Tefsir Tarihi ve Usulü Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tefsir ile te’vil arasındaki farklardan biri değildir?

 

 


Tefsîr, kesinlik arzeder; ancak te’vîl kesinlik ifade etmez.

 

Tefsîr, ekseriya âyetlerin lafızlarında, te’vîl ise manalarında görülür.

 

Tefsîrde hakikate delâlet ettiği için ekseriyetle tek bir anlam, te’vîlde ise yoruma müsait olması hasebiyle birden çok anlam söz konusudur.

 

Tefsîr hakikat yoluyla lafızların zâhirî manalarını, te’vîl ise onların içsel anlamlarını ortaya çıkarmaktadır.

 

Tefsîr bireysel ictihâdlara, te’vîlilâhî beyanlara dayalıdır.

 


2.Soru

I. Hz. Peygamberin yanında geçirilen süre

II. Zeka ve anlayış farkı

III. Toplumsal statü

Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri sahabenin Kuran'ı tefsir etmede farklılaşmasının temel nedenlerindendir?


Yalnız I

Yalnız II

Yalnız III

I ve II

I, II ve III


3.Soru

Kur’an’ın bütünlüğü içerisinde te’vil kavramının geldiği anlamlardan hangisi aşağıda verilen seçeneklerde doğru olarak verilmiştir?


İhya etmek

Bildirmek

Vazgeçme

Zikir

Sonuç


4.Soru

Aşağıda ismi verilen âlimlerden hangisi Osmanlı İmparatorluğu padişahlarından Kanuni Sultan Süleyman döneminde yaşamıştır?

 


Fahreddîn Râzî

 

Kâdî Beydâvî

 

Nesefî

 

Ebussuûd Efendi

 

Âlûsî

 


5.Soru

Bir şeyin özü, hülasası ve akıbeti anlamlarına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?


Meal

Tefsir

Tercüme

Te'vil

Müfessir


6.Soru

Rivayet tefsirinin zaaflarından biri olan "İsrailiyata dair haberlerin tefsire karışması" durumu aşağıdakilerden hangisinde açıklanmıştır?


Rivayet tefsirlerine Yahudi, Hıristiyan ve diğer kültürlere ait bilgilerin geçmesi durumudur.

Rivayet tefsirlerine sahabe tarafından aktarılan uydurma olayların geçmesi durumudur.

Rivayet tefsirlerine tabiun tarafından aktarılan uydurma olayların geçmesi durumudur.

Rivayet tefsirlerine Ehl-i Bidat'tan olan Müslümanların fikirlerinin geçmesi durumudur.

Rivayet tefsirlerine Ehl-i Sünnet'ten olan Müslümanların fikirlerinin geçmesi durumudur.


7.Soru

Aşağıdakilerden hangilerinin Hristiyan yazarlarca Kur’an’ın kaynağı olduğu iddia edilmiştir?
I. Sabiiler
II. Hanifler
III. Varaka b. Nevfel

 


I

 

I-II

 

I-III

 

II-III

 

I-II-III

 


8.Soru

Yüce Allah Hz. Peygamber’e, Nahl Sûresi’nin kaçıncı âyetinde Kur’ân’ı tefsir etmesini emretmiştir?

 


37

 

42

 

44

 

48

 

54

 


9.Soru

I. Beyânî

II. Burhânî

III. İrfânî

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri te’vîl çeşitlerindendir?


Yalnız I

Yalnız III

I ve II

II ve III

I, II, III


10.Soru

Bir konuşmasında, “Bana Allah’ın kitabından sorunuz. Allah’a yemin ederim ki Kur’ân’daki her âyetin nerede nâzil olduğunu,gece mi? gündüz mü? ovada mı? dağda mı? indiğini mutlaka bilirim” diyen ve Kuran'ın tefsirine önemli katkıları olan sahabe aşağıdakilerden hangisidir?


Hz. Ebubekir

Hz. Osman

Hz. Ali

Hz. Ömer

İbn Abbas


11.Soru

Yüce Allah Hz. Peygamber’e, “Ey Peygamber! Sana Rabbinden gönderileni tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan O’nun elçilik görevini (insanlara) ulaştırmamış olursun” (Mâide (5), “Sana Kur’ân’ı gönderdik ki insanlara indirileni onlara açıklayasın” (Nahl (16), âyetlerinde neyi emretmektedir?

