Tefsir Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’ân’da Allah’ın sevdiğini söylediği kişiler arasında aşağıdakilerden hangisi yer alır?
Adil olanlar |
Çok çalışanlar |
Çok para kazananlar |
Çok uyuyanlar |
Haddi aşanlar |
Kur’ân’da “hubb” kelimesi, Allâh’ın sevdiği fiillerin beyan edildiği âyetlerde sıkça geçmektedir. Bunlardan birisi de Âdil olanlar/Muksitûn Mâide, 5/42; Hucûrat, 49/9 ve Mümtahine, 60/8 âyetlerinde geçmektedir.Kendini beğenenler, İsraf edenler, Büyüklük taslayanlar, Haddi aşanlar ise Kur’ân’da Allâh’ın sevmediği fiiller ve bu fiilleri yapanlardır. Doğru cevap A'dır.
2.Soru
Kur’ân’da geçen “muttakî” kelimesinin zıddı aşağıdakilerden hangisidir?
Gurur |
Öfke |
Kötülük |
Kâfir |
Sevgi |
Kur’ân’da “takvâ” kelimesi, daima dinî ve manevî anlamda kullanılmıştır. Fakat yine de korkulan şey arasına bir “engel koyma” anlamı vardır. Ayrıca gelmesi muhtemel olan tehlike fizikî bir tehlike değil, uhrevî bir tehlikedir. Yani Allâh’ın şiddetli cezası gibi bir tehlike. Bu durumda “ittikâ”, insanın ilâhî azap ile kendisi arasına, ruhunu azaptan koruyacak iman ve itaati koyması demektir. Bu korkunun giderek ahiret korkusuyla açık bir bağı kalmamıştır. Daha ziyade “dindarlık” mânâsına gelmektedir. Dolayısıyla bu durumda “havf” ile bir ilgisi yoktur. Bu sebepten Kur’ân’da “muttakî” kelimesi; çoğu kez kâfirin karşıtı olan “zâhid mü’min” (Nisa, 4/131) anlamındadır.
3.Soru
- “Eğer o, birçok konuda size itaat etseydi, haliniz çok kötü olurdu”; peşinden gidilen kişi, başkalarının peşinden gitmeye kalkarsa, orada işler alt üst olur. Ayetten, Peygamberin (s.a.v.) onların isteklerine uymadığı anlaşılmaktadır.
- “Ey iman edenler! Bir topluluk, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) bir toplulukla alay etmesin. Kadınlar da, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) kadınlarla alay etmesin. Kendinizi ayıplamayın, birbirinize (kötü) lakaplar takmayın”; müminler bir bütündür, herkes birbirinin parçasıdır. Birini ayıplayan, aslında kendisini ayıplamış olur, kendisinin ayıplanmasına da kapı açmış olur.
- “Müminler, ancak kardeştirler. Onun için iki kardeşinizin arasını düzeltin, Allah’a karşı gelmekten sakının, böylece rahmet edilenlerden olasınız”; Müslümanların birbirleriyle olan ilişkilerinin temelini, kardeşlik oluşturmaktadır. Dolayısıyla kardeşlerin birbirleriyle kavga etmeleri, savaşmaları asla uygun değildir. Yukarıdaki Hucurat suresinde geçen ayetlerin açıklamalarının hangisini/hangilerini doğrudur?
III |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
“Eğer o, birçok konuda size itaat etseydi, haliniz çok kötü olurdu”; peşinden gidilen kişi, başkalarının peşinden gitmeye kalkarsa, orada işler alt üst olur. Ayetten, Peygamberin (s.a.v.) onların isteklerine uymadığı anlaşılmaktadır.
“Ey iman edenler! Bir topluluk, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) bir toplulukla alay etmesin. Kadınlar da, kendilerinden daha hayırlı olması muhtemel (başka) kadınlarla alay etmesin. Kendinizi ayıplamayın, birbirinize (kötü) lakaplar takmayın”; müminler bir bütündür, herkes birbirinin parçasıdır. Birini ayıplayan, aslında kendisini ayıplamış olur, kendisinin ayıplanmasına da kapı açmış olur.
