Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2 Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Divan şiirinde bendlerle kurulan nazım şekillerinin geneline ne ad verilir?
Tezat
|
Tariz
|
Poetika
|
Musammat
|
İmge |
Musammat, divan şiirinde bendlerle kurulan nazım şekillerinin geneline verilen addır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Recaizade Mahmut Ekrem’in şiire yenilik getiren temalarından biri değildir?
Yaban arısı
|
Kuzu otlatan kız
|
Çiçek
|
Kelebek
|
Tasavvuf |
Recaizade’nin Türk şiirinde kendi zamanına kadar pek görülmemiş birkaç tema getirdiği belirtilmektedir. Bunlar; yaban arısı, kuzu otlatan kız, çiçek ve kelebektir.
3.Soru
Şair-i Azam ünvanlı Türk edebiyatçımız kimdir?
Namık Kemal
|
Abdülhak Hamit
|
Recaizade Mahmut Ekrem |
Tevfik Fikret
|
Sami Paşazade Sezai |
Abdülhak Hâmit Tarhan, Namık Kemal ve Recaizâde tarafından övülmüş ve genç şair adaylarına örnek şair olarak gösterilmiştir. Ayrıca “Şâir-i Âzâm” unvanıyla da Türk edebiyatının en üst seviyelerine çıkarılmıştır.
4.Soru
Sami Paşazâde Sezai'nin, güzel yazılmak şartıyla her şeyin edebiyata konu olabileceğini söylediği eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Küçük Şeyler |
Zemzeme Hakkında |
Küçük Şeyler Mukaddimesi |
Hatırat-ı Edebiye |
Duhter-i Hindû Hâtimesi |
A, B, C ve D seçeneklerinde verilen eserler Sami Paşazâde Sezai'ye aittir. E seçeneğinde verilen eser ise Abdülhak Hâmit Tarhan'a aittir. “Küçük Şeyler Mukaddimesi”nde güzel yazılmak şartıyla her şeyin edebiyata konu olabileceğini söyleyen Sami Paşazâde Sezai’ye göre Güneş sistemini anlatmakla küçücük bir böceğin kalbini incelemek edebiyat bakımından birbirine eşittir. En mükemmel kitaplarda bile eksik olan bazı küçük şeylerin edebiyat bakımından öneminin büyük olduğunu dile getirir (Samipaşazâde Sezai, 2003a, s.101). Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Letâif-i Rivayât için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Âşık ve meddah tarzı anlatım vardır.
|
Tesadüfe yer verilmez.
|
Özgün bir kurguya sahiptir.
|
Psikolojik tahliller ağır basar.
|
Toplumsal sorunlara çözüm önerileri sunulmaz.
|
6.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Muallim Naci ve Ahmet Midhat Efendi’nin birbirlerine yazdıkları mektuplardan oluşur?
Istılahat-ı Edebiyye |
İntikad |
Demdeme |
Mektuplarım |
Muhaberat ve Muhevarat |
Muallim Naci ve Ahmet Midhat Efendi’nin birbirlerine yazdıkları mektuplardan oluşan eser Muhaberat ve Muhevarat’tır.
7.Soru
Sami Paşazâde Sezai’nin hangi hikayesinde Çamlıca’daki ağaçlık bir bölgede önce bir ağacın “teverrüm etmesi” sonucu yapraklarının dökülmesi, sonra ağaçların kesilerek satılması sonucu arazinin çölleşmesi anlatılmıştır?
Hiç |
İki Yüz Elli Kuruşa Bir Asır |
Düğün |
Bir Kitabe-i Seng-i Mezar |
Arlezyalı |
Doğru cevap B dir. Sami Paşazâde Sezai’nin “İki Yüz Elli Kuruşa Bir Asır” hikayesinde Çamlıca’daki ağaçlık bir bölgede önce bir ağacın “teverrüm etmesi” sonucu yapraklarının dökülmesi, sonra ağaçların kesilerek satılması sonucu arazinin çölleşmesi anlatılmıştır.
8.Soru
Recaizade Mahmut Ekrem’in oğlu Nijad’ın ölümünden sonra yazdığı eser ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Oğluyla ilgili derin üzüntüsünü manzum ve mensur metinlerde aktarmıştır.
|
En önemlileri “Mersiyye” ve “Ah Nijad” manzumeleridir.
|
Kaleminin siyasallaştığı metinlerdir.
|
Halit Ziya ve Tevfik Fikret’in de yazıları yer alır.
|
Bu eserde baba oğulun hatıralarına da yer verilmiştir. |
Recaizade’nin kalemi nadiren siyasi kisveye bürünür. Özellikle Namık Kemal ile mektuplaşmaları onun kaleminin siyasallaştığı metinlerdir. A, B, D ve E şıklarında geçen bilgiler doğrudur.
