Tefsir Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’an-ı Kerim’de insan hangi yönlerden anılmıştır?
Bencil |
Kibirli |
Özgür iradeye sahip |
Aklını kullanan |
Hepsi |
Kur’an-ı Kerim’de insan bir yönden aciz, bencil, kibirli, nankör bir varlık olarak tanıtılırken diğer yönden de bilen, aklını kullanan, şerefli, değerli, hür ve özgür iradeye sahip bir varlık olarak da tanıtır.
2.Soru
“Aralarında Allah’ın indirdiği ile hükmet. Onların arzularına uyma. Ve onlardan sakın ki Allah’ın sana indirdiğinin bir kısmından seni uzaklaştırmasınlar (en yeftinûke). Eğer yüz çevirirlerse, bil ki şüphesiz Allah, bazı günahları sebebiyle onları musibete çarptırmak istiyor. İnsanlardan birçoğu muhakkak ki yoldan çıkmışlardı” (Maide 5/50)
Yukarıdaki ayette fitnenin hangi anlamına vurgu yapılmıştır?
Saptırma, ayartma |
Baskı, zulüm |
İmtihan, sınama |
Fesat, kargaşa |
Belâ, musîbet |
Medîne’de Yahudilerin Hz. Peygamber’i Allah’ın hükümlerinden uzaklaştırma gayretleri karşısında kendisinden takınması istenilen tavrı bildiren “Aralarında Allah’ın indirdiği ile hükmet. Onların arzularına uyma. Ve onlardan sakın ki Allah’ın sana indirdiğinin bir kısmından seni uzaklaştırmasınlar (en yeftinûke). Eğer yüz çevirirlerse, bil ki şüphesiz Allah, bazı günahları sebebiyle onları musibete çarptırmak istiyor. İnsanlardan birçoğu muhakkak ki yoldan çıkmışlardı” (Maide 5/50) meâlindeki âyette en yeftinûke formunda yer alan fitne, ‘vazgeçirme, hedefinden uzaklaştırma, aldatma, doğru yoldan alıkoyma, daha çok aldatma ve şaşırtma yoluyla saptırma’ anlamlarında kullanılmaktadır.
Doğru cevap A'dır.
3.Soru
“Her nefis ölümü tadacaktır. Bir fitne olarak sizi hayır ile de şer ile de deniyoruz. Ve siz ancak bize döndürüleceksiniz.” Mealindeki 21/Enbiya suresinin 35. Ayetinde geçen fitne kelimesi hangi anlamda kullanılmıştır.
Musibet |
Azap |
İmtihan |
Bela |
Kargaşa |
Bu ayetteki fitne kavramını müfessirler imtihan olarak tefsir etmişlerdir.
4.Soru
I. Allah’ın birliği
II. Allah'ın merhameti
III. Doğruluk
Verilenlerden hangisi ya da hangileri Fatiha'nın vermek istediği derslerdendir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Allah’ın birliği, Allah'ın merhameti, Doğruluk Fatiha'nın vermek istediği derslerdendir.
6.Soru
Kâfir; Allah’ın varlık ve birliğini, nübüvveti ve ahireti inkâr eden kimsedir.
Maruf; işleri düzenlemek, atın yelesini kırkmak, çok koku sürünmek, kokusu güzel olmak ve kavmin reisi, başkanı olmak, bilmek, idare etmek, itiraf etmek, ikrar etmek, sabretmek, koku sürünmeyi terketmek gibi hem müspet hem de menfi anlamlara gelmektedir
Nekrâ, deha, zeka demektir. Çok kötü iş anlamına da geldiği bilinmektedir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğru tanımlanmıştır?
II |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
Kâfir, Allah’ın varlık ve birliğini, nübüvveti ve ahireti inkâr eden kimsedir.
S 128
Maruf; işleri düzenlemek, atın yelesini kırkmak, çok koku sürünmek, kokusu güzel olmak ve kavmin reisi, başkanı olmak, bilmek, idare etmek, itiraf etmek, ikrar etmek, sabretmek, koku sürünmeyi terketmek gibi hem müspet hem de menfi anlamlara gelmektedir
S 141
Nekrâ, deha, zeka demektir. Çok kötü iş anlamına da geldiği bilinmektedir.
7.Soru
- “Müslümanın müslümana üç günden fazla küs durması helal değildir. (Bu küs olanlar) birbirleriyle karşılaştıklarında, biri bir tarafa, diğeri öteki tarafa gider (de birbirleriyle konuşmazlar). Onların en hayırlısı, ilk selam verendir.”
- “Müminler birbirini sevmede, birbirine acımada tek bir vücut gibidirler. Vücudun bir organı hastalandığında, diğer organlar da uykusuzluk ve ateşle onun acısına eşlik ederler.”
- “Ey kalplerine iman girmediği halde, dilleriyle iman edenler! Müslümanların ayıplarını araştırmayın. Kim Müslümanların ayıplarını araştırırsa, Allah da onun ayıplarını araştırır ve onu evinde rezil eder.”
