözü edilen tema hangi romana aittir?


İntibah

Aşk-ı Memnu

Mai ve Siyah

Cezmi

Şemsa


2.Soru

Ziya Paşa’nın Rousseau’nun İtiraflar’ını model alarak alarak yazdığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Emile

Robinson

Souvenir

İtiraflar

Tartuffe


3.Soru

Bir romanda anlatılan olaylar dizisinin yanı sıra romanın yazılışını da konu edinen anlatım tekniği aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilir?


Üst-kurmaca

Hâkim bakış açısı 

Tardiye 

Sebk-i Hindî 

Türkî-i Basit 


4.Soru

Namık Kemal hangi edebi türü diğer edebi türlerinden üstün tutmaktadır?


gazel

tiyatro

kaside

kıta

rubai


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat romanının genel olarak ele aldığı konulardan biri değildir?


Aşk

Kölelik

Yanlış Batılılaşma

Görücü usulüyle evlilik

Şehir hayatı


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi devletten yardım almadan çıkarılan ilk özel gazete olma özelliğine sahiptir?


Muhbir

Tasvir-i Efka^r

Tercüman-ı Ahval

Hürriyet

İbret


7.Soru

Şiirde teşbih yoluyla kurulmuş bir imgenin arkasında saklanan anonim sembol, allegoriye ne denir?


Mukabil

Mutavassıt

Sûk-ı Ukâz

Mazmun

Vezin


8.Soru

1868 yılında Gedikpaşa’da kurulan Osmanlı Tiyatrosu kim tarafından kurulmuştur?


Ahmet Vefik Paşa

Agop Vartovyan

Hamid Tarhan

İbrahim Şinasi

Ziya Paşa


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi klasik şiir ile halk şiirinin en çok iç içe girdiği ortamın şairidir?


Bayburtlu Zihni

Gevheri

Aşık Ömer

Erzurumlu Emrah

Figani


10.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi “ikinci el tercüme” örneği olması nedeniyle önem taşımaktadır?


Muhaverat-ı Hikemiye

Hikâye-i Robinson

İniâl-i Aşk

Tabib-i Aşk

Matbuat Hatıraları


11.Soru

Ahmet Midhat Efendi'nin Letâif-i Rivâyât serisindeki hikâyelerinde konu birliği olmamasının sebebi nedir?


Hikâyelerin yaklaşık yirmi beş yılda yazılmış olması.

Yazarın hikâye ile roman ayrımına gitmemesi.

Eserlerin içerisinde çeviri ve uyarlama olanların önemli yer tutması.

Yazarın hikâyelerinde meddah tarzı anlatıma bağlı laubali bir üslup kurma yoluna gitmesi.

Yazarın, halkın büyük çoğunluğunun cahil olduğu bir toplumda sanat değeri yüksek eser vermenin gereğine inanmaması.


12.Soru

Aşağıdakilerden hangileri Namık Kemal’in hem kendi hem de sonraki dönemleri etkileyen görüşleri arasında yer almaktadır?

  1. Tiyatro bir eğlencedir; eğlencelerin en faydalısıdır. 
  2. Edebiyatın en büyük kısmı olan tiyatro, kitap ve gazetelerden daha etkilidir. 
  3. Tiyatro aracılığıyla halk eğitilebilir. 
  4. Yabancı dilden tiyatro eseri çevirmenin bir sakıncası söz konusu değildir.


I, II ve III

II, III ve IV

II ve IV

I, II, III ve IV

III ve IV


13.Soru

Ahmet Midhat Efendi, romanlarında aşağıdaki konulardan hangisini diğerlerine göre daha az ele almıştır?


Kültürel Değer Karmaşası

Ahlaki Değerler

Savaş Sahneleri

Görücü Usulü Evlilik

Halkın Eğitilmesi


14.Soru

Mâcerâ-yı Aşk hangi şairin ilk eseridir?


Namık Kemal

Abdülhak Hâmid

Ârif Hikmet

Memduh Faik

Osman Şems


15.Soru

Aşağıdakilerden Hangisi Âkif Paşa’nın “Mersiye”sinden etkilenerek oğlu Nijad’ın ölümü üzerine yazdığı “Ah Nijad” şiirinin sahibidir?


Muallim Naci

Namık Kemal

Recaizade Mahmut Ekrem

Ziya Paşa

Ahmet Haşim


16.Soru

Namık Kemal'in Tahrib-i Harâbât eserinde eleştirmiş olduğu Harâbât adlı üç ciltlik antolojiyi aşağıdaki yazarlardan hangisi kaleme almıştır?


Recaizâde Mahmut Ekrem

Şinasi

Ziya Paşa

Ahmet Midhat Efendi

Şemsettin Sami


17.Soru

Kıssadan Hisse kimin eseridir?


Ali Aziz Efendi

Ahmet Midhat Efendi

Vartan Paşa

Ahmet Hamdi Tanpınar

Hasan Tevfik Efendi


18.Soru

19. yüzyılın ilk yarısında Türk edebiyatının genel durumu konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Klasik Osmanlı şiiri, 18. yüzyıldan itibaren
kendini gösteren zevk ve estetik duygudaki değişimi
19. yüzyılın ilk yarısında da devam ettirmiş
ve gelişiminin son evresine girmiştir.

Klasik Osmanlı şiiri, 17. yüzyıldan itibaren
kendini gösteren zevk ve estetik duygudaki değişimi
19. yüzyılın ilk yarısında da devam ettirmiş
ve gelişiminin son evresine girmiştir.

Klasik Osmanlı şiiri, 18. yüzyıldan itibaren klasik
ölçütlerini kaybetmeye ve çözülmeye başlar.

Bu dönemde sanatçının şahsiyetinin ön plana
çıkmasıyla şiirde bireysel olana doğru yöneliş görülür.

Türk şiirinde, 18. yüzyıldan başlayarak 19.
yüzyılın ilk yarısında en üst seviyesine çıkan mizah
duygusunun altında toplumsal eleştiri düşüncesi
yatmaktadır.


19.Soru

Tanzimat birinci kuşak sanatçıları edebiyatı hangi çerçevede değerlendirmişlerdir?


Batılılaşma

Doğuya yakınlaşma

Sosyal fayda

Siyasi fayda

Modernleşme


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi romanının ele aldığı konulardan biri değildir?


Yanlış Batılılaşma

Görücü Usulu Evlilik

Köy Hayatı

Kölelik

Psikolojik Olaylar