 


Meal

 

Tercüme

Tefsîr

Te’vil

Kıraat


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tabiûn tefsirinin genel nitelikleri arasında yer almaz?


Tâbiiler döneminde Kur’an’ın bütünü tefsire konu olmuştur.

Geniş fıkhî izahlar ve tarihi bilgiler de yer almıştır.

Şiirle istişhâd metoduyla bazı lafızları açıklanmasına karşı çıkılmıştır.

Kur’an’da geçen kıssaların tafsilatını öğrenebilmek için Ehl-i kitap âlimlerine fazla müracaatta bulunmuşlardır.

Herhangi bir Kur’an ayeti tefsir edilirken bazen de kıyas yoluna gidilirdi.


13.Soru

Kur’ân’da yer verilen göklerin ve yerin yaratılışı (Enbiyâ (21), 30), kâinâtın genişlemesi (Zâriyât (51), 47), yer çekimi (R’ad (13), 2; Lokman (31), 10), dünyanın yuvarlaklığı (Nâziât (79), 30) ve deniz sularının birbirine karışmaması (Furkân (25), 53); Rahmân (55), 19-20) gibi ayetler aşağıdaki bilim dallarından hangisini işaret etmektedir?

 


Sosyoloji

 

Psikoloji

 

Hadis

 

Tarih

 

Kozmoloji

 


14.Soru

I. Sünnet II. Kur’ân III. İçtihad                                                                           Yukarıda karışık olarak verilen sahabilerin Kur’ân’ı  tefsir etme yollarının doğru sırası aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?


II-I-III

III-I-II

I-II-III

I-III-II

III-II-I


15.Soru

Kuran ve tefsiri açısından Hz. Peygamberden sonra en önemli tabaka aşağıdakilerden hangisidir?

 


Kur’an-ı Kerim

 

Sahabe

 

Tabiin

 

Tebei Tabiin

 

Alimler

 


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi örtüyü açmak, beyan etmek ve açıklamak anlamlarında kullanılan kelimedir?


Meal

Tefsir

Te'vil

Tercüme

Müfessir


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Medenî sûrelerin özelliklerinden biri değildir?

 


Ankebût sûresi hariç, içinde münafıklardan bahsedilen,

 

Cihâda izin veren ve cihad hükümlerini beyan eden,

 

Hudûd ve miras paylaşımından bahseden,

 

İbâdât ve muâmelât konuları tafsîlatlı olarak yer alan,

 

Secde âyeti ihtiva eden,

 


18.Soru

1. Te’vîle esas olan mananın, mecâz yoluyla da olsa lafzın kendisine delâlet
ettiği manalardan farklı olması lazımdır.
2. Te’vîlin anlam yönüyle açık bir âyete ters düşmemesi gereklidir.
3. Lafzın ilk anda akla gelen zâhirî anlamının dışında başka bir mananın verilmesine imkân tanıyan dînî bir delile dayanması zorunludur.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri te’vîl şartlarındandır?


Yalnız I

Yalnız III

I ve II

II ve III

I, II, III


19.Soru

Kur’ân’ın Hz. Osman döneminde çoğaltılarak bazı şehirlere gönderilmesinin asıl nedenlerinden biri olabileceği söylenebilir?


Hz. Peygamber’in vefatı ile Kur’ân’ın çoğaltılarak bazı şehirlere gönderilmesi için yeterli süre olmaması

Hz. Osman’ın şehit edilmesi

Matbaanın olmayışı nedeniyle basımının yapılamaması

Savaş esnasında hafızların şehit olması

Kur’ân’ın kırâatı konusunda anlaşmazlıkların çıkması


20.Soru

Hz. Peygamber Medine’ye hicret ettiği zaman orada Allah Resûlü’ne ilk vahiy kâtipliği yapan zat aşağıdakilerden hangisidir?

 


Ubey b. Ka’b

 

Abdullah b. Mes’ûd

 

Enes b. Mâlik

 

Abdullah b. Ömer

 

Câbir b. Abdillah