9.Soru
Abdülhak Hamit Tarhan’ın yazdığı ilk tiyatro eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Eşber |
Masalımsı Tarih |
Macera-yı Aşk |
Zeynep |
Nesteren |
Abdülhak Hamit Tarhan’ın yazdığı ilk tiyatro Macera-yı Aşktır.
10.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Sami Paşazâde Sezai’nin hikâyelerinin özellikleri ile ilgili olarak doğru değildir?
Duyguları mimik ve jestlerle ifade etmeyi dener. |
Kişilerin mizacını ve kültürünü tanıtmak için giyimden faydalanır. |
Kesin çizgilerle ayrılmış zıt yaradılışta kişileri yan yana getirerek davranışlarının etkisini artırmak ister. |
Politik düşünceleri veya toplumun bir kesimini savunur. |
Kişilerin beden yapısıyla iç hayatları arasındaki ilgiyi kurmaya çalışır. |
Sami Paşazâde Sezai, politik düşünceleri veya toplumun bir kesimini savunmak yoluna gitmeden, kısa hikâyenin dar çerçevesi içerisinde bir veya birkaç kişinin belirli zaman dilimindeki yaşama biçimini, kişisel serüvenini anlatmayı seçer.
11.Soru
Sami Paşazâde Sezai'nin Şir adlı eseri hangi yazarın, hangi eserinin konusuyla benziyordur?
Recaizâde Mahmut Ekrem - Çok Bilen Çok Yanılır |
Namık Kemal - Zavallı Çocuk |
Muallim Naci - Heder |
Ziya Paşa - Endülüs Tarihi |
Abdülhak Hâmit - Macera-yı Aşk |
Doğru cevap E dir. Sami Paşazâde Sezai'nin Şir adlı eseri Abdülhak Hâmit'in Macera-yı Aşk adlı eserin konusuyla benziyordur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aldülhak Hamit’in eserlerinden değildir?
Takrîzât
|
Makber
|
Ölü
|
Hacle
|
Bunlar O’dur |
Takrîzât Recaizâde Mahmut Ekrem’in eseridir.
13.Soru
“Şair Evlenmesi” ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Kimi zaman argoya başvurulur.
|
Görmeden evlenmeyi konu alır.
|
Karakterler ağız özellikleriyle konuşturulur.
|
Karagöz ve Orta Oyunu özellikleri gösterir.
|
Romantik bir tarzda yazılmıştır.
|
14.Soru
I. Hikâye ve roman kişileri, çevreyle ve nesnelerle ilişkilendirilmemiştir.
II. Roman kişileri dönemin sosyal hayatına, modalarına, eğitim ve kültürel yapısına uygunluk gösterecek şekilde kimlik kazanmıştır.
III. Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok; esaret, kadın hakları, kıskançlık, masumiyet, özentili yaşayışların yarattığı yıkımlar gibi konular yön vermeye başlamıştır.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşak hikâye ve romanları ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, III |
I, II |
II, III |
Hikâye ve roman kişileri, soyut birer varlık olmaktan çıkarak çevreyle, nesnelerle ilişkilendirilir; dış dünya kimi zaman onların bakış açısıyla anlam kazanır. Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok; esaret, kadın hakları, kıskançlık, masumiyet, özentili yaşayışların yarattığı yıkımlar gibi konular yön vermeye başlar. Roman kişileri dönemin sosyal hayatına, modalarına, eğitim ve kültürel yapısına uygunluk gösterecek şekilde kimlik kazanır.
15.Soru
Bir kelimenin ya da kelimeler topluluğunun, sözcük anlamının dışında ve/veya ötesinde, sözcüğün ya da sözcük öbeğinin belirtme, gösterme ve adlandırma özelliğine/ yeteneğine/gücüne “çağrışım”ı da ekleyerek kullanma marifetine ne ad verilir?
Poetika |
Tariz
|
İmge
|
Musammat
|
Tezat |
İmge, bir kelimenin ya da kelimeler topluluğunun, sözcük anlamının dışında ve/veya ötesinde, sözcüğün ya da sözcük öbeğinin belirtme, gösterme ve adlandırma özelliğine/ yeteneğine/gücüne “çağrışım”ı da ekleyerek kullanma marifetidir.