“Müminler, ancak kardeştirler. Onun için iki kardeşinizin arasını düzeltin, Allah’a karşı gelmekten sakının, böylece rahmet edilenlerden olasınız”; Müslümanların birbirleriyle olan ilişkilerinin temelini, kardeşlik oluşturmaktadır. Dolayısıyla kardeşlerin birbirleriyle kavga etmeleri, savaşmaları asla uygun değildir
4.Soru
Kur’an-ı Kerim'de belirtildiği üzere insanın insana üstünlüğü Allah katında ne ile ölçüldüğü aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer almaktadır??
Sabrıyla |
Takvasıyla |
İnancıyla |
İlmiyle |
İhlasıyla |
Demek ki bir tek varlıktan yaratılan insanlar, tanışarak, bilişerek bir birliktelik oluştururlar. Ama bu şekilde oluşan topluluklardan biri diğerinden doğal bir üstünlüğe sahip değildir. Üstünlük, inanç ve ahlâk konusunda gösterilen hassasiyetle ölçülür.
5.Soru
I. Birinin hastalığını anlamak için nabzını tutmak, kontrol etmek II. Nimet vererek insanın ihtiyaçlarının sonunu getirmek, sona erdirmek III. Güçlü birinin himayesine girip korunmak Tecessüs, minnet ve takva terimlerinin sırasıyla doğru açıklanışı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir
I, II ve III |
I, III ve II |
II, I ve III |
III, II ve I |
III, I ve II |
Tecessüs; birinin hastalığını anlamak için nabzını tutmak, kontrol etmek
Minnet; nimet vererek insanın ihtiyaçlarının sonunu getirmek, sona erdirmek
Takva; Güçlü birinin himayesine girip korunmak anlamına gelir.
6.Soru
Dinen ve aklan iyi ve güzel olan, yerine getirildiğinde ferdin ve toplumun refahını sağlayan, ayrıca bütün insanların hayrına olacak hususları, onların faydaları doğrultusunda uygulayarak, dünya ve ahiret saadetini kazandıracak tüm şeyler ve aksi davranışlar olarak verilen tanım aşağıdaki kavram çiftlerinden hangisine aittir?
Maruf ve münker |
İman ve küfür |
Salah ve talah |
Salih amel ve kötü amel |
Sulh ve savaş |
Dinen ve aklan iyi ve güzel olan, yerine getirildiğinde ferdin ve toplumun refahını sağlayan, ayrıca bütün insanların hayrına olacak hususları, onların faydaları doğrultusunda uygulayarak, dünya ve ahiret saadetini kazandıracak tüm şeyler maruf ve aksi davranışlar ise münkerdir.
7.Soru
Aşağıda verilen hangi iki sözcüğün Kur’an’da geçen fitne kavramının anlam alanına girdiği söylenilebilir?
Güçlük ve cesaret |
Sabır ve metanet |
Cefa ve sefa |
İyilik ve tebessüm |
Fesad ve eza |
Fitnenin ezâ anlamı ile ilgili olarak da Ankebût sûresinin “İnsanlardan öyleleri de vardır ki, “Allah’a inandık” derler. Ama Allah yolunda bir sıkıntıya uğrayınca (ûziye), insanların baskı ve işkencesini (fitne), Allah’ın azabı gibi sayarlar...” meâlindeki 10. âyetini zikredebiliriz. Bu âyette fitne kelimesi ile ezâ kelimesi yan yana, aynı âyette sanki bir biri ile müteradif bir kelime şeklinde yer almaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, fitne kavramının Kur’an’daki kullanımları arasında yer alır?
Karışıklık çıkarma |
Engel olma |
Hakemlik etme |
Kontrol etme |
Hâkim olma |
Fitne ve türevlerinin Kur’ân'da geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Kelime Kur’ân'da 'imtihan, sınama, baskı, zulüm, işkence, sapma, saptırma, ayartma, fesat, kargaşa, karışıklık çıkarma, belâ ve musibet, azap ve delilik' anlamlarında kullanılmaktadır.
9.Soru
Sevginin tanımlarından “Bir şeye tabiatın, nefsin meyletmesidir” tanımı hangi alana aittir?
Psikoloji |
Tasavvuf |
Felsefe |
Tarih |
Edebiyat |
Tanım sevginin tasavvufi tanımıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fatiha suresi ile ilgili yanlış bir ifadedir?