Yukarıdakilerden hangisi Hucurat suresiyle ilgili hadislerdendir?
III |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
“Müslümanın müslümana üç günden fazla küs durması helal değildir. (Bu küs olanlar) birbirleriyle karşılaştıklarında, biri bir tarafa, diğeri öteki tarafa gider (de birbirleriyle konuşmazlar). Onların en hayırlısı, ilk selam verendir.”
“Müminler birbirini sevmede, birbirine acımada tek bir vücut gibidirler. Vücudun bir organı hastalandığında, diğer organlar da uykusuzluk ve ateşle onun acısına eşlik ederler.”
“Ey kalplerine iman girmediği halde, dilleriyle iman edenler! Müslümanların ayıplarını araştırmayın. Kim Müslümanların ayıplarını araştırırsa, Allah da onun ayıplarını araştırır ve onu evinde rezil eder.”
8.Soru
İmanın karşıtı olan kelime hangisidir?
Salih |
Küfür |
Amel |
Münker |
Maruf |
İmanın karşıtı küfürdür.
9.Soru
Arapça’da sevgi anlamına gelen kaç isim bulunmaktadır?
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
Arapça’da sevgi anlamına gelen yaklaşık olarak altmış isim bulunmaktadır
10.Soru
İlk temel anlamı yakmak, bir şeyi ateşle yakmak olan sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Namaz |
Fitne |
Günah |
Oruç |
Kıyam |
Fitne sözcüğünün ilk temel anlamı yakmak, bir şeyi ateşle yakmaktır
11.Soru
Hucurat suresinin hangi ayetinin konusu insanların şeref ve haysiyetlerinin korunması üzerinedir?
3. ayet |
6. ayet |
10. ayet |
11. ayet |
16. ayet |
"11. Ey iman edenler! Bir topluluk, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) bir toplulukla alay etmesin. Kadınlar da, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) kadınlarla alay etmesin. Kendinizi ayıplamayın, birbirinize (kötü) lakaplar takmayın. İmandan sonra günahka^rlık ne kadar da kötü bir isimdir! Kim (yaptığı kötü işlere pişmanlık duyup) tövbe etmezse, artık onlar kendilerine zulmedenlerdir."
11. ayetin konusu, başka bir toplumsal ve ahlaki konudur: İnsanların şeref ve haysiyetinin korunması. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Seçeneklerden hangisi Nuh suresi bağlamında düşünüldüğünde bütün peygamberlerin davet esaslarından biridir?
Allah'ın varlığını kabul etmek |
Diğer peygamberlerin yöntemlerini uygulamak |
İnsanları cennetle müjdelemek |
Yalnızca Allah'a ibadet etmek |
İnsanları başlarına gelebilecek azapla uyarmak |
Nûh (as), toplumuna davetinin esaslarını bazı ifadelerle ortaya koymuştur.
Bunlar, yalnızca Allah’a ibadet edip O’ndan başkasına ibadeti terk etmek;
O’ndan korkmak, O’nun hoşnut olmadığı bütün işlerden sakınmak, tüm
günahlardan uzak olmak ve peygamberin Allah’tan aldığı (emir ve nehiy
ifade eden) şeylerin tümünde ona itaat etmek diye de ifade edebileceğimiz
esaslardır. Bu üç temel esas bütün peygamberlerin davetlerinin de aslıdır.
Dünyevî ve uhrevî diğer bütün istekler (emirler ve yasaklar, kalp ve azalarla ilgili tüm vacipler ve mendupları içine alan fiiller), bir anlamda bu üç temel esasın izah ve açılımı şeklinde yorumlanabilecek şeyler olarak da
anlaşılabilir. Bir diğer ifade ile bu davet, ibadet, takvâ ve itaat içerikli veya
tevhîd, me’ad (hesap ve ceza) ve nübüvvet konularının tümünü kapsamına
alacak boyutta genel esaslar ihtiva eden bir davettir.
13.Soru
Fitne sözcüğünün Kur’an’da biçim bakımından kullanımıyla ilgili bilgiler aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak paylaşılmıştır?
Kur’an’da elli sekiz ayette yer alan f-t-n kök ve türevler, toplam altmış defa tekrar etmektedir. |
Kur’an’da elli üç ayette yer alan f-t-n kök ve türevler, toplam altmış defa tekrar etmektedir. |
Kur’an’da elli dört ayette yer alan f-t-n kök ve türevler, toplam altmış iki defa tekrar etmektedir. |
Kur’an’da elli yedi ayette yer alan f-t-n kök ve türevler, toplam yetmiş defa tekrar etmektedir. |
Kur’an’da elli bir ayette yer alan f-t-n kök ve türevler, toplam altmış defa tekrar etmektedir. |
Fitne kelimesinin aslı olan f-t-n kökünden türeyen kelimelerin Kur’ân-ı Kerîm’de geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Kur’ân’da elli sekiz âyette yer alan f-t-n kök ve türevleri toplam altmış defa tekrar etmektedir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ayetleri ilk defa inen suredir?