16.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Recaizâde Mahmut Ekrem ile ilgili olarak yanlıştır?
Tanzimat Dönemi eleştirisinin Namık Kemal’den sonra ikinci önemli ismidir. |
Ta’lîm-i Edebiyat adlı eserin yazarıdır. |
Servet-i Fünûn edebiyatının teorisyeni olarak görülür. |
Eski edebiyat taraftarlarına karşı yeni edebiyatı savunmuştur. |
Doğu retoriğine yönelen bir edebiyat kuramcısıdır. |
Tanzimat Dönemi ikinci kuşak sanatçılarından Recaizâde Mahmut Ekrem, şair ve yazarlığının yanı sıra Batı retoriğine yönelen bir edebiyat kuramcısı olarak da edebiyat tarihlerinde ayrıcalıklı bir yer edinir. Tanzimat Dönemi eleştirisinin Namık Kemal’den sonra ikinci önemli ismi olan Recaizâde Mahmut Ekrem’in eleştiri anlayışının önemli tarafı, Tanzimat edebiyatının estetiğini yapması ve eski edebiyat taraftarlarına karşı yeni edebiyatı savunmasıdır. Ekrem, aynı zamanda Servet-i Fünûn kuşağının da âdeta yol haritasını çizer ve fikirleriyle, bakış açısıyla onlara yol gösterir. Servet-i Fünûn edebiyatının teorisyeni olarak görülen Recaizâde Mahmut Ekrem, Ta’lîm-i Edebiyat, Takdir-i Elhan, “III. Zemzeme Mukaddimesi” ve Takrizat adlı eserlerinde sanat, edebiyat ve şiirle ilgili eleştirilerini dile getirir.
17.Soru
Hikâyeleriyle birlikte düşünüldüğünde hikâye türü üzerinde gerçek değişimi ve kısa hikâyenin Türk edebiyatında belirli bir form kazanmasını sağlayan iki yazarın isimleri aşağıdakilerden hangileridir?
Namık Kemal ve Recaizâde Mahmut Ekrem |
Ahmet Midhat Efendi ve Recaizâde Mahmut Ekrem |
Sami Paşazâde Sezai ve Namık Kemal |
Sami Paşazâde Sezai ve Recaizâde Mahmut Ekrem |
Sami Paşazâde Sezai ve Nabizâde Nâzım |
Hikâyeleriyle birlikte düşünüldüğünde hikâye türü üzerinde gerçek değişimi ve kısa hikâyenin Türk edebiyatında belirli bir form kazanmasını sağlayan yazarlar Sami Paşazâde Sezai ve Nabizâde Nâzım'dır.
18.Soru
Sami Paşazade Sezai, Recaizade Mahmut Ekrem'in hangi eserinde yer alan Mersiye'yi okuduğunda çok etkilenerek "Bir çocuğun ölümünü Ekrem’den daha etkileyici, daha mükemmel tasvir eden bir başka Türk şairi yoktur" sözlerini söylemiştir?
Takrizat |
Takdir-i Elhan |
Nâ-Kâfi |
Ta’lîm-i Edebiyat |
II. Zemzeme |
Sami Paşazâde Sezai, Abdülhak Hâmit ve Recaizâde Mahmut Ekrem gibi tabiattaki
her şeyi şaire ilham veren unsurlar olarak görür. Bununla birlikte Ekrem’in II. Zemzemeki tabında yer alan “Mersiye”yi okurken vicdanının, sakin sakin ağlayan kalbin sesini işittiğini, kelimelerin güzideliğinin ve sözlerin tabiiliğinin ruh için güzel bir ahenk olduğunu vurgular. Ona göre, bir çocuğun ölümünü Ekrem’den daha etkileyici, daha mükemmel tasvir eden bir başka Türk şairi yoktur.
19.Soru
Recaizade Mahmut Ekremin eserlerinden olan Şemsa hangi yılda yazılmıştır?
1890 |
1892 |
1895 |
1897 |
1899 |
Recaizade Mahmut Ekremin eserlerinden olan Şemsa 1895 yılında yazılmıştır.
20.Soru
Recaizâde Mahmut Ekrem’in Takdir-i Elhan isimli eleştiri kitabı kaç yılında yazılmıştır?
1884 |
1886 |
1888 |
1890 |
1892 |
Recaizâde Mahmut Ekrem’in Takdir-i Elhan isimli eleştiri kitabı 1886 yılında yazılmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