Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir romanda anlatılan olaylar dizisinin yanı sıra romanın yazılışını da konu edinen anlatım tekniğine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Üst Kurmaca |
Geri Dönüş |
Montaj |
Mektuplaşma |
Metinlerarasılık |
Bir romanda anlatılan olaylar dizisinin yanı sıra romanın yazılışını da konu edinen anlatım tekniğine üst kurmaca denir.
2.Soru
Ahz-ı Sâr yahut Avrupa’nın Eski Medeniyeti ve Fürs-i Kadîmde Bir Facia yahut Siyavuş adlı tiyatro oyunlarının yazarı kimdir?
Namık Kemal |
Şinasi |
Ziya Paşa |
Ahmet Mithat Efendi |
Şemsettin Sami |
Bu iki eser Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılmıştır.
3.Soru
Mikro-Mega Tercümesi Muahezesi’nde Namık Kemal aşağıdakilerden hangisinin tercümesini eleştirmiştir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ahmet Midhad Efendi |
İbrahim Şinasi |
Ahmet Vefik Paşa |
Voltaire’in Micro Mega adlı eserinin Ahmet Vefik Paşa tarafından Diyojen gazetesinde tercüme edilmesi üzerine yazdığı bir yazıdır. Namık Kemal, bu tercümenin dilinde gazetelerin ilan sütunlarında görülen en önemsiz bölümler kadar bile letafet olmadığını iddia eder.
4.Soru
Namık Kemal’in Magosa’da sürgün olduğu yıllarda kaleme aldığı eser aşağıdakilerden hangisidir?
Vatan yahut Silistre |
Zavallı Çocuk |
Celal Mukaddimesi |
Gülnihal |
Celaleddin Harzemşah |
Zavallı Çocuk, Namık Kemal’in Magosa’da sürgün olduğu yıllarda yazdığı eseridir. Eserde geleneksel aile yapısı içerisinde görülen aksaklıkların gençlerin hayatında trajik bir faciaya sebep olabileceği üzerinde durulur. Çocuklarının gelecekleri ile ilgili karar alırken onların fikirlerini önemsemeyen bir ailenin kızlarının ölümüne sebep oluşları anlatılır (Namık Kemal, 1960).
5.Soru
Türkçeye Mağdurin Hikâyesi adıyla çevrilmiş olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Robinson Crusoe |
Tartuffe |
İhtiyar Onbaşı |
Sefiller |
Afife Anjelik |
Münif Paşa’nın Muhaverat-ı Hikemiye’si (1859) ve Victor Hugo’nun Sefiller adlı eserinin tercümesi olan Mağdurin Hikâyesi (1862) dönemin ilk çeviri örneklerindendir.
6.Soru
Yabancı bir eserin içeriğinin korunarak yer ve kişi adlarının, deyimlerin ve gelenek göreneklerin yerli hayata uyarlanarak aktarılmasına ne ad verilir?
İmitasyon |
Adaptasyon |
Konsültasyon |
Konsolidasyon |
Kombinasyon |
Yabancı bir eserin içeriğinin korunarak yer ve kişi adlarının, deyimlerin ve gelenek göreneklerin yerli hayata uyarlanarak aktarılması işlemine adaptasyon (uyarlama) adı verilir. Tanzimat Dönemi’nde Şinasi’nin açtığı modern tiyatronun yolunda yürüyen Ahmet Vefik Paşa, Moliére’den yaptığı adaptasyonlarla (uyarlamalarla) Türk tiyatrosuna katkı sağlar.
7.Soru
Tanzimat Dönemi’nde eserleri en çok çevrilen
Batı edebiyatı yazarlarından birisi de ...’dur. Julie veya Nouvelle Heloise ve Emile
tercümeleri ile tanımaya başladığımız yazarın
Ziya Paşa tarafından Türkçeye çevrilen Emile’i
(1871) çocuk eğitimi ve pedagoji tarihimiz açısından
önemlidir.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Jean Jacques Rousseau |
Daniel Defoe |
Moliere |
Dumanoir |
D’Ennery |
Tanzimat Dönemi’nde eserleri en çok çevrilen
Batı edebiyatı yazarlarından birisi de Jean Jacques
Rousseau’dur. Julie veya Nouvelle Heloise ve Emile
tercümeleri ile tanımaya başladığımız Rousseau’nun
Ziya Paşa tarafından Türkçeye çevrilen Emile’i
(1871) çocuk eğitimi ve pedagoji tarihimiz açısından
önemlidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Galip Bey’in şiir diliyle ilgili düşüncesini yansıtır?