Fatihayı her okuyuştan sonra “âmin” demekteyiz. |
Bu surenin değişik şekilde on iki ismi olduğu kaydedilmektedir. |
Kur’an’dan ilk inen ayetler Fatihanın ayetleridir. |
Namazla ilişkisinden dolayı salât ismi de verilmektedir. |
Mekke ve Kûfeli kıraat âlimlerine göre besmele Fâtiha’ya dahil bir âyettir. |
Kur’an’dan ilk inen ayetler Fatihanın ayetleri olmayıp Alak suresinin ilk beş ayetleridir.
11.Soru
Hangi surede inkar etmek anlamına gelen 'nekir' kelimesi geçmektedir?
Bakara |
Yasin |
Mülk |
Kurayş |
Nasr |
Kur'an'da beş ayrı ayette neki^r kelimesi geçmektedir ve bunların bütününde bu kelime inkar etmek anlamındadır (Hac, 22/44; Sebe', 34/45; Fa^tır, 35/26; S¸ura, 42/47; Mülk, 67/18).
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fitne kavramının anlamları arasında yer alır?
Tövbe |
Şirk |
Emir |
Eza |
Cennet |
Ezâ eziyet etmek, incitmek, acı çektirmek ve zarar vermek anlamındadır. Buna göre ezâ denilince, insanın hoşlanmadığı her şey anlaşılır. Bir başka ifade ile ister dünyevi, ister uhrevi olsun canlıların beden, can ya da organlarına isabet eden her türlü zarara eziyet denilmektedir.
Fitnenin ezâ anlamı ile ilgili olarak da Ankebût sûresinin “İnsanlardan öyleleri de vardır ki, “Allah’a inandık” derler. Ama Allah yolunda bir sıkıntıya uğrayınca (ûziye), insanların baskı ve işkencesini (fitne), Allah’ın azabı gibi sayarlar...” meâlindeki 10. âyetini zikredebiliriz. Bu âyette fitne kelimesi ile ezâ kelimesi yan yana, aynı âyette sanki bir biri ile müteradif bir kelime şeklinde yer almaktadır.
13.Soru
Fitne kelimesinin aslı olan f-t-n kökünden türeyen kelimelerin Kur’ân-ı
Kerîm’de geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. f-t-n kök ve türevleri Kur'an'da kaç ayette yer almaktadır?
38 |
48 |
58 |
68 |
78 |
f-t-n kök ve türevleri Kur’ân’da elli sekiz âyette yer almaktadır.
14.Soru
‘___________’, a^hirette faydası dokunmayacak şeyleri terk etmek olduğu halde, ‘_____________’, a^hirette zararından korkulan şeyleri terk etmektir.” Verilen boşluklara gelmesi gereken kavramlar aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Haya ve Rüşt |
Takva ve Haya |
Takva ve Zühd |
Takva ve Vera |
Zühd ve Vera |
“Zühd” ile “Vera^” arasında şöyle bir fark vardır: Zühd, a^hirette faydası dokunmayacak şeyleri terk etmek olduğu halde, vera^’, a^hirette zararından korkulan şeyleri terk etmektir.”
15.Soru
Meşhur müfessir Ebu's Sena Şihabuddin Alusî'ye göre Rahbet ile Takva arasındaki en önemli fark aşağıdakilerden hangisidir?
- “Rahbet”, bizzat korkunun kendisidir. “Takvâ” ise, kendisinden korkulan şeyden korunmak suretiyle sakınmaktır.
- “rahbet”, bütün insanlara atfen kullanılan bir duygu iken, “takvâ” ise, ilim ehline atfen kullanılmaktadır.
- “Rahbet” mü’minlere ait korku türü iken, “Takvâ” zahidlerin korkusudur.
