Tarih Felsefesi 2 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dilthey’in tarih anlayışıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Her tarihsel dönem kendi içinde biricik ve bütündür. |
Tarihe ilerleyen bir süreç olarak bakılmalıdır. |
Tarihte genel geçer olan mutlak bir anlam yoktur, her zaman değişen bir anlamlar çokluğu vardır. |
Tarihte ilerleme ve yükseliş çağları olduğu gibi düşüş ve gerileme çağları da olabilir. |
Tarih bilgisine giden yol onu yaşamaktan, yeniden zihinde canlandırmaktan ve anlamaktan geçer. |
Dilthey her tarihsel dönemi biricik olarak kabul ettiğinden ve çağlar arası bir geçişlilik olmadığını savunduğundan dolayı esatolojik tarih anlayışlarının yaptığı gibi tarihe ilerleyen bir süreç olarak bakmamaktadır.
2.Soru
Comte’a göre insan aklı kaç farklı aşamadan geçmiştir?
Üç farklı aşama |
İki farklı aşama |
Tek aşama |
Dört aşama |
Beş aşama |
Comte’a göre insan aklı üç farklı aşamadan geçmiştir. Comte'un "üç hâl yasası" ile ifade ettiği şey insan aklının tarih boyunca üç farklı aşamadan geçtiğidir. Bu üç hâl (aşama) teolojik hâl; metafizik ya da soyut hâl ve bilimsel (pozitif) hâldir.
3.Soru
Olgular arası yasa bağlantılarını keşfetme doğa bilimlerinde olduğu gibi tarihte de olguları önceden görebilme olanağı sağlar. Bu durum aşağıda verilen kavramlardan hangisini tanımlar?
İlerleme yasası |
Nesnellik |
Öndeyi |
İlerleme düzenliliği |
Pozitivist ontoloji |
Comte’a göre neyin var olduğundan çok, bir şeyin nasıl oluştuğu sorusu önemlidir. Bu da olguların yasalarını araştırmak, olguların değişmez doğa yasalarına bağlı oldukları gerçekliği kabul etmektir. Bu da önceden görmeyi, yani öndeyiyi gerektirir. Olguları yöneten yasalar bilinirse eğer, gelecekte gözlenebilecek olguların bu yasalardan hareketle önceden bilinebilmelerini olanaklı kılabilir.
4.Soru
20.yüzyılda Mantıkçı Deneycilik olarak da bilinen neopozitivizmin savunduğu birleştirilmiş bilim ideali nedir?
Bütün bilimlerin tek bir yöntem kullanması gerektiği görüşüdür. |
Tüm bilimlerin evrensel olması gerektiğinin savunusudur. |
Dünya çapında tüm bilimlerin okutulması gerektiği görüşüdür. |
Bütün bilimlerin tek bir bilim haline getirilmesidir. |
Bilimsel çalışmaların tek elden yapılması gerektiğini savunan görüştür. |
Birleştirilmiş bilim anlayışı bütün bilimlerin tek bir yöntem kullanması gerektiğini ve tarih de bilim olacaksa doğa bilimlerinin yöntemlerini kullanması gerektiğini savunan görüştür.
5.Soru
Croce’ye ilişkin verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Doğa biliminin gerçek kavramları vardır. |
Bütün tarihler çağdaş tarihtir. |
Tarih insan tininin oluşması sürecidir. |
Tarih insanın yaşadığı yerdir. |
Tek bir tür yargı vardır, o da tekil tarih yargısıdır. |
Croce’ye göre doğa biliminin kavramsal kurguları vardır, gerçek kavramları yoktur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx ve Engels’in görüşlerini 20. yy’da savunan düşünürlerdendir?
Bloch |
Hegel |
Herder |
Schelling |
Fichte |
Marksist tarih kuramının Marx ve Engels’in tarih görüşlerinden sonra 20. yüzyılda da savunucuları olmuştur. Bunlar arasında en önemli Marksist düşünürler Georg Lukács, Antonio Gramsci, Ernst Bloch gibi kimi düşünürlerdir ve bunlar Marksist düşünceyi temsil eden önde gelen isimler arasındadır. Marksist materyalist tarih tasarımını Lukacs’ın Hegelci-Marksizmi ile Althusser’in Yapısalcı Marksizmi, farklı biçimlerde yorumlamışlardır.