Şiir dili gündelik dilin üstündedir. |
Şiir dilini anlamak için özel bir çabaya gerek yoktur. |
Şiir dilinde “saf/kaba Türkçe” kullanılmalıdır. |
Şiir dilinde “sade” Türkçe kullanılmalıdır. |
Sosyal hayatın ve asri fikirlerin dili kullanılmalıdır. |
Galip Bey, “şiir dili”nin gündelik dilin üstünde, özel bir dil inşa etmek olduğu; onu öğrenmek ve anlamak için de özel bir gayret harcanması gerektiği fikrindedir.
9.Soru
Devlet tarafından öğrenim için batıya gönderilen ilk sivil öğrenci kimdir ?
Namık Kemal |
Âkif Paşa |
Ziya Paşa |
İbrahim Şinasi |
Mustafa Reşit Paşa |
Devlet tarafından öğrenim için Batı’ya
gönderilen ilk sivil öğrenci olan Şinasi, Paris (1849-
1854)’te Fransızcasını ilerlettikten sonra, Reşit
Paşa’nın tavsiyesi üzerine maliye öğrenimine başlar.
Bir yandan da matematik ve tabiat bilimleriyle uğraşır.
10.Soru
Aşağıdakilerin hangisi "Şiirde teşbih yoluyla kurulmuş bir imgenin arkasında saklanan anonim sembol, allegori" anlamına gelir?
Beyit |
Gazel |
Mazmun |
Aruz |
Nesir |
Tanımı verilen terim mazmundur. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Gotik |
Barok |
Romantizm |
Modernizm |
Post-modernizm |
Batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımı barok olarak adlandırılır.
12.Soru
- Sanatçı estetik yeteneğini hükümdara beğendirmek üzere hareket eder.
- Bu dönemin şair tipi benliğin ve bireysel olanın keşfedilmesine yönelmiştir.
- Halk şiiri geleneğine oldukça uzaktır.
- Toplumu ve bireyi kapsayan olaylarla ilgilenmektedir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri 19. yüzyılın ilk yarısında görülmeye başlanan şiir anlayışının özelliklerindendir?
II, III, IV |
Yalnızca III |
II ve IV |
I ve II |
I, II, III |
Bu dönem şiir anlayışında sanatçının estetik yeteneğini hükümdara beğendirmeye çalışması artık söz konusu değildir. Sanatçı daha çok kendi benliğini ve bireysel estetik anlayışını keşfetmeye yönelmiş ve bir yandan da toplumu ilgilendiren olaylara, konulara ilgi duymaya ve tüm bunları sanatına taşımaya başlamıştır. Ayrıca bu dönemde halk şiiri ile klasik şiir arasındaki ayrılık ve uzaklık giderek kapanmaya başlamıştır.
13.Soru
Türk Edebiyatı hakkında ilk tartışma aşağıdaki gazetelerden hangisinde gerçekleşir?
Tasvir-i Efka^r |
Tercüma^n-ı Haki^kat |
Ceride-i Havadis |
Takvim-i Vekayi |
Tercüman-ı Ahval |
Türk edebiyatı alanında ilk edebi^ tartışma Tasvir-i Efka^r’da yaşanır. “Mebhuse-tü Anha” tartışması olarak bilinen dil/edebiyat münakaşası Arapça bazı terkiplerin nasıl yazılacağı konusundaki anlaşmazlıktan doğar. Giampietri’nin yayımcılığını yaptığı Courrier d’Orient gazetesinde yayımlanan bir makaleye Ruzname-i Ceride-i Havadis itirazda bulunur. Courrier d’Orient’in buna cevabı Tasvir-i Efka^r’da yayımlanır. Bunun üzerine tartışma Ruzname-i Ceride-i Havadis ile Tasvir-i Efka^r arasında sürer. Ruzname-i Ceride-i Havadis’te Ayan Reisi Sait Paşa, Tasvir-i Efka^r’da ise S¸inasi “Mebhuse-tü Anha” ve öbür Arapça tamlamaların yazılış ve kullanılış biçimlerini tartışırlar. S¸inasi, Ruzname-i Ceride-i Havadis gazetesinde yer alan bazı tamlamaların hatalı kullanıldığını, doğru- sunun nasıl olması gerektiğini göstermeye çalışır.
