Tefsir Final 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

"Sevginin, ittifakla kabul edilmiş bir tanımı yapılamamıştır". diyen birisi aşağıdaki düşüncelerden hangisi ile kendi tezini temellendirmiş olmaz?


Yaşanmadıkça bilinemeyen bu duygunun tam mânâsıyla tanımını yapmak pek mümkün gözükmemektedir.

İnsanlık düşünce tarihi boyunca sevgi gibi izâfî/göreli bazı kavramların tam ve mutlak mânâda tanımları yapılamamıştır.

Psikoloji, felsefe, edebiyat, tıp gibibilimler, “sevgi” yi kendi bakış açılarına göre tanımlamaya çalışmışlardır

Sevgi kavramı kendinden menkul bir kavramdır ve bu kavramın tanımlanmaya ihtiyacı yoktur.

Düşünürlerin üzerinde fikir beyan ettikleri “sevgi” hakkında değişik tanım denemeleri yapmışlardır


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Kur’ân’da Allah’ın sevdiği fiiller ve bu fiilleri işleyenlerdir?


Adil olanlar

Kendini beğenenler

İsraf edenler

Büyüklük taslayanlar

Haddi aşanlar


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bireyleri, aileleri, bir milleti ve nihayet bütün ulusları birbirine bağlayan unsurlardan değildir?


Sevecenlik

Hoşgörü

Saygı

Zulüm

Şefkat


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Lokman Suresi'nin son ayetindeki bilinmeyenlerin sayısıdır?


Beş

Bir

Dört

İki

Üç


5.Soru

"Ey inananlar, ......... çok sakının. C¸ünkü ............ bir kısmı günahtır. Hucurat 12"

Ayette geçen bir kısmı günah olduğu için kendisinden çokça sakınılması emredilen şey aşağıdakilerden hangisidir?


Tecessüs

Tabasbus

Zan

Gıybet

Ayıplama


6.Soru

"Eziyet etmek, incitmek, acı çektirmek ve zarar vermek" olarak tanımlanan ifade aşağıdakilerden hangisidir?


Fesâd

Zulüm

Ezâ

Musîbet

İbtilâ


7.Soru

Aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


Kur’ân’ın önemli kavramlarından birisi olan “sevgi”, insanın doğasında bulunan, bireylerin sevdikleri objelere göre pozitif ya da negatif yönlerde değişebilen bir duygudur.

Sevgi, yaşanarak hayata aktarılan ve kalbin dinamiklerinden olan bir ruh halidir.

Sevginin, ittifakla kabul edilmiş bir tanımı mevcuttur.

Sevgi, insanoğlunun mayasında bulunan fıtrî bir duygudur.

Sevgi, yaşanarak hayata aktarılan ve kalbin dinamiklerinden olan bir ruh halidir.


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Hubb” kelimesinin Kur’ân’da geçen anlamlarından birisidir?


Tohum

Gönül

Bozgun

Gösteriş

Nankör


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’da “Ha-Be-Be” kökünün türevlerinden değildir?


Tane, Tohum
Sevgi, Muhabbet
Sevmek/Bağlanmak, Bağlılık
Yeğlemek, Tercih etmek
Deneme, Sınama

10.Soru

I. Rahmet 

II. Velayet

III. Rıza

IV. Merhamet

Yukarıdaki kelimelerden hangisi ya da hangileri Kur'an'da sevgi kelimesi ile dolaylı irtibatları vardır?


Yalnızca I

Yalnızca II

I, II, III ve IV

III ve IV

II, III ve IV


11.Soru

I. Fâsık; haktan sapan, Allah’a itaatten ayrılan, asi anlamına gelmektedir II. Nebe; haber demektir III. Tâife; Grup Hucurat suresi kapsamında Yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğru tanımlanmıştır?


I

I ve II

I ve III

II ve III

I, II ve III


12.Soru

I. Tohum

II.Sevgi, Muhabbet

III. Yeğlemek

IV. Bağlanmak

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Kur'an'da "Ha-Be-Be" Kökünün türevlerindendir?


Yalnızca IV

Yalnızca II

II ve IV

II, III ve IV

I, II, III ve IV


13.Soru

Türkçede birçok anlama gelen fitne sözcüğüyle ilgili birtakım tabirler ve anlamlar bulunmaktadır. Aşağıda sunulan seçeneklerden hangisinde fitne sözcüğüyle oluşturulan tabir ve anlamı doğru olarak verilmiştir?


Fettan: gönül ayartan, aşka düşüren

Fitne-i âlem: herkesi birbirine düşüren güzel, ara bozan

Fitne-kâr: fitneci, fesat çıkarmak adetinde bulunan

Fitne fücur: fitneyi defeden, fitneyi kovan

Fitne-cihan: fitne sıçratan, fitne koparan


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 9. ayetin nüzul sebeplerindendir?