7.Soru
Mantıkçı Deneycilik olarak da bilinen, tarihin ve tüm bilimlerin doğa bilimleri yöntemini kullanması gerektiğini ve “birleştirilmiş bilim” idealini savunan anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
Pozitivizm |
Tarihselcilik |
Relativizm |
Neopozitivizm |
Marksizm |
Neopozitivizm olgulara ve deneye yönelir ve olguların yasalarını keşfetmek yollu bilim anlayışını savunur. Neopozitivist bilim anlayışı bilim kavramını doğa bilimi kavramına indirgeyerek birleştirilmiş bilim (unified science) ideali ile bütün bilimler için yöntem birliği anlayışını öne sürmüştür. Bir grup düşünürün geliştirdiği öğreti bilimsellik için de deneyle doğrulanabilir olma ölçütünü ortaya koymuştur. Tanımlanan akım Neopozitivizm’dir.
8.Soru
Tarihsici bir kader anlayışının bir hurafe olduğunu ve insanlık tarihinin akış yönünü ne bilimsel need başka bir yolla tahmin etmenin olanaksız olduğunu söyleyen kimdir?
Feuerbach |
Comte |
Novaltis |
Marx |
Popper |
20. yüzyıl düşünürlerinden Popper de Rothacker gibi tarihsicilik terimini olumsuz
anlamda ele alarak ve tarihsiciliği eleştirerek bir tarih felsefesinin olanağını
yadsır.. Popper Tarihsiciliğin Sefaleti adlı yapıtında tarihsiciliği geleceğe ilişkin kehanetlerde bulunan bir düşünce olarak ele alır. Popper’e göre tarihsici bir kader
anlayışı düpedüz hurafedir ve insanlık tarihinin akış yönünü ne bilimsel ne de baş-
ka bir yolla tahmin etmek olanaksızdır. Bu akış yönünü tahmin etmenin olanaksızlığının
mantıksal nedenleri vardır.
9.Soru
Dilthey’in belirli bir tarihsel döneme ait ya da bizimkinden farklı bir tinselliğe ait yazılı yapıtları yorumlayarak anlamaya verdiği isim nedir?
Hermeneutik |
Epistemoloji |
Ontoloji |
Yazılı yapıt |
Eskatoloji |
Dilthey, belirtilen açıklama için hermeneutik kavramını kullanır. Ona göre tarihçilerin tek yapabileceği şey yazılı yapıtları yorumlayarak anlamak, yani hermeneutik yapmaktır.
10.Soru
Modern bilgi kuramının iddiasını tersine doğal olanın bizim için tam olarak kavranamayacağını ama tarihsel olanın daha kesin bir veri olduğunu ileri süren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Comte |
Marx |
Bacon |
Mill |
Dilthey |
Dilthey’a göre dış dünya yalnızca tasarımlanan bir gerçeklik olarak fenomen olarak kalır (Dilthey 2011: 17). Bu yüzden de dış dünyadaki nedensel süreçleri yeterince bilemeyiz. Ama nedenselliğe ilişkin tasarımlar da insanın istence dayalı yaşamından ve tarihsel olan soyutlamalardır. Başka bir deyişle, “dış dünya bizim yaşama bütünlüğümüz sayesinde bize verilidir” (Dilthey 2011: 18). İnsanın hisseden, isteyen, amaçlayan neliği tümüyle bize ait bir şeydir ve kendi belirlenimi içindeki dış dünya gerçekliğinden daha kesin bir veri olarak kalır.
11.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi tarihsel olayların kaçınılmazlığı (inevitability) ve tarihte zorunlu gelişme çizgisi anlayışını benimsemiştir?
Berlin |
Rorty |
Nietzsche |
Hegel |
Foucault |
Tarihte belirli olguların gerçekleşmesinin zorunlu mu olduğu yoksa rastlantıya mı bağlı olduğu da çağdaş tarih felsefesinde ele alınan konulardan biri olmuştur. Hegel, Marx ve bazı Aydınlanma filozofları tarihte gerçekleşmiş olanın “kaçınılmaz” olmasına vurgu yapmışlardır. Bu anlayış “tarihsel kaçınılmazlığı (inevitability)” ileri süren ve tarihte zorunlu bir gelişme çizgisi gören anlayıştır. Oysa Çağdaş felsefede bu anlayış sıkça eleştirilmiştir. Sözgelişi Nietzsche, Foucault, Berlin ve Rorty gibi düşünürler tarihsel olanın kaçınılmaz olmadığını ileri sürmüşler ve tarihi “olumsal bir süreç” olarak ele almışlardır. Tarihin geri döndürülemez bir ilerleyişi olup olmadığı bu bağlamda tartışılan temel konudur.
12.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangisi felsefe ve tarihin bir arada olamayacağından söz eder?