Alak |
Kadr |
Hucurat |
Tahrim |
Beyyine |
Kur'an'a ilk inen ayetler Alak Suresi'nin beş ayetidir. Alak suresi toplam ondokuz ayettir. İlk inen Fatiha Suresi'nin ayetleri değildir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kâfirlerin müminlerle ilgili giriştikleri faaliyetler bağlamında, Kur’ân'da fitne ve türevleriyle ifade edilmez?
Müminleri baskı altında tutmak
|
Müminleri kulluktan saptırmak
|
Müminleri dinlerinden döndürmek
|
Müminleri dinlerinden uzaklaştırmak
|
Müminleri tebşir etmek
|
16.Soru
Seçeneklerde verilenlerden hangisi Nuh Suresinde yer alır?
Kavmine yaptığı uyarılar |
İsa Peygamber |
İbadet esasları |
İman esasları |
Kurtuluş gemisinin yapımı |
Doğru cevap A seçeneğidir.
17.Soru
“Ey Âdemoğulları! Size avret yerlerinizi örtecek giysi ve süslenecek elbise verdik. Takvâ (Allâh’a karşı gelmekten sakınma) elbisesi var ya, işte o daha hayırlıdır. Bu (giysiler), Allâh’ın rahmetinin alametlerindendir. Belki öğüt alırlar (diye onları insanlara verdik.)” (A’râf 7/26) ayetinde takvâ aşağıdakilerden hangisi ile ilişkilidir?
Vicdan |
Sevgi |
Hayâ |
Korku |
Endişe |
Meselâ, Takvâ’nın “Hayâ” ile ilişkisini şu âyette görmekteyiz “Ey Âdemoğulları! Size avret yerlerinizi örtecek giysi ve süslenecek elbise verdik. Takvâ (Allâh’a karşı gelmekten sakınma) elbisesi var ya, işte o daha hayırlıdır. Bu (giysiler), Allâh’ın rahmetinin alametlerindendir. Belki öğüt alırlar (diye onları insanlara verdik.)” (A’râf 7/26). Bu âyette takvâ, dolaylı bir üslûpla, günah duygularını örtüp kapatan bir koruyucu, rûhu tezyin eden bir erdem şeklinde takdim edilmiştir. Yani elbise bedeni örttüğü, koruduğu ve süslediği gibi takvâ da hem ruhumuzun kötü duygularına set çeker hem de gönlümüzü süsler. Böyle olunca takvâ sahibi bireyin; kaba, haşin, haksız, isyankâr, şehvet düşkünü, aç gözlü, edepsiz ve hayâsız olması düşünülemez. (Kur’ân Yolu, 2007).
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi amel ile fiili birbirinden ayırt eden temel farklılıktır?
Amel zihinden geçen fikirleri anlatmaktadır, fiil ise eyleme dökülmüş davranışlardır. |
Amel insanın öte alemini kapsamaktadır, fiil ise dünya hayatında gerçekleştirdiği eylemlerdir. |
Amel her zaman iyi davranışlardan oluşur, fiil ise kötü davranışları da anlatmak için kullanılır. |
Amel bilinçli bir şekilde meydana gelen davranışları anlatır, fiilde her zaman bilinç söz konusu değildir. |
Amel ile fiil arasında herhangi bir farklılık yoktur, ikisi birbirinin yerine kullanılabilir. |
Amel bilinçli bir şekilde meydana gelen davranışları anlatır, fiilde her zaman bilinç söz konusu değildir. Fiilden daha özel bir anlam arz etmektedir.
19.Soru
Kur'an'da fitne kavramının geçtiği ayetler ve bu ayetlerdeki fitne kelimesinin taşıdığı değişik anlamlar tespit edilmiştir. Kur'an'da f-t-n kökünden türeyen kelimelerin taşıdığı anlamlar içinde en fazla hangi anlam geçmektedir.
İmtihan-sınav |
baskı-işkence-zulüm |
fesat-ayartma |
kargaşa-kavga |
şüphe uyandırmak, saptırmak |
Kur'an'da en fazla imtihan sınav anlamlarına gelecek şekilde bu kavram kullanılmıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, fitne kavramının Kur’an’daki kullanımları arasında yer alır?
Karışıklık çıkarma |
Yol gösterme |
Hakemlik etme |
Kontrol etme |
Hâkim olma |
Toplam olarak elli sekiz âyette altmış defa tekrar eden fitne ve türevlerinin Kur’ân'da geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Kelime Kur’ân'da 'imtihan, sınama, baskı, zulüm, işkence, sapma, saptırma, ayartma, fesat, kargaşa, karışıklık çıkarma, belâ ve musibet, azap ve delilik' anlamlarında kullanılmaktadır.
Yol gösterme, Hakemlik etme, Kontrol etme, Hâkim olma fitne kavramının Kur’an’daki kullanımları arasında yer almaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