Sâbit b. Kays, kulağı zor duyan biriydi. Bir gün geldi, Peygamberin (a.s.) yanına yaklaşmak istiyordu. Önündeki adama, “Çekil!” dedi. Adam ona aldırmayınca, “Kimsin sen!” dedi. O da, “Ben filanın oğluyum!” cevabını verdi. Sâbit, buna karşılık cahiliye döneminde ayıplanan bir kadının adını söyleyerek, “Sen filanca kadının oğlusun!” dedi. Adam sesini çıkarmadı, başını önüne eğdi.

Mekke fethedildiği gün, Allah Rasülü (s.a.v.) Hz. Bilal’e emretti, o da Kâbe’nin üzerine çıkıp ezan okudu. O, bununla müşrikleri hor ve hakir kılmak istedi. Bilal ezan okuyunca, Attâb b. Üseyd, “Bugünden önce Üseyd’in canını alan Allah’a hamdolsun!” dedi. Hâris b. Hişâm da, “Muhammed, müezzin olarak bu karakargadan başkasını bulamadı mı?” diye söylendi. Süheyl b. Amr, “Allah bir şeyi beğenmezse, onu değiştirir" dedi. Ebû Süfyân ise, “Ben bir şey demiyorum, eğer bir şey söylersem, gökyüzü aleyhime şahitlik eder, yeryüzü de benden haber verir.” dedi. Bunun üzerine ayet indi.

Allah’ın Fetih suresinde kendilerinden bahsettiği ve kendilerini emniyete almak için müslüman olduklarını söyleyen Müzeyne, Cüheyne, Eslem, Eşca‘ ve Ğifâr kabilelerinin bedevileri hakkında nâzil oldu. Onlardan Hudeybiye savaşına gelmeleri istendiğinde, katılmadılar. Bunların yerleri, Mekke ile Medine arasında idi. Rasülüllah’ın (a.s.) seriyyelerinden biri onların yanından geçtiğinde, mallarını ve kanlarını korumak için, “İman ettik!” derlerdi. Peygamber (a.s.) Hudeybiye savaşına çıktığında, onların da sefere katılmalarını istedi, ancak onlar onunla birlikte savaşa gitmediler.

Ensardan İmrân adında bir zat vardı. Bunun Ümmü Zeyd isimli bir hanımı vardı. Kadın ailesini ziyaret etmek istedi, ama eşi onu hapsetti. Onu evinin üst katında tutuyordu. Ailesinden hiç kimse yanına giremiyordu. Kadın ailesine haber göndermiş, bunun üzerine bazı kimseler gelmişler, onu bulunduğu yerden indirmişler, götürmek istemişlerdi. Kocası da dışarı çıkmış, kendi çevresinden yardım istemişti. Amcasının çocukları gelip kadınla ailesinin arasına girmeye çalışmışlardı. Bu esnada ayakkabılarla birbirlerine vurdular ve bu ayet nâzil oldu. Peygamber (a.s.) bir adam göndermiş ve onları barıştırmış, iki taraf Allah’ın emrine boyun eğmişlerdi.

Ebû Cehil’in oğlu İkrime, müslüman olduğunda bazıları kendisi hakkında, “Bu, bu ümmetin Firavun’un oğludur!”demiş, bu da onun gücüne gitmişti. O da, bu durumu Hz. Peygamber’e şikâyet edince ayet inmişti.


15.Soru

Kur’ân'da fitne ve türevlerinin geçtiği âyet sayısı aşağıdakilerden hangisidir?


Altmış yedi
Elli sekiz
Doksan üç
Yüz on dört
Yüz otuz altı

16.Soru

Aşağıdakilerden hangi takva tanımı meşhur İslam bilgini Fazlurrahman'a aittir?


Takvâ, bir kimsenin kendisini, kendi davranışlarının zararlı veya kötü sonuçlarından korumasıdır

Takva, duygusal alan üzerinde iradeyi harekete geçiren “en derin bir saygı”nın diğer adıdır.

takva, İsyanlardan uzak durmak(Allâh’a karşı gelmemek ve O’na) itaati seçmektir

Takva, insana hoş gelmeyen şeyin beklenmesinden dolayı kalbin duyduğu elemdir

Takva, insanın kendisini Allâh’ın korumasına bırakması, günahlardan sakınıp sevaplara koşmasıdır


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi f-t-n kökünün Arapça'da fiil olarak kullanıldığı kelimedir? 


Fetn

Yeftinü

Fütun

Fitne

Meftun


18.Soru

Kur’an’da geçen salih ve muslih kavramları arasındaki fark aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Salih yardımcı muslih ise işi yapandır.

Muslih yardımcı Salih ise işi yapandır.

Salih doğruyu yapan ve muslih ise buna yardımcı olandır.

Salih, salih amel işleyendir, muslih ise hem salih ameli yapan hem de yaptırandır.

Salih hayrı yapandır, Muslih ise kendisine hayır yapılandır


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tabaka anlamını verir?


Kadir

Tıbak

Tefavüt

Kerrateyn

Hazene


20.Soru

Haşr Suresi 23. ayette geçen 'Melik' sıfatının anlamı hangisidir?


Sınırsız egemenlik sahibi

Her türlü eksikliklerden münezzeh

Esenlik ve güven kaynağı

Her şeyi görüp gözeten

Üstün kudret sahibi