Marx |
Schopenhauer |
Nietzsche |
Hegel |
Schelling |
Schopenhauer için felsefe ve tarih bir arada olamaz Felsefe değişmeyeni konu edinir oysa tarih değişen olaylar yığınıdır ve bu anlamda tarihin felsefesi olanaksızdır.
13.Soru
“ Schopenhauer’e göre tarih sahnesinde ........ olan bir şey yoktur, her şey .......... ve bireyseldir”
Yukarıdaki cümleyi aşağıdaki kavramlardan hangileri sırasıyla doğru biçimde tamamlar?
İdeal - Hümanist |
Hümanist - İdeal |
Tümel - İdeal |
Tikel - Tümel |
Tümel – Tikel |
Schopenhauer’e göre tarih sahnesinde tümel olan bir şey yoktur, her şey bireysel ve tikeldir.
14.Soru
Tarihselcilik sözcüğünü ilk kez kullanan kişi kimdir?
Novalis |
Comte |
Marx |
Nietzsche |
Hegel |
Tarihselcilik sözcüğünü ilk kez kullanan kişi Novalis’tir.
15.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Johann G. Herder’in savunduğu görüşlerden biri değildir?
İnsan doğasının kendinde taşıdığı bir amaç vardır. |
İnsan doğasının kendinde taşıdığı amaç insanın kendisi tarafından belirlenmiştir. |
İnsan doğal bir zorunlu yönelmişlik ya da belirlenmişlik içinde değildir. |
İnsan doğasının kendinde taşıdığı amaç insan dışı doğal faktörlerce belirlenir. |
İnsanda, hümanitenin üstüne konulabilecek daha yüksek hiçbir amaç yoktur. |
J. G. Herder insanı merkeze alarak onu eyleyen ve amacını kendi belirleyen konumuna getirir, dış faktörleri değerlendirmez.
16.Soru
19. yüzyılda ortaya çıkan ve bilimlerin yalnızca olgular arasındaki yasa bağıntılarını keşfetmeleri gerektiğini ileri süren düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir ?
Çağdaşlaşma |
Aydınlanma |
Pozitivizm |
Neopozitivizm |
Nihilizm |
Pozitivizm ya da olguculuk olarak bilinen düşünce akımı 19. yüzyılda ortaya çıkmış ve bu akımın temsilcileri, bilimlerin yalnızca olgular arasındaki yasa bağıntılarını keşfetmeleri gerektiğini ileri sürmüşlerdir.
17.Soru
Burckhardt’a göre tarihe nasıl bir tavırla yaklaşmak gerekir?
Estetik |
Bilimsel |
Teolojik |
İdealist |
Varoluşçu |
Burckhardt’a göre tarih bilimden çok sanata benzediğinden tarihe estetik bir tavırla, sanatsal bir anlamayla yaklaşmak gerekir.
18.Soru
Tarihin konusunun düşünülmüş olmakla tarihin konusu olabileceğini ileri süren düşünür kimdir?
Benedotte Croce |
R. George Collingwood |
Michael Oakeshott |
Wilhelm Dilthey |
Immanuel Kant |
İngiliz felsefeci Collingwood tarihin konusunun düşünülmüş olmakla tarihin konusu olabileceğini ileri sürmüştür.
19.Soru
Mill, toplum aşamalarını zorunlu karşılıklı ilişkiler olduğunu ileri sürmüştür. Bu zorunluluğu ve tarihi yasaları türetmede aşağıdakilerden hangisinden faydalanılabilir?
Teolojik kaynaklardan |
Metafizik felsefeden |
İnsan biyoloji ve psikolojisinden |
Soyut kavramlardan |
Örtük yasalardan |
Mill toplum aşamaları arasında zorunlu karşılıklı ilişkiler olduğunu ileri sürmüştür. Bu zorunluluğu belirleyen ise insan biyolojisi ve psikolojisine dayanan yasalardır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schelling’in tarih anlayışı için doğru değildir?
Tarihteki keyfilik öğesine vurgu yapılır. |
Belli bir mekanizmaya göre meydana gelen şey tarih olamaz. |
Mutlak olarak yasalardan bağımsız olan zincire tarih denemez. |
Tarih, anlamsız ya da amaçsız olan olayların sıralamasından oluşur. |
Tarihi tarih yapan şey, özgürlük ve yasallığın birliğidir. |
Schelling keyfiliğin ilk dışavurumuyla tarih başlar fakat amaçsız olan olaylar zincirine tarih denemez görüşünü savunur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