Yalnız I |
II ve III |
Yalnız III |
I ve II |
Hepsi |
Üstlerindeki Rablerinden korkarlar, emrolundukları şeyleri yaparlar. Allâh: ‘İki tanrı edinmeyin, O, tek bir tanrıdır, yalnız Benden çekinerek korkun’ dedi. Göklerde ve yerde olan O’nundur. Din de daima onun içindir. Allâh’tan başkasına mı karşı gelmekten sakınacaksınız.” (Nahl 16/50-52)
Bu âyeti yorumlayan Âlûsî’ye göre “rahbet” ile “takvâ” arasındaki fark şudur: “Rahbet”, mutlak anlamda korkudur. Yani bizzat korkunun kendisidir. “Takvâ” ise, kendisinden korkulan şeyden korunmak suretiyle sakınmaktır. Dolayısıyla “rahbet”, bütün insanlara atfen kullanılan bir duygu iken, “takvâ” ise, tıpkı “haşyet” kelimesi gibi ilim ehline atfen kullanılmaktadır. (Âlûsî, 1997)
16.Soru
Etimoloji, bize kelimenin asıl mânâsı hakkında yalnız bir ipucu verir
Etimoloji genellikle kelime tahmininden öteye geçmez
Semantik analiz de kelimenin daha derinlikli bir anlam incelemesidir
“Etimoloji” ile “Semantik Analiz” ile ilgili olarak Yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
“Etimoloji” ile “Semantik Analiz”i birbirine karıştırmamak gerekir. Çünkü semantik analiz sadece kelime yapısı tahlili olmadığı gibi kelime şekline yani etimolojiye atfedilen orijinal mânâ çalışması da değildir. Etimoloji, bize kelimenin asıl mânâsı hakkında yalnız bir ipucu verir. Çoğu zaman etimoloji, kelime tahmininden öteye geçmez. Hâlbuki semantik analiz de kelimenin daha derinlikli bir anlam incelemesi söz konusudur.
17.Soru
Nûh sûresi 10. ayette geçen اِنَّهُ كَانَ غَفَّاراًۙ ifadesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
O, bol bol rızık vericidir. |
O, çok bağışlayıcıdır. |
O, her şeye gücü yetendir. |
O, her şeyi bilendir. |
O, çok merhametlidir. |
İfadenin anlamı, "O, çok bağışlayıcıdır." şeklindedir.
18.Soru
Kur’an ayetlerinde geçen kavramların yorumlanması için sırayla uygulanması gereken yöntemler aşağıdakilerden hangileridir?
Etimolojik ve semantik yöntem |
Bilişsel ve etimolojik yöntem |
Kültürel ve semantik yöntem |
Kültürel ve dilbilimsel yöntem |
Kültür-dilbilimsel ve etimolojik yöntem |
Kur’an ayetlerinde geçen kavramların yorumlanması için sırayla uygulanması gereken yöntemler sırayla: etimolojik ve semantik metotlardır.
19.Soru
“Her nefis ölümü tadacaktır. Bir imtihan (fitne) olarak sizi hayır ile de şer ile de deniyoruz. Ve siz, ancak bize döndürüleceksiniz” ayeti aşağıdaki surelerden hangisinde geçmektedir?
Hadîd |
Sâffât |
Nahl |
Tâhâ |
Enbiyâ |
“Her nefis ölümü tadacaktır. Bir imtihan (fitne) olarak sizi hayır ile de şer ile de deniyoruz. Ve siz, ancak bize döndürüleceksiniz” meâlindeki Enbiyâ sûresinin 35. âyetinde geçen fitne kelimesi de imtihan ve sınama anlamında kullanılmıştır. Her canın ölümü tadacağının, insanların hayır ve şerle imtihan edileceklerinin belirtildiği bu âyette görüldüğü üzere gerek nimetle ve gerekse belâ ile insanın imtihana tabi tutulması fitne ile ifade edilmiştir.
Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Peygamberlerin gönderiliş amacını en doğru ifade eden cümle hangisidir?
Allah'ın varlığına ve birliğine inanmayan kişileri doğru yola çağırmak |
Gelecek hakkında insanlara bilgi vermek |
İnsanlara iyiliği öğretmek |
Kişilere ibadet etmeyi öğretmek |
Allah'ın mucizelerini ispatlamak |
Peygamberlerin toplumlara gönderiliş amacı ve temel görevi tevhid çizgisinden sapmış, dolayısıyla fıtratlarına yabancılaşmış olan insanları yaratılış gayelerine uygun bir kemale ulaştırmaktır. Bu, zor bir görevdir. Doğru cevap A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