14.Soru
Osmanlı’nın son klasik tezkiresi olan Tezkire-i Hâtimet’ül Eş’ar’ın yazarı kimdir?
Agâh Efendi |
Fatin Efendi |
Naima |
Şinasi |
Nergisi |
Osmanlı’nın son klasik tezkiresi olan Tezkire-i Hâtimet’ül Eş’ar’ın yazarı Fatin Efendi’dir. 1853 yılında biten ancak 1855 yılında yayımlanan bu tezkire, hâl tercümeleri (öz geçmiş) ve şiir örneklerinden oluşur.
15.Soru
Yazı dilini konuşma diline yaklaştırmayı ve Türkçeyle edebî eser ortaya koymayı amaçlayan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Âkif Paşa |
İbrahim Şinasi |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Şinasi’nin amacı, yazı dilini konuşma diline yaklaştırmak ve sade Türkçeyle edebî eser ortaya koymaktır. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuarâ müdavimlerini kaynaştıran etkenlerden biri değildir?
Şairlerin mesleki kaderleri onları birbirlerine yaklaştırır. |
Aynı tarikat ve dergahlarda buluşmaları yadırganmaz. |
Aynı devlet büyükleri tarafından kollanırlar. |
Hemen hemen hepsinin soyunun Anadolu kökenlidir. |
Aynı kahvehane ve meyhanelere sıkça uğrarlar. |
Encümen-i Şuarâ müdavimlerinin tanışıklıklarına ilk vesile, hemen hemen hepsinin ya soyunun ya doğum yerinin ya da memuriyetinin Rumeli ile bir alakasının bulunmasıdır.
17.Soru
Asıl şiirimizin halk şiiri olduğunu savunan, divan edebiyatının karşısına halk şiirini ve dolayısıyla da hece veznini çıkaran yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ahmet Mithat Efendi |
İbrahim Şinasi |
Ahmet Vefik Paşa |
Ziya Paşa’ya göre “Bizim şiirimiz, hani şairlerin nâmevzun (vezinsiz) diye beğenmedikleri avâm şarkıları ve taşradaki çöğür şairleri arasında “deyiş” “üçleme” “kayabaşı” tabir olunan nazımlardır” (Ziya Paşa, 1868, s. 7). Bu ifadeleriyle asıl şiirimizin halk şiiri olduğunu savunan Ziya Paşa, divan edebiyatının karşısına halk şiirini ve dolayısıyla da hece veznini çıkarır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. Yüzyılın ilk yarısında yaşamış kadın şairlerden birisi değildir?
Leyla Hanım |
Şeref Hanım |
Fıtnat Hanım |
Sıtki Hatun |
Sırri Hanım |
Sıtki Hatun 19. Yüzyılda değil 17. Yüzyılda yaşamış şairlerimizdendir.
19.Soru
- yüzyılın ilk yarısında sözlük alanında ön plana çıkan yazar 17. yüzyıl İranlı sözlükçülerinden Burhan mahlaslı Mehmed Hüseyin İbni Halefî Tebrizî’nin Burhan-ı Kâtı adlı Farsça sözlüğünü Tibyân-ı nâfî’ der-tercüme-i Burhan-ı Kâtı adıyla tercüme etmiştir. Ayrıca Şirazlı Mecdüddin-i Firûzâbâdî’nin Kâmûsu’l-muhit adlı Arapça sözlüğünün Türkçeye tercümesini El-Okyanusü’l-Basît fî Tercümetü’l-Kâmûsu’l- Muhit adıyla yapmıştır.
Yukarıda bahsedilen sözlükçü kimdir?
Yukarıda bahsedilen sözlükçü kimdir?
Abdurrahman Fevzi Efendi |
Ahmed Cevdet Paşa |
Recaîzâde Mahmud Ekrem |
Tahir Selam |
Mütercim Âsım |
19. yüzyılın ilk yarısında sözlük alanında ön plana çıkan isim Mütercim Âsım’dır.
20.Soru
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat’ta evlilikle birlikte dönemin başka problemlerine de dikkat çekilir Aşağıdakilerden hangisi bu problemlerden değildir?
Kölelik |
Özgürlük |
Eğitim |
Bilim |
Aile |
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat’ta evlilikle birlikte dönemin başka problemlerine de dikkat çekilir. Kölelik, özgürlük düşüncesi, kız çocuklarının eğitim görmesi ve terbiyesi, aile konusuna kadınının bakış açısından da yaklaşılması gerektiği bunlar arasındadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